Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Madelief.
#2014765
Mijn oudje van dik 11 begint moeite te krijgen met poepen. Dat had ze al bij maaltijden met relatief veel bot, maar nu heeft ze lijkt het ook meer moeite met normale ontlasting. Ze krijgt al minder bot (30% vleesbot).

Hebben jullie tips om haar ontlasting pasteuzer te maken? Ik hoop niet dat ik genoodzaakt ga worden haar brokken te gaan geven zodat ze makkelijker poepen kan. Helaas is ze rundallergisch en kan dus geen botvrij KVV eten. De enige soort die ik (bij mijn weten) haar kan geven is runner Lam/rijst, maar dat kan ik niet dagelijks betalen  :-[

Ik zal haar bot nog meer verdelen dan ik al deed. Voor een dag of drie aan maaltijden in een grote bak stoppen en dan per maaltijd een klein stukje botwerk..zoiets.

Wat kan ik verder doen?
-Meer pens ?
-Groenten kan ze helaas ook niet zo goed verdragen...zowel rauw als gekookt. Heb net wel puur andijvie gekookt om even te kijken of dat misschien wel werkt, dat is wat minder gasgevoelig denk ik.

Ik hoor graag tips. De ontlasting ziet er verder prima uit en is ook niet erg hard.
Hartelijk dank!
Door Martine.
#2014773
Ik heb een Flatcoat gehad die 14 is geworden en hetzelfde probleem had. Het percentage bot heb ik inderdaad zwaar teruggeschroeft (weet niet meer hoeveel) en inderdaad zoals jij al zegt strikt gaan verdelen over de maaltijden. Iets meer pens gegeven en een deel nier vervangen door lever.

Voor het calciumprobleem ben ik gemalen eierschalen extra gaan geven. Ik meen dat ik ongeveer de helft van de normale dosering gaf omdat ik nog zo'n beetje de andere helft gewoon aan bot kon voeren.
Door nienk
#2014786
en als je nou eens een deel spiervlees vervangt door vis? Reus gaat daar heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel makkelijk van poepen, dus misschien helpt het jou oudje ook. brokken lijkt me niet de oplossing hoor, heb het idee dat er voor ieder probleem wel een aanpassing in barf-menu als oplossing te vinden is.
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#2014788
lauraV schreef: iets met visolie of andere olie ?
Oja, misschien is een lepel olie over haar maaltijd ook een goed idee. Ze krijgen eigenlijk zelden olie hier. Wel vrij vet eten omdat we momenteel relatief veel geit en schaap op het menu hebben staan. Maar dat is hard vet natuurlijk. Meestal krijgt het oudje meer vet, omdat het voor haar leeftijd en nieren enzo geen kwaad kan. Voor de jongedame snijd ik het teveel aan vet er vaker af. Zalm en panharing staan ook op het menu, maar dat is dan ook maar één maaltijd per zoveel tijd.

Zou dat een idee zijn...zalm of andere vette vis bij de maaltijd? Dat is dat soort dingen ook meer verdeel?
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#2014803
nienk schreef: en als je nou eens een deel spiervlees vervangt door vis? Reus gaat daar heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel makkelijk van poepen, dus misschien helpt het jou oudje ook. brokken lijkt me niet de oplossing hoor, heb het idee dat er voor ieder probleem wel een aanpassing in barf-menu als oplossing te vinden is.

Ook jij bedankt! Oh, grappig, ik vraag net of dat een idee zou zijn. Nee, als het éven kan blijf ik van de brokken af, vanwaar ook mijn vragen maar mijn dame heeft een héle slechte rug (twee plekken, waaronder haar stuit/bekkengebied) en als ze door te moeilijk poepen (en ik daar niks aan kan veranderen) daar meer pijn van krijgt of haar rug "verzwikt" zet ik haar zonder pardon terug (of probeer eerst nog die dure KVV).

Ze heeft laatst een enorme terugval gehad en schreeuwde het af en toe uit, zo ook bij het poepen en soms zelfs zomaar. Ze is weer opgekrabbeld met een tijd dubbele dosis prednison, en wat tramadol en een bezoekje aan Aharon, maar nu ik haar zo moeilijk zie doen met hele normale ontlasting móet er gewoon wat gebeuren aan die ontlasting. Als niet linksom, dan rechtsom. Ze leeft al jaren in reservetijd mijn bikkel en het barfen heeft daar in grote mate aan meegeholpen dus ik zal haar niet licht overzetten. Maar ik heb al veel tips gezien gelukkig dus ik ga het allemaal proberen (niet alles tegelijk...het kost moeite, maar ze kán poepen). Ze heeft in reactie op haar jarenlange rugproblemen (operatie gehad voor lumbosacraal-stenose en nu nog dubbele hernia) spondylose van haar nek tot staartpuntje. Rondom het bekken zijn de botbogen al een paar jaar aan elkaar gegroeid. Het is goed mogelijk dat ze de uittredende zenuwen gaan beklemmen en dan is het niet goed kunnen poepen dus een zenuwprobleem en is het enige dat ik kan doen de ontlasting zo makkelijk mogelijk maken!
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#2014806
Martine. schreef: Ik heb een Flatcoat gehad die 14 is geworden en hetzelfde probleem had. Het percentage bot heb ik inderdaad zwaar teruggeschroeft (weet niet meer hoeveel) en inderdaad zoals jij al zegt strikt gaan verdelen over de maaltijden. Iets meer pens gegeven en een deel nier vervangen door lever.

