Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Madelief.
#2011847
Voor de zogende teef van mijn moeder maak ik ter variatie een paar "KVV"s van geitenbotmix en lambotmix van Slagerij West. Ze eet verder smuldier complete versies en Carnibest.

Ik ben uitgegaan van 50% vleesbot omdat ze zoogt.
Geen groenten, even heel simpel..puur ter afwisseling.

1 kilo botmix (70 vlees: 30 kaal bot)
50 gr biologische lamslever
100 gr lamshart bio
50 gr geitenpens bio
------------------
maakt 1200 gram, waarvan (ongeveer)

50% vleesbot'
4 % lever
33% vlees
4 % pens
8,5 % hart

En dan hetzelfse met een kilo geitbotmix, maar dan geitenhart. Is dat wat? Ik kan wel vragen of ze er af en toe een lepel groenten doordoet.

Verder heb ik een hoop zakjes met 50gr lamslever gemaakt en wat zakjes pens (100gr) en hart (100gr) (allemaal biologisch).
Nu zou ik graag een "handleiding"willen achterlaten hoe mijn moeder eenvoudig mbv smuldier kip een soort van complete maaltijd kan maken.

Heeft iemand een idee van hoeveel bot de smuldier kip bevat?
Ik zou dan willen aanvullen met schapen en hertenvlees, pens, lever, hart, hütenkäse, scheut yoghurt,  ei, wat groenten, etc.
Kan ik uitgaan van 50% kaal bot in de smuldier kip denken jullie?? En dan aanvullen met 50 gram lever en ongeveer 350 gram andere ingrediënten?

Heel botwerk geven gaat  niet gebeuren, maar zo krijgt ze misschien wel wat meer variatie binnen.

Tips en aan- of opmerkingen van harte welkom :)
Laatst gewijzigd door Madelief. op vr 13 mei 2011, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#2011855
Oh, normaal doe ik er ook nier doorheen, maar ik was door de lamsnieren heen (of liggen ergens verstopt) en aangezien ik deze spullen bij me  had om uit-logeren-kvv te maken voor mijn oudste hond die geen rund verdraagt heb ik er niet aan gedacht rundernier mee te nemen. Als ik meer maak zal ik ook zo'n 4 % nier toevoegen.

Mijn oudje krijgt maar 30% vleesbot, maar nu heb ik het dus aangepast aan de zogende teef. Normaal doe ik ook geen groenten in de logeer-kvv omdat ik thuis zelf samenstel en dat wel weer recht trekt bij de dagelijkse kost en ik niet zeker ben van de houdbaarheid als ik er wel groentenmix instop.
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2012908
Ik  heb geen idee van de behoeftes van een zogende teef, dus daar kan ik niet zoveel over zeggen. 4% nier erbij lijkt me wat veel, dan heb je 8% ontgiftende organen.

De Smuldier Kip bevat amper bot, kijk maar eens naar de analyse (op internet te vinden). Jammer, want opzich een leuk idee. Dan kun je toch beter met botmixen werken, maar die vind je niet in de supermarkt...
Door Lizzy
#2013909
Oeps! Ik zie deze nu pas :-[

[quote="Madelief."]
Voor de zogende teef van mijn moeder maak ik ter variatie een paar "KVV"s van geitenbotmix en lambotmix van Slagerij West. Ze eet verder smuldier complete versies en Carnibest.

Ik ben uitgegaan van 50% vleesbot omdat ze zoogt.
Geen groenten, even heel simpel..puur ter afwisseling.

1 kilo botmix (70 vlees: 30 kaal bot)
50 gr biologische lamslever
100 gr lamshart bio
50 gr geitenpens bio
------------------
maakt 1200 gram, waarvan (ongeveer)

50% vleesbot'
4 % lever
33% vlees
4 % pens
8,5 % hart

En dan hetzelfse met een kilo geitbotmix, maar dan geitenhart. Is dat wat? Ik kan wel vragen of ze er af en toe een lepel groenten doordoet.

Verder heb ik een hoop zakjes met 50gr lamslever gemaakt en wat zakjes pens (100gr) en hart (100gr) (allemaal biologisch).
Nu zou ik graag een "handleiding"willen achterlaten hoe mijn moeder eenvoudig mbv smuldier kip een soort van complete maaltijd kan maken.

