Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door robbiekomvoor
#2014436
Al een paar jaar voer ik naar alle tevredenheid barf :)
Tot gisteren was het zo'n beetje gevoels werk en heb nogmaals de bp rekenhulp erbij gepakt,daaruit bleek dat ik wat orgaan betreft toch wel erg hoog zit :-[
Elke week krijgt Janice zo'n 700 gram pens,buiten de 588 gram orgaanwat ze daadwerkelijk nodig heeft.
Wat denken jullie,teveel of is het acceptabel :-\
Door nienk
#2014446
dus volgens je percentage's moet ze 588 gram orgaan per week krijgen? zit daar ook pens bij in, of is dat alleen hart/lever/niet/etc.?

hoe verteert Janice die extra pens, geef je dat in een grote lab of zit het ook door haar menu?
Door Linsey
#2014491
Ik voer ze hier 1 maaltijd per week pens en dat werkt goed voor ze, is een beetje hond afhankelijk en ook wat persoonlijke mening omtrent pens.
Door robbiekomvoor
#2014511
Lizzy schreef: Die 588 gram orgaan, hoeveel % is dat op het totaal?
Het is dus buiten het totaal,ik voer ongeveer zo'n 750 gram extra aan pens per week extra aan orgaan :-\
Door nienk
#2014661
En de hond ontlast gewoon goed na dat hij die pens (neem aan dat je dat als een lap geeft) gehad heeft? wat al gezegd is, de meningen lopen nogal uiteen wat nou de goede hoeveelheid pens is om te geven. volgens mij geven veel mensen hier pens in het menu, en dan eens in de zoveel tijd een grote lap. als de hond het er gewoon goed op doet, is er geen probleem denk ik.
Door Lizzy
#2014667
robbiekomvoor schreef: Het is dus buiten het totaal,ik voer ongeveer zo'n 750 gram extra aan pens per week extra aan orgaan :-\
Wat je dus niet meetelt met de rest, zeg maar? Tja. Ik vind persoonlijk dat je moet uitkijken dat je menu niet uit balans raakt. Ik ben het ook niet eens met de stelling dat pens compleet is. Pens is niet compleet. Pens bevat meer fosfor dan calcium. En als je dus iets in grote hoeveelheden wilt voeren, zonder het mee te tellen is er maar 1 ding dat je kunt geven (vind ik) : complete dieren. Kijk, een beetje extra/meer pens vind ik geen bezwaar maar zodra je meer dan 10%, zeg 15% aan pens voert, vind ik de balans zoek.
Door Malamoods
#2014690
Zelf geef ik om de week pens. Dus de ene week orgaan (hart, of nier, of lever bijv.) en de week erna (dan krijgen ze dat niet), dan krijgen ze pens. Dan kun je evengoed een groter portie pens voeren en kunnen ze lekker het bekkie gebruiken.  ;)
Door Lizzy
#2014703
Ja, je hebt inderdaad van die heerlijke honden die een grote lap pens zien als iets waar ze lekker op kunnen kluiven, dat ze stukje bij stukje opeten en waardoor penslap echt een fantastische tandenborstel is!

Je hebt echter ook honden (ik heb er zo 2) die een lap (maakt niet uit hoe groot) al stikkend in 1 keer naar binnen proberen te zuigen :-X
Door TMG1961
#2014707
Lizzy schreef: Ja, je hebt inderdaad van die heerlijke honden die een grote lap pens zien als iets waar ze lekker op kunnen kluiven, dat ze stukje bij stukje opeten en waardoor penslap echt een fantastische tandenborstel is!

Je hebt echter ook honden (ik heb er zo 2) die een lap (maakt niet uit hoe groot) al stikkend in 1 keer naar binnen proberen te zuigen :-X
Pixie ziet ook het nut van kauwen op pens niet in, die inhaleert het ook direct
Door Lida. S
#2014735
Het mooiste van pens vind ik als ik mijn honden een zo'n groot mogelijke lap geef  en ze daar echt een tijd mee bezig zijn. Poten erop en trekken, kauwen, sjorren. Ze zijn er heerlijk lang mee bezig. Botten/karkassen knagen ze zo kapot, maar voor een lap pens moeten ze hard werken. Ik geef ze hier per week ca 10% pens en ca 10% ander orgaan. Ik barf nog nog niet zolang. Het lijkt tot nu toe dat ze het er goed op doen, maar ik blijf lezen en leren. Ik heb het nog niet eerder gezegd, maar ik ben heel blij met dit forum. In het begin zag ik door de bomen het bos niet, maar dankzij alle reacties, vragen en opmerkingen gaat het erop lijken dat ik weet waarmee ik bezig ben.
Door robbiekomvoor
#2014821
Lizzy schreef: Die 588 gram orgaan, hoeveel % is dat op het totaal?

Ik heb 15 % gerekend,de pens komt daar dan bij.
Door robbiekomvoor
#2014824
Lizzy schreef: Ja, je hebt inderdaad van die heerlijke honden die een grote lap pens zien als iets waar ze lekker op kunnen kluiven, dat ze stukje bij stukje opeten en waardoor penslap echt een fantastische tandenborstel is!

Je hebt echter ook honden (ik heb er zo 2) die een lap (maakt niet uit hoe groot) al stikkend in 1 keer naar binnen proberen te zuigen :-X
Daarom krijgt ze elke week een flinke lap,ze is er ruim een half uur druk mee. :)
Maar als het te veel is,ga ik natuurlijk minderen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door