Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jump
#2012767
Hallo,ik ben Ellie en woon met mijn 2 Australian Shepherd teefjes in Roermond.Ik lees al een tijdje mee,
sinds ong. een half jaar zijn wij overgestapt van brokken naar KVV en steeds vaker een BARF dagje tussendoor.
Enthousiast geworden door jullie verhalen wil ik wel helemaal overstappen naar Barf,maar daar loop ik toch tegen
wat problemen aan!Ik geef nu af en toe enkele dagen tussen door spiervlees/hart/pens/beginnerbotjes.Dat gaat goed,
maar als ik probeer wat groter bot(kippenboutje) te geven valt dat toch niet zo goed(beetje buikpijn,spugen)
Van teveel penslappen gaat er eentje vreselijk aan de diarhee(heeft me al een deurmat gekost) maar de grootste
ramp is vette vis(makreel/sardientje al eens geprobeerd).Daar gaan ze alle 2 acuut vreselijk van braken tot de dag erna nog.
Al met al valt het mij toch een beetje tegen(had de vrieskast al bijna besteld)maar nu aarzel ik toch of ik niet toch maar op KVV
moet blijven.
Door Lonaa
#2012817
In ieder geval welkom!

Heb je het beginnersdocument e.d. al eens gelezen?

Dan mijn ervaringen: van TEVEEL (zegt het eigenlijk al he? ;)) penslappen gaan ze hier ook aan de diarree.
Vette vis net zo, vooral makreel. Sardientjes vinden ze niet zo lekker. Heb je zalm al eens geprobeerd?

Onze eigen hond heeft nooit overgeven van BARF, onze opvanger wel. De eerste dagen als hij kippennekjes gehad had, gaf hij 's avonds een beetje bot over, dat is redelijk normaal en geen reden tot paniek.
Honden moeten tenslotte leren grotere stukken bot te verteren.

Heb je al een menu'tje gemaakt? En wat voor beginnersbotjes voer je nu wel eens?
Door Nadia
#2012823
Makreel kotst Kain hier ook direct weer uit. Dat is vaak te vet en te veel. Wat je kunt proberen is het sardientje even in warm (niet kokend) water leggen. En wat minder. Probeer eens een sardientje te delen tussen de twee honden.

Wat voor KVV voer je? Wellicht is deze te vet in combi met de vis. De ervaring leert dat in kvv vaker (te) veel pens zit. Als jij daar bovenop nog eens pens voert dak dit behoorlijk laxeren ja. Das het nadeel van een kvv, je weet niet exact wat je voert :(
Door Lizzy
#2012840
Jump schreef: Hallo,ik ben Ellie en woon met mijn 2 Australian Shepherd teefjes in Roermond.Ik lees al een tijdje mee,
sinds ong. een half jaar zijn wij overgestapt van brokken naar KVV en steeds vaker een BARF dagje tussendoor.
Enthousiast geworden door jullie verhalen wil ik wel helemaal overstappen naar Barf,maar daar loop ik toch tegen
wat problemen aan!Ik geef nu af en toe enkele dagen tussen door spiervlees/hart/pens/beginnerbotjes.Dat gaat goed,
maar als ik probeer wat groter bot(kippenboutje) te geven valt dat toch niet zo goed(beetje buikpijn,spugen)
Van teveel penslappen gaat er eentje vreselijk aan de diarhee(heeft me al een deurmat gekost) maar de grootste
ramp is vette vis(makreel/sardientje al eens geprobeerd).Daar gaan ze alle 2 acuut vreselijk van braken tot de dag erna nog.
Al met al valt het mij toch een beetje tegen(had de vrieskast al bijna besteld)maar nu aarzel ik toch of ik niet toch maar op KVV
moet blijven.
Kippenbout is vaak poot en dus vrij hard bot. Ik denk dat je een gevoelige hond die nog niet zo lang/vaak KVV geeft gewoon nog niet lastig moet vallen daarmee. Ik zou eerst kippennek en eendennek en platgeslagen parelhoenkarkassen en dergelijke voeren, voordat je over gaat op zwaarder bot. En poot van kleinere dieren kan wel gevoerd worden maar valt ook onder het wat zwaardere botwerk (nog niet zo zwaar als geiten en lamsribben natuurlijk). Dus, rustig aan!

En wat mijn voorgangers ook al zeggen: de meeste KVV bevat al veel pens dus dan voer je pens + pens en dat laxeert. Ik zou dus eerst stoppen met KVV en dan het totaal dat je aan pens voert (zo'n maximaal 10% van het totaal) verdelen over 3 maaltijden per week. Als dat goed gaat, kun je het over 2 maaltijden per week voeren. En als dat goed gaat, dan kun je (zou je dat persee willen) 1 keer per week pens gaan voeren. Rustig aan :)!

Veel honden kunnen absoluut niet tegen 1 hele maaltijd met alleen vette vis. Ik zou ook 1 keer per week 1 sardientje geven en beginnen deze te verdelen over 2 honden. Je legt 'm eerst in warm water en daarna knip je de sardien in 2 stukken. De hond die het gevoeligst is, geef je het minst van de organen. Als dat goed gaat, geef je 2 sardientjes per week. En weer ieder een halve. En dan geef je er daarna ieder 1. En dan kijken hoe het gaat.

