Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door djones
#2015592
Hallo,

Het is even geleden dat ik een bericht heb gestuurd,
maar heb toch een vraag/probleempje.

Ongeveer 3 jaar geleden ben ik begonnen met CB en sinds 1,5 jaar stel ik zelf samen. :)

De vacht van mijn hond is door het geven van vlees veel meer gaan krullen. Hebben jullie ervaring hiermee?

Daarnaast is haar vacht (1 maand geleden flink aan de rui) erg dof, voelt aan als touw en het krult gigantisch.

Moet eerlijk zeggen dat ze de laatste weken minder groente hebben gekregen, maar daarvoor was het probleem al met de krullen.

Dan heeft zij ook nog eens redelijk vaak diarree of moet ze overgeven. Van de week gooide ze 15 min na haar maaltijd al het rundvlees eruit. Dat weggegooid en maar wat schapengehakt gegeven (had ik nog over). Dat hield ze goed binnen. Gisteren 2 keer gal gespuugd en staan blazen met haar lippen (schijnt dat ze dan echt heel misselijk zijn).

Ik zit nu te twijfelen of ik niet weer op CB moet overgaan....
Weet ook niet meer echt hoe zij hier op reageerde, in details dan, volgens mij wel oke.

Mijn andere hond eet precies hetzelfde en heeft nergens last van.

Kunnen jullie mij helpen????

Groeten, Suzanne
Door nienk
#2015680
enige tip die ik je kan geven: hou een tijd bij wat ze eet per dag (en ook wat je voor de rest met haar doet) en daarnaast dan wanneer ze misselijk is, spuugt of aan de diaree is. zo kan je een idee krijgen of het eventueel door een bepaalde diersoort komt, en die dan uit het menu schrappen.

misschien kan je ook even je menu posten?

die vacht, ik begrijp van meerdere mensen hier op het forum dat groente prak essentieel is voor de vacht.

mijn reus is gladharig, dus geen ervaring met krullen. Wat voor een hond is het? Zijn haren zijn wel langer geworden sinds hij barft, vooral op zijn buik waar de vacht ook wat ruiger is geworden.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2015748
Het is wel handig als je erbij verteld om wat voor hond/vacht het gaat, hoe deze behandeld wordt en wat je exact aan voer geeft. Zo in eerste denk ik wel dat het krullen niet veel te doen heeft met de voeding. Het probleem van de laatste maand kan wel voedselgerelateerd zijn. Ten eerste zit je dan in een ruiperiode en daar worden vachten meestal niet mooier van en daarbij kan het dan wel zijn dat ze de nutriënten mist die ze via de groenten binnen kreeg.

Omdat je al 1,5 jaar BARF geeft en het grootste probleem zich pas sinds een maand voordoet, zie ik geen enkele reden om Carnibest te gaan geven.
Door djones
#2015766
Bedankt voor jullie berichten!

Het gaat om een Australian Shepherd. Zij had altijd al een slag in haar vacht, maar sinds ik ben overgestapt naar CB (dus toen al) is haar vacht veranderd. Ik heb dit altijd maar voorlief genomen, maar het is toch vreemd. Niet?

Ik borstel haar 1x per week, maar meer om de 'klitten' achter haar oren en in haar broek door te kammen.

Menu zal ik er opzetten!

De klachten van ontlasting en overgeven speelt zich al enkele maanden af. Met ups en downs.
Toevallig heeft ze vanmiddag weer heel veel gras gegeten (maar ja, dit kan alles zijn)...
Door Jump
#2015811
Hier ook 2 gecastreerde Australian shepherd teefjes.Sinds ik vlees geef (half jaartje)is er niets aan hun vacht
veranderd,hoogstens mooier geworden.Ze ruien zelfs minder.
Dus misschien toch een andere oorzaak?
Door djones
#2015831
Logischerwijs zou je dat inderdaad denken, maar ze is nu net 5 jaar en niet gecastreerd.

Maar haar vachtverandering begon al met CB, toen ze ongeveer 2 jaar was.
Door djones
#2016342
Dit is het menu wat zij krijgt.

