Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2011983
Hey allemaal

Wij hebben sinds december een ADHD Sphynx kat in huis. Toendertijd was hij samen met de twee oudjes, maar deze zijn eind maart/begin april beiden overleden. Khalid heeft daardoor een week of 3 alleen thuis gezeten. Toen kwam ik er pas achter hoeveel tijd er in het eten zat voor de katten. Niet zozeer dat ze er lang over deden, maar meer dat ik steeds bezig was Khalid bij het eten van de anderen weg te houden. Ineens was het duif op de grond leggen en klaar, geen omkijken meer naar behalve naderhand dweilen.

Afgelopen dinsdag hebben we 2 katten opgehaald uit het asiel. Een duo van 5 jaar. Zij zijn/waren echte brokkenkatten en omdat het nog wennen is, geef ik ze nog wel de keuze tussen kvv en brok, bovendien vind ik dat er wel wat grammetjes aan mogen en daarom geen cold turkey overzetten. Tot nu toe hebben we ze s'nachts expres zonder Khalid in de woonkamer gelaten met een bak brokken en een schotel kvv, zodat zij zonder dat Khalid om ze heen zat te stuiteren konden eten. De brokkenbak was altijd leeg, de kvv bak ook grotendeels. Maar goed, ik kan en wil ze niet eeuwig apart houden s'nachts en bovendien moeten ze het ook maar leren dat ze 2-3 keer op een dag te eten krijgen. Maar hoe krijg ik dat voor elkaar? Hoe leer ik het Khalid af dat hij van de andere schoteltjes wil eten? Nu moet ik dus echt ernaast gaan zitten. Wie oh wie heeft er een geniaal plan? Ik zat ook al te denken om Khalid misschien met zijn barfhap voor 15 minuten in de badkamer op te sluiten, de nieuwe katten de mogelijkheid te geven om te eten. Kwartier voorbij, bordjes van de nieuwe katten weg en Khalid mag er weer bij. Wat denken jullie?

Het nieuwe duo:
Afbeelding
Afbeelding
#2011988
Hier 5 katten die allemaal BARF van 1 bord eten. Er gaat 's ochtends 600 gram op het placemat in de kattenkamer, en 's avonds ruim ik dat wat over is op.

Ik heb in het begin, toen er nieuwe katten bijkwamen of als er iemand mager was, wel eerst die katten in de kattenkamer gedaan, deur dicht, en een half uurtje laten zitten.
Daarna de deur open gezet. Zodat zij eruit konden als we wilde, en de rest erin.

Hier gaat dat goed. :)
#2011995
Dus jij sluit juist degene die nieuw zijn voor eventjes op. Ik denk dat dat hier niet zo gaat lukken. Ze zijn nog best bang en oppakken lijkt me nog iets to much voor ze. Ze duiken al in elkaar als je opstaat.  ??? Maar dat komt binnenkort vast wel goed.

@ Mirdj: Dank je!
#2011996
Emytje schreef: Dus jij sluit juist degene die nieuw zijn voor eventjes op. Ik denk dat dat hier niet zo gaat lukken. Ze zijn nog best bang en oppakken lijkt me nog iets to much voor ze. Ze duiken al in elkaar als je opstaat. ??? Maar dat komt binnenkort vast wel goed.

@ Mirdj: Dank je!
Dan doe je het andersom. ;)

Het ging hier ook om kittens.

De 2 Bengalen die er bij kwamen, tja, daar heb ik de eerste weken ook naast gezeten. En na een tijdje had ik zoiets van, los het zelf maar op. :biggrin2:
Das ook goed gekomen.

Maar in de basics, als de een het vreten van de ander opvreet, is het het handigst om ze apart eten te geven, te zorgen dat de 1 niet bij de ander kan.
Als je de twee 'nieuwe' niet op kan tillen of kan sturen, dan sluit je je 'oude' kat op, zodat de nieuwe de tijd en de rust hebben te eten. :)
#2012175
Hier eten ze beiden 2x per dag, op hun eigen kleedje. Ze samen van 1 bord laten eten geeft ruzie mogelijk en Sien eet dan bijna alles op en Ot heeft bijna niets. Als ze samen een heel ding eten (kwartel bv) dan nemen ze daar om de beurt een hapje van.

