Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Nathascha
#2013181
Hi,
Mijn luca heeft sinds afgelopen November alle symptomen die bij een vertraagde schildklier horen.
Na een grondig onderzoek bij de DA en een bloedtest kwam er ook duidelijk uit dat hij een vertraagde schildklier had. Hij krijgt daar nu Forthyron 400 voor. 2x per dag een heel tablet.

Hij knapte daar binnen een paar dagen verbazend snel van op! Na 6 weken weer bloedonderzoek, om vast te stellen of hij voldoende dosis binnen kreeg. bij teveel zouden we dan minder moeten gaan geven en bij te lage dosis iets erbij. Maar zijn bloedwaarde was keurig. Dus we hebben nu inmiddels tot aan vandaag aan toe de dosis van 2 pillen aangehouden.

Luca begint nu alleen weer meer symptomen te tonen. Zijn haren vallen uit. Hij is weer wat meer afwezig ( gelukkig niet lusteloos zoals hij toen was). Maar hij is weer tammer. Ook heeft hij last van zijn anaalklieren ( hoort niet bij schildklierproblemen denk ik. Maar ik noem het ff voor het volledige verhaal) Dus hij is ergens niet lekker.

Ik heb een afspraak voor hem gemaakt voor komende donderdagmorgen. Ik wil zijn bloedwaarde weer weten. En hem even laten onderzoeken.

Is er iets aan voeding wat ik hem wel of juist niet moet geven met de problemen die hij heeft? Heeft iemand ervaring met schildklierproblemen? en wie kan mij daar meer info over geven?
Door charmed
#2013315
Ik heb 2 honden gehad met schildklierproblemen, ik gaf ze gewoon wat ik in huis had met eten.

Die forthyron tabletjes zitten die in doordrukstrips of in een grote pot?
Door Nathascha
#2013336
charmed schreef: Ik heb 2 honden gehad met schildklierproblemen, ik gaf ze gewoon wat ik in huis had met eten.

Die forthyron tabletjes zitten die in doordrukstrips of in een grote pot?
De pillen zitten in doordrukstrips. Hoezo?? Zit daar verschil in? en wat dan?

Bij Alvleesklier problemen kan je evt. iets met de voeding doen zodat je het probleem ondersteunt soms zelfs oplost. Vandaar dat ik nieuwschierig ben naar evt. een mogenlijkheid in voeding bij schildklier problemen. Hij krijgt nu ook gewoon wat ik in huis heb.

Wat ik ook wel wil weten en daar kom ik dus niet zo snel achter, hoe is de levensverwachting van ene hond met schildklier problemen? En wat voor gezondheids problemen kunnen er mee samen hangen? waar moet ik dus alert op zijn bij hem? Een ridgeback is niet zo makkelijk om te ontdekken dat ze wat mankeren. Dus ik wil er wel zo vroeg mogenlijk bij zijn, mocht er wat opspelen.
Door charmed
#2013405
In doordrukstrips is goed. Bij de tabletten mogen nl. geen licht/lucht en vocht komen (dus goed donker bewaren) In een pot waar er bijv 500 in zitten, gaat de pot steeds open en dicht, dan gaat de werking er af. Maar daar heb je geen last van.

Een hond die goed ingesteld is met het hormoon heeft een normale levensverwachting. Onze Kalin had met 2 jaar al een schildklierafwijking en ze is bijna 15 jaar oud geworden. Moet wel zeggen dat ze het op vers veel beter deed dan brok. Maar je geeft al vers denk ik. Dus dan zit dat helemaal goed :)
Honden die niet goed ingesteld zijn (te laag) kunnen artrose ontwikkelen aan de gewrichten. En kunnen ook andere problemen krijgen aan de organen. Met organen is het zo dat ze zich weer herstellen zodra het hormoon weer goed ingesteld is, alleen schade aan de botten blijft.  Het is daarom goed om af en toe eens weer bloed te laten prikken.

