Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2010824
halloo allemaal
ook ik lees al een poos mee hier.
en moet zeggen ik ben er helemaal vol van van het barfen
ik heb 2 labradors, een bruine reu die tyco heet van 1,8 jaar
en een blonde teef van 2,3 jaar die laika heet.
ik heb ze nu op kvv - smuldier en doe de comleet afwisellen met aanvullende pakjes.
ik heb ze gisteren voor het eerst een zalm kop gegeven , en ik vond het een genot om heen te kijken
ze genoten er echt van.
ook krijgen ze verse pens lappen die ik kan ophalen bij het slachthuis.
nu wil ik graag beginnen met meer barf.
maar ondanks het lezen weet ik niet wat ik kan geven in het begin , en hoeveel van ieders ?
en nog belangrijker ? waar kan ik het kopen ?
ik kom uit limburg / kerkrade
de viskoppen haal ik bij de visboer. maar verder dan dat kom ik nog niet echt.
hoop met jullie tips, verder te komen :D

liefs linda tyco en laika
#2010842
Hoi Linda, welkom op BP!

Wat goed dat je Tyco en Laika vers gaat voeren.
Ik sluit me aan bij Ilona: lees eerst goed de beginnersdocumenten door.
Daardoor begrijp je het barf principe beter en kun je meteen een goede start maken.
Je weet dan wat je wel en niet kunt geven en waar je op moet letten.
Als je een begin menu maakt en hier neerzet, krijg je zeker reactie.

Je kunt voor adressen kijken bij a la carte.
En hier op barfplaats komen ook leuke en interessante aanbiedingen voorbij.

Succes en zet je eerste menu maar hier neer!
Groetjes,
Ineke
#2010845
Hoi
Welkom!
In 'verzamelplaats' word heel vaak veel verschillende dingen aangeboden om samen te bestellen. Dus via die weg kom je vaak aan goed vlees voor een goede prijs.
Verder even lezen wat Lonaa ook al zei.

Toch snap ik best wel even je twijfel. Ik had die ook. Maar het is toch een questie van gewoon beginnen. Voor jezelf even gaan uitrekenen hoevel gram vleesbot, hoeveel gram orgaanvlees en hoeveel gram spiervlees je moet gaan geven. En daarnaast natuurlijk een beetje groente, vis, ei, etc. Als je voor jezelf op papier hebt wat je aan kilo's in de week nodig heb, ga je daarna kijken waar je aan welk vlees ed kan komen.

En zet je weekmenu hier neer! Dan kijken er veel mensen naar die je dan ook weer tips gaan geven. Zodat je niet teveel van het 1 of te weinig van het ander geef!

Succes met de start! Als je eenmaal bezig bent is het verslavend  ;)
#2010858
halloo wat een snelle reacties zeg :D
leukkk
ik vond het gisteren al een genot hoor , om te zien hoe ze de vissenkoppen naar binnen werkte.
qua prijs zat ik op 1 euro per kop , ik weet niet of het duur is , ik heb er gewoon 2 gehaald , om al eens te geven kijken of ze het lekker vinden.
en ja hoor , ik heb echt genoten :D
ik mag morgen 10 koppen halen , das dan voor 5 weken gezien ik 2 honden heb.
en heb ik net een polier gevonden via deze site ;) die ook morgen op de markt staat waar ik de koppen haal , die kippennekken bij zich heeft.
die zijn 1,50 per kilo. is dat duur ?
pens heb ik ook nog in de vriezer (gewoon vieze verse hihi)
en ik las dat je bij het slachthuis hier in kerkrade ook runderhart kunt bestellen? is dat ook aan te raden ?
en hoeveel zou ik inslaan dan morgen? en wat kan ik daar naast nog geven ? of is het als een bepaalde hoeveelheid geef morgen , genoeg als een hele maaltijd ?
ik vind het zeer intresant allemaal hoor ! ik lees al een beste poos mee , maar vind het toch tegelijk best moeilijk om het zo te zegen , de dingen onthouden. hoeveel van dit , en wat is wat haha.
mja , ben ook maar een beginner :D

liefs
Laatst gewijzigd door tycolaika op do 12 mei 2011, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
#2010864
Ik wist dat eerst ook niet hoe en wat ik moest inslaan.  :D gek werd ik ervan.
Maar toen ik eenmaal uitgerekend had wat ze nodig hadden per dag en dat weer x 3 honden en x 2 katten ( die barfen ook) en dat dan weer x 7 dagen = een hele week BARF voor alle diertjes ;) Toen ben ik gaan inslaan.

Ik kocht in het begin veel teveel spiervlees en veel te weinig vleesbot en orgaan. Dus het is gewoon handig als je weet wat ze nodig hebben in de week. Mijn honden eten in 1 week ruim 3kg spiervlees, en ruim 3kg orgaan weg. en met vleesbot rond de 7,5 kg. en dan komt er nog 1,5 kg groente bij. ( dit is dan even zonder de katten)

Als je dit soort kg weet per week is dat al handig. Daarna ga je indelen per diersoorten zodat je er minstens 5 per week heb die je geeft.

