Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door mirdj
#2013799
Sinds vorige week merk ik dat Snoepie wat problemen heeft met naar de bak gaan. Ze hebben vorige week donderdagavond en vrijdagochtend sardien gehad en sinds vrijdagavond merk ik dat hij wat loopt te mutsen, maar voor mij nog geen reden om me echt zorgen te maken. Z'n anus is ook behoorlijk vergroot, maar verder doet hij niet ziek aan. Hij is vrolijk, loopt te spelen, jaagt z'n broer door het huis heen en spuugt z'n eten niet uit. Vanavond laat hij voor het eerst echt merken dat hij wat problemen heeft. Hij heeft in de doos van de speeltjes geplast (die kan ik nu allemaal weggooien) en heeft een paar keer geprobeerd te persen. Morgenochtend gelijk even de dierenarts bellen of we langs kunnen komen. Ik heb toch het vermoeden dat hij last heeft van een spastische dikke darm (dat vermoeden war er vorig jaar al) en dat wil ik nu toch wel uit laten zoeken. De ontlasting op zich ziet er allemaal goed uit en aan het voer is eigenlijk niets veranderd, maar toch heeft hij af en toe problemen. Het zou nu al de 3e keer zijn, vorig jaar heeft hij ook al 2x een klysma gehad, maar stiekem hoop ik dat nu een laxeermiddel voldoende is.
Door mirdj
#2013809
Nee dat is Max. Sinds ik heb gemerkt dat hij weer problemen heeft (vrijdag) krijgt hij weer tractonorm door z'n eten ('s ochtends een theelepeltje) en ze krijgen 's avonds extra haarbalpasta, maar tot nu toe niets. Ik heb wel het idee dat er af en toe toch iets uit komt anders zou hij zich na 3 dagen gewoon heel slecht moeten voelen en al z'n eten uit moet spugen en dat is nu absoluut niet het geval. Ik had ook zondag het idee dat z'n anus weer iets was geslonken, hij was ook niet meer zo vurig, maar net zag hij er weer net zo uit als vrijdag. Dat kan natuurlijk door het persen en wassen komen. Nu ligt hij weer rustig onder tafel te slapen. Ik merk echt helemaal niets aan die gekke kat terwijl dat de vorige keren toch echt anders was.
Door mirdj
#2013928
Snoepie is bij de da en zit inderdaad verstopt. Ze hebben geprobeerd om met een gel de ontlasting te verwijderen maar dat is niet gelukt. De gel verwerkt de ontlasting ook dus ze hoopt dat het straks zacht genoeg om het zonder klysma te verwijderen anders krijgt hij weer een klysma. De ontlasting zit vast achter z'n bekken maar kennelijk heeft hij toch nog gepompt want het laatste deel van darm is leeg. Ik weet wel dat hij nu permanent aan de tractor gaat. Dat krijgt hij nu al een maand of 8 niet meer maar kennelijk heeft hij het toch nodig. De da zou de ontlasting nog onderzoeken om te kijken of ze kan achterhalen wat er in zit maar daar verwacht ik niet veel bijzonders van.
Door mirdj
#2014398
Snoepie is weer thuis en ik heb vanmiddag eindelijk gezien hoe hij zich gedraagt als ik er niet bij ben :o Ik weet niet of iemand ooit het filmpje van Hamburger the cat op youtube heeft gezien, Snoepie is dat in het kwadraat. Zelfs ik kreeg hem niet rustig. Zodra hij in z'n mandje zat en we naar voren liepen was meneer weer rustig en toen we eenmaal buiten waren was z'n boze bui helemaal verdwenen.

Ze hebben onder een roesje de eerste brok ontlasting weggehaald. De 2e hebben ze laten zitten, maar die is een stuk kleiner als de eerste. Ze hebben extra paraffine ingebracht om de ontlasting zachter te maken zodat hij het zelf uit kan poepen. Mocht dat niet lukken moet hij onder narcose, maar ze verwachten niet dat dat nodig is. Hij heeft een gedeeltelijk verlamde dikke darm waardoor hij af en toe last heeft met z'n ontlasting. Aan de ontlasting zelf was niets bijzonders te zien, maar ik had ook niet anders verwacht want dan had ik dat hier in de kattenbak al moeten zien. Hij moet in ieder geval nu vast op de tractonorm en ik heb gelijk isogel meegenomen zodat ik in de rui periode Max kan helpen met z'n haarballen. Vanmorgen heeft hij geen eten gehad dus hij had behoorlijke honger toen we thuis kwamen en hij heeft net lekker z'n normale avond maaltijd op staan eten.
Door Emytje
#2014644
Dat klinkt wel beter. Maar ik ben wel benieuwd naar dat You tube filmpje; linkje? ;) Is hij zo lijp als je bij de dierenarts bent?
Door *Yvje*
#2014768
PIEP, wat een video zeg.. vind het eerlijk gezegt beetje zielig ! Arm beest ..