Heeft iemand een idee van hoeveel bot de smuldier kip bevat?
Ik zou dan willen aanvullen met schapen en hertenvlees, pens, lever, hart, hütenkäse, scheut yoghurt,  ei, wat groenten, etc.
Kan ik uitgaan van 50% kaal bot in de smuldier kip denken jullie?? En dan aanvullen met 50 gram lever en ongeveer 350 gram andere ingrediënten?

Heel botwerk geven gaat  niet gebeuren, maar zo krijgt ze misschien wel wat meer variatie binnen.

Tips en aan- of opmerkingen van harte welkom :)

[/quote]

Pff, ik moest even nadenken hoor. Je hebt 1 kg botmix en dat bevat 70% vlees en 30% bot, right? OK, dat is inderdaad 50% vleesbot. Ben je er zeker van dat de mix zo in elkaar steekt?

Ik heb eerlijk gezegd geen idee welke percentages Smuldier hanteert. Neem anders gewoon contact op met Mulder diervoeding. Ze zijn heel aardig en behulpzaam (hoor ik altijd van iedereen).

Krijgt deze hond ook toevallig nog wat vette vis?
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#2014263
Dank jullie wel. Ja, misschien moet ik dat even doen morgen, Mulder bellen. Nee ik ben er niet 100% zeker van dat die botmix van Slagerij West ook echt die verhoudingen heeft, maar het ziet er wel erg bottig uit en dat is was SW zelf aangeeft. Zou ik nu een teef alleen op basis van die botmixen moeten voeren dan zou ik dat zeker niet durven, maar de af en toe voor deze teef maakt hopelijk niet veel uit.

Anders is het natuurlijk als smuldier kip inderdaad niet veel bot bevat, dan heb ik er echt niks aan voor het idee dat ik had. Gelukkig ligt er nog wat kipkarkas in de vriezer bij mijn moeder en wil ze eventueel wel Amélie het bot zelf laten kraken...is nog biokip ook dus veel beter eigenlijk.
Amélie is een moeilijke eter, maar die geit"KVV" en lams"KVV" gaat erin als koek en ook de biologische lever snoepte ze zo uit mijn hand.

Nu denk ik er dus over een handleiding te geven van hoe ze met de dingen die in haar vriezer liggen een complete voeding kan geven. Er ligt voldoende aan kleine porties lever om zo'n 15 kilo te kunnen samenstellen dus dat is al niet onaardig als rijke afwisseling..toch?

Ze krijgt geen vette vis helaas. Zalmkop ziet mijn moeder niet zitten (ligt er wel) maar dat zal Amélie ook niet lusten. Ik heb dat al eens aangeboden en dat weigert ze gewoon. Mijn moeder gaat wel even kijken of er niet nog panharing ligt, dat wil ze wel geven.

Mijn moeder heeft met mijn eigen stralende en krakende barfnest beslist de voordelen gezien, maar echt barfen is gewoon (nog?) een stap te ver. Op deze manier komt er toch wat extra variatie binnen en dat vindt ze ook wel erg leuk/prettig!

Zijn de botmixen van Herby betrouwbaar qua samenstelling?? Dan kan ik namelijk een bestelling voor haar doen die ze zelf op kan halen (bijna om de hoek) en meteen ook zalmbotmix bestellen  :bulb:
Misschien is dat wel een beter idee dan smuldier kip gebruiken.
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#2015666
Ik weet niet of er nog iemand even mee wil denken?

Ik heb nu bedacht: op basis van Herby botmix:

500 gram botmix Herby
500 gram spiervlees
200 gram orgaan
100 gram groenten/anders
--------
1300 gram

500 gram bot mix (70% kaal bot - 30% vlees) zou moeten bevatten: 350 kaal bot en 150 spiervlees

Dan kom ik op percentages van:

700 gram vleesbot/1300    = 54%
300 gram spiervlees/ 1300  = 23%
200 gram orgaan/1300      = 15%
100 gram groenten/1300    = 8 %

Als er dan een keer geen groenten en extra's erbij zitten is het bot 58%
Voor een zogende teef wel ok? Natuurlijk zal mijn moeder op de ontlasting letten.
De zakjes met lever die klaarliggen bevatten 50 gram.
Dat is dan 50/1300 = 3,8%
Of 50/1200            = 4,2 %

