Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door blanco
#2010526
ik heb een teefje die net bevallen is van een eerste nest en die lijd aan moederhysterie. Ze wordt letterlijk hysterisch, ze begint als een bezetene in de kist naar pups te zoeken, zwaar te hijgen, de pups constant wakker houden en af te likken, te verplaatsen, die arme pupjes produceren dan natuurlijk een hels lawaai, wordt de moeder nog meer gek..... is nu al heel de nacht bezig, ik kan de moeder niet weghouden van de pups en omgekeerd, kalmeren kan ik ze ook al helemaal niet.

ik weet dat dit moederhysterie is ( en geen caciumtekort of achtergebleven moederkoek in baarmoeder of zo)  omdat de teef haar moeder exact hetzelfde had met haar eerste bevalling. Dit is echt doffe ellende, ben al aan m'n 2 de nacht zonder slaap, ik probeer wat weg te blijven van de werpkist omdat ze er niet rustiger op wordt als ik er bij ben.

Iemand hier toevallig een oplossing voor? Ik weet dat met de moeder van dit teefje het 2 a 3 dagen geduurt heeft, je kan begrijpen dat ik hier geen zin in heb.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2010528
Geen ervaring mee maar misschien zou je wat bach Rescue op haar kop en rond de pups kunnen druppelen. Ze hoeft het niet in te nemen en geeft verder geen schade.
Gebruikersavatar
Door nova
#2010531
Asa foetida D6, ik heb t ergens op een website van een DA gelezen, maar het artikel liet zich niet kopieren.
Door blanco
#2010671
heb met 3 da die ik ken contact, allen raden ze het af om calcium te zetten, één da is heel bekend met homeopathie en raadde me aan om bach rescue spray in de oorschelp te spuiten en ook die asa foetida d6.  Ze zal met de dagen wel rustiger worden
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2010682
blanco schreef: heb met 3 da die ik ken contact, allen raden ze het af om calcium te zetten, één da is heel bekend met homeopathie en raadde me aan om bach rescue spray in de oorschelp te spuiten en ook die asa foetida d6.  Ze zal met de dagen wel rustiger worden
Uiteindelijk zal ze wel rustig worden ja. :)

Succes met de puppys!
Door K@rin
#2010767
DIT gedrag is voor mij DE reden om calcium te spuiten of geef haar anders bij iedere maaltijd een calciumtablet fijngemalen door haar eten.
en ja ik heb ervaring met teven+eclampsie.
Tegenwoordig spuit ik niet meer standaard calcium, maar begin wel direct met kalktabletten te geven en sindsdien geen p[roblemen meer gehad.
Ook met een teef die bij een eerder nest eclampsie had.
Door K@rin
#2010769
blanco schreef: heb met 3 da die ik ken contact, allen raden ze het af om calcium te zetten, één da is heel bekend met homeopathie en raadde me aan om bach rescue spray in de oorschelp te spuiten en ook die asa foetida d6.  Ze zal met de dagen wel rustiger worden
Hebben die ooit zelf wel eens een nest gefokt of überhaupt ervaring met teven na een geboorte ??
Door Esther Q
#2010795
Als je geen calcium wilt geven nu, let dan vooral op of je tekenen van verzwakking waarneemt bij de moeder, of koorts. Zodra je die vermoedt hup naar de da en calcium spuiten. (Eigenlijk ben je dan al rijkelijk laat.) Of beter nog, haal het just in case in huis. Los van calcium spuiten is er niets mis met wat extra natuurlijke calciumbron zo vlak na de bevalling. Gemalen eierschaal bv. Ik zou hier toch wel het zekere voor het onzekere nemen (heb zelf een teefje met eclampsie bijna verloren aan hartstilstand) en extra natuurlijke calcium kun je verder gewoon combineren met homeopathische middelen (voor zover ik weet).
Je kunt denk ik het beste erbij blijven zitten en slapen en aan de hysterie geen aandacht schenken, echt totaal geen aandacht dus, zodat pups en mams iig een kalme invloed in hun buurt erbij hebben. Als het je niet lukt om kalm te blijven kun je juist beter zoveel mogelijk wegblijven (wel mams in de gaten houden natuurlijk, maar dat doe je ook!).
Sterkte ermee, hopelijk wordt ze snel rustiger :)
Door blanco
#2011016
dank je wel voor de goede raad allemaal, vandaag heel de dag met de teef en pups bezig  ( rustig stellen) geweest omdat ik zeker wilde zijn dat wannneer ze rustig is al de pups toch al  voldoende gedronken hebben. Dat ging heel goed. Ik heb ze bach rescue spray gegeven en net 20 druppels asa foetida 6 d .... ik hoop dat die asa foetida de melk produktie niet afbreekt. Verder was ze vandaag heel de dag rustig en kalm tot net een half uur geleden, ze heeft exact dezelfde symptonen  als haar moeder haar eerste nest. ik verwacht nu ook weer een onrustige nacht. ik had nooit verwacht dat dit teefje dat ook zou hebben, ze heeft het zelfs erger want ze verdedigt haar pups ook nog is....zowiso blijft er altijd constant iemand bij een teef die juist bevallen is, 24/24. en inderdaad, ik moet snachts effe gaan wandelen omdat ik het even niet aankan, is echt klote als je zo een nestje moet hebben, klote ook voor de pups, dat ze zo moeten starten, ik verwacht wel dat na vannacht het ergste voorbij is... in ieder geval fok ik niet meer met die lijn, geen idee of dit erfelijk is of zo ingeprent is als pup.

ik geef ze duck voeding en zal wat extra calcium toevoegen, kan nooit geen kwaad, hoe of met wat kan ik dat het beste toevoegen?
Door K@rin
#2011028
ik gebruik de tabletten Oester Calcium van de Etos. (ik geloof grijze pot met blauwe deksel)
Langwerpige tabletten die ik in een vijzel fijn druk/maal.
de eerste 2-3 weken krijgt de teef minimaal 3x per dag zo'n tablet door haar eten heen, daarna bouw ik af
Door chamourel
#2011029
dat jij duck voeding geeft is voor mij ZEKER  een teken van calcium tekort.
mijn eerste nest kreeg de teef ook een eclampsie zij stond op duck.
en volgens de DA die toen dienst had zat er bijna geen calcium in duck voeders (zij is dat toen voor mij uit gaan zoeken)
heb nooit meer dat voer gegeven en ook nooit meer een teef met eclampsie gehad.

ik geef nu direct na de geboorte de teef multi vitamine/mineralen  van de groene os op advies van de DA die destijds mijn teefje behandelde voor de eclampsie.
ik zou wel iets doen want je kan dus echt je teef verliezen, en een spuit werkt het snelste daarna ondersteunen met een andere vorm van calcium
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door