Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Marga*
#2010903
He he eindelijk heb ik eens een lamskop besteld en doormidden laten zagen maar mijn hemel wat weegt zo'n halve kop nog veel :o

Mijn honden krijgen 250 gram per dan en zo'n halve kop weegt minimaal 900 gram en 1 nog zwaarder.

Ze krijgen hier maar een soort per dag dus of vlees/bot of spiervlees, bij vlees/bot altijd in de ochtend orgaan en groente en kefir, ze hebben nooit las met poepen of dat het wit is of zo. ;)

Hoe ga ik dit oplossen?
hakken lijkt mij moeilijk.

Gewoon geven en dan eerst wegen en dan weghalen en kijken wat ze op hebben na een tijdje? en weer in de vriezer doen?

Een keer een dubbele maaltijd is geen probleem denk ik maar driedubbel lijkt mij te veel.
Door nienk
#2010905
laten ze het hun eten makkelijk afpakken? dan zou ik hem denk ik geven, na een tijdje (het is moeilijk knagen toch?) ruilen voor een kleine portie pens ofzo. dan in de koelkast leggen, en de volgende dag of daar na de rest geven. opnieuw invriezen, dat staat me een beetje tegen.

ik vroeg hier laatst wat de max was om te geven, kreeg toen  van meerder mensen het antwoord dat een dubbele dagportie toch wel het hoogst haalbare is.
Door nienk
#2010926
*Marga* schreef: Ik kan het afpakken in ruil voor een stukje gedroogd vlees  ;D
nou, dat is mooi! dan zou ik ze geven, en op letten hoeveel ze er van op eten. let dan wel op hoe kaal ie is als je het de tweede keer geeft. stel ze hebben al het vlees er af gepeuzeld en de hersenen enzo eruit gepeuterd, en het alleen nog schedel is, dan moet je er misschien wel iets bijgeven.

succes en alvast eet smakelijk voor dehonden!
Door Martine.
#2011023
Zulke grote koppen geef ik ook in twee keer. De tweede is het bijna alleen nog maar bot dus dan geef ik wat spiervlees en flink wat pens erbij anders vind ik de kans op verstopping te groot.

Ik denk dat je voor jouw honden even moet uitvogelen wat de goede hoeveelheid is om bij de rest van de kop te geven. Ik zou de eerste keer liever wat teveel pens geven als te weinig.
Gebruikersavatar
Door kira
#2011064
Bij mij krijgen de 400 gram per dag honden geen koppen. die koppen zijn veel te zwaar. Nou heb ik grote honden dus de 400 grammers zouden zo een kop ook op hebben voordat ik het zou kunnen ruilen, maar vraag me af of een kleine hond (ik denk bij 250 gram per dag aan formaat teckel oid) zo een kop wel wegkrijgen? Zijn er kleine honden die een lamskop eten?
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#2011088
Ben ik ook wel benieuwd naar of er meer honden zijn die lamskoppen  eten, ik dacht dat ze niet zo groot waren ???

En ze hebben iets van tandsteen dus ik dacht mooi kunnen ze even lekker op kluiven.

Ze liggen al in de vriezer  ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#2011130
Ik geef af en toe een halve lamskop, maar die zijn geen 900 gram  :-X
Mijn halve koppen wegen (tot nu toe althans) zo rond de 450-550 gram. Ik geef er 2 ons pens bij, dan poepen ze er goed op.
Normaal krijgen ze 440 resp. 500 gram per dag. Dus de maaltijd is hoe dan ook groter, daarom geef ik ze niet zo vaak. Maar het is een van de weinige dingen (eigenlijk het enigste) waar ze echt een tijdje zoet mee zijn, en ook echt hun kiezen goed bij gebruiken, dus ik hou ze er daarom graag in.  Halverwege de kop wegpakken en de rest voor een volgende keer bewaren lijkt mij geen goede optie. Want als ik kijk hoe die van mij dat opeten: Eerst wordt de kop leeggepeuterd; alle zachte delen (w.o. hersenen en tong) worden eruit gegeten en alle holtes leeggelikt. Dat gaat vrij snel. Daarna beginnen ze pas aan het bot. Als je het dan afpakt, houdt je heel erg kaal en relatief hard bot over. Ik zou dan liever de rest wegdoen. Als jouw halve schedel minstens 900 gram weegt, zal dat bot toch aardig hard zijn. Een schedel van 2kg lijkt me nl. geen lam meer maar een schaap  :-\.
Gebruikersavatar
Door pike
#2011141
Een schaap van 11,5 maand heet ook nog lam, dus het is een beetje rekbaar. Maar zelf heb ik ze zo groot nog nooit gehad. Gelukkig. Ik denk dat ik ze dan nóg een keer met de bijl door de helft zou hakken ..
Door Lida. S
#2011143
Mijn dwerg teckel (4 kg, 11 jaar en pas sinds drie maanden op kvv/barf ca 100-120 gram per dag) heeft erg veel plezier aan  een lamskop. Als zij eraan ligt te kluiven durft geen andere hond in de buurt te komen. Gelukkig kan ik het wel gewoon afpakken.  Ik heb haar al diverse malen laten kluiven. Maar na een keer of 3 gaat het restant toch naar een van de grote honden, want het lukt haar uiteindelijk niet om de kop echt helemaal weg te werken,  Misschien zou het haar wel lukken als ik haar er een paar dagen de tijd voor geef, maar dat is niet mogelijk aangezien ik meer honden heb en dat zal problemen geven
Gebruikersavatar
Door pike
#2011193
Nou nee, een zalmkop is superzacht vergeleken bij een lamskop.  Vroeger bestelde ik ze ongezaagd, totdat mijn zware hakblok in drie stukken uiteenviel toen ik er een in tweeën probeerde te hakken met de bijl. Ik heb hier wel eens gelezen dat iemand ze met de snoeischaar in tweeën knipt, maar dat lukt mij echt niet. Dat moeten echt kleine kopjes geweest zijn.
Door Nadia
#2011197
Ik vind een kop (halve) van 900 gram ook wel zwaar ja. Had er vorige week een die was 700 gram (halve kop) daar had Kain (stafford met stevige kaken) toch wel moeite mee.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2011206
900gram is bijna een hele lamskop in gewicht  :o
Een halve weegt meestal zo 500-600 gram hier.

Ik heb ook 4 niet zulke grote hondjes, 3 van 15kg en 1 van 12,5kg. (eten ook 250-300gr per dag)
Ze krijgen allen een halve lamskop met hetzelfde aan gewicht aan pens prima weg.
Dat is 1000-1200gr.
Wel hebben ze dan een dikke buik erna  :biggrin2:
En de volgende dag is een vastendagje met alleen groente en een ei-tje.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door