Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Envie
#2012949
Siepie van bijna 19 begint in haar mand te plassen  :( . Voordat ze eruit komt blijft ze even staan en hup...laatste tijd plast ze ook vaker gewoon op de grond. Dat vind ik niet erg, dweil erover en weg is t weer. Maar in haar mandje is minder en.....dus plast ze ook op de bank.
HELP ik heb een stoffen bank. Ben al 3x van kattebakgrit verandert omdat ik dacht dat dat het misschien zou zijn.
Denk dat ze een beetje aan t dementeren is want ze gaat ook gewoon weer in haar mandje liggen slapen  :-\
Ze is nierpatient en krijgt dus vrij veel vocht binnen  :-\ en dat moet er ook weer uit...
Wie heeft hier ervaring mee en misschien een oplossing?
Door Linda en Kiri
#2012972
Ik weet niet wat er aan de hand is maar het lijkt me logisch dat ze het gewoon niet meer kan ophouden. Heb ook een nierkatje gehad en idd ze drinken echt veel. Misschien kun je in haar mandje een puppymatje neerleggen??? Dat is gewatteerd van boven en plastic beneden. Net als een grote luier zeg maar. Die kun je zo weggooien zonder dat de geur en plas in haar mandje trekt?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2013012
Ik zou voor de zekerheid wel even plasje laten controleren en nierwaardes etc.
Bejaardheid hoeft namelijk geen onzindelijkheid te betekenen. Swarts heeft ondanks dat ze straaldement was haar laatste jaar en al langer blind en ook doof, nog nooit buiten de bak gepist.
Poet overigens ook niet, maar die heeft geen lange zieke of bejaardentijd gehad.
Door fem fatale
#2013016
Een van de katten van mijn ouders wel, maar die kon ook duidelijk de bak niet vinden, liep steeds jankend door het huis, en als je haar dan op de bak zette kon ze gauw plassen/poepen. Maar als er niemand thuis was ging het fout, en was ze daarna uren aan het janken omdat ze ergens had geplast waar ze dat niet wilde.
Dat was zielig, dus toen de andere mogelijke oorzaken waren uitgesloten, hebben mijn ouders haar laten inslapen.
Door Leonike
#2013237
Ik zou idd eerst bij de DA urine laten onderzoeken.
Is er medisch niets aan de hand, dan kan het misschien helpen om een extra kattenbak te plaatsen,
vlak naast haar mandje/naast de bank.
Door Mevroi Kruim
#2013275
Klinkt bekend. Kruimel was op het laatst ook zo dement als een deur en daarbij ook nog bijna blind, die plaste en poepte gewoon waar het haar uitkwam. Gelukkig heb ik overal gladde vloeren en kon ze niet meer zelf op de bank of stoel klimmen. In haar mandje had ik wegwerplapjes liggen die ik gewoon in de kliko mikte als ze erop geplast had.
Door Envie
#2013299
Ze ligt al in een plastic hondenmand waar ze de ruimte in heeft op fleecedekentjes die makkelijk uitwasbaar/snel droog zijn en de kattebak staat vlakbij haar mandje. Als ze niet heel nodig hoeft loopt ze keurig naar de kattebak.....
Bedankt allen voor t meedenken. Plasje is recent nog nagekeken.
Door AlfThom
#2013540
Ja hoor, de twintig-jarige ouwe teutel van mijn zusje had hetzelfde. Die was haar hele leven superzindelijk (zelfs met een gebroken heup sleepte ze zich naar de bak), maar aan het eindje zat ze ook gewoon maar te plassen/poepen waar het uit kwam.
Maar goed, die kon ook niet zo best meer springen, dus dat lag meestal op de gladde vloer ergens.

Succes met jouw ouwetje! Het is toch wel heel bijzonder als je zo lang van ze mag genieten hè?
Gebruikersavatar
Door Loti
#2014692
Onze poes van 19 werd ook onzindelijk, plaste overal waar het haar uitkwam. De dierenarts heeft een lichamelijke aandoening uitgesloten. Van alles geprobeerd, maar niets hielp.
Ze is vanwege haar leeftijd wat minder mobiel en stram.
Ik las in het boekje van de "poezenboot" de gouden tip: de instap van de kattenbak flink verlagen, waardoor die veel toegankelijker wordt. Sindsdien gebruikt ze de kattenbak meestal, soms vinden we nog wel eens iets op de deurmat, dat is waarschijnlijk een protestaktie om aan te geven dat ze de tuin in wilde.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2015103
Ik geloof er niet in, dat katten duidelijk uit tegendraadsheid bewust op de mat piesen als tegenreactie op het niet openen van de deur aan de moeder.
Naast de bak plassen is wel een vorm van communicatie, maar dat stuk extra bewustzijn denk ik niet dat katten dat zo doen.
Door Envie
#2017662
Ik heb ander grit in de bak, veel fijner, en haar mandje staatt nu lager zodat ze er makkelijker uit kan. Dat gaat nu duidelijk beter. Als ze van de bank af komt moet ik haar in de gaten houden. Dan gaat ze eerst plassen en dan springen....
Het fijnere grit is ook denk ik beter. Mandje is al 3 dagen droog  ::)
Het is wat puzzelen met ouwetje...maar we gaan er weer voor  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door