Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2012493
Over een paar weken krijg ik er een pupje bij  :D :D

En ik zit te bedenken hoe ik dat met het vlees en het proportioneren moet gaan doen  :P

Ik heb een grote vieskist en die zit helemaal vol met vlees, al geproportioneert voor Sammy.
En ik heb een kleine vrieskast met laden waar ik voor 3/4 weken het eten in doe, zodat ik dat makkelijk kan pakken.

Nu zit ik een beetje te dubben hoe ik het moet gaan doen als de pup er is.
In de kleine vriezer doe ik dan gewoon voor 2 weken, dus voor Sammy en pup samen.
Maar hoe hebben jullie dat gedaan met een opgroeiende hond die dus steeds meer gaat eten en het proportioneren??
Ik kan niets bedenken helaas  :-\ :-X

Dus als er iemand een goede tip heeft dan hoor ik dat graag  ;D ;D
#2012501
Tja, ik proportioneer niet. NIet voor de volwassen honden en ook niet voor de pup gedaan. Voor een pup vind ik dat al helemaal geen doen omdat die telkens meer krijgt. Ik maak hun porties gewoon per dag. Ook voor de volwassen honden vind ik portioneren niet handig, omdat je dan niet flexibel kunt zijn met de hoeveelheden die je voert.

Ik haal een kilo bot er uit, dat is voor iets meer dan een dag dan is het op.
Een kilo spiervlees eten ze in drie dagen op. Als ik stukken koop die groter zijn, dan ontdooi ik die licht bij binnenkomst en gaan ze per kilo de vriezer in.
Alleen van lever en nier daarvan gaat na het ontdooien het teveel terug de vriezer in. Omdat ze dat maar 1x per week krijgen.
#2012506
;D ;D ;D ;D ;D

Gewoon aankloten :biggrin2: :biggrin2:

Ik heb in de eerste maanden porties voor Biscuit gemaakt. Maar omdat de hoeveelheden natuurlijk rap veranderen, deed ik het als volgt:

Ik deed de basis porties bij elkaar. Dus stel Biscuit at 250 gram vleesbot per dag, dan deed ik die hoeveelheid bij de porties van Brutus/Linga/Pinkel. Maar zij groeide en moest natuurlijk steeds meer. Dus daarnaast vroor ik ook porties in van ongeveer 100 gram.

Ik kocht in die tijd niet teveel tegelijkertijd. Dus als ik weer nieuw moest bestellen en ze at inmiddels 470 gram vleesbot, dan maakte ik nieuwe porties met 470 voor Biscuit en aangezien ze op die hoeveelheid (van ruim 1 kilo per dag) niet meer heel veel/snel meer kreeg, smokkelde ik gewoon met het vleesbot van de andere honden. En ik vroor ook nog wel wat 100 gram porties in.

Zelfde natuurlijk met vlees/orgaanvlees.  
#2012517
Ik maak geen kant en klare porties, ik gooi alles per 500 of 1000 gram in de vriezer en haal er op die manier grofweg een kilo of 4 per dag uit. Blijft er wat over, gaat dat in de koelkast voor de dag erna en haal ik dan wat minder uit de vriezer.

De ene dag krijgen ze dus wel bijvoorbeeld wat meer orgaan en de andere dag wat meer vleesbot etc., maar dat maakt natuuriljk kein flaus aus :biggrin2:
Ik vind dit een veel relaxter manier van eten geven en opslaan als wanneer ik me zorgen moet maken om welke portie van wie is 8)
#2012536
Het maalsel voor Ot is altijd gelijk voor een periode van 4-6 weken. Toen ze net op vers zat, groeide ze nog en moesten de porties aangepast worden. Ik ga geen muffins ontdooien om ze te verpakken en dan weer in te vriezen (1x aanraken vind ik vies genoeg). Soms ontdooide ik dan 3 porties en voerde die op in 2 dagen. Soms niet en dan gaf ik haar een extra muis erbij als ze nog veel honger had.
Sien was al uitgegroeid (in de lengte) toen ze op barf ging, dus daar heb ik de porties niet veel voor hoeven aanpassen.

Ik portioneer per onderdeel (verschillende soorten vleesbot, orgaan en spiervlees). Ik heb dus een zakje met porties kippenvleugels, een zak kippennekken, een zak met porties lamshart, zak porties kippenlever, etc. Al het spiervlees zit in dezelfde zak, meestal 2-3 soorten per keer. Als Sien dan weer wat mag afvallen, dan geef ik juist meer de kleinere porties. Zo krijgt ze dan een kleinere kippenvleugel en de grotere is dan voor de dag dat ze er geen extra spiervlees bijkrijgt, of als het ontbijt 1 kippennekje is geweest ipv een heel kuikentje.
Om een dagportie groter te maken, vind ik het handig om wat spiervlees toe te voegen. Mijn katten krijgen van extra spiervlees geen slappere drollen, wel van extra orgaan als lever.
#2012585
Inderdaad gewoon aankloten ;D
Het orgaan heb ik per stuk verpakt en is bij benadering op gewicht van 250 gram en daar graai ik dan wat van uit de vriezer. Mocht ik die week toch te kort komen dan gaf ik de week erop een stuk orgaan extra erbij. Daarnaast heb ik altijd los spul zoals duiven, kippen en eenden in de vriezer liggen, die kon ik er dan ook bij geven om aan het gewicht van die dag te komen.
Spiervlees, vleugels, karkas etc. heb ik per kilo ingevroren. Pens heb ik per dagportie ingevroren wat ze eens in de week krijgen, dus ongeveer 3 kilo.

