Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door oebaya
#201106
Ze eten toch ook alles? Dat is toch gewoon zo?

Pinkel eet de appels uit de appelboom van de buren. Ze eten overigens ook hazelnoten die ze in het bos vinden. Ze eten ook walnoten en tamme kastanjes. Ze eten ook poep van paarden en ganzen. Ze eten ook lijken van konijnen en vogels die ze in het bos vinden.

En de meeste dingen hiervan: ben ik niet blij mee dat ze dat eten. Heb ik ze niet aangeleerd. Maar ze doen het toch.

Kun je wel vol blijven houden dat een hond geen fruit of plantaardig materiaal eet/kan eten/moet eten/zal eten maar ze doen het toch.

Ergo, de gemiddelde hond is DOL op de smaak van zoete bananen en appels en vijgen en dadels en poep van planteneters.

Bovenstaande schreef Lizzy in de topic over hoe vaak een beagle pup moest eten. Nu stootte ik bij het lezen van een boek voor mijn studie op het volgende (vertaald):
Honden zijn uniek onder de zoogdieren die bestudeerd zijn in die zin, dat honden furaneol kunnen proeven, een zoete smaakstof die wordt gevonden in fruit.
De onderzoeker die dit vond heet Boudreau en die denkt, dat honden op deze manier door de natuur worden ingezet bij de verspreiding van zaden. Die Boudreau schrijft verder: De aanwezigheid of de afwezigheid van dit smaaksysteem is makkelijk te ontdekken in het natuurlijke eetgedrag van hondachtigen (hij gebruikt het Engelse woord: canines) en katachtigen (engels: felids). In de natuur zullen hondachtigen hun dieet van kleine dieren aanvullen met fruit van het seizoen, dit in tegenstelling tot katachtigen.
Zelfs puppies hebben al een voorkeur voor voedsel waar fruitsuikers in zitten over voedsel dat op een andere manier gezoet is.

over noten eten en dode dieren eten staat er helaas niets.
gr.
Nicolette
Door Lizzy
#201142
Interessant! Wel weer typisch dat een hond dat dus wel eet en een kat dus niet..... Maar het leek mij inderdaad al een hele natuurlijke reactie, het feit dat mijn honden gewoon dol zijn op fruit.
Gebruikersavatar
Door chooky
#201144
Ehm.
Is het toevallig ook zo dat de hoeveelheid van dat goedje op een bepaald moment in het rijpingsproces van bessen en bramen in het fruit toeneemt? Chooky 'proeft' bramen, bessen, druiven, frambozen, wilde aardbeien, namelijk altijd eerst even 'voor', door haar bekkie eromheen te doen. Ik dacht altijd dat ze dat deed om te testen of ze zelf van de tak afvielen (dus riijp waren), maar het kan natuurlijk ook zijn dat ze het gehalte aan furaneol 'testte'.
Door Ordell
#201169
Boudreau maakt de conclusie dat de hond fruit eet omdat de natuur het zo voorzien heeft en van de hond op die manier een natuurlijke verspreider van de zaden maakt...?
De hond eerst proeft aan het fruit om te smaken of het wel rijp genoeg is...?


Het merendeel der dieren, maar dan zaadeters, fruiteters en vruchten- en besseneters zijn natuurlijke verspreiders van die zaden.
Zelfs olifanten helpen de savanna mee te bebossen door via hun mest de vegetatie te laten ontstaan.
Waarom zou dan speciefiek de hond hier vruchten voor gaan eten, en hiervoor de hond door de natuur zijn voorgeprogrammeerd?
Een hond kan je alles leren eten, en dat is niet omdat ie er behoefte aan heeft maar gewoon om de smaak.
Ik eet wel eenschocolade, maar dat is niet omdat ik het nodig heb, maar voor de smaak. Een hond is net hetzelfde. Zou het niet eerder logisch zijn dat die smaakontwikkeling behoort bij een domesticatieproces i.p.v. er allerlei ingewikkelde theorieen over te verzinnen?
Vleeseters gaat als restopruimers samenleven met "jagers-verzamelaars", ontwikkelt een voorkeur voor bepaalde smaken, maar blijft verder innerlijk een totale carnivoor.
Door Ordell
#201188
[quote="Lizzy"]
Wolven eten ook fruit.
[/quote]

Ook niet omdat ze het nodig hebben, maar anders van de honger zullen sterven. Een wolf die voldoende prooi kan vangen en hiermee zijn maag goed kan vullen zal het fruit laten voor wat het is.
Door Lizzy
#201191
Nou, daar geloof ik dus helemaal niets van.... een wolf eet ook fruit omdat tie dat gewoon lekker vindt. Net als een hond.
Door Ordell
#201195
[quote="Lizzy"]
Nou, daar geloof ik dus helemaal niets van.... een wolf eet ook fruit omdat tie dat gewoon lekker vindt. Net als een hond.
[/quote]