Beetje in orde zo?
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2015757
Ik vind het er prima uitzien, alleen het botpercentage is aan de hoge kant. Is dat expres? Anders zou ik ervoor kiezen iets meer spiervlees en iets minder bot te doen. Ik snap dat het dan minder goed uitkomt met de hoeveelheden, want dat is nu wel heel makkelijk zo. Voor mijn gevoel zou iets meer spiervlees ook meer energie geven (meer calorieën) dan dezelfde hoeveelheid bot. Wat als je nu een botmix met 50% (zalm) bot neemt en een andere met 70%... scheelt al iets. Moet je wel twee keer zoveel maken.

Nou ja, in principe lijkt het me dus prima, maar voor een optimale mix zou ikzelf minder bot nemen.
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#2015827
[quote="Meike en Daisy"]
Ik vind het er prima uitzien, alleen het botpercentage is aan de hoge kant. Is dat expres? Anders zou ik ervoor kiezen iets meer spiervlees en iets minder bot te doen. Ik snap dat het dan minder goed uitkomt met de hoeveelheden, want dat is nu wel heel makkelijk zo. Voor mijn gevoel zou iets meer spiervlees ook meer energie geven (meer calorieën) dan dezelfde hoeveelheid bot. Wat als je nu een botmix met 50% (zalm) bot neemt en een andere met 70%... scheelt al iets. Moet je wel twee keer zoveel maken.

Nou ja, in principe lijkt het me dus prima, maar voor een optimale mix zou ikzelf minder bot nemen.
[/quote]

Dankje voor je reactie!
Ja, de hoeveelheid bot is expres. Omdat ze melk geeft en daarmee heel erg veel calcium wordt verbruikt. Mocht ze nu kalk gaan ontlasten dan schroef ik het wel omlaag hoor. Ik heb zelf een nest van 11 met barf grootgebracht en mijn teef at ook zo 50 à 60% vleesbot tijdens het zogen.
Vindt je het voor een zogende teef ook veel of gewoon meer in het algemeen?
Door Lizzy
#2015891
[quote="Madelief."]
Ik weet niet of er nog iemand even mee wil denken?

Ik heb nu bedacht: op basis van Herby botmix:

500 gram botmix Herby
500 gram spiervlees
200 gram orgaan
100 gram groenten/anders
--------
1300 gram

500 gram bot mix (70% kaal bot - 30% vlees) zou moeten bevatten: 350 kaal bot en 150 spiervlees

Dan kom ik op percentages van:

700 gram vleesbot/1300     = 54%
300 gram spiervlees/ 1300  = 23%
200 gram orgaan/1300       = 15%
100 gram groenten/1300    = 8 %

Als er dan een keer geen groenten en extra's erbij zitten is het bot 58%
Voor een zogende teef wel ok? Natuurlijk zal mijn moeder op de ontlasting letten.
De zakjes met lever die klaarliggen bevatten 50 gram.
Dat is dan 50/1300 = 3,8%
Of 50/1200             = 4,2 %

Beetje in orde zo?

[/quote]

Als de hond geen problemen met de ontlasting krijgt, gaat ze echt niet dood van 58% vleesbot hoor! De kans dat ze echter moeilijk kan ontlasten is wel wat groot maar dat weet je binnen no time. Voor een zogende teef is wat meer vleesbot overigens juist een aanrader, dus dat klopt wat je schrijft hoor Madelief. 

Dus op zich, als de mixen inderdaad zijn wat ze zijn (en dat weet je uiteindelijk natuurlijk maar nooit met mixen - want stel nou dat zo'n botmix 80% bot bevat, dan gaat het % bot wel heel hoog worden), dan lijkt dit me prima. Ik zou je mams wel op het hart drukken om echt zoveel mogelijk groenten bij te voeren.

Even een quote uit de Barfplaats Bieb over zogende teven en calcium en vleesbotten:

============================================================================

Wanneer een teefje lacteert kan het heel moeilijk voor haar zijn om het calciumgehalte in haar bloed constant te houden want het calcium loopt letterlijk van haar bloed in haar melk.

