Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Parelridder
#2011698
We maken de groentenprutjes mbv en keukenmachine. Deze kan het wel fijn hakken, maar het kost wáánzinnig veel tijd. Ik lees zo nu en dan dat mensen een sapcentrifuge gebruiken voor hun groentenprutjes. Ik zou heel graag jullie ervaringen horen (alle info is welkom!), hoe zo'n apparaat werkt (kun je er gewoon grote stukken in doen?) en natuurlijk ook met welke sapcentrifuges jullie ervaring hebben.
Door Lizzy
#2011716
Hoeveel geld heb je er voor over?

(ik heb de Champion Juicer. Super ding, heeeeeel duur. Maar, ik doe er nu al een jaar of... pak-m-beet, 12 mee).
Door Parelridder
#2011736
Dank je wel!! Die is idd heel veel duurder dan ik in gedachten had, maar dat neemt niet weg dat ik er graag meer over zou weten..
Stop je er hele stukken groenten in? (wat voor formaat ongeveer?) Ongeacht hoe hard ze zijn? Hoe lang mag je 'm achter elkaar gebruiken met het oog op 't te warm worden van de motor? Enig idee hoeveel groenten je kunt vermalen binnen een bepaalde tijd?
Door Parelridder
#2012467
Lizzy wat een feest om het resultaat te zien! Jeetje... En super vlot als ik dat zo lees! Ik las in een folder op internet (die ik nu niet meer kan terugvinden) dat je schillen moet verwijderen voor ze in de Champion Juicer gaan, maar dat doe jij niet? Ook stond er ergens dat 'ie niet geweldig is met groene groentes (http://www.vitality4life.co.nl/sapmachi ... -2000.html) valt dat mee?

Mbv google vond ik een oud topic op BP waar iemand 'm een stuk voordeliger gevonden had in Duitsland. Er stond een linkje, maar dat was niet meer aan te klikken. Ik ben niet handig in zoeken naar kopjes op internet, zeker niet 'over de grens'. Is er iemand die toevallig weet waar deze sap-pers betaalbaarder te verkrijgen is? (In Nederland ligt de prijs rond de 285 euro zag ik).

Enneh.. zijn er mensen die een veel goedkopere sapcentrifuge gebruiken? Hoe zijn die ervaringen?
Door Lizzy
#2012470
Parelridder schreef: Lizzy wat een feest om het resultaat te zien! Jeetje... En super vlot als ik dat zo lees! Ik las in een folder op internet (die ik nu niet meer kan terugvinden) dat je schillen moet verwijderen voor ze in de Champion Juicer gaan, maar dat doe jij niet? Ook stond er ergens dat 'ie niet geweldig is met groene groentes (http://www.vitality4life.co.nl/sapmachi ... -2000.html) valt dat mee?

Mbv google vond ik een oud topic op BP waar iemand 'm een stuk voordeliger gevonden had in Duitsland. Er stond een linkje, maar dat was niet meer aan te klikken. Ik ben niet handig in zoeken naar kopjes op internet, zeker niet 'over de grens'. Is er iemand die toevallig weet waar deze sap-pers betaalbaarder te verkrijgen is? (In Nederland ligt de prijs rond de 285 euro zag ik).

Enneh.. zijn er mensen die een veel goedkopere sapcentrifuge gebruiken? Hoe zijn die ervaringen?
Ik schil niks. Tenminste, niks wat niet geschild hoeft te worden. Ik schil zelfs pompoen niet. Waar stond dat?

Ik vind dat groentes perfect gaan. Maar ik hoor Dory en Astrid er ook over klagen dat ze dat minder vinden met de Champion Juicer. Ik heb echter geen idee wat ze bedoelen. Als je maar niet teveel tegelijk door de machine probeert te proppen. En wat ook helpt: ik gooi alle bladgroenten bij elkaar in de spoelbak. Daar gooi ik doorheen afgekoelde gekookte sperziebonen. Op de een of andere manier maalt de groenten makkelijker, met de sperziebonen erdoor. Verder heb ik daarnaast een bak met harde groenten staan. En ik doe eerst een plukje bladgroenten, dan een paar stukken hardere groenten (wortel, courgette, pompoen, etc) en daarna weer bladgroenten.
Door Parelridder
#2012484
Super bedankt voor je (snelle) info!! Mbv het combineren en afwisselen van groentes kan 'ie z'n werk dus beter doen, beetje kwestie van uitproberen. Blij te lezen dat jij alles gewoon met schil doet en dat dus goed gaat, vooral ook: het apparaat dat aan kan. Die folder waarin dat stond heb ik vanochtend nog even gezocht, maar dus niet kunnen terug vinden. Als ik er opnieuw op stuit, plaats ik het linkje even. Maar voor mij is het belangrijkste dat het verwijderen van de schil iig niet werkelijk nodig is.