Indy (20,0 kilo)

Maandag   : 400 gram vleesbot
Dinsdag   : 400 gram spiervlees
Woensdag  : 300 gram vleesbot + 200 gram groente
Donderdag : 400 gram spiervlees
Vrijdag   : 450 gram orgaanvlees
      50 gram rundernier
    100 gram eendenhart
    100 gram kippenlever
    200 gram lamspens

Zaterdag   : 400 gram vleesbot
Zondag   : 200 gram vis + 200 gram groente

Als toevoeging krijgt ze ook wat noten en rauwe eieren.
#2016458
ik zou ten eerste voor dagelijks groent gaan inplaats van in 1 keer alles.
Daarnaast zou ik niet voor 1 ding per dag gaan.
Ik doe zelf 2 dagen vleesbot + spiervlees + vis, 2 dagen vleesbot + spiervlees, 2 dagen vleesbot + spiervlees + orgaan, 1 dag pens

Waarom geef je overgens geen vis als ik vragen mag?
Door nienk
#2016507
ik zou beginnen met een vis toevoegen. lekker zalm kop bijvoorbeeld. daarbij denk ik ook dat als de groente een positieve invloed heeft op de vacht, je het beter verspreid kan geven. het zijn ook goede vezels, hond heeft daar meer aan als hij iedere dag een beetje krijgt.

poept de hond wel netjes met dit menu? als ik het zo aan Reus zou geven had ie afwisselend harde poep (na de bot dag), zachte poep (spier) en dunne poep (orgaan). denk dat die 'onrust' in de darmen ook zijn weerslag kan hebben op de rest van de hond, en de vacht is daar een belangrijke graadmeter van.
Door Lil
#2016514
nienk schreef: ik zou beginnen met een vis toevoegen. lekker zalm kop bijvoorbeeld. daarbij denk ik ook dat als de groente een positieve invloed heeft op de vacht, je het beter verspreid kan geven. het zijn ook goede vezels, hond heeft daar meer aan als hij iedere dag een beetje krijgt.

poept de hond wel netjes met dit menu? als ik het zo aan Reus zou geven had ie afwisselend harde poep (na de bot dag), zachte poep (spier) en dunne poep (orgaan). denk dat die 'onrust' in de darmen ook zijn weerslag kan hebben op de rest van de hond, en de vacht is daar een belangrijke graadmeter van.
die van mij zouden inderdaad vreselijke problemen hebben met poepen en inderdaad zelfs misselijk worden en verteringsproblemen krijgen. Hier is altijd vleesbot met spiervlees of vleesbot met orgaan. Dus de combi zodat ze geen last krijgen met poepen. Nu zijn de mijne wel echt gevoelig: ik kan niet 's ochtends bot geven en 's avonds spiervlees. Het moet echt per maaltijd vleesbot met spier (of orgaan) zijn, want anders komen ze het of niet kwijt of is er dunne.
Door djones
#2016562
Ik geef op zondag vis, staat ook in het menu ;)
Maar ik geef inmiddels 300 tot 400 gram.

Moet eerlijk zeggen dat ik daar vroeger nooit problemen mee heb gehad. Pas de laatste maanden zijn er klachten. De andere hond heeft daar ook nooit last van. Het is voor mij ook meer gemakzucht :-[
Op deze manier hoef ik niet alles in kleine zakjes te doen. En is het vleesbot of spiervlees groot genoeg zodat zij het niet gaan schrokken en echt kauwen.

Maar het kan zeker geen kwaad om het te verdelen.
Nog andere aanvullingen, suggesties?  :)
Door Mevroi Kruim
#2016587
Ik weet niet hoe het bij de Aussies is maar de IJslanders krijgen pas met 2 a 3 jaar hun volwassen vacht. Tot die tijd kan de vacht dus nog veranderen. Zo kreeg Kátur na de derde keer voorjaarsruien pas de dichte ondervacht. De vacht van Logi (16 maanden) is duidelijk nog niet de volwassen vacht.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door