Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door AlfThom
#2015784
Na ruim 4 weken konijn te hebben gegeven (eliminatie-dieet), heb ik gisteren voor het eerst de kipvariant van Tinlo bijgemengd. En toeval of niet, maar Alfred zit zich vandaag weer maniakaal te likken en te bijten.  :-[
En dat terwijl hij de afgelopen weken zo rustig was geworden.
Ik denk dat we de boosdoener dus wellicht gevonden hebben. Net nu ik de vriezer vol kip heb geladen, haha. Die moet Thomas dan maar op eten. Die is inmiddels al behoorlijk gevorderd in het kraken van kippennekkies en vleugels, dus die kan mooi gaan barfen.

Goed, eerst Alfred maar weer even terugschakelen naar konijn en dan de volgende variant uitproberen.
Door Too
#2015843
T klinkt in ieder geval verdacht....
goed plan om even pas op de plaats te maken en dan voorzichtig andere soorten introduceren
Door mirdj
#2016069
Wat Too al zegt het is verdacht. Ik zou ook even proberen uit te vinden of het echt alleen maar kip is wat er in de Tinlo zit, het zou me niet verbazen als er toch nog iets anders doorheen zit en dan kan je kip niet uitsluiten. Om het echt helemaal uit te sluiten zou je bv kipfilet kunnen proberen.

Voorlopig eerst maar weer even terug naar konijn en dan langzaam iets anders toevoegen.
Door AlfThom
#2016136
Ik heb het voor de zekerheid maar aan de da bij Tinlo voorgelegd. Zodra ik daar van hoor zal ik het hier ook laten weten. 
En verder maar weer teruggehopst naar het Afbeelding !
Door hamada
#2017939
Zowel onze honden als katten gingen flink krabben van de Tinlo. De kat kreeg ook allemaal korstjes op haar rug. Met wijzigen van merk verdween het probleem (duurde wel een tijdje moet ik zeggen).
Door Limpy
#2017945
[quote="Envie"]
Zit er geen rijst bij de kipvariant? Onze Siep krijgt van rijst dus last !!![/quote]

Zit geen rijst in maar je weet natuurlijk nooit zeker wat er allemaal aan olietjes e.d. inzit, kunnen ze ook op reageren...
Door AlfThom
#2018099
[quote="Envie"]
Zit er geen rijst bij de kipvariant? Onze Siep krijgt van rijst dus last !!!
[/quote]
Nou, ze claimen dus dat alle varianten rijst-en graanvrij zijn. Dit staat er op de site:


Bevat van nature een hoog gehalte aan natuurlijke vitaminen en mineralen
Zonder geur-, kleur-, smaakstoffen en/of conserveringsmiddelen
Glutenvrij (dus geen rijst of granen)



En hier is juist de jeuk verdwenen, nadat ik met tinlo begonnen ben. Sowieso bliefde meneer de CB beslist niet!
Het is toch wat met die eigenwijze katten ;)
Door AlfThom
#2018366
Ik heb antwoord van de bij Tinlo werkende dierenarts gekregen. Ik had daar het verhaal van Alfred verteld (dat ik eliminiatiedieet van konijn voer en dat hij na bijmenging van kip weer jeuk kreeg).
Ik heb haar gevraagd of ik op basis van deze ene reactie meteen kon stellen dat hij een intolerantie voor kip heeft en of er in de kipvariant uitsluitend kip zit.

Dit kreeg ik als reactie:

Wat jij hebt gedaan is erg goed. Het geven van een eliminatiedieet duurt minimaal 6 weken. In deze periode mag je kat beslist niets anders dan het eliminatiedieet (in jouw geval konijn) te eten krijgen. Wanneer er inderdaad sprake is van een voedselallergie, verbeteren maag darmklachten (diarree) meestal binnen enkele dagen, terwijl het wel 6 tot 9 weken kan duren voordat huidklachten (jeuk) verminderen.
Als dan blijkt dat bij het geven van een ander voer (in jouw geval de kip erbij) de klachten terugkomen dan kan je concluderen dat jouw kat niet tegen de kip kan. Je kunt opnieuw nu enkele weken konijn geven en evt nogmaals gaan provoceren door weer de kip te geven. Mochten er dan meteen weer klachten optreden weet je het zeker.

Wat betreft de tweede vraag; In Tinlo kip zit echt alleen maar Kip.

Succes.
Door Too
#2020204
Was t mijn poezel... dan zou ik voorlopig kip schrappen en eerst maar s langzaam aan andere soorten introduceren 
Ik ben niet voldoende op de hoogte van de diverse kvv-merken, -samenstellingen om je daarin te adviseren
Misschien wil Alfred wel zelf knagen aan een kwarteltje veel katten vinden dat erg smakelijk.
Succes met je 'speurtocht'
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door