Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Femke
#2002
Hoihoi,
Vanavond at ik in mijn eentje en omdat ik niet een hele stronk broccoli op kan besloot ik de rest aan de honden te geven. Voorheen gaf ik beide honden een helft waar ze heerlijk op gingen liggen knagen maar heb inmiddels begrepen dat ik beter kan pureren ivm de harde celwanden van de plantencellen.

We hebben alleen helaas geen blender, alleen een keukenmachine met van die hakmesjes dus die heeft vrolijk 5 minuten staan joelen (had er naast de broccoli ook nog een appeltje ingedaan, krijgen ze normaal ´heel´)

Toen ik dacht dat dat ding klaar was met hakken bekeek ik de puree eens goed en kwam tot de conclusie dat het geen puree was (zoals aardappelpuree) maar heeeeeeeel kleine stukjes. Ik heb het niet aan de honden gegeven maar in het vriesvak gepletterd omdat ik eerst ff wilde vragen of dit wel goed is. De groenten zijn ongeveer zo fijn gehakt als kristalsuiker, is dat klein genoeg? En mag ik er voor beide honden nog een gekookt aardappeltje doorheen doen?
En kan ik dit toevoegen aan een complete versvoeding of is it een aparte maaltijd (mag er dan ook een rauw eitje bij?)

En op mijn gevoel afgaan kan ik nog steeds niet zo goed :'( :'( :'(

Femke
Gebruikersavatar
Door chooky
#2003
Als je er olie of water doorheen doet, dan maalt ie vaak nog wat fijner . Misschien als je het eerst licht laaat bevriezen en het dan nogmaals maalt, dat het nog fijner wordt.
Door 202spots
#2006
De groenten zijn ongeveer zo fijn gehakt als kristalsuiker, is dat klein genoeg? En mag ik er voor beide honden nog een gekookt aardappeltje doorheen doen?
En kan ik dit toevoegen aan een complete versvoeding of is it een aparte maaltijd (mag er dan ook een rauw eitje bij?)
Femke
Hi Femke,
Het is helemaal niet erg om als tussendoortje,de stronk van broccoli aan je hond te geven om op te knagen( 'n hele wortel kan ook)
Die van mij zijn er OOK gek op! ;D
Wanneer je van verschillende soorten groentes 'n mix maakt,en dat samen met de vleesmaaltijd gebruikt,dan is het WEL belangrijk dat alles gepureerd word.
De keukenmachine is prima om alles te malen,en wanneer het op suiker lijkt,dan is dat fijn genoeg.
En ja,je kan af en toe 'n gekookte aardappel mee malen.
Wanneer je TEveel aardappel en broccoli(of andere koolsoorten gaat geven,dan krijg je wel de stinkwindjes er achteraan,dus niet TE veel geven.
Sommige honden krijgen ook losse poop wanneer er TEveel aardappel word gegeten.
Dus even kijken hoe ze er op reageren.
En wanneer je de groentemix samen met vlees gebruikt,dan kan je daar altijd 'n rauw ei doorheen roeren.
Groentemix,rauw ei en blikje sardientjes is trouwens ook 'n makkelijke maaltijd!
(ik geef ieder 3 eieren per week)
Door Femke
#2007
Heej Dory,

Bedankt voor je tips, ik zal ze zeker gebruiken,

Als je sardientjes geeft, doe je dat dan uit blik? En gewoon met kop, graat en vocht (neem aan dat ze zo in blik zitten), en moeten de honden dier ook aan ´wennen´ als ze al wel vers krijgen maar (bij mijn weten) nog nooit vis hebben gehad (behalve dan dat ze erin rollen, yekkkk :-X)

Groetjes van Femke
Door SHIVA
#2008
Als je er olie of water doorheen doet, dan maalt ie vaak nog wat fijner . Misschien als je het eerst licht laaat bevriezen en het dan nogmaals maalt, dat het nog fijner wordt.

hoi chooky wat een heerlijke hond is dat zo zie ik ze toch het liefst als die welopgevoede schone hondjes die niets mogen gr shiva
Door Ink
#2009
Heej Dory,

Bedankt voor je tips, ik zal ze zeker gebruiken,

Als je sardientjes geeft, doe je dat dan uit blik? En gewoon met kop, graat en vocht (neem aan dat ze zo in blik zitten), en moeten de honden dier ook aan ´wennen´ als ze al wel vers krijgen maar (bij mijn weten) nog nooit vis hebben gehad (behalve dan dat ze erin rollen, yekkkk  :-X)