Soms willen mensen teveel te snel en soms kunnen honden ons niet bijhouden! Het komt goed, als je maar lekker rustig aan doet.
Door Jump
#2012848
Ik ben van plan om eerst maar eens een grote vriezer te kopen en dan een bestelling bij Lupa of zo te plaatsen voor
ong. 2 maanden voer.Ze eten samen 1 kilo per dag,dus dat is makkelijk rekenen.In het begin hou ik het toch maar op
kippe/eende/kalkoennekjes voor alle zekerheid.Met misschien wat parelhoen en missch. wat kwartel(dat zijn toch beginnersbotjes?)
Dat wordt dan 500gr vleesbot
                       300gr spiervlees
                       100gr pens
                       50  gr orgaanmix
                       50  gr groenteprak
per dag.
En die vis toch voorlopig maar af en toe een beetje zalmmix(niet te veel in 1 keer want dat is ook weer racepoep)
Als ik nou dat spiervlees qua diersoort flink afwissel (daar zijn ze dus wel dol op)komen ze toch aan genoeg soorten?
Die vis heb ik bij 1 hond ook nog met moeite erin gekregen,met de hand gevoerd.Dat ga ik dus niet meer doen.
Ik heb hier een alleseter en een meer mutserig type dus als die iets niet eet kan de ander het de volgende dag nog opeten,
gaat er niets verloren ;D
Door Jump
#2012907
Lizzy schreef: Kippenbout is vaak poot en dus vrij hard bot. Ik denk dat je een gevoelige hond die nog niet zo lang/vaak KVV geeft gewoon nog niet lastig moet vallen daarmee. Ik zou eerst kippennek en eendennek en platgeslagen parelhoenkarkassen en dergelijke voeren, voordat je over gaat op zwaarder bot. En poot van kleinere dieren kan wel gevoerd worden maar valt ook onder het wat zwaardere botwerk (nog niet zo zwaar als geiten en lamsribben natuurlijk). Dus, rustig aan!

En wat mijn voorgangers ook al zeggen: de meeste KVV bevat al veel pens dus dan voer je pens + pens en dat laxeert. Ik zou dus eerst stoppen met KVV en dan het totaal dat je aan pens voert (zo'n maximaal 10% van het totaal) verdelen over 3 maaltijden per week. Als dat goed gaat, kun je het over 2 maaltijden per week voeren. En als dat goed gaat, dan kun je (zou je dat persee willen) 1 keer per week pens gaan voeren. Rustig aan :)!

Veel honden kunnen absoluut niet tegen 1 hele maaltijd met alleen vette vis. Ik zou ook 1 keer per week 1 sardientje geven en beginnen deze te verdelen over 2 honden. Je legt 'm eerst in warm water en daarna knip je de sardien in 2 stukken. De hond die het gevoeligst is, geef je het minst van de organen. Als dat goed gaat, geef je 2 sardientjes per week. En weer ieder een halve. En dan geef je er daarna ieder 1. En dan kijken hoe het gaat.

Soms willen mensen teveel te snel en soms kunnen honden ons niet bijhouden! Het komt goed, als je maar lekker rustig aan doet.
Jump schreef:
O,ze hebben al vaker drumstickjes gehad dus ik dacht een kippepoot ook kon.Niet dus!
En die vis heb ik idd met orgaan en al gevoerd.Fout dus.
Moet nog veel leren!
Door Lonaa
#2012917
Kalkoennekken zou ik ook niet voeren. Botten van de kalkoen zijn hard en scherp. Daar breken vrij makkelijk splinters vanaf...

En ik zie dat je, in de week, 700 gram pens en 350 gram orgaan voert. Heb je daar een speciale reden voor?
Hier krijgen ze van allebei even veel in de week..
Door Jump
#2012920
Nadia schreef: Dacht idd al dat het te vet was maar toen was het al te laat.En het sardientje was behoorlijk groot.
Laatst gewijzigd door Jump op zo 15 mei 2011, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jump
#2012923
Lonaa schreef: Vreemd genoeg gaan die kalkoennekjes net uitstekend(kauwen ze keurig op en hebben ze geen last van)
Die kan ik hier in de buurt bij een dierenspeciaalzaak krijgen(ze hebben geen kippe/eendenekjes)
En ik had begrepen dat pens 10% was en orgaan5%.Klopt dat niet dan?]
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2013005
Ha plaatsgenoot  :biggrin2: welkom!

Over je vragen; 15% orgaan is prima (20% ook). Maar meestal word dan aangehouden 1/2 pens en 1/2 andere organen.

Hier kotse ze in het begin ook flink van vis. Ik ben toen begonnen met hele kleine stukjes bij de gewone maaltijd en de hoeveelheid steeds wat opgevoerd.
Nu kotsen ze nooit meer na een vismaaltijd. Maar het duurde wel een half jaartje voordat ze eraan gewend waren.
Door Jump
#2013940
May Linn schreef: Ha plaatsgenoot  :biggrin2: welkom!

Over je vragen; 15% orgaan is prima (20% ook). Maar meestal word dan aangehouden 1/2 pens en 1/2 andere organen.

Hier kotse ze in het begin ook flink van vis. Ik ben toen begonnen met hele kleine stukjes bij de gewone maaltijd en de hoeveelheid steeds wat opgevoerd.
Nu kotsen ze nooit meer na een vismaaltijd. Maar het duurde wel een half jaartje voordat ze eraan gewend waren.
Volgens mij woon je zelfs bij mij in de buurt!
Ik ga de percentages pens/orgaan aanpassen,dat wordt dan gewoon 50/50 pens/orgaan.En de vis wordt eerst zalmmix en dan later
voorzichtig kleine stukjes sardien proberen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door