Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Ditte
#2013309
Hoi hoi,

ik ben al een poos lid van dit forum, maar tot nu toe alleen om af en toe even mee te lezen :-[. Ik voer op dit moment 5 dagen carocroc brokken, en 2 dagen vers (pens/geit/kip).
Afgelopen vrijdag ben ik naar een lezing van Tannetje Koning geweest, en nu wil ik toch wel over naar helemaal vers.
Ik heb haar boekje gekocht, en me meer gaan verdiepen.
Voor ik van alles in ga kopen, zou ik willen vragen wat jullie van dit menu vinden.
Het is een menu voor twee Oudduitse herders, van ongeveer 35 kg. Het zijn twee ongesteriliseerde teefjes, van 8 en 4 jaar (moeder en dochter :) )
Volgens mijn berekeningen mogen ze 6 kg per week.

Maandag:     500 gr lamsorganen (hart, lever, long) 500 gr kipfiletjes + groentenmixje
Dinsdag:        500 gr kalkoennekken + 500 gr kipfiletjes
Woensdag:  1000 gr geitenspiervlees
Donderdag:  1000 gr ree-spiervlees
Vrijdag:         500 gr runderpens + 500 gr kalfskopvlees + groentenmixje
Zaterdag:     vasten
Zondag:       1000 gr kipkarkassen

Ze krijgen hierbij ongeveer drie sardienes als extra, verdeeld over de week.
#2013319
Hoi!

Welkom en wat goed dat je over wil op vers!

Volgens welke berekening kom je uit op 6 kg per week?

Als ik naar je menu kijk voer je 6 diersoorten + vis. Dat is in principe genoeg.

Verder vind ik je verdeling (1 kg orgaan, 1,5 kg vleesbot en 3,5 spiervlees) De hoeveelheid orgaan is prima (ongeveer 15%), maar je vleesbotten is maar 21%. Ik neem aan dat dat bevleesde botten zijn? (50/50) Dan vind ik dit vrij weinig. Je spiervlees is zo'n 60%, dat zou ik naar beneden brengen en meer vleesbotten gaan voeren.

Verder, als ik naar je menu kijk, zie ik dat je op bijv. maandag orgaan voert, met spiervlees en groente. Hier is dat geheid diarree.
Ik zou, als ik jou was, iedere dag vleesbot voeren, en daarbij een aantal dagen spiervlees, 2 dagen orgaan.
#2013326
bedankt voor je reactie!

Ik heb 2,5% van 35kg gedaan, dan kom ik uit op 875 gr per dag.  Dat maal 7 = 6125 gram. Dus 6kg vlees + groente + visjes, kom ik daar wel op.
Mijn honden zijn niet dik, eerder wat te dun. Ze zijn net verhaard, dat kost best energie.
Zou ik meer moeten gaan voeren?

En zou ik dan 50% spiervlees moeten geven, en 30% botten?
Laatst gewijzigd door Ditte op ma 16 mei 2011, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#2013371
Hoi Ditte
Welkom hier! Ik moet je dan vrijdag wel gezien hebben op de lezing! grappig zeg! Was een erg leuke lezing vrijdag.

Zoals Lonaa al zei, zit je al lekker op dreef met je menu. Zelf voer ik ook elke dag vleesbot. En daarnaast verdeel ik de orgaan en spiervlees. Ik zou wel even wachten met een dag vasten. Maar dat is mijn idee. Als jij denkt dat je honden het kunnen, moet je het zeker doen. 2 van de 3 bij mij gingen na een ochtend niet eten al gal spugen. nu ben ik dus eerst aan het proberen van 2 maaltijden naar 1 op een dag te gaan. En dat geeft dus soms al gal.  Of waren jou honden al gewent aan 1 keer per dag eten?

gewoon even lekker puzzelen met je menu! succes!
#2013382
[quote="Ditte"]
dat weet ik nog niet, ik geloof dat er aardig wat vlees aan zit.
[/quote]

Oke, dus wel bevleesd.

Dan zou ik meer vleesbot voeren.

De "gemiddelde" percentages zijn:
50% vleesbot
20% spiervlees
20% orgaan
10% overige zoals groentes.

Daar kan je best een beetje mee spelen. :)

Met de gemiddelde percentages ziet jouw menu dat er als volgt uit:
2,5% van 35 kilo = 875 per dag = 6125 per week
50% vleesbot = 3062,5
20% spiervlees = 1225
20% orgaan = 1225
10% overige = 612,5

Als je dan 1 dag wilt vasten kan je menu er bijv. zo uit zien:
Maandag 500 gram vleesbot + 400 gram spiervlees
Dinsdag: 500 gram vleesbot + 400 gram orgaan
Woensdag: 500 gram vleesbot + 400 gram spiervlees
Donderdag 500 gram vleesbot + 400 gram orgaan
Vrijdag: 500 gram vleesbot + 400 gram spiervlees
Zaterdag: vasten
Zondag: 500 gram vleesbot + 400 gram orgaan

Daarbij kan je dan groentes geven, een ei, wat vis.

Dit is hoe ik het persoonlijk zou doen. :)
#2013412
op dit moment krijgen ze 1 keer per dag eten.
Ik zal inderdaad eerst een poosje rauw laten eten, en dan na een maand eens vasten.
Nu voeren we elke dag om 23.00 uur 's avonds. Zal ik het straks op onregelmatige tijden geven?
#2013424
kun je doen  :)
ben persoonlijk niet iemand die dan uren van tevoren gaat geven
ik varieer meestal een half uur tot een uur
(ik voer ook altijd savonds , dan krijgen ze smorgens alleen een gedroogd stukje vlees)
#2014007
Bedankt voor jullie duidelijke reacties :)

Ik heb nu dit:

Ma  500gr kipfilet, 500 gr kopvlees, visje
Di   500 gr kalkoennekken, 500 gr lamsorganen
Wo  500 gr kipkarkassen, 500 gr geitenvlees, groentenmixje
Do   500 gr geitenribben, 500 gr kalfskopvlees, visje
Vrij  500 gr konijnkarkas, 500 gr lamspens
Za  XXXX
Zo  500 gr kipkarkas, 500 gr geitenvlees, groentenmixje

Op dit moment vindt ik ze wat te mager naar mijn zin, vandaag dat ik iets boven de 2,5 % zit.
Ik ben nog even aan het bedenken wat ik ze op zaterdag zal gaan geven. Dit wordt uiteindelijk de vast-dag.
Laatst gewijzigd door Ditte op di 17 mei 2011, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
#2014028
Omdat dat per kilo verpakt zit. Dan zou ik het langere tijd moeten laten liggen. En wat anders er naast voeren, dus dan heb ik nog iets open staan.
Het lijkt mij niet handig.
Maar het hoeft toch niet élke dag compleet te zijn?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door