Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Leonike
#2009690
Gisteravond nog even lekker met Yara gaan wandelen.
Het veldje waar we heen wilde, is te ver lopen, dus rond half 8 in de auto gestapt.
Paar minuutjes rijden...
Yara was heel vrolijk en enthousiast. Komt een pup tegen waar ze even mee speelt,
en loopt verder mee het veld op.
Lekker wat gerend en met de bal gespeeld.
Na ongeveer 20 minuten liepen we weer terug richting de parkeerplaats.
Er kwam een ander hondje aan, waarvoor ze in eerste instantie plat op de grond ging liggen,
maar waar ze later geen aandacht meer aan besteede en ook niet mee wilde spelen.
Onderweg naar de parkeerplaats is ze een paar keer gaan liggen en liep ze heel erg te hijgen.
Ze liep ook heel traag/sloom.
Bij de auto heeft ze wat gedronken. Ze stond te trillen en was blijkbaar wat onvast op de benen want ze viel tegen vriendlief aan.
Hij heeft haar in de auto getilt en we zijn naar huis gereden.
Thuis hebben we haar gelijk gekoeld en laten drinken.
Ze heeft nog een tijd lopen hijgen en een snellere hartslag gehad. Daarna leek het weer goed te gaan en liep ze weer te kwispelen.
Vanaf het moment dat wij zagen dat het niet goed ging op het veld tot ruim een uur nadat we thuis waren, heeft ze niet gekwispelt.
En dat is niets voor haar.

De symptomen wijzen volgens mij op last van de warmte, maar...
Het was niet echt warm (ik liep in een lange broek, t-shirt en blouse en had het niet warm, terwijl ik het erg snel warm heb)
en de zon scheen niet.
Door Parelridder
#2009714
Heeft ze gedurende die 20 minuten aanhoudend gerend met andere hond en/of bal? Of gewoon wat gespeeld en tussentijd weer even zichzelf vermaakt?
Door Leonike
#2009764
[quote="Parelridder"]
Heeft ze gedurende die 20 minuten aanhoudend gerend met andere hond en/of bal? Of gewoon wat gespeeld en tussentijd weer even zichzelf vermaakt?
[/quote]

Dat laatste. Naar de bal toe rennen, lekkere grassprietjes ontdekken, die besnuffelen, eten en besproeien, iets anders lekkers ruiken, daar achteraan, ohja, het balletje moet ook nog teruggebracht worden...
Alleen in het begin heeft ze met een andere hond gespeeld, nog geen minuut, want wij liepen het veld op en die andere gingen de parkeerplaats op.
Door Esther Q
#2010121
Hier toevallig onlangs hetzelfde gehad. Onze husky liep opeens te trillen en leek zwak. Het was niet overdreven warm en ze had gewoon in de schaduw gelegen. Op de koudste plek gelegd die we konden vinden en heel snel herstelde ze. Wij vonden het ook erg vreemd. Het kan iets anders geweest zijn, maar wat dan, geen idee. Misschien kwam het bij ons door de plotselinge hogere temperatuur van de afgelopen dagen. Ik denk zo 15 graden warmer dan daarvoor.
Door Parelridder
#2010411
Ik wil je niet ongerust maken, maar traag/sloom, hevig hijgen, wankelen en trillen als gevolg van oververhitting, vind ik niet waarschijnlijk onder deze omstandigheden. Behalve als er een probleem onder ligt waardoor ze eerder last heeft van warmte.
Je schrijft dat dit gebeurde rond 20.00 uur 's avonds, n.a.v. 20 minuten wandelen, in een temperatuur waarbij we zelf al weer lange mouwen dragen, bij een aktiviteit bestaande uit wandelen, onderwijl op haar gemakje een balletje gehaald en bij het passeren kort een lolletje gemaakt een andere hond.

Ik heb 2 Flatcoateds (2 en 3 jaar), dus wandelen gaat altijd gepaard met samen rennen, daarnaast spelen we onderweg vaak. Als we op het heetst van de dag naar een bos gaan (tenminste een uur) waar geen water is, houd ik maat met het balspel, maar er wordt ook dan wel gewoon lekker samen gerend, met leuke nieuwe vrienden idem, kuilen gegraven en ook enkele keren gebald... Ik herken wel dat ze het kei gauw warm hebben, maar bij meer aktiviteit dan dit tijdens hogere temperaturen, heb ik desondanks nooit te maken gehad met wankelen of trillen.
Laatst gewijzigd door Parelridder op do 12 mei 2011, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Leonike
#2010560
@ Jantina
    Dat ga ik zeker onthouden. Ei heb ik altijd wel in huis.

@ Esther
    Het is al een paar weken warm (+20 graden), maar het was dinsdag niet warmer dan de vorige dagen. Wel iets benauwder, maar dat viel naar mijn idee erg mee.
    Yara is nog flink in de rui, ze is d'r wintervacht nog niet kwijt. Misschien dat het daardoor voor haar veel warmer is?

@ Parelridder
    Je hebt PB terug
Door henneke
#2010579
[quote="Jantina"]
Mocht ze dat nog eens hebben, dan schijnt een rauw ei het beste middels te zijn om snel te herstellen!
[/quote]

maar wat heeft ze dan , waar laat je haar van herstellen met dat ei ?
Door Esther Q
#2010596
[quote="Leonike"]
@ Esther
    Het is al een paar weken warm (+20 graden), maar het was dinsdag niet warmer dan de vorige dagen. Wel iets benauwder, maar dat viel naar mijn idee erg mee.
    Yara is nog flink in de rui, ze is d'r wintervacht nog niet kwijt. Misschien dat het daardoor voor haar veel warmer is?
[/quote]
Dat zou kunnen. Onze honden zitten allemaal nog in hun vacht, maar hebben geen grote moeite met de plotselinge warmte. De husky heeft veel dunnere vacht en zij dus wel, als het dat was. Ik vind het best alarmerend eigenlijk, bij oververhitting kunnen in snel tempo cellen doodgaan. En als je het dan zo niet ziet aankomen :-\ Misschien heeft het ook te maken met een plotselingen schommeling in hormonen zat ik te denken? Mja, wie zal het zeggen. Goed op blijven letten, maar dat doe je al :)
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2010657
Mijn lab (blond) doet dat ook (trillende poten, traag) als ie het echt te warm krijgt. Dan valt ie ook heel soms om. Even goed laten afkoelen en het gaat weer beter, maar het blijft eng.

Nu het zo warm voor ze is (ook als wij het niet warm hebben) moet ik dat goed begeleiden. We lopen kort, niet met een bal, niet overmatig rennen, zeker niet mee aan de fiets en binnen lekker in de koelte of buiten op het balkon.

Hij heeft geen EIC, daar heb ik op laten testen.

Ik kan me zo voorstellen dat een zwarte lab het nog sneller heet heeft dan een blondje. Heb je al eens zo'n cooling band geprobeerd?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door