Echt geloof me, je moet even in een ritme komen, maar daarna gaat het vanzelf. Het is echt handig als je even de rekenhulp gaat gebruiken zodat je kan zien wat jou honden ongeveer nodig hebben.
#2010867
welkom hier  :)
alleen kippenekken is geen volledige maaltijd.hier geef je dan ook spiervlees of orgaan bij.
€1,50 de kilo is geloof ik een standaard prijs,meer moet het niet zijn in ieder geval .
ik betaal bij herbyversvoeding €1,30 de kilo dus dat scheelt weer ;)

je vind hier heel veel lees voer en als je er aan toe bent maak je een menuutje en die zet je dan in het betreffende menuhoekje om te laten beoordelen.
#2010879
ik heb een menuutje gevonden van iemand die ook beginnend is , en ook smuldier kvv geeft.
als ik dit nou ook ga doen , toevallig heeft ze ook het zelfde gewicht , en ik ga dat zelfde ongeveer na doen , en ga het dan steeds meer uitbreiden naarmate ik mee lees.
dat kan toch ?
haar hond is 23 kilo zag ik , dat weegt laika ook , tyco weegt daar in tegen 31 kilo.
hoeveel moet hij dan ? ik snap de verhoudingen niet ?

dit hoever ik nu kom.

maandag smuldier compleet compleet 700 gram gewicht van laika aangehouden dan.

dinsdag kippennekken en vuile pens  - weet de verhoudingen niet

woensdag zalmkop  -  was een complete maaltijd ? meen ik te hebben gelezen

donderdag smuldier compleet 700 gram

vrijdag kippennekken en runderhart  -  weet de verhoudingen niet

zat en zondag kom ik nog niet mee verder.

de zat wil ik toch nog een dagje smuldier compleet geven.

en de zondag een verse dag.

ik neem ook aan dat het in de begin periode eentonig is , doordat ze nog niet zo veel mogen hebben en eerst moeten wennen ?
dan zit ik al op 4 verse dagen , en 3 kvv dagen.
is al meer vers dan kvv :P
Laatst gewijzigd door tycolaika op do 12 mei 2011, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
#2010882
het hele idee van Barfen is dat je de voeding van je hond/kat precies voor iedere dier samenstelt, maar het kan geen kwaad als je iemand anders zijn menu als leidraad neemt natuurlijk. let er gewoon goed op hoe je hond het doet (vooral zijn ontlasting).

ik zou je aanraden om eerst al de genoemde documenten goed door te lezen.

ga dan kijken waar je allemaal aan kan komen.

en dan een menu samen stellen. waar die uit moet bestaan lees je in de genoemde documenten.

het hoeft in de begin periode niet perse eentonig te zijn hoor, qua botjes misschien wel, maar spiervlees kan je bijvoorbeeld van iedere dier geven. ik mis dat nu nog volledig?

wat bedoel je dat je de verhoudingen niet snapt? het is de bedoeling dat je uitrekent hoeveel je je hond ongeveer gaat geven aan de hand van een percentage, zo rond de 3% (sommige honden (veel)meer of minder).


Voor laika: 23 kilo, 1% is 230 gram, 3% is 690 gram (700 is dus prima om te beginnen). per dag

Voor Tyco: 31 kilo, 1% is 310 gram, 3% is 930 gram. per dag

dit zijn richtlijnen! komt je hond aan, voer je minder, valt hij af, voer je meer. ook is het niet erg als ze de ene dag wat meer en de andere dag wat minder krijgen, als de verschillen (zeker in het begin) maar niet te groot zijn.

heb je de rekenhulp al gezien?
#2010883
tycolaika schreef: ik heb een menuutje gevonden van iemand die ook beginnend is , en ook smuldier kvv geeft.
als ik dit nou ook ga doen , toevallig heeft ze ook het zelfde gewicht , en ik ga dat zelfde ongeveer na doen , en ga het dan steeds meer uitbreiden naarmate ik mee lees.
dat kan toch ?
Alles kan natuurlijk. Maar ik pleit er altijd voor dat je geen menu kopieert maar zelf uitzoekt en begrijpt waarom je wat in welke hoeveelheden moet voeren. Het hele idee achter het zelf samenstellen is dat jij zelf de verantwoording neemt voor wat je je hond voert. En stel nou voor, dat menu dat je neemt, daar klopt geen hout van? Wat dan? Dat is dus waarom jij zelf moet snappen waarom en hoe, zodat jij zelf een menu kunt maken met de dingen waar jij aan kunt komen.