Het is gewoon van belang dat je hem goed in de gaten houdt (Dat doet je al) moe, veel slapen, sloom, soms huidproblemen, of ander gedrag (denk aan een hond die nergens zin meer in heeft) dat kunnen allemaal tekenen zijn van een te laag schildklierhormoon. Op deze momenten kan je dan idd even bloed af laten nemen zoals je nu al doet. Zou me niet te veel zorgen maken hierover, deze honden als ze goed ingesteld zijn merk je niets aan. En dan gaan ze net zo lang mee als andere honden.
Door Nathascha
#2013431
Ah gelukkig! Luca moet gewoon weer even afgesteld worden denk ik  ;)

Hij heeft wel spondylose. Maar die groeit heel erg langzaam aan. Ik heb foto's van hem toen hij 1,5 jaar was en van afgelopen November toen hij 7 was. Je ziet wel iets verschil maar niet heel veel gelukkig. Maar dit is wel iets wat we nu dus extra in de gaten moeten houden dus.

Ik geef idd vers. Eerst was dat KVV maar sinds afgelopen Maart BARF. Goed om te weten dat dit alleen al ten goede komt voor hem!
Door tt-tjes
#2013452
Fjurdy heeft al 5 jaar schildklier problemen. Ik heb zijn bloedtest een maand of wat geleden naar Amerika gestuurd. Van Dr. Jean Dodds kreeg ik het advies om zijn tabletten minimaal een uur vóór of minimaal 3 uur na zijn eten te geven, dit omdat de thyroxine zich bindt met calcium e.d. in de voeding.
Fjurdy zijn waardes waren te laag dus moest zijn dosering omhoog. Sinds ik dat doe, en rekening houdende met het geven van de tabletten gaat het weer goed met hem.
Hij krijgt 2x daags 1,5 tablet thyroxine 200.
Ik koop altijd een pot van 500 tabletten en zet die in de koelkast. Daar haal ik dan elke keer 1 of 2 strippen uit die ik dan weer bewaar in een andere donkere, goed afgesloten pot. Als deze strips op zijn dat haal ik weer nieuwe uit de grote voorraadpot. Dit helpt ook om de tabletten goed te houden.
Fjurdy wordt bijna 10 en het gaat nog steeds heel goed met hem, dus qua levensverwachting, daar zou ik me niet zo druk over maken.
Door Nathascha
#2013479
dank je.
Ik maak me altijd druk om de gezondheid vd dieren. Maar het is goed om te horen dat er op pilletjes goed te leven valt! Luca krijgt wel een hoge dosis vergeleken jou hond zeg.

Zal ook eens rekening gaan houden met het geven van de pillen. Smorgens lukt dat wel. Dan krijgt hij het zeker een uur voor zijn eten. Maar 's avonds stop ik het altijd tussen het spiervlees of orgaan, tis maar net wat er die dag op het menu staat. Dank je voor de tip! Klinkt op zich wel logisch!
Door 202Spots
#2013512
Ik heb ook verschillende honden met hypothyroid gehad en ze kunnen er gewoon lang mee leven hoor.
De bloed word meestal elk jaar onderzocht om te kijken of er afwijking is.
Als Luca in Nov. is begonnen met meds, dan vind ik 't eigenlijk wel vlug dat ie nu alweer symptomen heeft, de dose is waarschijnlijk niet goed.
Ik zou liever de bloed naar Dr.Dodds sturen om 'n uitgebreide onderzoek te laten doen,dan weet je zeker wat er verkeerd is.
success
(btw..'n mespuntje kelp door 't eten, helpt als ondersteuning van de schildklier)
Door *Axel*
#2013536
Inderdaad zoals tt-tjes zegt, het tijdstip van de tabletten is erg belangrijk.
En ongeveer in intervallen van 12h geven. De forthyron kan je het beste met een mashmallow geven. Ik geef het een uur voor het voeren.
Ik vind 800 microgr wel een lage dosis voor zo`n grote hond.