En wanneer het calcium in haar melk loopt, moet zij de calcium ook weer vervangen. En waar haalt zij deze vervangende calcium vandaan? Twee plaatsen: uit haar voedsel en uit haar botten. En zij is het meest afhankelijk van de calcium in haar botten.

Maar, wanneer er niet genoeg calcium in haar botten ligt opgeslagen of wanneer er geen hormoon aanwezig is dat de calcium uit haar botten haalt (naar haar bloed), dan zal het calciumgehalte in haar bloed dalen en zal zij eclampsie ontwikkelen.

Met andere woorden: eclampsie kan ontstaan doordat er te weinig calcium in de botten ligt opgeslagen of omdat het hormoonsysteem, dat het calcium uit de botten haalt, niet goed functioneert.

Dat betekent dat als we de oorzaak van eclampsie willen begrijpen, dan moeten we leren begrijpen waarom het calciumgehalte in de botten te laag is en moeten we leren begrijpen waarom het hormoonsysteem niet goed functioneert.

Het calciumgehalte in de botten te laag: dat wordt meestal veroorzaakt doordat de hond een levenlang een calcium-arm dieet gevoerd is.

Het is niet ongebruikelijk dat een calcium-arm dieet aan meerdere generaties honden wordt gevoerd (denk aan een 'all meat dieet' dat bijv. vaak aan hele kleine hondjes gevoerd wordt). Iedere generatie krijgt een steeds groter tekort aan calcium in de botten. En dit resulteert weer dat iedere generatie gevoeliger wordt om eclampsie te ontwikkelen. Wanneer eclampsie in een bepaalde lijn vaak wordt gezien zijn eigenaren en dierenartsen snel geneigd te geloven dat dit een genetisch probleem is. Maar, dat is het dus niet.  

Maar, het probleem is niet alleen een tekort aan calcium in het dieet. Ook het verlies van calcium is een probleem. Dieten met een hoog eiwit gehalte veroorzaken dat calcium versnelt het lichaam verlaat. Dit veroorzaakt dus een vermindering van calcium in de botten.

Het eind resultaat is dat een teef die een heel levenlang een calcium-arm/calcium-verminderend dieet gevoerd krijgt hele slechte calcium reserves in de botten heeft.

Je kunt je voorstellen dat als een teefje met zulke slechte calcium reserves ook haar reserves aan begint te spreken tijdens het lacteren dat er simpelweg niet genoeg calcium aanwezig is om in haar behoefte te voorzien. In dit geval is het niet eens voldoende om over te schakelen naar het BARF dieet. Nog het BARF dieet nog een commerciele voeding kan haar snel genoeg van voldoende calcium voorzien. Ze heeft nu een hoge oplosbare, hoge concentraties van kunstmatige calcium (supplementen) nodig. Tenzij dit calcium in hoge en constante hoeveelheden wordt gegeven, zal het calciumgehalte in haar bloed dalen en zal zij eclampsie ontwikkelen.

Houdt ook in het achterhoofd dat een hond die slecht gevoerd wordt ook andere voedingsstoffen tekort kan komen. Bijvoorbeeld: wanneer de hond met het calcium-arme 'all meat diet' gevoerd wordt, zal dit dieet ook arm in vitamine D zijn en wanneer de teef nooit in de zon komt, kan zij ook een tekort aan vitamine D hebben opgelopen.

Er is ook het hormoon probleem. En waarom is het hormoonsysteem van de teef verstoord? Het probleem is dat de teef niet het parathormoon (parathyroïd hormoon) kan aanmaken. Dit hormoon zorgt ervoor dat het calcium uit de botten haalt om het calciumgehalte in het bloed op peil te houden. Wanneer de eigenaar/fokker nu veel kunstmatig calcium (calciumsupplementen) aan de teef geeft, tijdens de zwangerschap, dan is dat een signaal voor de parathormoonklier dat het parathormoon niet nodig is.

Wanneer de teef melk aanmaakt voor haar puppies, komt er in dit geval geen parathyroïd hormoon vrij. Het calciumgehalte in het bloed daalt, er wordt geen calcium uit de botten onttrokken en teef zal nu heel snel eclampsie ontwikkelen.

De enige manier om nu eclampsie in deze situatie te voorkomen is om blijvend een hoog oplosbare vorm van calcium te blijven toedienen tijdens het zogen.