Groetjes van Femke
Geloof mij ... de tips van Dory zijn goud waard ...
Sardientjes kunnen uit blik. Voor beginners ;D. Olie afgieten of desnoods afspoelen. Sommige honden willen wel eens aan de slinger gaan van die olie.
Als je na een tijdje een beetje een sterk hart hebt ga je over naar vers. Op de markt of bij de visboer een kilo verse sardienen (dus met kop, kont en binnenwerk) voor een euro of 3/4. Sam houdt niet van nieuwe smaken in 1 keer. OK, OK, ik geef toe het is een trut. Dus bevroren sardien in stukjes 'zagen' met een gekarteld broodmes. Zo in de bak of door iets anders. Volgende keer stukjes iets groter. Totdat ... het moment van dikke pret aanbreekt. Sardien (ontdooid is wel aardig) met een sierlijke boog op terras of balkon zwaaien. Wachten en kijken ... hond begint bij kop (yuk) en werkt vervolgens als een originele zeehond die hele vis effe naar binnen. Grote boer en een blik "OK, dit was goed. What's next?"

Proberen!
Door Ink
#2011
In het visgeval (ik zou bij de vraag kunnen blijven en over gepureerde vis kunnen beginnen, maar dat slaat als *** op Dirk) is next ...
OK, als voorgerecht doen we een sardien. Of soms een zoute haring in vol ornaat.
En dan geht's loss. Nee hoor.
Dan pak ik een plak koolvisfilet van een ons. Kost geen drol en vult een beetje. Blikje roze zalm, blikje schelvislever soms blikje tonijn anders blikje makreelfilet.
Dan zit ik bij elkaar aan een 4/5 ons. Vic heeft gelijk, het is gekookt en volgens de theorette foute boel, maar ach wij halen ook wel eens Chinees of een pizza.
Als toetje dan nog een heel klein (lams)botje. Maar daar is over nagedacht. Een schouderblaadje, heupstukje, schaambeentje (ja, Ink kijkt nergens meer vreemd van), staartstukje. Dat werk.
En dan lebberen we wat uit de vijver en dan gaan we samen in het mandje liggen. Net een open inrichting hier.
Door ziggy
#2012
Bij mijn visboer kan ik de volgende maanden geen kabeljauw meer krijgen want de belgische vissers hebben reeds de toegestane hoeveelheid gevangen.
Kabeljauw komt nu, in filets verwerkt, uit Denemarken.
En is onbetaalbaar geworden. :( :( :(
Kon, na veel telefonisch aandringen gister, vandaag nog 2 zalmkoppen krijgen evenals de graten en de buikflappen. Verder was er niets te krijgen. ;D ;D
Te kopen was er genoeg, de goedkoopste was victoriabaarsfilet, aan € 10.25/kg. :'( :'( :'(
Eet ik liever zelf op. ;D
Zal terug moeten naar de aankoop van sardines, verse dan wel, he Ink. ;) ;)
Groet,
Vic.
Door roger
#2013
<<Zal terug moeten naar de aankoop van sardines, verse dan wel, he Ink. ;) ;)
Groet,
Vic.   [/quote]<<


Vic, in de Handelsstraat zitten 4 Marokkaanse vishandels, heel dicht op mekaar.
Die hebben alles.

Gr.
Roger.
Door Ink
#2014
Zal terug moeten naar de aankoop van sardines, verse dan wel, he Ink. ;) ;)
Groet,
Vic.  
Ik weet het Vic, ik weet het ... Laat Sam maar niet horen dat sommige Weimaraners WEL goed te eten krijgen ...
Aanbieding bij de Makro kabeljauwfilet voor 11,61 euro de kilo. Geestig dat vis voor 'de arme lui' in no time onbetaalbaar kan worden.
Pangafilet (schiet mij maar lek) 5,25 euro de kilo.
Met z'n allen: op naar de Handelsstraat!
Door ziggy
#2015
Dank voor het adres Roger zal daar zeker eens gaan kijken de volgende week. :D :D :D
Meestal is het zo dat die sjarels nergens prijzen opzetten. ;D ;D ;D
Heb al gehoord van collega's die bij dezelfde winkel binnengingen ieder een andere prijs betaalden voor hetzelfde product. :'(
Ik spreek me hier niet uit over de winkels in de handelsstraat. :)
In de buurt waar ik werk heb ik reeds 4 viswinkels bezocht met de vraag om koppen en graten, het antwoord dat ik telkens kreeg was:" is voor restaurant." en dan ben je snel uitgepraat.

Groet,
Vic
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door