Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2016363
Sinds een aantal dagen/een week is Duster 's morgens altijd kreupel. Naar mijn idee zijn linke voorpoot.

Ik dacht dat het misschien kwam omdat ik ze sinds kort weer 's avonds flink laat rennen en vaak zonder warming up :-[
Dus dat aangepast, eerst een rondje over het veld lopen en daarna pas rennen, maar de dag erna was meneer weer kreupel.
Gisteren na het rennen ook maar een poosje laten uitlopen, maar vanmorgen liep hij weer slecht. :-\

Het is alleen het eerste half uur in huis, daarna loopt hij weer normaal.

Dingen die het kunnen veroorzaken zijn volgens mij o.a.:
- Neer laten vallen als hij gaat liggen
- Foute beweging snachts
Maar hij gaat altijd rustig liggen, je hoort dat nog niet eens en hij slaapt snachts altijd in de bench, dus gekke sprongen kan hij ook niet maken.

Waar ik dan nog aan denk is; zou het eventueel iets van E.D. of artrose kunnen zijn?
Heeft iemand een idee?
Laatst gewijzigd door **Jolanda** op wo 05 okt 2011, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2016372
Het hoeft niet meteen arthrose of ED te zijn.
Het kan ook een overbelaste/verrekte poot zijn. Spieren of pezen. Dus tijdens rennen te hard/verkeerd neergekomen zijn. (gewoon of door een konijnenhol bijv) En een overbelaste poot revalideren duurt echt lang. Poot is niet dik dan.
Maar ja arthrose kan natuurlijk ook, hoe oud is Duster ook alweer? Hij was toch nog best jong niet?

Met Kaio hebben we dit ook aan de hand gehad, maar meneer kermde het wel uit als hij de poot moest belasten de eerste dagen, dus rende hij maar op 3 poten. Ook als ik zijn pols scharnierde gaf hij de pijn aan, dus zat in zijn pols. Ook genoeg zorgen om gemaakt. Want hij kreupelde alweer lang. Ja we hebben zelfs in Eersel toen rontgenfoto's laten maken. Tja het is een molosser en was toen al bijna 7 dus arthrose of een stukje bot dat afgebroken was daar was ik al bang voor. Maar de DA's waren ook aangenaam verrast, poten waren nog helemaal gaaf, nog geen enkele spoor van arthrose te zien. Het waren dus wel zijn pezen en dat duurt lang om te herstellen. Enkele maanden dus. Veel rust, lijnrust en wat pijnstillers/onstekingsremmers (Welke ik snel vervang door traumeel, want Kaio en grove pijnstillers is niet zo'n goed plan, meneer moet wel iets pijn voelen om rustig te doen)
In het begin gilde hij altijd als ie ging liggen en opstond, hij is fijn. En daarna zag je dat als ie had gelegen dat het de eerste tijd veel stijver en pijnlijker was. En teveel belasting zagen we ook terug, niet tijdens het belasten, maar als hij na het belasten weer opstond uit de rust, dan was het weer erger.

Om het zeker te weten dat het geen ED of arthrose is, dan denk ik dat er rontgenfoto's nodig zijn. Of je moet kijken of het met een paar weken rust en lijnrust beter gaat. En wat Traumeel of zo geven.
Door pallas
#2016382
Tja, opstart stijfheid kan van van alles zijn. Spier, pees, artrose...

Ik zou het een poosje wat rustig aan doen met hem. Gedoseerd bewegen en het liefst rechtlijnig.
Als het dan over een dag of 4,5 niet iets beter gaat zou ik naar de d.a. gaan.

Hoe oud is Duster nu?
Laatst gewijzigd door pallas op vr 20 mei 2011, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2016431
Kan idd vanalles zijn, dat is heel lastig te zeggen bij zo'n beeld.
Zeker als hij de rest van de dag geen last ervan heeft.

Ik zou net als wat Pallas zegt even een paar dagen rustig aan doen en kijken of het verbeterd.

Ik weet niet of je een kussen s'nachts in zijn bench hebt liggen?
Maar miss ligt hij s'nachts gewoon raar en heeft hij daarom s'ochtends last.
Ik zou er eens een kussen in leggen (als je die er al niet in had liggen).
Door **Jolanda**
#2016902
Ik lees de reacties net pas.

