Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Kim
#200157
Mijn cockertje Lizzy is nu 18 weken oud.
Ik krijg van alle kanten informatie over wel of niet steriliseren voor en of na de eerste loopsheid, met de bijbehorende voor en nadelen.
Ik weet niet wat ik nu moet doen ???
Mijn dierenarts liet de keuze aan mezelf en gaf haar voorkeur niet echt duidelijk aan.
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn, zodat ik de beste keuze kan maken.
Ook zou ik graag jullie ervaringen met de prikpil willen horen.
Alvast bedankt ;)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#200519
Hoi Kim, eerst even een vraagje, waarom zou wil jij je hond laten steriliseren?

Ik zou zelf mijn hond dus absoluut nIEt voor de eerste loopsheid castreren of steriliseren, dat vind ik véél te vroeg.

Prikpil vind ik ook niks, en het is zeker geen vervanging voor een castratie/sterilisatie, omdat het erg slecht is om dit meerdere keren aan je hond te geven.

Hier volgen een paar links met info over de voordelen én nadelen van castratie: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=804
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=7359
Door Lizzy
#200531
Het is volkomen terecht dat jouw dierenarts haar voorkeur niet uitspreekt. Want het is niet aan de dierenarts om deze beslissing te nemen maar aan jou. Jij bent haar baas en jij moet doen wat jij denkt dat het beste voor jouw hond is.

Zelf zou ik niet kiezen voor de prikpil. Deze veroorzaakt hele vervelende dingen, op termijn. Vergroot zelfs de kans op kanker.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#200533
Spaniels hebben nog een groot nadeel te ondervinden van castratie en dat is verandering van de vachtstructuur waardoor hij niet meer te plukken is en wat dan weer resulteerd in vacht en huid problemen.
Door Kim
#200596
Ik denk dat ik haar niet laat steriliseren en ook niet aan de prikpil begin, als ik jullie reakties zo hoor.

Heb me ooit laten wijsmaken dat het de levensduur van de hond verlengt?! ???
Gebruikersavatar
Door sylvia
#200600
Kim schreef: Ik denk dat ik haar niet laat steriliseren en ook niet aan de prikpil begin, als ik jullie reakties zo hoor.

Heb me ooit laten wijsmaken dat het de levensduur van de hond verlengt?! ???
dat is de grootste kwats die ik ooit heb gehoord :o
Door Eidos
#200620
Nou als dat waar zou zijn, laat ik ook gelijk maar alles bij mezelf eruit halen :P ;D.. Nee zonder gekheid, daar geloof ik helemaal niks van ;).
Door Eef+Stippels
#200852
Kim schreef: Ik denk dat ik haar niet laat steriliseren en ook niet aan de prikpil begin, als ik jullie reakties zo hoor.

Heb me ooit laten wijsmaken dat het de levensduur van de hond verlengt?! ???
De prikpil is inderdaad niet gezond, dus daar zou ik sowieso niet aan beginnen. Als je verder geen bepaalde reden hebt om haar te laten steriliseren, zou ik het niet doen. En het verlengt de levensduur? Daar heb ik nog nooooit van gehoord en het lijkt me onzin.

Goed dat je je vraag hier stelt, zo leer je weer wat bij! ;)
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op za 06 nov 2004, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lupa
#200856
als er geen medische noodzaak is doe het niet!!! ook de prikpil, dat is zo slecht als maar kan.
Door Sjakie
#200864
Bij teven vermindert sterilisatie die op vroege leeftijd wordt uitgevoerd, het risico op levensbedreigende aandoeningen, waaronder infectie van de baarmoeder en borsttumoren. Uit statistieken blijkt ook dat gesteriliseerde teven langer leven dan teven die niet werden gesteriliseerd.

Bron: Medisch handboek honden

Blijkbaar is het geen onzin dat teven die gesteriliseerd zijn langer leven. Dit zijn onder andere een aantal voordelen, echter er zullen ook nadelen aan verbonden zijn. Ik persoonlijk laat al mijn honden en katten steriliseren en castreren, gewoon omdat ik het makkelijker vindt en de voordelen vindt opwegen tegen de nadelen. Maar dat is voor iedereen persoonlijk.
Laatst gewijzigd door Sjakie op za 06 nov 2004, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lupa
#200953
Sjakie schreef: Bij teven vermindert sterilisatie die op vroege leeftijd wordt uitgevoerd, het risico op levensbedreigende aandoeningen, waaronder infectie van de baarmoeder en borsttumoren. Uit statistieken blijkt ook dat gesteriliseerde teven langer leven dan teven die niet werden gesteriliseerd.