Voor het calciumprobleem ben ik gemalen eierschalen extra gaan geven. Ik meen dat ik ongeveer de helft van de normale dosering gaf omdat ik nog zo'n beetje de andere helft gewoon aan bot kon voeren.
Dank je! Fijn om jouw ervaring te lezen en vooral dat je een manier gevonden had om er wat aan te doen. Ik ga ermee aan de slag!
Poept de hond een overschot aan gemalen eierschalen niet ook uit als kalk? Is dat anders dan bot geven?
Mijn moeder heeft (leggende) kippen dus veel eieren. Ik zal vragen of ze de schalen voor me bewaren wil en even opzoeken hier hoe dat werkt met dosering enzo.
Door Martine.
#2014822
Vervelend al die rugklachten. Ik hoop dat ze nog een tijdje lekker mee kan draaien. Ik zie op die leeftijd elke dag weer als een kadootje. Knuffel voor de oude tante.

Volgens mij is er een paar weken geleden een topic geweest waar eierschaalpoeder op een gegeven moment ter sprake kwam omdat iemand soms lastig aan bot kon komen (met een groot vraagteken Esther Q??) Ik heb het niet volledig gevolgt maar volgens mij heeft diegene toen een mail gestuurd naar een dame die eierschaalpoeder heeft benoemt in een boek en dit gebruikt. Ik meen dat het antwoord was dat overdoseren geen probleem was.

Nogmaals, bovenstaande is dus niet een zeker weten. Hoop dat er bij iemand een lichtje opgaat die een beter geheugen heeft (of natuurlijk de topicstarter zelf). Volgens mij heeft Lizzy zich ook diverse malen in dit topic laten horen dus wieweet weet zij wie het lid was die onderzoek deed naar eierschaalpoeder ivm tekort aan bot.
Door Antonia
#2014838
Als je wat ouder wordt dan functioneert het lijf soms wat minder, een beetje ondersteuning kan dan zeker geen kwaad. Ik zou voor je oudje zeker kiezen voor een goede visolie. Ik zou denk ik kiezen voor die van het merk Doils. Visolie ondersteunt bij allerhande (ouderdoms)kwaaltjes en werkt ook enigszins laxerend.
Verder zou ik kiezen voor een (verdere) verlaging van het vleesbotpercentage en zo ik kiezen voor makkelijk te verteren vleesbotten (kleine diersoorten zoals kip, eend, parelhoen, konijn e.d.). Vleesbotten van grotere diersoorten zoals ribben en nekken zou ik voor je oudje even laten voor wat het is.
Kijk even even of je oudje vodoende vocht en vezels binnenkrijgt, dat maakt het ontlasten vaak ook wat makkelijker.
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#2014848
Dank je Martine, knuffel is goed bevallen (haar vier grootste hobbies: eten, knuffelen, joelen en autorijden  ;D )! Ik ga er even naar zoeken, maar het gaat mij in dit geval vooral om het níet als overschot terugkomen in de ontlasting. De grootste vraag is dus eigenlijk of het dan soms beter verteert dan bot.


@ Antonia: dank je!
Ok, dan maar geen lievelingseten meer (nu zowieso niet, maar ze kreeg het af en toe nog: lamsribben..ze doet er een moord voor). Maar inderdaad had ze daarvan altijd al meer last ondanks dat ik een klein stuk uitkoos met veel vlees en vet. Dus verleden tijd, het is niet anders.

Botwerk van kleine diersoorten heb ik gelukkig voldoende in huis, alles wat je opnoemt.  Ook haas, maar dat lijkt me toch weer wat te hard. In iedergeval is het een stuk kaler, dat wat ik heb liggen nu.

Ik heb even gekeken naar Doils. Bedoel je dan ook de versie voor gewrichten? Ik zie geen algemene "visolie" staan. Kan daarnaast nog zalmkop geen kwaad denk je? Ik kan wel proberen een paar zalmkoppen door de vleesmolen de draaien en dan daar dagelijks van bij het eten doen. Alhoewel zalm natuurlijk niet zo heel "zuiver" is.