De rest van de dag heeft hij nergens last van gehad en de andere dagen had hij overdag ook nergens last van.
Vanavond heeft hij weer gerent en daarna heb ik de honden buiten uit laten hijgen (mede omdat ik buiten water heb staan).
Toen ik ze weer binnen liet liep hij weer kreupel.
Tijdens het rennen, wat vandaag wel korter was dan andere dagen, lijkt hij nergens last van te hebben.

Hij geeft verder geen pijn aan zoals Kaio.
Ik ga zijn mand eens voor de zekerheid in de bench leggen, maar ik denk niet dat het daar mee te maken heeft, hij heeft namelijk nooit wat in de bench gehad, behalve afgelopen winter een fleecedeken die hij aan de kant schoof ::)

Hij is overigens nog erg jong, deze maand word hij 3 jaar.
Hij had laatst ook wat aan zijn pootje, maar dat was toen een glassplinter...tenminste dat meende ik omdat ik later nog glassplinters op de grond ben tegen gekomen en toen ook een splinter uit zijn zooltje heb gehaald, maar dat was weer een dag nadat hij ineens kreupel liep :-\ Dus misschien was het toen geen splinter :-\
Door pallas
#2016918
Ik hoop dat je gelijk hebt over de glassplinters. :-\

hier ook een tje die nooit pijn aangeeft en nooit kreupelt. Ze hebben 4 poten en zijn heel handig in het nét één pootje wat minder hard lanten werken zonder dat je het kan zien.

Ik zou hem toch even rust geven en dan verder bekijken...voor een 3 jarige hond is het niet normaal dat ie opstart pijn heeft. :(
Door Lizzy
#2016932
Voor opstartpijn is hij inderdaad nog wel erg jong. Te jong. Dus dan denk ik in plaats van artrose toch aan dingen als LPC, waar ik toch ook (zeker in het begin) opstartpijn zie.
Door Lonaa
#2016937
pallas schreef: Ik hoop dat je gelijk hebt over de glassplinters. :-\

hier ook een tje die nooit pijn aangeeft en nooit kreupelt. Ze hebben 4 poten en zijn heel handig in het nét één pootje wat minder hard lanten werken zonder dat je het kan zien.

Ik zou hem toch even rust geven en dan verder bekijken...voor een 3 jarige hond is het niet normaal dat ie opstart pijn heeft. :(
Dat is inderdaad waar, ze belasten dat ene pootje NET iets minder dan de anderen, waardoor het ontzettend lastig te zien is.

Sally is ook 3, liep ook kreupel en had haar pees gescheurd.

Lieve Jolanda, als het niet met rust over gaat, zou ik bij een DA een goed onderzoek laten doen. Want behalve bijv. LPC kan het nog ZO ontzettend veel meer zijn.
Door **Jolanda**
#2016942
Mijn gevoel zegt dat het niet zomaar wat kreupeligheid is :-\
Hij is, zoals zoveel borders, geen aansteller, geeft hij nooit een kik als er iets is, dus kreupel lopen betekend dat er echt wel iets aan de hand is  wat niet in orde is.

Gisteravond is zijn mand de bench in gegaan.
Vanmorgen liep hij weer slecht, aldus mijn vriend die hem uit de bench heeft gehaald omdat ik nog lag te slapen.

Hij likt ook veel aan zijn poot, maar of dat er mee te maken heeft betwijfel ik. Hij likt namelijk al heeeeeeeel lang aan die poot en lijkt eerder een tik van hem dan dat het een rede heeft. Als ik zeg dat hij er mee moet stoppen doet ie dat ook wel.

Ik ben er niet gerust op. :(

Ik zal hem 2 weken rust geven en dan kijken hoe het gaat...maar ik vrees dat hij dan weer kreupel zal lopen :-\
Door pallas
#2016989
Hoelang likt hij al aan zijn poot en hoe lang speelt de opstart pijn nu?
Ik vind twee weken toch nog best wel lang...
Persoonlijk zou ik na een kleine week echt verbetering willen zien en anders toch een foto maken. Maar ik heb dan ook een border die wel héél hard is voor zichzelf en áls ie wat laat zien is het ook mis. Elke hond is daar toch verschillend in. Aan jou om goed te bekijken dus.