En granenvrij voeren is belangrijk, maar dat doe je waarschijnlijk al
Door ellenned
#2013550
Nooit geweten van het voor of na het eten geven van deze medicatie, bedankt! Heeft dr Jean Todds een website oid?

Kyran krijgt nu ook al een jaar of 3 medicatie voor zijn te traag werkende schildklier. Ik laat iedere 6 maanden (of eerder als ik merk dat het niet lekker gaat) zijn waarden bepalen.
Kelp is een soort zeewier. Ik zou ook wel willen weten welke je daar het  beste van kan hebben? Of is zeewier voldoende?

Sorry, is jouw topic; waar je rekening mee moet houden is plotselinge kreupelheid, ik wist niet dat er verband was maar een niet goed werkende schildklier kan kreupelheid laten zien.
Door 202Spots
#2013567
Kelp is idd 'n soort zeewier en ik geef 't in poedervorm.

Dr Dodds heeft pas 'n boek over canine thyroid geschreven:
We are excited to announce the publication last week of Jean’s book on canine thyroid disease.
It can be obtained from Amazon.

Please help us educate all those who work with and love their pets about this condition.
We are told that the book is already a fast seller, and is  being called  “THE Book on Thyroid”.
So buy two copies—one for yourself and another for a friend (or your veterinarian). 
The book is well referenced scientifically.  We owe it our pets to get out the real information about thyroid disorders.
For veterinarians – there is even more ......Veterinary Practice News has also just published Jean’s way of accurately testing and interpreting thyroid tests.
Download this and keep a copy handy for all veterinarians in your practice.
http://www.veterinarypracticenews.com/Thyroid

(er word it bovenstaand article uitgelegd waarom en hoe getest word voor thyroid .
We are here to help you with your testing and questions.
Best regards,
Jean and Hemopet

On Line Test Request Form:    
http://labordatenbank.com/cake/hemopet/ ... mopet_form

HEMOPET/HEMOLIFE
11561 Salinaz Ave.
Garden Grove, CA  92843
Tel# 714-891-2022  fx# 7141-891-2123
www.hemopet.org
~~~~~~~~~~~~~
Uit de bieb nog meer topics:
Symptoms:CLINICAL SIGNS OF CANINE HYPOTHYROIDISM
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 694.0.html
Thyroid Testing info:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 921.0.html
Door Nathascha
#2013607
ellenned schreef: Sorry, is jouw topic; waar je rekening mee moet houden is plotselinge kreupelheid, ik wist niet dat er verband was maar een niet goed werkende schildklier kan kreupelheid laten zien.
je hoeft geen sorry te zeggen. ;)
Denk dat het heel belangrijk is om van elkaar te leren. Daar is het forum toch voor bedoeld?  :)
Dank je voor je vragen.
Door pallas
#2013646
Nathascha schreef: Dory, Kelp? sorry nog nooit van gehoort, maar koop ik dat bij de groeteboer op de markt? of supermarkt? Sorry ff geen flauw idee.
Let er op dat je dan wel de goede dosering gebruikt!

onderstaande opmerking komt direct bij dr Dodds vandaan;

• Thyroid levels are suppressed up to 25 percent by corticosteroids, sulfonamides, overdosing iodine (kelp) and phenobarbital.


Didot gebruikt ook alweer een poos medicijnen voor zijn schildklier. Afgezien van vacht problemen waren er géén aanwijzingen. Sterkter nog : hij was juist erg mager en hyperactief. Nu op de meds is hij rustiger en werkt zijn spijsvertering veel beter.
Hormonen hebben een grote invleod op hoe een hond zich voelt en gedraagd, dat is bij Didot dus goed te merken.
Verder is het instellen van de hond soms tijdrovend. Didot zat qua bloedbeeld goed, maar met nét iets meer doet zijn vacht het nu pas beter en ook is hij vrolijker.
Ik laat hem regelmatig testen (twee keer per jaar, later nog maar één keer) aangezien er met de tijd nog wel eens wat moet worden aangepast.

Te hoger dosering is ook niet goed, dus het is opletten :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door