Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2016573
halloo
ik was net op de arkt , bij de polier , om nieuw vlees te halen voor de honden.
nu vroeg hij of ik 4 kalkoen karkassen wou hebben ? ik mocht ze gewoon mee nemen
heb ze mee genomen , maar nu mijn vraag , hoe kan ik ze het best geven ?
ze wegen zo`n 500 gram per stuk.
ze krijgen nu nog alles geplet met de hamer , en verteren alles super goed.
geen moeite met poepen , en kauwen ook goed op botten.
kan mij hier iemand bij helpen ?

thnx vast

liefs linda
#2016578
top dat je dat gewoon gekregen hebt, wat een vriendelijke poelier!

volgens mij is kalkoen wel wat harder dan kip en eend, als dat klopt moet je ze misschien in de vriezer gooien en even nog een tijdje mee wachten.

als ze goed verteren en beter gaan knagen kan je langzaam aan minder gaan pletten en hun gebit en buik zelf meer laten doen.
#2016580
ik heb nog nooit een kalkoenkarkas van maar 500gram gehad.. meestal zijn ze toch wel veel forser, rond de 800-1000gram.. ik voer ze hier zonder problemen, en mijn honden eten ze graag. als het een heel karkas is van 500gr weet ik niet of het kalkoen kan zijn, das echt klein....

maar het is vrij hard, veel mensen voeren het niet omdat het splintert of scherp is.. in ieder geval zou ik het wel voor de meer ervaren boteters houden
#2016603
haha, nou dan ga ik voor jou een fotootje maken.
ik wil nl erg graag geven aan de honden.
en kauwen doen ze goed.

de konijnen pootjes moeten ze ook meer op kauwen als de nekjes, en dat doen ze ook goed :D

nou eerst maar eens een foto maken

liefs lin
#2016612
tycolaika schreef: ze krijgen nu nog alles geplet met de hamer , en verteren alles super goed.
geen moeite met poepen , en kauwen ook goed op botten.
kan mij hier iemand bij helpen ?
Ik geef helemaal geen hele kalkoen botten, alleen maar gemalen botten, omdat ik vind dat kalkoen veels te hard is en heel erg gaat splinteren.
Wanneer je honden nu alles geplet eten,en nooit geen hele kippenbotten hebben gegeten, dan zou ik de kalkoen beslist niet geven.
Als je 'n vleesmolen hebt dan zou je de karkassen kunnen malen en samen met andere stukken vlees of pens of zo mengen om op te maken.
#2017546
Dat zijn echt mooie karkassen!!! Ik geef vaker kalkoennekken maar merk wel eens dat ze een enkel keertje een wervel niet kunnen verteren. Die geven ze dan weer over. Misschien eerst beter invriezen voor een tijdje en ze laten wennen aan ongeplet kippenbot?
#2017564
thnx voor de reacties
ik heb ze ook al ingevroren.
dan zal ik binnen kort als ik weer nieuwe nekken haal , en dergelijke, eens zonder de hamer te gebruiken ze geven.
tot nu toe vind ik dat ze het goed doen.
ik kijk altijd even als gepoept hebben , en zie nooit iets van bot zitten.
dus dan verteren ze het toch goed he ?
ook niet als ze konijnenpootjes hebben gehad.
#2017568
ps , als ik ze dat geef, zou ik ze dan de eerste xren , wat klein knippen?
of kan ik dat juist beter niet doen?

of zou ik eerst voor ik ze dit geef. een hele kip geven bijvoorbeeld?
dat ik gewoon een flinke kip haal , en kijk of ze dat goed verteren ?
#2017625
Nu zal de poelier je vast weten wat hij geeft. Als ik dit zo op plaatje zou zien, zou ik denken dat het een kipkarkas is. Maargoed, hoeveel verschilt een kalkoen van een kip. Van de andere kant, zie ik duidelijk het verschil tussen parelhoen en kipkarkas.

Ik zou eens kijken of je er makkelijk met de (snoei) schaar doorheen kan komen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door