Gelukkig voelde jou kat zich snel weer een happy poezebeest, hopelijk
gaat het nu beter worden met de ontlasting !
Door mirdj
#2015139
Nee, hij ging uit z'n naad toen ik in zicht kwam ;D Meestal gaat hij alleen te keer als ik niet in de buurt ben en is het ook echt op de da en assistentes gericht. Nu ging hij dus ook uit z'n naad toen ik in de buurt kwam. Het was ook niet zo zeer op een persoon gericht maar meer het idee dat hij dat kooitje uit moest en misschien weer door de da onder handen worden genomen. Hij had alleen niet door dat ik hem kwam halen. Normaal ligt hij ook altijd onder een handdoek of deken en nu niet, daarom was het ook wat moeilijker om hem te pakken te krijgen. Gelukkig was z'n bui snel gezakt.

Dat is inderdaad het filmpje dat ik bedoel, denk er nog een spugende cobra bij en je ziet Snoepie voor je. Snoepie heeft ook heel veel van deze kat weg, hij heeft alleen een wit snoetje verder ziet hij er kwa kleur precies hetzelfde uit. Overigens vind ook ik dit geen leuk filmpje. Deze kat is duidelijk bang en probeert zichzelf te verdedigen. Ik heb het er wel eens met de da over gehad en die zei ook al dat als een kat bij hun zo te keer gaat ze het kooitje afdekken.

Met Snoepie gaat het hartstikke goed, z'n anus is niet meer zo rood en is al aan het slinken. Ik heb hem nog niet naar de bak horen/zien gaan, maar dat doet hij meestal ook pas als ik naar m'n werk ben. Zolang het likken niet terug komt en de anus blijft slinken weet ik dat het de goede kant op gaat.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2015171
Dat stuk darm wat verlamd is en daardoor te slap/wijd, komt dat nog goed met de tijd of is het een blijvende kwestie?

Sien lijkt ook erg op Burger als ze bij de dokter is, mijn aanwezigheid maakt weinig meer uit als de dokter haar vast heeft of een spuit in haar zet. Ik krijg gratis extra assistentes erbij als we bij de dokter zitten, vaak ook met leren handschoenen en extra doeken/dekens. Sien heeft een aantekening in haar dossier van agressief of onhandelbaar en als ik bel met iets, krijg ik ook zoveel advies om het zelf op te lossen en niet die kant uit te hoeven gaan.
Het zou mij ook niets verbazen dat er een dwangkooi voor haar gebruikt is toen ze plat moest voor haar kippenpoot operatie.
Ik zeg altijd wel dat ze thuis erg lief is, maar volgens mij geloven ze daar weinig meer van.
Door mirdj
#2015190
Het lijkt er op dat het een blijvende kwestie is. Hij heeft vorig jaar natuurlijk ook 2 verstoppingen vlak achter elkaar gehad en nu dus de 3e keer. Ik kan er ook geen vinger op leggen wanneer het nu eigenlijk verkeerd gaat. De 2e keer zat hij aan de tractonorm en raakte hij toch verstopt. Nu was ik al ruim 8 maanden gestopt met de tractonorm en is het al die tijd goed gegaan. Ook aan het eten is niets veranderd, behalve dat ik bij de laatste maling het percentage vleesbot heb verlaagd omdat ik er niet helemaal op gerust was dat het goed zou gaan. De verstopping is volgens mij begonnen nadat ze 2 maaltijden sardien hebben gehad, maar ook dat is hiervoor goed gegaan. Voor de zekerheid ga ik hem nu permanent 1x per dag aan de tractonorm zetten. Het wil niet zeggen dat het nu niet meer voor gaat komen, maar het verkleind de kans in ieder geval.

Zolang ik in de buurt ben kunnen ze met Snoepie alles doen. Gisteren protesteerde hij bij de eerste poging wel, maar toen had hij nog geen roesje gehad. Ik en een assistente hadden hem vast en de da spoot de paraffine in. Hij was aan het blazen en tegenstribbelen, maar hij leek in de verste verte nog niet op de kat die ik 's middags zag. Bij de gewone controles hoef ik hem niet vast te houden, hooguit een beetje tegenhouden dat hij niet van tafel af springt. Ze kennen Snoepie nu zo goed dat ze weten wat ze van hem kunnen verwachten. Als ik de da bel en m'n naam heb gezegd vragen ze al of het om Max of Snoepie gaat.
Door *Yvje*
#2015498
Izzy is ook vreselijk bang bij de DA, alleen ze blijft wel lief, ze probeert alleen uit de handen van de DA te komen en weer snel
terug in d'r tas .. grote pupillen heeft ze dan ook .. maar gelukkig niet zo erg als de kat van het filmpje of de jouwe !

Fijn dat het de goeie kant weer op lijkt te gaan ! Das vast een hele opluchting ..
Door mirdj
#2016067
Snoepie blijft ook gewoon lief zolang ze hem geen pijn doen. Leuk vind hij het niet, maar ja ik ga ook niet graag naar een dokter. Ik kan me voorstellen dat het inbrengen van paraffine en vervolgens een aantal pogingen om vastzittende ontlasting er uit te masseren geen prettig gevoel is ook al heb je een roesje gehad. Hij komt ook altijd heel chagrijnig uit een narcose.

Het gaat nog steeds heel goed, de anus is al behoorlijk aan het slinken. Hij is vrolijk en heeft geen pogingen meer gedaan om naast de bak te plassen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door