Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door cindy5409
#2011667
Ik heb vanmiddag een kitten bij mijn moeder uit de tuin gehaald. Geen idee hoe oud, een klein handje vol. Waarschijnlijk is hij bij mijn moeder in de tuin geboren. De tuin is omheind met een hoge betonnenmuur, of mama heeft hem erin gedragen. Vier dagen geleden ondekte mijn moeder het tweetal omdat de moeder kat boven op de muur zat te mauwen dat de kleine achter haar aan moest gaan. Maar die kleine kan daar onmogelijk over. Mijn moeder heeft gedacht om de kitten aan de andere kant van de schutting te zetten maar daar is een drukke weg. Dus ook geen optie. De dag erna heeft mijn moeder de moederkat het jong nog zien voeden. Maar nu is mama dus al twee dagen niet meer gezien. Ik ben vanmiddag gaan kijken. De kitten lag te mauwen in de tuin. Heb dus besloten om hem mee te nemen. Ik heb kittenmelk gehaald. Hij is de hele tijd bezig geweest met de rand van het bakje en het lijkt erop dat hij net toch een beetje ervan gedronken heeft. Maar hoe nu verder. Ik heb gemalen vleesbot van de andere poezels. Mag ik alles al voeren? Gewoon vlees moet ik dat malen of in stukjes snijden? Wie helpt me op weg? Sorry voor het erg lange verhaal.

Zoon lief heeft hem al Tom gedoopt.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2011695
Welke kleur hebben zijn ogen? Kan hij al zelfstandig eten en wassen en kattenbak gebruiken?
Ik wil graag voorstellen het kitten bij het asiel of kittenopvang in te leveren. Het is zo goed als onmogelijk als leek (zelf nog nooit zulke weesnestjes opgevoed) een te jong kitten goed op te voeden, zowel sociaal als fysiek.
Is moeder en de rest van het nest echt nergens meer te bekennen?
Door cindy5409
#2011759
Helemaal leek ben ik niet  ;) Het is hier de tweede kitten maar de eerste met barf. Hij heeft net van de melk gedronken hij likt nog heel voorzichtig maar er is melk uit. Hij poetst zich daarna ook. Of hij de kattenbak kan gebruiken geen idee. Hij is nog niet zolang hier. Oogjes zijn een beetje groenig.


In de tuin zijn absoluut geen andere kittens. En mijn moeder heeft echt de boel in de gatten gehouden de eerste dagen kwam moederpoes wel regelmatig langs. De afgelopen twee dagen is ze dus niet meer gezien. De kitten lag vanmiddag echt te mauwen in de tuin. Het lijkt me niet dat een kitten dit doet als de moederpoes regelmatig terug komt. Mijn moeder had hem ook nog niet eerder horen mauwen. Daarom heb ik hem ook meegenomen.
Door *Flip*
#2015030
jaren geleden heb ik een kitten(lees: groot abces met wat huid en bot),  langs de kant vd weg gevonden. Die moest natuurlijk meteen naar de DA. Wij hebben haar gehouden, met de 2 andere honden & katten die wij toen al hadden. Sociaal is het ook helemaal goed gekomen, helaas op 6jr dood gereden.

@koekie: wat doet de oog kleur toe? Of wilde je dat enkel weten omdat alle kittens onder bep aantal weken blauw/groene ogen hebben?

Wil je het kitten houden? Gezien je al katten hebt zal het sociaal wel goed komen. Anders idd een goede kattenopvang.
Gemalen barf moet wel erg fijn gemalen zijn. Dat kan je licht koken en door de melk roeren, langzaam steeds rauwer en met minder kittenmelk.
Laatst gewijzigd door *Flip* op wo 18 mei 2011, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2015098
Pammie schreef: @koekie: wat doet de oog kleur toe? Of wilde je dat enkel weten omdat alle kittens onder bep aantal weken blauw/groene ogen hebben?
Ja.

Zoals ik het lees is het kitten wel 6 weken of iets ouder. Fles- en kittenvoeding is dan niet meer nodig.
Als de andere katten openstaan om zich als surrogaatouder op te werpen, is dat geen probleem. Is dat niet het geval of vertonen ze geen geschikt moedergedrag, dan is een passende surrogaat naar mijn idee beter.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door