Honden die nog zeer dicht bij de natuur staan, zoals de Alaskan Malamute die een kennis 2 heeft, spugen fruit ver weg en kijken er niet meer naar om. Waarom zou dat zijn?
Door Lizzy
#201201
[quote="Ordell"]
[quote="Lizzy"]
Nou, daar geloof ik dus helemaal niets van.... een wolf eet ook fruit omdat tie dat gewoon lekker vindt. Net als een hond.
[/quote]

Honden die nog zeer dicht bij de natuur staan, zoals de Alaskan Malamute die een kennis 2 heeft, spugen fruit ver weg en kijken er niet meer naar om. Waarom zou dat zijn?
[/quote]

Hoezo dicht bij de natuur? Het is toch gewoon een oud sleehondenras die al heel wat jaartjes gewoon door de mens gefokt wordt.

En ik zou zeggen: geef ze eens 3 dagen niet te eten en kijk of ze het nog steeds uitspugen. Volgens jouw theorie zouden ze het dan wel moeten eten. Doen ze dat niet, dan zijn ze gewoon eerder dom ;D

Maar goed, volgens jou eet een wolf dus fruit alleen wanneer ie dood gaat van de honger en een gedomestiseerde hond eet fruit omdat z'n smaak geevalueerd is (mmm, dan evalueert tie in ieder geval). Ik vind het allemaal prima! Ik constateer gewoon dat mijn honden graag, helemaal uit zichzelf, fruit eten.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 07 nov 2004, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ordell
#201203
[quote="Lizzy"]
[quote="Ordell"]
[quote="Lizzy"]
Nou, daar geloof ik dus helemaal niets van.... een wolf eet ook fruit omdat tie dat gewoon lekker vindt. Net als een hond.
[/quote]

Honden die nog zeer dicht bij de natuur staan, zoals de Alaskan Malamute die een kennis 2 heeft, spugen fruit ver weg en kijken er niet meer naar om. Waarom zou dat zijn?
[/quote]

Hoezo dicht bij de natuur? Het is toch gewoon een oud sleehondenras die al heel wat jaartjes gewoon door de mens gefokt wordt.

En ik zou zeggen: geef ze eens 3 dagen niet te eten en kijk of ze het nog steeds uitspugen. Volgens jouw theorie zouden ze het dan wel moeten eten. Doen ze dat niet, dan zijn ze gewoon eerder dom ;D

Maar goed, volgens jou eet een wolf dus fruit alleen wanneer ie dood gaat van de honger en een gedomestiseerde hond eet fruit omdat z'n smaak geevalueerd is (mmm, dan evalueert tie in ieder geval). Ik vind het allemaal prima! Ik constateer gewoon dat mijn honden graag, helemaal uit zichzelf, fruit eten.
[/quote]

Maar daar is ook niks mis mee, dat jouw honden graag fruit eten.
Hij evalueert wel mee maar zijn darmen blijven even lang hoor...... ;D ;D 8)
Door Ordell
#201221
[quote="Lizzy"]
Wolven eten ook fruit.
[/quote]

Maar wat versta je eigenlijk onder fruit? Appels, peren, bananen o.i.d.? Want ik vraag me af waar een wolf dat vandaan zou moeten halen.
Misschien jij wel, maar ik heb recentelijk nog nooit een verslag gelezen dat een roedel wolven ergens een fruit plantage heeft geplunderd of zo, olifanten en apen doen dat wel eens maar wolven.......?

Weet je hoe Mech precies formuleert wat een wolf eet aan fruit en wat Eliassen schrijft over fruit en de hondenvoeding ?
Door Lizzy
#201241
[quote="Ordell"]
[quote="Lizzy"]
Wolven eten ook fruit.
[/quote]

Maar wat versta je eigenlijk onder fruit? Appels, peren, bananen o.i.d.? Want ik vraag me af waar een wolf dat vandaan zou moeten halen.
Misschien jij wel, maar ik heb recentelijk nog nooit een verslag gelezen dat een roedel wolven ergens een fruit plantage heeft geplunderd of zo, olifanten en apen doen dat wel eens maar wolven.......?

Weet je hoe Mech precies formuleert wat een wolf eet aan fruit en wat Eliassen schrijft over fruit en de hondenvoeding ?

[/quote]

Bessen, bramen, wilde aardbeien bijv. vallen ook onder de categorie fruit. En al onze appelen stammen af van de wilde appel, om maar eens een voorbeeld te noemen.

En ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waar je nou naar toe wil met deze discussie....
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 07 nov 2004, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ordell
#201243
Gewoon, dat sommige honden graag fruit eten omdat ze het lekker vinden, maar niet omdat ze het perse nodig hebben... ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door