Meer ervaringen met deze en andere sapcentrifuges zijn zeer welkom! En zeker ook tips waar eea betaalbaarder te vinden is.
Door Lizzy
#2012512
Parelridder schreef: Super bedankt voor je (snelle) info!! Mbv het combineren en afwisselen van groentes kan 'ie z'n werk dus beter doen, beetje kwestie van uitproberen. Blij te lezen dat jij alles gewoon met schil doet en dat dus goed gaat, vooral ook: het apparaat dat aan kan. Die folder waarin dat stond heb ik vanochtend nog even gezocht, maar dus niet kunnen terug vinden. Als ik er opnieuw op stuit, plaats ik het linkje even. Maar voor mij is het belangrijkste dat het verwijderen van de schil iig niet werkelijk nodig is.

Meer ervaringen met deze en andere sapcentrifuges zijn zeer welkom! En zeker ook tips waar eea betaalbaarder te vinden is.
Ik verwijder van pompoen, zoete aardappel, appel, etc. geen schillen. En ik heb die champion Juicer echt al zo lang... Bij mij is ie ook niet wit meer. Maar door de fruit en groentensappen verkleurd tot beige/bruin. Ziet er een beetje vies uit maar hij doet het er niet minder om! Ik zag dat ze tegenwoordig ook zwarte machines hebben, die zou ik de volgende keer kopen. Voor mij natuurlijk weer een Champion Juicer. Maar, ik hoop dat ie van mij nog jaaaaaaaaaaaaaaaaaaren mee gaat! Het is een zeer zwaar en robuust apparaat.

Als ik dus sap voor mezelf maak, dan haal ik bijv. van kiwi wel de schil eraf. En van banaan en sinaasappel ook. Gewoon omdat ik dat goor vind.
Gebruikersavatar
Door judith vd
#2013765
Ik heb een heeele oude braun.
Doet het prima. Moet wel nog een keer met de staafmixer door de andijvie. Die doe ik er kant-en-klaar gesneden in, maar dan gebeurt en niet zo heel veel.

De knop om alles erin te duwen is alleen vervormd toen ik hem in de vaatwasser had gedaan. Nu duw ik (met gevaar voor eigen vingers) de groente er bv met een wortel in.
Door Jasmin
#2014537
Zoooo, judith, link!

Maar wat ik me afvroeg: zo'n sapcetrifuge daar komt toch alleen het sap van de groente uit en de pulp blijft er in zitten? doen jullie er dan later de pulp weer bij of zo?
Gebruikersavatar
Door judith vd
#2014625
Jasmin schreef: Zoooo, judith, link!
Nee hoor, valt wel mee! Als ik enorm mijn best doe, dan kom ik met het topje van mijn middelvinger er helemaal in.
Dat doe ik dus niet  ;).
('t ding is al zo oud dat er geen reserve onderdelen meer van zijn)
Door Parelridder
#2014647
Bedankt voor jullie info!!
Kun je met de goedkope sapcentrifuges naar jullie ervaring ook langere tijd achtereen aan de slag? Of moet het motortje na zeg maar een kwartier eigenlijk wel even afkoelen? Ik ben gewend om voor ongeveeer een maand groentenprut te maken en ze eten er ieder en onsje per dag van, dus ik maak zo'n 5 kilo per keer. Hebben jullie enig idee hoeveel je kunt vermalen in een bepaalde tijd? Zijn er bepaald beperkingen tav wat er in kan qua product of zo?
Door hannabelgje
#2014808
Ik maakte ook altijd voor een maand en dat ging gewoon goed. Omdat Frank ivm zijn verteringsproblemen geen groente meer mag hebben gebruik ik hem niet op het moment. Ik deed het vroeger met de staafmixer, maar dat duurde bijzonder lang, met de sapcentrifuge was ik in een kwartier klaar.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door