Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Nika
#2014416
Hallo allemaal,

Willen jullie even met mij meedenken?

Ik heb een labrador van nu 14 maanden oud. Een jonge enthousiasteling nog dus. Milow heeft een Giardia besmetting opgelopen toen hij amper 8 weken oud was. Het gevolg daarvan was een heel ziek hondje, veel panacur kuren en veel geklooi bij de dierenarts. Na 3 kuren panacur (2x 5 dagen) en geen resultaat, zijn we gestopt met behandeling en zijn we gaan werken aan de weerstand van Milow. We zijn over gegaan op KVV, hij kreeg een bruine boterham per dag (kan giardia slecht tegen) en probiotica. En dit werkte, de Giardia ging weg! Eindelijk! Zijn darmen zijn nog wel gevoelig gebleven. Ik heb geprobeerd de bruine boterham (vezels) te vervangen voor groente, maar Milow verdroeg de groentemix slecht. Ik ben er ook achter gekomen (mede dankzij julie) dat hij Appel en mandarijn slecht verdraagt. Hij kreeg een maagontsteking. De maagontsteking verdween nadat we hem dit fruit niet meer gaven. Ook na zijn enting werd hij heel ziek en moest aan het infuus bij de dierenarts. Ik heb dus een gevoelig hondje. Het gaat nu goed met zijn darmen, maar we hebben een nieuw probleem....hij heeft een contact allergie op zijn lippen. Ik heb zelf al een aantal dingen veranderd, maar de plekken worden niet minder. De DA schreef zalf voor met corticosteroïden, maar ik wil graag aan de oorzaak werken. De klachten begonnen toen het weer mooier werd en hij ook af en toe een schaaltje yoghurt kreeg. Ik ben nu gestopt met de yoghurt, etensbak vervangen, geen kong met brood meer geven....en verder kan ik me niet bedenken waar hij nou dikke rode lippen van krijgt. Hebben jullie een idee? Waar moet ik beginnen? Hij krijgt nu 400 gram Lotgering KVV compleet (afwisselend pens en vis en kip), 1 bruine boterham per dag en verder af een toe een stukje banaan of aardbei. Hij krijgt ook wel eens wat bonen. Dit lijkt geen problemen te geven en ik denk niet dat dit de oorzaak is...of zou het van de voeding komen?

Waar kan het nog meer van komen? Heeft iemand ideeën? Alle hulp is welkom want ik vind het erg vervelend voor hem....
Door nienk
#2014424
hoi!

wat naar, al dat gedoe met zo'n jonge hond. dat je vers voert is al een heel goed begin!

van die lippen, ik heb daar geen ervaring mee maar kan me zo bedenken dat het door van alles en nog wat kan komen. Omdat je zelf al de link legt met het mooie weer, zou ik het in de pollen hoek zoeken. maar volgens mij is het wel een behoorlijk a typische reactie dan.

is het altijd hetzelfde, even dik en rood? of zijn er veranderingen te zien? als dat laatste het geval is zou ik even helemaal niets veranderen, maar een tijdje heel precies op schrijven wat je met je hond doet, wat hij eet (heel precies op schrijven!), waar hij mee speelt, waar hij buiten is geweest, of hij gezwommen heeft, wanneer hij zijn vloooien spul krijgt, of het geregent heeft (veel honden met klachten door pollen heb daar minder last van als het geregent heeft) etc. dat allemaal bij houden, en dan ook per dag of moment van de dag op schrijven hoe zijn lippen zijn. wellicht kan je dan ergens nog een link leggen.

heb je nu nog een reden om hem die bruine boterham te geven? Alles bij elkaar is het een gevoelig hondje en zal zijn buik dat ook nog wel een tijdje zijn. ik zou dus geen brood meer geven, hij heeft het niet nodig en het is een zware belasting voor de vertering.

met welke middelen heb je aan zijn weerstand gewerkt? (nieuwsgierigheid.)
Door Nika
#2014450
Hoi,

Wat een goed idee! Even een dagboekje bijhouden en kijken of ik een link ga vinden. Het is wel veel hetzelfde...maar af en toe is het iets roder en dikker. Hij heeft het ook maar aan één kant heel erg, rechts de hele lip rand en links is het maar een klein plekje. Nadat hij een kong heeft gehad, is het veel erger. Maar dan gebruikt hij zijn lippen ook en irriteert dat ook heel erg denk ik. Ik geef hem voorlopig maar even geen kong meer.

Nou met aan de weerstand werken, bedoel ik de KVV en de probiotica. Hij is hier heel erg van opgeknapt. Ik heb niet echt meer een reden om brood te geven, maar ik ben een beetje bang voor nieuwe darm ellende en heb het recept dat werkt niet meer veranderd. Maar je hebt wel gelijk, dat brood...daar kan hij niets mee natuurlijk. Hij krijgt één maaltijd KVV per dag. Ik vind het dan sneu dat de rest van de dag zijn maag leeg is en geef hem dus voor de nacht nog die boterham. Wat zou ik ter vervanging kunnen geven? Misschien nog wat bonen ter vulling? Milow wordt ook wat misselijk van een lege maag en gaat ook daar van spugen. Volgens de DA was het beter om de KVV in één maaltijd te geven omdat dit rauwe vlees meer de maag tot sappen stimuleert en als je dat meerdere keren per dag doet...dan irriteert dit zijn maag weer. Dit hebben we ook zelf ondervonden. Wat denk je dat ik hem ter vulling nog kan geven?