Ik vind de kale een kwartier in de badkamer laten eten een goed idee. Ze krijgen de harigen rust om te eten en een kwartier is ook wel een mooie tijdspanne.
Dat ze zo dun aanvoelen kan ook komen door gebrek aan spieren. Vers eten geeft veel vitamines en andere voedingsstoffen, zodat ze ook optimaal spieren kunnen ontwikkelen, als ze ook gewoon de ruimte en plek hebben om te spelen en rennen. In een asiel is dat er allemaal niet.

Wat hebben ze leuke patroontjes trouwens  :-*
#2012233
Dat van die bespiering kan wel kloppen. Ze voelen dun aan, maar ze hebben beiden wel een kwabje tussen de achterpoten hangen. We hebben hier sowiezo 3 krabpalen staan, ze hebben de beschikking over ongeveer 90 m2 huis inclusief de trap en veel meubels, het huis ligt bezaaid met speeltjes en mijn vriend en ik nemen de tijd om dagelijks met ze te spelen. Over een paar weken moet de kattenren klaar zijn en dan hebben ze buiten ook nog 25 m2 tot hun beschikking. Ik hoop ook dat ze op den duur prooi gaan eten, dan doen ze ook een beetje aan krachttraining. ;) Khalid moet alle prooi eerst een half uur 'dood maken.' ;)
#2012301
Wij hebben 4 barf monster in huis.
2 eten er beneden in de gang, 1 eet er op de breedste trede van de trap en de ander eet boven in de hal.
Ze weten alle 4 waar hun plekje is, maar zodra de een is uitgegeten gaan ze natuurlijk altijd even bij de buurman kijken of die ook hetzelfde heeft gehad.

Leuke foto's trouwens en nu weet ik ook waarom je Khalid kale noemt.
Prachtige kat...
#2012400
Bij mijn dochter gaat het zo ,de rover die alles wilt hebben gaat in de gang en de deur dicht.

2 mogen bij elkaar in de keuken eten en 1 gaat in slaapkamer en kan dan rustig eten, als er meer katten in de buurt zijn laat zij het gewoon afpakken, ze gaan al naar hun eigen plek als mijn dochter met het vlees aankomt lopen.
#2012809
Die 1e foto :smitten:

Hier eten ze gewoon in een ruimte, wel een stuk uit mekaar. Soms wordt er wel van bakje geruild maar omdat ze qua hoeveelheden dicht bij mekaar zitten mogen ze dat wel af en toe.
Alleen bij prooidieren geldt mijn 10 cm regel: als het kuiken (of rat/muis) van een ander binnen een radius van 10 cm bij de eigenaar ligt blijft een ander eraf! En warempel, daar wordt naar geluistert (meestal wel).
#2012882
Bij mij mogen ze de hele dag eten, dus er ligt altijd prooi in een grote doos in de keuken en ze zoeken het zelf maar uit. In de praktijk komt het erop neer dat ze omstebeurt eten, wanneer ze honger hebben. Er is er niet een die altijd het eerste hapje eet (behalve Kai bij konijn), dus ze krijgen allemaal alles binnen.

Kai en Jet eten 2 keer per dag een flinke portie, maar Plien eet juist heel vaak een beetje. Prima, want zo houdt ze het ook binnen, te grote porties komen er bij haar meteen weer uit.
#2012985
Hier hebben ze alle 3 hun eigen plekje in de keuken, 2 zijn altijd vrij snel klaar, die doe ik dan meestal naar buiten of boven en dan mag de ander zijn portie opeten (soms wel een kwartier) Officieel mogen ze niet andersmans bakje leeg eten maar als een kat niet meer hoeft en weg loopt gebeurt dat nog wel eens (met als gevolg een te dikke kat ;))
#2013700
Mocht ik in de toekomst s ochtends haast hebben, dan gaat Khalid inderdaad naar de badkamer, zo'n raar idee was het dus niet. Leuk om te lezen hoe jullie dit doen.
Maar ik moet zeggen dat ze vandaag erg goed hebben gegeten op de tijdstippen dat ik ze eten voorzette. Ik merk toch wel een groot verschil daarin met oudere katten. In principe word er nu 5 minuten gegeten en als ze weglopen, dan haal ik het eten weg. Ik bied het daarna nog 1 keertje aan en willen ze het restje dan niet, dan krijgen ze pas weer met de volgende maaltijd wat. Ik blijf anders bezig en mijn ervaring is dat als je ze 2-3 keer op een dag eten aanbied, er meer gegeten word dan als je het altijd laat staan.