Nu mijn "pup" volwassen is zijn de pakketten meer stabiel in gewicht maar het schommelt toch nog af en toe met de hoeveelheden. Het ligt er helemaal aan hoeveel ze krijgen aan de hand van wat ze gedaan hebben die dag, of ze te dik zijn of juist iets moeten aankomen etc. Of er heeft iemand een dag wat minder trek. Of ik heb er barflogees bij.
Wat overblijft gaat de vriezer weer in en dat voer ik op een "restjesdag". Wat ik tekort kom vul ik dus aan met losse onderdelen. Aan het eind van de week brei ik de percentages wel weer recht.
Met 7 honden en onverwacht hondenbezoek wat mee eet vind ik het gewoon moeilijk proportioneren.
Maar ik ben er inmiddels aan gewend en het is routine geworden.
#2012607
;D ;D ;D ;D

Wordt dus gewoon aankloten  :D

Vindt de tip om extra porties van 100 of 200 gram apart te maken wel een hele goede.
Ik heb even naar de menu´s van Sammy en pup samen gekeken en in het begin eten ze van vleesbot en spiervlees ongeveer 500 gram, dus dat is makkelijk verpakken.

Gelukkig bestellen we elke maand dus dan hoef ik ook geen grote hoeveelheden te verpakken in 1 keer.
#2012664
Hier gaat alles per totale dagportie in de vriezer. 750 gram vleesbot, 450 gram spiervlees en 300 gram orgaanvlees. Toen Zoë nog een pupsel was kocht ik niet groot in maar haalde alles bij lupa. Per maand kocht ik dan ongeveer in en maakte dan nieuwe porties. Als ik alles per kilo doe dan bederft het te vlug naar mijn zin en zit ik steeds spullen weg te gooien en dat vind ik niet handig.
#2012864
Linsey schreef: Dat was hier heel makkelijk met Dino, hij at als jonge pup evenveel als nu (word over 3 dagen 1 jaar) en evenveel als Kai, dus niets extra moeten verdelen ofzo. En Lotje eet de helft van wat Dino en Kai eten, dus allemaal makkelijk om te verdelen.
Dino eet nog steeds evenveel als toen hij pup was?? Bizar dat dat nooit is moeten aangepast worden  ???

Ikzelf heb voor pup in huis was een lijstje gemaakt aan 7%  voor als hij 8,9,10,11,...kg ging wegen.  Aan de hand daarvan zag ik hoeveel hij ongeveer moest hebben en dan heb ik daarvoor een basisgewicht genomen ( bvb 200 gr voor het ene, 300 gram voor het andere,...) en daarnaast maakte ik dan nog porties van 100 gram.  Het was tenslotte gokken hoe snel hij ging aankomen ( of hoe traag).  Afhankelijk van hoe hij vooruitging nam ik dan per dag bvb 2 porties vleesbot ( een basis + eentje van 100 gr) uit en één portie spiervlees.  Was hij meer bijgekomen dan verwacht kon ik door middel van de kleine porties toch steeds mijn basispakketten verder opvoeren naar de benodigde hoeveelheid.
En als alles gegeven was pastte ik de basis gewoon aan naar bvb 300 of 400gr. Ondertussen zit alles hier verpakt per 300 gram. Zo kan ik perfect 900 gram vleesbot uithalen voor 2 van de drie honden.  Mocht er eentje ziek zijn en niet echt willen eten dan kan ik zo een pakketje laten liggen in de ijskast voor de volgende dag en dan gewoon weer aanpassen als de hond terug wil eten door nog een pakje of twee te nemen...
#2012974
Ik zou gewoon wat grotere porties maken en dan het deel wat over blijft in de koelkast bewaren tot de dag erna. Dan heb je na een paar dagen 1 volledige maaltijd in de koelkast liggen...lijkt mij.

Ik heb nu zelf helaas te grote porties in de vriezer liggen, dus dat word ook steeds weer verschoven, of Duster krijgt wat extra's, die kan dat toch wel hebben ::)
#2013002
Hier ook niet te lastig, ik verpak alles per kilo.
En dan per week in de kleine vriezer binnen in de juiste percentages.
En dan per dag 3kilo eruit pakken en aan het eind van de week is de vriezer leeg.
Als ik wat over heb gaat dat de koelkast in voor de volgende dag.

Met pup deed ik ongeveer hetzelfde, alleen vroor ik dan ook wat kleinere portie's in voor als ik te weinig had.
Wat miss ook handig is met bot, is het los invriezen in 1 zak. Dan kun je er gewoon uitpakken wat je nodig hebt en blijft de rest bevroren.
Je kunt dit doen op een dienblad of bv met bakpapier er tussen.
Of met spiervlees en orgaan in van die silicone muffin vormen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door