Hij loopt ook veel in de weilanden aan allerlei plantjes te trekken, ook aan gerst. Dit zijn nogal rauwe blaadjes en misschien dat dit irritatie geeft? Veel met zijn snuit in het zand (achteruin is nog niet klaar)...tja zeg het maar.
Door vagebond
#2014459
Heeft ie wel goede pigment aan zijn lippen? Ooit een chocoteckel gehad met dus bijbehorend minder pigment. Zodra hij door de brandnetels  liep, was het mis met zijn oogranden, ook zijn voeten waren gevoeliger. Heb je een bruine labrador? Gr. Ingrid
Door nienk
#2014467
je kan hem s avonds dan nog een gedroogde snack geven, niet een enorm knaag ding, maar bijvoorbeeld een gedroogd stukje vlees ofzo. Reus is ook gek op wortels, en dat vult ook lekker. even proberen wat je hond zijn buik prettig vind. ik zou er persoonlijk voor gaan om iets met zo min mogelijk toevoegingen.

dat hij het meer aan een kant heeft, ligt hij tijdens zijn slaap meer op zijn ene zij dan de andere? wat voor een mand/kussens/kleden heeft hij?
Door Nika
#2014480
Hoi,

Bedankt voor het meedenken!

Ik heb inderdaad een chockolade bruine lab. Zijn lippen zijn wel wat aan de lichte kant, maar volgens mij niet afwijkend ofzo. Ook zijn oogranden zijn iets lichter en gevoelig. Ik heb nooit eerder een hond gehad dus weet ook niet hoe dit eruit hoort te zien. Maar zo op het oog, niets geks in elk geval.

Gedroog is vlees is wel een idee! Thanks!

Hij ligt op een babymatras met een katoenen hoes erom heen die ik af en toe was...(hmm wasmiddel misschien?) Ik zal eens opletten op welke kant hij ligt..ook nooit eerder op gelet, maar er moet een reden zijn waarom de ene kant erger is dan de andere kant.
Door nienk
#2014482
geen punt hoor, ik heb zelf een jeukhondje, en heb erg veel hier aan het forum. dus waar kan, doe ik mijn best om andere mensen te helpen!

ben je recent ander wasmiddel gaan gebruiken? of hoes van andere stof om de matras?
Gebruikersavatar
Door nova
#2014541
Nika schreef: Hoi,

Wat een goed idee! Even een dagboekje bijhouden en kijken of ik een link ga vinden. Het is wel veel hetzelfde...maar af en toe is het iets roder en dikker. Hij heeft het ook maar aan één kant heel erg, rechts de hele lip rand en links is het maar een klein plekje. Nadat hij een kong heeft gehad, is het veel erger. Maar dan gebruikt hij zijn lippen ook en irriteert dat ook heel erg denk ik. Ik geef hem voorlopig maar even geen kong meer.
Hoi,

helaas kan ik meepraten over jeuk en honden. Met dit verschil dat mij hond geen giardia heeft gehad en ook geen dikke lippen krijgt.
Ik las dat het erger is nadat hij een gevulde kong heeft gehad. Het zou dus zo maar kunnen dat jouw hond niet tegen het materiaal kan waarvan de kong gemaakt is. Het hoeft immers niet aan de vulling te liggen.
En verder: een goede probiotica geven, en ook in een flinke dosis.
Phytonics heeft een goede , daar zitten heel veel bactobeesten in van verschillende stammen

En, wat je zou kunnen doen omdat jouw hond al zoveel chemie heeft gehad: een kuurtje om zn afvalstoffen uit het lichaam te helpen afvoeren.
De wat mildere middelen zijn : drainage compositum en chlorella. wat zwaarder geschut hiervoor i detox of groene leem.
Als je de termen ingeeft in de zoekfunctie, dan vind je heel veel info.
Sterkte ermee, voor een jonge hond heeft ie al heel wat meegemaakt  :-\
Door nienk
#2014663
even super ontgiften is inderdaad ook een goed idee en kan wellicht helpen. maar, als je dat nu doet dan weet je dus niet hoe de reactie gekomen is. aangezien het niet heel ernstig is, ik bedoel, hij krabt zich niet helemaal kaal, is niet ziek, huid is niet stuk, etc, toch? zou ik er persoonlijk voor kiezen om eerst in ieder geval te proberen de oorzaak te vinden, zodat je dat gewoon in de het vervolg weg kan laten.
Door Nika
#2015959
Hoi,

Nee geen veranderingen qua wasmiddel. Hij ligt ook afwisselend links en rechts. Ik moest hem een week uit de tuin houden van de DA, want het begon dus toen we vaker buiten kwamen, maar dit kan ook toeval zijn. Er is nog niets veranderd. Lastig hoor dit. Hij heeft er inderdaad geen last van, dat scheelt. Zou het ook van gras eten kunnen komen? Ik heb namelijk een labra-koetje...graast graag in de wei  ;)

Nogmaals bedankt! Erg fijn dat jullie mee willen denken. Hij is nog zo jong en al zo veel ziek geweest. Maar dit probleempje tackelen we ook wel weer, wat jullie?

Ik ga ook eens info zoeken over ontgiften e.d Bedankt!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door