Ze krijgt overigens ook glucosamine/chondroitine (cosequin). De prednison zijn we nu weer aan het afbouwen, want dat doet de bespiering natuurlijk ook geen goed. Dat gaat gelukkig heel goed dus ik heb goede hoop dat ze weer op haar lage onderhoudsdosis een tijdje verder kan. Ze rent weer lekker rond, loopt weer in een soepel drafje en is hartstikke vrolijk. (Dat niemand denkt dat ik een oude kapotte hond laat doorlopen die eigenlijk op is...ik ondersteun haar waar ik kan, maar als ze niet meer pijnarm kan leven of haar vrolijkheid/levenslust verliest zal ik haar ook ondersteunen in die laatste stap....)
Door Martine.
#2014853
Die vezels is ook wel een goede denk ik aangezien ze ook geen groente kan verdragen. Ik heb zelf een tijdje vezels gebruikt van het kruidvat omdat ik wat problemen met mijn darmen had. Gewoon los in een potje met een schepje. Kost echt bijna niks dus misschien het proberen waard.

Wat betreft dat eierschaalpoeder, volgens mij maakt eierschaalpoeder de ontlasting niet harder (niet mijn ervaring in elk geval) maar goed, aan de andere kant zou ik niet teveel toevoegen. Ik denk niet dat in de tijd dat haar nog rest (al zou het nog een paar jaar zijn) er snel zulke schrikbarende calciumtekorten zullen ontstaan dat ze er last van zou krijgen. Ik heb er toendertijd zelf voor gekozen om af en toe een theelepeltje eierschaalpoeder toe te voegen maar ik denk dat zonder ze geen dag korter had geleefd of in mindere gezondheid hoor.
Door Lizzy
#2014857
Ik zou teruggaan naar 20% vleesbot. En wat ik ook zou doen: elke dag vleesbot + extra spiervlees of vleesbot + extra orgaanvlees. Zo regelmatig mogelijk eten. En dus niet maandag vleesbot, dinsdag spiervlees. Maar wel maandag vleesbot + spiervlees en dinsdag vleesbot met orgaanvlees.

Jammer dat ze niet goed reageert op groenten. Want gekookte of gepureerde bladgroenten (geen knol of kool of ondergrondse groenten geven want die constiperen juist, echt alleen bladgroen geven, bladgroenten laxeert) leveren vezels. Dus liefst elke dag wat gepureerde of gekookte bladgroenten. Als dat niet kan, zou je nog inderdaad wat vezel uit een potje toe kunnen voegen. Ik vind Kokosvezel van Aman Prana heel goed:

Afbeelding

En visolie is inderdaad ook een prima toevoeging. Helpt dat nog niet genoeg allemaal, kun je nog extra orgaanvlees gaan voeren. Iets meer pens, iets meer lever. Ik zou niet boven de 25% gaan zitten. Als dat nog niet genoeg werkt, kun je ook nog elke dag een lepel extra vergine olijfolie toe voegen.

Puur Spondy wil trouwens ook nog wel eens werken bij moeilijk poepen.

Succes!
Door Lizzy
#2014862
Oh, op de dagen dat je spiervlees + vleesbot geeft, kun je er ook een rauw ei zonder schil bij geven. Ei laxeert ook. Ei + orgaanvlees laxeert vaak juist teveel.
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#2014863
Bedankt allemaal voor de geweldige hoeveelheid tips!

Ik ga dan in ieder geval nog verder omlaag met het bot. Vanochtend heeft ze een half kipruggetje met wat vlees en orgaan gehad, een lepel geitenyoghurt en gekookte andijvie. Hopelijk gaat het met slechts éen groente en dan gekookt wel goed. Ik probeer dat even een dag of twee met alleen andijvie zodat ik er ook echt wat over kan zeggen.
Ik zal zowieso ook vezels in huis halen, ik kan ze altijd nog zelf opeten (ik eet glutenvrij, dus kan geen kwaad).

Ik ga het allemaal even op een rijtje zetten, maar zo moet het toch helemaal goedkomen met mijn kranige dame. De eierschalen laat ik gewoon vast bewaren, dan zie ik wel of ze ooit nodig zijn. Ik kan het altijd gebruiken om er een rundvrije logeerkvv van te maken.

edit typefout
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#2014864
Lizzy schreef: Oh, op de dagen dat je spiervlees + vleesbot geeft, kun je er ook een rauw ei zonder schil bij geven. Ei laxeert ook. Ei + orgaanvlees laxeert vaak juist teveel.
Ok, dank je!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door