Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sky High
#2011073
Heb al verschillende keren op deze site rond gekeken, maar kwam er niet helemaal uit. Ik heb een 9 jarige poezel met maar 1 werkende nier. En vooral met warm weer snel ondergewicht en veel plassen. Onder het mom van 'better safe dan sorry' heb ik het vers voer op (biologische) kip gehouden, naast het diëet brok en diëet natvoer.
Kip gaat er goed in, en het grote voordeel is dat Sky de plens water over de kip ook erg waardeert (goed drinken = belangrijk)

Diëetbrok blijft staan, ik vind het belangrijk dat ze altijd eten kan, en heb lange werkdagen.
Maar het natvoer wil ik meer gaan vervangen voor vers. En dan is iets meer keuzemogelijkheid als kip wel handig...

Dus; past (rauwe) ei in een nierdiëet? En wat yogurt? En mag een kippenvleugel/ poot nu wel of niet in dit diëet? (verschillende meningen over gehoord)
Door Limpy
#2011152
Bot en brok in 1 maaltje wordt meestal wel afgeraden ivm verteringsproblemen, maar ze heeft wel calcium nodig.
Zou er zeker andere diersoorten erbij gaan aanbieden omdat ze anders wel tekorten gaat oplopen zo en dat wil je niet bij een nierpatiënt.
Door 202Spots
#2011163
Ja 'n ei kan je geven hoor, misschien 2 x in de week en het is beter om dan gekookte ei te geven.
Alleen wanneer je grote vleesbot geeft word het aangeraden om dat apart te geven of met 8 uur verschil of zo.
Maar als je de rauwe kip met bot maalt dan kan het wel samen met brokken worden gegeven.
En inplaats van yogurt zou ik cottage cheese geven,katten zijn niet zo gek op zuur yogurt..
Gebruikersavatar
Door koekje
#2011177
Als die ene resterende nier goed werkt zou ik geen nierdieet geven denk ik.
Ik ben geen voorstander van brok, vooral geen nierbrok en dat in combinatie met een gevoeligere kat. De kat heeft hoogwaardige eiwitten nodig en je kan wel diersoorten geven met wat minder fosfor, zodat de ene nier wel iets ontlast wordt (dus meer gevogelte en minder grazers).

In brok zit zout toegevoegd, om zo het drinken te stimuleren.
Nu is het zo dat katten door de anatomie van hun tong niet goed kunnen drinken, laat staan bijdrinken in het geval van (dreigende) uitdroging. En zout is ook nog eens funest voor de nieren.
Nog een reden om geen (nier)brok te geven.
Door Sky High
#2011428
Die ene nier doet het niet perfect, anders had ik er volgens de dierenarts ook niets van gemerkt  ;)
Ik weet dat er hier grote tegenstand tegen brok is, maar ik weet (veel) te weinig van het vers vlees gebeuren om een gezond menu samen te stellen, dus de brok houd ik er graag nog bij, ook zodat ze de hele dag eten heeft

Maar heb weer volgende vragen;
- waarom is gekookt ei beter? Waar zit het hem precies in?
- ik heb hier geen vleesmolen, maar zouden kleine kippenvleugels kunnen? Van die partydingen? Deze lijken me op mooie grootte om te testen of mevrouw bot eigenlijk wel ziet zitten. Daarnaast vind ik het prettig voor haar tanden als ze weer ergens echt op moet kauwen. Voor de niertoestanden begonnen gaf ik haar daarom extra groot brok. Ze begint ook weer wat tandsteen te krijgen, en nog een keertje onder narcose om dit te verwijderen...gaat hem niet worden
- en wat valt onder groot vleesbot? Dat er 8 uur tussen dit en volgend maal moet zitten heeft met het fosfor te maken?
- ik had begrepen dat in een nierdiëet helemaal geen rood vlees (van grazers dus) gegeven mag worden, mag dit dan wel in beperkte mate? En hoeveel dan?
- wat is goede vis om te geven?
Door Limpy
#2011493
Je kunt het best beginnen met kippennekjes, kauwt ze die goed dan zijn die party-kluifjes een goed vervolg (zijn ietsjes harder) kwartels zijn ook lekker zacht beginnersbot. Bij de poelier of op de markt kun je ook de blote versie vinden (zonder veren en kop)
Door Emytje
#2011583
Hey jij ook hier. ;)

Je zou best kunnen beginnen met kippenvleugels. Deze zijn ook met een mes goed in wat kleinere probeer stukjes te hakken. Ik gebruikte altijd een scherp mes en duwde dan met de muis van mijn hand het mes door het bot heen. Eet ze de kleine stukjes goed, zou je ze steeds groter kunnen laten totdat ze ze in 1 stuk kan eten. De nekken werd hier minder goed gegeten, maar wie weet vind Sky dat wel heel erg lekker.

De grote grazers zou ik helemaal niet in het menu stoppen. In principe is er genoeg te vinden aan gevogelte en klein wild. Als ik kijk naar Khalid eet hij ook het liefste klein spul. Rundvlees word het minst graag gegeten van zijn menu. Je zou dus ook kalkoenvlees kunnen geven als afwisseling van de kip en als je eraan kunt komen eendenvlees. Dit werd ook altijd goed gegeten door Nimueh. Zij at ook graag parelhoen, maar dat is weer minder goed te krijgen. Konijn, haas, duif en kwartel zou je ook kunnen proberen.