Duimen draaien dat het toch zonder problemen weer overgaat. :)
Door **Jolanda**
#2017005
Omdat het me toch niet lekker zat ben ik net toch maar even naar de DA geweest.

De DA heeft hem betast, van tenen tot schouder en Duster liet geen pijn zien.
Duster gaf geen kik! Ik zou haast zeggen dat ie het ook nog fijn vond ::)
Foto's maken vond de DA op dit moment niet nodig, hij denkt toch aan pezen of spieren.

Voor de komende 5 dagen heb ik cortaphen forte mee gekregen, daarna moet het beter zijn. En natuurlijk moet hij rust houden. Hoe ik dat voor elkaar ga krijgen weet ik niet, maar het zal moeten en vast ook wel lukken.

Dus toch even afwachten hoe het gaat na die 5 dagen medicijnen en rust.

Heeft iemand een idee of de cortaphen forte het maagzuur minder zuur maakt?
Door Lizzy
#2017038
Heb je enig idee waarom je Cortaphen mee hebt gekregen in plaats van iets ala Metacam of Previcox? (hier zit phenylbutazon en dexametason in, in Cortaphen). Of het het maagzuur minder zuur maakt, dat weet ik niet. Ik denk op zich van niet. Maar het heeft wel invloed op de maag en kan maagulcera veroorzaken. Dus wat voorzichtigheid is volgens mij wel geboden.
#2017304
Lizzy schreef: Heb je enig idee waarom je Cortaphen mee hebt gekregen in plaats van iets ala Metacam of Previcox? (hier zit phenylbutazon en dexametason in, in Cortaphen). Of het het maagzuur minder zuur maakt, dat weet ik niet. Ik denk op zich van niet. Maar het heeft wel invloed op de maag en kan maagulcera veroorzaken. Dus wat voorzichtigheid is volgens mij wel geboden.
Ik had al zoiets gelezen. :(
Ik hou hem zeker in de gaten de komende tijd, want erg happy ben ik niet met de hele situatie :-\ Hij is sowieso wat gevoelig wat betreft zijn maag/darmen en ik vraag me af waarom ik eigenlijk pijnstillers gekregen heb.
Natuurlijk vind ik het niet leuk/fijn wanneer hij pijn heeft, maar als hij rustig aan doet lijkt hij nergens last van te hebben. Zelfs als hij kreupel loopt, doet ie gewoon net zo maf als altijd, dus met pijnstillers kan het alleen maar erger zijn ::)

Nadat ik thuis was gekomen van de DA met Duster liep hij even later weer niet goed, terwijl hij van de auto naar de DA en terug en van de auto naar huis wel goed liep :-\

Verder heb ik totaal geen idee waarom de DA voor deze medicijnen heeft gekozen.
Wat ik begrepen heb was dit een behoorlijke pijnstiller, terwijl Duster geen kik geeft verder.
Helaas hadden we weinig tijd omdat de wachtkamer bomvol zat, de DA nog even naar Tanja had gevraagd en ik heb ook niet gevraagd welke medicijnen hij zou krijgen en waarom. :-[
Senta schreef: Uiteraard proberen ze het eerst met een pijnstiller en lijnrust, vaak zie je dan ook wel verbetering. Alleen bij belasting zie je het weer terugkomen. Goed dat je niet te lang gaat wachten en daarna alsnog foto's gaat maken (Althans dat maak ik op uit je berichtje) Let op LPC is niet voor de regel te zien op een röntgenfoto!
Wanneer het met rust niet overgaat wil ik zeker dat er foto's gemaakt worden.
Ik wil weten wat er met hem aan de hand is.

Mijn vorige DA maakte zelfs een foto om uit te sluiten dat er iets aan de botten/gewrichten was. Als dat straks bij Duster uitgesloten word, kunnen we verder zoeken naar wat het wél is en de juiste behandeling starten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door