Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bien
#2011743
Net even boodschappen gedaan om morgen weer eens een groentenmix te maken voor de honden, en ik heb het volgende meegenomen:
1 bos wortelen
1 pompoen
1 koolrabi
150 gram gemberwortel
2 courgettes
400 gram brocolli
35 gram peterselie
35 gram selderij
200 gram andijvie
30 gram rode bietenkiem
30 gram alfalfa
30 gram preischeuten

Zover ik heb kunnen vinden terugvinden mag alles…. Toch graag even een controle van jullie!
Laatst gewijzigd door Bien op vr 13 mei 2011, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
#2011754
Nadia schreef: Die preischeuten zou ik niet doen. evt nog wat knoflook? Ik zou er persoonlijk nog iets van bladgroente indoen. Witlof ofzo.
ok preischeuten eruit... morgen ff witlof halen. hoeveel denk je twee witloffen (haha) ??
knoflook ga ik ff over denken...
#2011762
Nadia schreef: Ik zou in deze hoeveelheid wel 2 witlofstronken :P erin doen ja. Evt het bittere eruit halen.

Die andere kiemgroenten mag je best iets meer doen 30 gram is niet zo veel. :)
was combi-bakkie.... hadden geen aparte bakkies met alfalfa.... alles bij plus gehaald.. geen zin om naar appie te gaan....
misschien heeft de groenteman wat liggen morgen ;-)

dank Nadia
#2011833
Bien schreef: Net even boodschappen gedaan om morgen weer eens een groentenmix te maken voor de honden, en ik heb het volgende meegenomen:
1 bos wortelen
1 pompoen
1 koolrabi
150 gram gemberwortel
2 courgettes
400 gram brocolli
35 gram peterselie
35 gram selderij
200 gram andijvie
30 gram rode bietenkiem
30 gram alfalfa
30 gram preischeuten

Zover ik heb kunnen vinden terugvinden mag alles…. Toch graag even een controle van jullie!
Preischeuten moet je inderdaad niet geven. Er mag volgende keer best nog wat meer bladgroenten in. Waterkers bijvoorbeeld. Of postelijn. maar het ziet er goed uit hoor!
#2011916
Lizzy schreef: Preischeuten moet je inderdaad niet geven. Er mag volgende keer best nog wat meer bladgroenten in. Waterkers bijvoorbeeld. Of postelijn. maar het ziet er goed uit hoor!
Super dan gaan we hiermee aan de slag..... samen met een visje gaat dit het ontbijt van de dames worden ;-)
#2012261
pike schreef: 150 gram gemberwortel lijkt me erg veel; het is toch een specerij  :-\ 
de groentemix is inmiddels klaar.... en door de dames goedgekeurd  :D

er is ook nog 150 gram sla (gemengde, geen ijsberg) in gegaan die was eigenlijk voor ons.. maar het was niet smeuig genoeg. Dus de volgende keer meer bladgroente  ;)

wbt de gember.... denk dat na het schillen en snijden er misschien een kleine 100 gram in de mix is terecht gekomen......
#2012331
Ik maak nooit groentemixen voor de katten, maar eet zelf wel graag groente en hou van koken.
Ik ben niet op de hoogte van alle giftige stoffen voor honden, dus ik weet niet of al mijn tips wel mogen.

150 gram gemberwortel vind ik erg stevig. Verse gemberwortel heeft een vrij scherpe en indringende smaak en overheerst snel. Ik zou een stukje nemen van maximaal duimlang en dan schillen en dan fijn raspen. Alleen hetgene gebruiken dat onderaan de rasp komt, het bovenste is te draderig. Hoe minder uitgedroogd de schil, hoe beter en hoe fijner de smaak. Als je zelf weinig gember eet, kan je de resterende wortel in de vriezer bewaren. Op de groenteschaal blijft het ook best lang goed, maar wordt de schil wel dikker.
Wat ook lekker is, laos-wortel. Dit is de zus van de gember en smaakt wat frisser en goede laoswortel is minder draderig. Er is ook laospoeder, dat zou ik niet nemen, want smaakt muf en beetje zurig. Een stukje verse laoswortel hetzelfde behandelen als gember, maximaal de helft als van de gember nemen.
Kurkuma (geelwortel) is ook lekker, maar alleen als deze vers is. Poeder, wat de meeste mensen gebruiken, smaakt alleen muf. Verse geelwortel is fris en heeft een aardse smaak. En alles kleurt geel, dus de handen goed invetten met olie of handschoentjes aan. Van de vers geraspte geelwortel heb je maar een beetje (mespunt) nodig.
Verse laos en geelwortel koop je in de koeling bij de betere Chinese toko, gember is tegenwoordig overal wel verkrijgbaar.

Voor de mensen zou ik er een lepeltje chilibonenpasta of halve theelepel chilivlokken in doen, voor honden is dat wellicht niet zo verstandig.

Gekiemde fenegriekzaadjes zijn ook lekker, maar hebben wel een duidelijke eigen smaak.
Radijskiemen (daikonkers) zijn ook lekker, maar wel pittig.
#2012476
Senta schreef: Ik gooi het er met schil en al in, wist niet dat gember geschild moest worden.
Wbt de smeuigheid je kan dr ook water doorheen gooien, dat mengt ook beter!
Met water mengt het goed en wordt het smeuïg, maar let wel op dat je niet te veel water gebruikt, anders voer je straks watermix ipv groentemix.
Bien schreef: de groentemix is inmiddels klaar.... en door de dames goedgekeurd  :D

er is ook nog 150 gram sla (gemengde, geen ijsberg) in gegaan die was eigenlijk voor ons.. maar het was niet smeuig genoeg. Dus de volgende keer meer bladgroente  ;)

wbt de gember.... denk dat na het schillen en snijden er misschien een kleine 100 gram in de mix is terecht gekomen......
Zelfs dat vind ik nog steeds erg veel. Je honden vinden het blijkbaar wel  lekker. Die van mij zouden het niet alleen ronduit laten staan, ik denk dat ze hard weg zouden lopen  :biggrin2:.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door