Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door boskat
#2015840
door kvv is dat geschikt voor teckelpups van 6 weken?
De klant durft een grofgemalen kvv merk  het niet te geven, omdat kippenkarkas volgens haar dragende botten zijn en in puppyvoer,zitten geen dragende botten.
Ik denk dat het wel kan,maar ben geen teckelpups gewend en zo jong al helemaal niet
Weet alleen van kittens die heb ik wel afgespeend toen ,op gewone kvv,geen kittenvariant en dat ging goed.
Wie weet het en kan raad geven,nu geeft ze ze  geweekte RC br*k :(
Laatst gewijzigd door boskat op do 19 mei 2011, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2015899
nou volgens mij zit het zo:

dragende botten worden in de regel niet gegeven omdat ze te hard zijn om te knagen en fijn te krijgen voor de hond, gevaar voor de kiezen, scherpe stukken die schade aan kunnen brengen in de darmen, etc. maarrrr dat die botjes al gemalen zijn, veegt volgens mij het probleem van tafel. (correct me if i'm wrong)

gemalen bot is sowieso beter dan een kvv met calcium supplement, en voor zover ik weet is bot in kvv heel erg vaak afkomstig van kip karkassen. ik zie geen probleem.

daarbij zijn speciale puppy kvv's meestal alleen fijner gemalen dan de gewone variant, verder niet anders.

dus ik zeg, hup die brokken naar het asiel en lekker kvv geven aan de mini-teckel!
Door Nathascha
#2015921
dit klinkt een beetje als; die heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt....

Nee dragende botten geef je niet aan honden. Daar heeft ze deels gelijk in. Aangezien poten, knieen ed veel te hard zijn van lam,geit schaap, kalf rund ed.
Maar kippenpoten worden net als kippenkarkassen gewoon gegeten door wat grotere honden hoor.

Daarbij zitten we hier in de KVV hoek. Dus ik stel me zo voor dat ze het heeft over gemalen bot?? Nou dan is karkas helemaal niet erg. Karkas is nl ook geen dragend bot. Dus dat kan al van de baan. En daarnaast is het gemalen...dus wat is het probleem? Splintert dus helemaal niet. en kan gewoon gegeven worden.

Een puppyvariant is alleen maar fijner gemalen. En met zulke kleine pups van 6 weken misschien wel even fijner om te geven. Mijn pups ( ridgebacks) kregen vanaf 4 weken gewoon groggemalen spul hoor. Ook karkassen van div. gevogelte. va 6 weken kregen ze kippe en eendenekjes om te kluiven. Maar goed mijn pupsels zijn ietsje groter als een teckelpupie. Maar denk dat een teckel van 6 weken geen probeem heeft met grof gemalen. Als het baasje dat wel heeft, tja dan kan je moeilijk zeggen dat ze het moet doen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2015924
Maar in de regel worden de botten sowieso niet grof gemalen. Wat ik nog herinner van de cb was dat de botten tot poeder gingen en de rest wat grover. Grover gemalen botten zouden natuurlijk ook vlijmscherpe stukken geven en dat kun je letterlijk niet verkopen. De puppencb is natuurlijk superfijn in z'n geheel, dus dat kan altijd aan iedere pup gevoerd worden, maar een teckelpup van 6 weken heeft al een gebit en kan dus met gemak al vast voer in stukjes eten. Brokken weken op deze leeftijd is overigens ook waanzin, dat is een "leuke"maatregel om ze te kunnen gebruiken om af te spenen, maar zodra het een gebit heeft, dan kan het "normaal" eten.