Nog meer hulp kun je hier vinden: http://www.barfplaats.nl, rechts, de handleiding.

haar hond is 23 kilo zag ik , dat weegt laika ook , tyco weegt daar in tegen 31 kilo.
hoeveel moet hij dan ? ik snap de verhoudingen niet ?
I rest my case ;)

Een volwassen hond van dit formaat eet ongeveer 2% van zijn eigen lichaamsgewicht. Dat komt neer op 620 gram per dag voor Tyco van 31 kg. En dat rond je af.
dit hoever ik nu kom.

maandag smuldier compleet compleet 700 gram gewicht van laika aangehouden dan.

dinsdag kippennekken en vuile pens  - weet de verhoudingen niet

woensdag zalmkop  -  was een complete maaltijd ? meen ik te hebben gelezen

donderdag smuldier compleet 700 gram

vrijdag kippennekken en runderhart  -  weet de verhoudingen niet

zat en zondag kom ik nog niet mee verder.

ik neem ook aan dat het in de begin periode eentonig is , doordat ze nog niet zo veel mogen hebben en eerst moeten wennen ?

Een zalmkop valt onder vleesbot. And I rest my case again en ik bedoel het echt echt echt NIET rot! Maar jij moet zelf weten in welke verhoudingen je moet voeren!

Ik zou zelf de basis percentage nemen. Dat is dus 50% vleesbot, 20% orgaanvlees (inclusief pens), 10% groenten en 20% spiervlees.

Op zich hoeft dat niet hoor, in het begin eentonig te voeren. Je kunt namelijk qua vleesbot kip en eendennek geven. En dan qua spiervlees rundvlees, geitenvlees, lamsvlees, etc. etc. En qua orgaanvlees idem dito. Ik zou 1 keer per week vette vis geven zoals bijv. zalmkop.
#2010890
http://www.barfplaats.nl/downloads

Hier staat de rekenhulp. Daar voer je de percentages in en dan rekent de rekenhulp uit hoeveel jouw honden per week van wat moeten hebben. Wat je dan handig kunt doen is (Ik neem Tyco als voorbeeld):

32 kilo en 2% van het lichaamsgewicht. Behoefte per dag : 620 gram. Als je invult 50% vleesbot, 10% groenten, 20% orgaanvlees en 20% spiervlees, komt dat op 100%.

Dat is voor Tyco per week:

2170 gram vleesbot (met 50% vlees en 50% bot)
420 gram groenten
870 gram orgaanvlees zoals lever, nier, hart en pens
870 gram spiervlees zoals runderkopvlees, geitensnippers, lamssnippers, etc.

Als je zelf gaat samenstellen, is het handig om elke dag vleesbot te voeren. Dus, je deelt die 2170 gram door 7 (dagen) = 310 gram vleesbot per dag.

Het is handig om 5 a 7 keer per week groenten te geven. Dat geeft de beste stabiele ontlasting (groenten is o.a. vezels) en als je het over 7 maaltijden verdeelt, hoeft je hond ook niet in 1 keer zoveel groenten te eten. Dus, deel je 420 gram door 7 (dagen) = 60 gram groenten per dag.

Het is handig om 4 dagen per week spiervlees te geven en 3 keer per week orgaanvlees (of andersom). Dan deel je dus 870 gram door 4 (dagen) of 3 (dagen) = 217 gram (en dat rond je natuurlijk ook allemaal af) of 290 gram per maaltijd orgaan/spiervlees.

Als je dan 2 a 3 keer per week een rauw eitje geeft en tussendoor eens een heel/rauw sardientje als extraatje, dan gaat het helemaal goed komen.
#2010898
ik voel me ook niet aangevallen hoor :D
geeft niet , ik heb me graag aangemeld , om jullie hulp aan te nemen , als me die gegeven word :D
dus ik ben allang blij dat ik nu lid ben.
ik wil het mennu ook niet kopieren, want er stonden dingen bij , die spraken mij niet echt aan.
de rekenhulp heb ik indd gezien net , en die ga ik eens gebruiken.

ik wil ook heel graag zel iets in elkaar zetten. maar omdat het zo moeilijk is (nu nog) en er heeel veeeeel informatie gegevens word, dacht ik laat ik gewoon eens iets opschrijven , en zie dan graag wat daar op gezegt word.

de zalmkoppen wil ik 1 x in de week gaan geven. en die dag hebben ze niets anders nodig toch?

als ik dit nou gewoon aanhoud: Als je invult 50% vleesbot, 10% groenten, 20% orgaanvlees en 20% spiervlees, komt dat op 100%.

en dan de producten uitzoek , die ze in het begin mogen hebben , dan zit ik eigenlijk altijd goed ?
#2010902
mits je goed begrepen hebt welke botten je wel en niet kan geven, en hoe je bot in het begin geeft (plat gemept), dan zit je wel goed ja. post voor de zekerheid je menu, en dan hoor je wel hoe of wat.

wat betreft de zalmkop, ligt er aan wat die wegen, of de honden gewent zijn 1 keer per dag te eten, en hoe of ze er van poepen. mijn Reus (6kilo) krijgt een halve zalmkop, meestal midden op de dag (ivm met buiten kunnen eten). hij krijgt als ontbijtje sowieso al alleen een gedroogd dingetje, en dan krijgt hij s avonds alleen een klein hapje vlees of een wortel ofzo.

met 2 redelijk grote honden in huis zou ik beginnen met een groter vriezer aanschaffen en een mooie bestelling plaatsen. wanneer je een redelijke voorraad hebt is het ook makkelijker om je menu iets aan te passen als dat nodig is.

succes!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door