Bron: Medisch handboek honden

Blijkbaar is het geen onzin dat teven die gesteriliseerd zijn langer leven. Dit zijn onder andere een aantal voordelen, echter er zullen ook nadelen aan verbonden zijn. Ik persoonlijk laat al mijn honden en katten steriliseren en castreren, gewoon omdat ik het makkelijker vindt en de voordelen vindt opwegen tegen de nadelen. Maar dat is voor iedereen persoonlijk.
mitz heel vroeg gebeurd, ze zeggen hoe vroeger hoe minder de kans.
maar ik heb personelijk spijt dat ik het gedaan heb
Gebruikersavatar
Door sylvia
#201128
Sjakie schreef: Bij teven vermindert sterilisatie die op vroege leeftijd wordt uitgevoerd, het risico op levensbedreigende aandoeningen, waaronder infectie van de baarmoeder en borsttumoren. Uit statistieken blijkt ook dat gesteriliseerde teven langer leven dan teven die niet werden gesteriliseerd.

Bron: Medisch handboek honden

Blijkbaar is het geen onzin dat teven die gesteriliseerd zijn langer leven. Dit zijn onder andere een aantal voordelen, echter er zullen ook nadelen aan verbonden zijn. Ik persoonlijk laat al mijn honden en katten steriliseren en castreren, gewoon omdat ik het makkelijker vindt en de voordelen vindt opwegen tegen de nadelen. Maar dat is voor iedereen persoonlijk.
Het is pure onzin en ook niet te bewijzen, onze afghaan is compleet intact ruim 15 geworden terwijl afghanen niet ouder worden dan een jaar of 10, ze is overleden aan pure slijtage ze was op. mijn shih zhu is overleden toen ze ruim 15 was aan dementie( wij hebben haar toen in laten slapen), onze poedels zijn ook rond die leeftijd overleden en geen van alle aan een baarmoederonsteking of melklierkanker.
Dus het is leuk dat dat in het medisch handboek honden staat alleen ben ik benieuwd waar die info dan vandaan komt en hoe ze dat onderzocht hebben .
Want wel raar dat die statistieken bij mijn honden dan kompleet mank lopen.
Laatst gewijzigd door sylvia op zo 07 nov 2004, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#201153
Ik geloof niet dat je makkelijk kunt zeggen "onzin en niet te bewijzen". Er bestaan natuurlijk zeker wel cijfers en feiten en onderzoeksresultaten (hebben het al eerder over gehad).

Ook is jouw hoeveelheid honden geen maatstaf. Ik ken namelijk weer een stuk of 5 honden die aan melkklierkanker en baarmoederproblemen op oudere leeftijd zijn overleden (want vergeet niet: een hond die op z'n 10de aan een fikse baarmoeder ontsteking geopereerd moet worden, heeft gewoon bewezen een minder goede kans om deze operatie goed te doorstaan - deze gevallen tellen wel mee om tot bovengenoemde onderzoeksresultaten te komen).

Wel ben ik net als jij nieuwsgierig naar hoe ze exact aan de cijfers zijn gekomen en wat ze wel en niet hebben meegerekend. Zo vraag ik me bijv. af of ze zwangerschappen en bevallingen (die mis zijn gegaan) ook mee hebben geteld of niet en dat soort dingen dus...
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 07 nov 2004, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Eef+Stippels
#201404
Het kan wel zo zijn dat vroege sterilisatie tumoren etc voorkomt, en dat daardoor de hond langer leeft, maar ik denk niet dat een teef langer leeft door een sterilisatie op zich.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#201489
Lizzy schreef: Ik geloof niet dat je makkelijk kunt zeggen "onzin en niet te bewijzen". Er bestaan natuurlijk zeker wel cijfers en feiten en onderzoeksresultaten (hebben het al eerder over gehad).

Ook is jouw hoeveelheid honden geen maatstaf. Ik ken namelijk weer een stuk of 5 honden die aan melkklierkanker en baarmoederproblemen op oudere leeftijd zijn overleden (want vergeet niet: een hond die op z'n 10de aan een fikse baarmoeder ontsteking geopereerd moet worden, heeft gewoon bewezen een minder goede kans om deze operatie goed te doorstaan - deze gevallen tellen wel mee om tot bovengenoemde onderzoeksresultaten te komen).

Wel ben ik net als jij nieuwsgierig naar hoe ze exact aan de cijfers zijn gekomen en wat ze wel en niet hebben meegerekend. Zo vraag ik me bijv. af of ze zwangerschappen en bevallingen (die mis zijn gegaan) ook mee hebben geteld of niet en dat soort dingen dus...

Ik vraag het mij af, want laten we eerlijk zijn het is niet te bewijzen , hoe je het ook wend of keert het is onmogelijk te bewijzen dat een hond jonger zou zijn overleden als zij/hij niet was gecastreerd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door