Hoe gaat het verder met Sky? Heeft ze ook die typische geur uit haar bek?
Door Sky High
#2011657
* steekt vinger tussen de kaken van kat*
*snuift*
Nou...naar pepermuntjes ruikt ze niet, maar het is ook niet zo'n walm waarvan ik over mn nek ga. Wat voor een typische lucht bedoel je?

In hoeverre mag konijn en haas in een nierdiëet?

Kippenekjes ben ik zelf niet zo'n voorstander; heb een klein vriesvak, en het idee van kippenekjes (/parelhoenkopjes) naast mn eigen etenswaar vind ik niet zo aantrekkelijk. Vleugeltjes zou ik zelf ook nog kunnen eten, en is dus minder goor naast mn ingevroren soep ::)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2011661
Volgens mij ruiken nierkatten naar ammoniak uit de voorkant (en suikerkatten naar fructose). De ammoniaklucht is een tegen dat ze behoorlijk ver zijn met de eigen vergiftiging. Is die geur er niet, is dat een goed teken.
Ik heb verder geen verstand of ervaring met nierproblemen, dus hopelijk kunnen anderen je daarmee verder helpen.

Mocht je zelf samenstellen nu nog in 1x te eng vinden, dan heeft Bandit ook een versie voor nierkatten.
Door 202Spots
#2011906
Sky High schreef: Maar heb weer volgende vragen;
- waarom is gekookt ei beter? Waar zit het hem precies in?
- ik heb hier geen vleesmolen, maar zouden kleine kippenvleugels kunnen? Van die partydingen? Deze lijken me op mooie grootte om te testen of mevrouw bot eigenlijk wel ziet zitten. Daarnaast vind ik het prettig voor haar tanden als ze weer ergens echt op moet kauwen. Voor de niertoestanden begonnen gaf ik haar daarom extra groot brok. Ze begint ook weer wat tandsteen te krijgen, en nog een keertje onder narcose om dit te verwijderen...gaat hem niet worden
- en wat valt onder groot vleesbot? Dat er 8 uur tussen dit en volgend maal moet zitten heeft met het fosfor te maken?
- ik had begrepen dat in een nierdiëet helemaal geen rood vlees (van grazers dus) gegeven mag worden, mag dit dan wel in beperkte mate? En hoeveel dan?
- wat is goede vis om te geven?
In de meeste nier dieten voor catten word gekook ei aangeraden omdat het beter opneembaar is dan rauw, wanneer je cat rauw ei wil eten of rauw door 't vlees geroerd
dan kan dat ook.
Kippen velugels of nekken kan je best proberen.
Groot vleesbot is wat ze zelf klein maken met hun eigen tanden, en de brokken verteren op 'n andere manier dan de grotere stukken bot.
katten zullen kleiner stukjes bijten dan honden die vaak grote stukken bot in 1 hap doorslikken.
Maar ik zou evengoed geen vleugels/nekken samen met brokken geven, alleen gemalen kip kan gemengd met brok.
Rood vlees weet ik niet zo gauw..maar je kan wel stukjes hart geven.
btw.wanneer je de nekjes in plastic of alumininum folie inpakt dan ziet nieman wat er in je vriesvak zit hoor ;)
Door Sky High
#2011971
Nee, maar ik wéét het ;)
Bedankt voor je antwoorden, duidelijk.
Brok staat overigens in een apart bakje; Sky eet netjes vers/ nat voer, en daarna als tussendoortje brokjes.

Nee, een amoniaklucht ruik ik niet. Maar ondergewicht en heel veel plassen vind ik ook zeer duidelijke tekens. Gewicht is weer wat bijgetrokken, zit nu weer tegen de respectabele 3 kilo. Het plassen is weer helemaal netjes; normale plaskluitjes  in plaats van halve kattegrit opgebruikt in 2 dagen.

Inmiddels had ik ook vis geprobeerd; kabeljouw. Sky had het eerst eens argwanend bekeken, maar uiteindelijk toch een stukje gegeten. En een uur later weer uitgekotst...
Door Mevroi Kruim
#2012000
Dat is wel vaker met kabeljauw om een of andere reden. Je zou eens koolvisfilet kunnen proberen, maar voor de nuttige voedingsstoffen is zalm of sardien wel het beste.

Overigens hoeven katten beslist niet de hele dag eten te hebben staan. Vaak kweek je daar juist moeilijke eters mee. En brokken zijn erg slecht voor nierpatienten helaas  :-\
Mijn nierkatten aten gewoon 2x daags vers en daar hebben ze het nog jaren heel goed op gedaan. Ondanks de voorspelling van de da dat ze binnen een paar maanden het loodje zouden leggen.
Door Nathascha
#2015203
Wat beter is naast vers, is het speciale(hoogwaardige/het betere merk) nierdieet natvoer. En dan ipv de brokken meer vers gaan geven.

In natvoer en vers zit automatisch al veel meer vocht. In brok zit geen vocht. Dus op deze mannier spoelt ze op een natuurlijk mannier al haar ene nier.

Bandit is al genoemt hier. Maar zou zeker ook aan de makers van Bandit je vragen stellen. Zeker weten dat die het goede antwoord aan jou kunnen geven.

succes in elk geval met Sky. Al eens plakjes vlees geprobeert? Hier is er 1 gek op kipfilet. Als ik die voor mezelf ga bakken, snij ik altijd een reep voor buffy af. Zit ze lekker te smikkelen! En poets ze op die mannier haar tandjes.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door