Khalid eet nu ook veel sneller en laat geen vleesjes meer liggen. Hij maakt ook tijgergeluiden sinds dat de kater er met zijn muis (om te spelen) vandoor ging.  :D Stel je toch eens voor dat de andere er met je hamster, eendagskuikens en muisjes vandoor gaan terwijl het van jouw is. :biggrin2:

Ik merk nu ook heel goed het verschil op tussen barfende katten en brok etende katten. 1 kat produceert meer poep dan 4x een Khalid die gigantisch veel eet. Daarbij ruikt het ook echt sterker. Er word door de nieuwe katten ook veel meer gedronken dan door Khalid. De nieuwe katten drinken denk ik 4x op een dag. Khalid 1x in de 2 dagen ofzo en dan is het ook afhankelijk van het weer.

Nemesis, de poes, begint al best goed kvv (bibi Beef, even richten op 1 merk en 1 smaak) te eten. Sinds gisteren geef ik per maaltijd een kwart theelepel kvv erdoor. Vanochtend merkte ik op dat ze de brokjes alsnog erg goed at, dus vanavond er wat meer door gedaan en dat gaf geen verschil. Daarstaks voor de gein ook gewoon de rest van het plakje bibi voor haar neus gezet en ondanks dat ze al behoorlijk wat brokjes op had, heeft ze hier de helft nog van opgegeten. Morgen en overmorgen doe ik het nog zo en daarna wil ik gaan kijken wat ze doet met 50/50 brokken/bibi. Als ze het puur ook wil eten, moet dit geen probleem zijn lijkt mij.

Myrddin, de kater, is wat lastiger. Ik smeer voor hem CB diabetes op een bordje (halve theelepel) en mix dit met 10 g brokjes. Als ik dit zo voor zijn snuffert zet, moet hij het niet. Gooi ik er nog 2 eetlepels brokken overheen, eet hij gewoon alles op. Inclusief de CB.  ::) Bij hem zal het dus wel wat langer gaan duren. Maar ik merk vandaag wel op dat hij het iets beter doet dan gisteren. Gisteren wilde hij het ook absoluut niet eten hoe ik het vandaag had gedaan.
#2016385
Dat is geluk hebben. Khalid zou dan net zo hard ook aan dat bordje beginnen.

Ondertussen beginnen de nieuwe katten aardig te wennen aan vleesjes. De poes krijgt nu grotendeel Bibi beef. Ik strooi er over heen nog wel een lepeltje brokjes, want zo wil ze het nog niet echt eten. Maar het gekke is wel dat ze er eerst het vlees tussenuit vist. ::) De kater begint nu ook steeds meer te wennen. Ik heb bij hem de brokken ook wat terug kunnen zetten (al staat hij nog voor 4/5e op brokken) en de Carnibest wat hoger kunnen maken en het grappige is ook dat hij de brokjes er tussenuit vist waar vlees aan zit.

Gisteren had Khalid een stuk parelhoen en ik draai me om en ik hoor een hoop geblaas, heeft Myrddin de nieuwe kater zijn stuk parelhoen afgepakt. Hij begreep alleen niet wat hij er echt mee moest doen. Hij heeft ermee gespeeld, aan gelikt en voorzichtig met de voortandjes zitten knabbelen, maar echt eten deed hij nog niet. Toen hij even de andere kant op keek, heeft Khalid zijn vlees weer afgepakt. Myrddin heeft de vloer toen nog af staan likken. Dus dat ziet er eigenlijk wel hoopvol uit. Ook als Khalid een muis krijgt, gaat Myrddin erachteraan.

Omdat Myrddin met de parelhoen er van door ging, heb ik gisteren ook een stukje parelhoenvlees afgesneden en dat aan de nieuwe katten gegeven. Echt innimini stukjes, maar het werd door de poes goed gegeten. Myrddin snapte het niet. Hij snapt niet dat je er op moet kauwen. Er zat een draadje aan het vlees en dat bleef buiten zijn bek hangen. Ik geloof dat hij daarvan schrok, want daarna wilde hij het niet meer. 8)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door