Eclampsie ontstaat meestal in de piek van de zoogperiode wanneer de pups groot en hongerig zijn en zelf nog geen vast voedsel eten, maar wel veel van mamma's melk drinken. Deze periode drukt zeer zwaar op de calciumreserves in moeders botten.

Eclampsie komt vaker voor bij teefjes die al meerdere nestjes hebben gehad. Bij ieder nestje wordt er weer opnieuw een enorm beroep gedaan op moeders calcium reserve.

Eclampsie komt over het algemeen vaker voor bij teefjes die grote nesten hebben. Want, een groot nest doet een groter beroep op de calciumreserves in moeders botten.

Dus, hoe lossen we het eclampsie verhaal op?
1)Geef een levenlang het BARF dieet
2)Geef GEEN calciumsupplementen gedurende de zwangerschap (geef minder botten, meer vlees/orgaanvlees, gezonde olieen en groentes)
3)Geef extra calcium (botten!) gedurende de zoogperiode, NIET daarvoor

Wanneer je een teefje hebt die aan eclampsie lijdt, zal ze mogelijk altijd vatbaar blijven. Het is namelijk heel moeilijk om calciumopslag in de botten te verbeteren, vooral nadat er meerdere generaties calciumarme dieten zijn gevoerd. Het kan diverse generaties duren om dit probleem weer opgelost te krijgen. Maar, het is belangrijk om niet op te geven. Je kunt nogmaals met de teef fokken en ze kan best verbeteren. Je kunt de hoeveelheid calcium die opgeslagen ligt in de botten vergroten en je kunt de werking van de parathormoonklier verbeteren. Het enige dat je hoeft te doen is de teef op het BARF dieet te zetten. Maar ook al geef je je teef het BARF dieet, je moet bereid zijn om haar extra calcium toe te dienen - niet gedurende de zwangerschap - en misschien moet je de pups sneller afspenen".

Bron: Ian Billinghurst, Grow Your Pups With Bones  en vrij vertaald door Lizzy Plat-Coelers
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#2015905
Dank je Lizzy.

Uiteraard kende ik het calciumverhaal al zo'n beetje uit mijn hoofd met mijn nest van oktober jongstleden. Maarja, ik stelde zelf samen en dat is toch misschien anders, omdat ik dat alweer jaren doe (en hier hulp heb gekregen natuurlijk ;)).

Als het goed is gaat iemand dit weekend die kant op. Ik maak nog wat kant en klare zakjes biolever/nier en biopens klaar, maar denk dat ik ook maar gewoon een groentenmixjes in elkaar draai. Probleem opgelost :biggrin2:
Mocht het dan toch nog teveel bot zijn dan merken we dat hoop ik op subtiele wijze en niet direct met verstopping. Tot nog toe heeft ze met dat beetje aan SW mix dat ik ook ongeveer op 50% had gezet nog geen kalk gepoept, dus hopelijk is het een beetje ok.

Hartelijk dank voor de feedback!
Door Lizzy
#2015915
[quote="Madelief."]
Dank je Lizzy.

Uiteraard kende ik het calciumverhaal al zo'n beetje uit mijn hoofd met mijn nest van oktober jongstleden. Maarja, ik stelde zelf samen en dat is toch misschien anders, omdat ik dat alweer jaren doe (en hier hulp heb gekregen natuurlijk ;)).

Als het goed is gaat iemand dit weekend die kant op. Ik maak nog wat kant en klare zakjes biolever/nier en biopens klaar, maar denk dat ik ook maar gewoon een groentenmixjes in elkaar draai. Probleem opgelost :biggrin2:
Mocht het dan toch nog teveel bot zijn dan merken we dat hoop ik op subtiele wijze en niet direct met verstopping. Tot nog toe heeft ze met dat beetje aan SW mix dat ik ook ongeveer op 50% had gezet nog geen kalk gepoept, dus hopelijk is het een beetje ok.

Hartelijk dank voor de feedback!
[/quote]

Het was ook meer bedoelt voor Meike en Daisy want ik had al zo'n donkerbruin vermoeden dat jij deze stof kunt dromen :)

Volgens mij gaat het helemaal goed komen!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door