Als het van een kip is en gemalen dan is het niet boeiend of het pootjes of het lijfje is geweest wat de kvv ingaat. Als iemand daarover valt en vervolgens wel brokkenmeuk voert, dan gaat mij even de lamp uit en vraag ik me meer af of het niet een kwestie is van...waar een wil is, ben ik weg :-X
Door boskat
#2016039
Dit is niet van CB,dit is wat grover gemalen kvv(Darf).
De fokster voert het haar eigen honden,maar ze durfde het niet aan, om de gewone variant te geven.
Volgens mij kan het wel,maar dacht vraag het even,bedankt voor jullie reacties en ga het doorgeven,meer kan ik niet doen,alleen hopen dat ze het nu wel aandurft.
Door Pedro98
#2016042
Als ik me niet vergis at Ukkie met 9 weken ook al kippennekken wel even paar keer op geslagen. En niks geen probleem van mee gehad.
Door nienk
#2016052
[quote="boskat"]
Dit is niet van CB,dit is wat grover gemalen kvv(Darf).
De fokster voert het haar eigen honden,maar ze durfde het niet aan, om de gewone variant te geven.
Volgens mij kan het wel,maar dacht vraag het even,bedankt voor jullie reacties en ga het doorgeven,meer kan ik niet doen,alleen hopen dat ze het nu wel aandurft.
[/quote]

nouja, het is inderdaad wat natascha zegt, de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

veel meer dan het doorgeven en er uitleg bij proberen te geven kan je inderdaad niet doen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2016256
[quote="boskat"]
Dit is niet van CB,dit is wat grover gemalen kvv(Darf).
De fokster voert het haar eigen honden,maar ze durfde het niet aan, om de gewone variant te geven.
Volgens mij kan het wel,maar dacht vraag het even,bedankt voor jullie reacties en ga het doorgeven,meer kan ik niet doen,alleen hopen dat ze het nu wel aandurft.
[/quote]

Maar ik neem aan dat hun de botten ook helemaal fijn malen.
Door boskat
#2016258
Je ziet stukjes bot,klein maar duidelijker dan in CB.
Maar dan nog kippenbot moeten ze kunnen eten ?
Heb zo weinig verstand van kleine teckelpups
Laatst gewijzigd door boskat op do 19 mei 2011, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2016285
[quote="boskat"]
Je ziet stukjes bot,klein maar duidelijker dan in CB.
Maar dan nog kippenbot moeten ze kunnen eten ?
Heb zo weinig verstand van kleine teckelpups
[/quote]

Pupjes van 6 weken hebben gebitjes, dus die kunnen kleine botjes eten. Ongeacht het ras.
Door Elizaw
#2016298
Mijn kleine Shih at ook al konijnkarkas vanaf dat hij zo'n 9 weken was. Daarvoor at hij geweekte brokjes van RC bij de fokker :(

Niet helemaal het zelfde als een teckel van 6 weken natuurlijk, maar ik zou het zeer zeker aandurven om ze de Darf te geven, het is dan wel iets grover gemalen dan de meeste andere KVV, maar er zitten echt geen grote stukken in. Ze kunnen het zo op likken ;)
Door boskat
#2016366
[quote="Angelique"]
Pupjes van 6 weken hebben gebitjes, dus die kunnen kleine botjes eten. Ongeacht het ras.
[/quote]
Zo denk ik zelf er ook over,maar ja het zijn niet mijn pups,maar ga alles doorgeven,zie haar toch met een paar dagen weer.
Door boskat
#2016368
[quote="RuBep"]
Mijn kleine Shih at ook al konijnkarkas vanaf dat hij zo'n 9 weken was. Daarvoor at hij geweekte brokjes van RC bij de fokker :(

[/quote]

Dat krijgen de teckelpups nu ook,geweekte brok.
Is dat omdat de mensen met een klein ras ,al bij voorbaat denken dat die niks kunnen "kauwen,dat ze geweekte brok of heeel fijngemalen vlees moeten hebben"?
Laatst gewijzigd door boskat op vr 20 mei 2011, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2016512
joh een hondenbek is een hondenbek, natuurlijk is het ene ras wat sterker in de bek dan het andere, maar met eten van de vleesbotten die gewoonlijk  hier aangeboden worden moet dat geen verschil maken.
Door boskat
#2016538
[quote="nienk"]
joh een hondenbek is een hondenbek, natuurlijk is het ene ras wat sterker in de bek dan het andere, maar met eten van de vleesbotten die gewoonlijk  hier aangeboden worden moet dat geen verschil maken.
[/quote]
Mijn gedachte ook,dat ze dat kunnen ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door