Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2007459
Ik overweeg de aanschaf van een droogmachine (Excalibur - 3526T)  om voortaan zelf gezonde snacks te kunnen drogen voor mijn hond. Zo las ik dat aan de gedroogde snacks die je bij de dierenwinkel kunt kopen veelal conserveringsmiddelen worden toegevoegd (en wellicht nog andere schadelijke stoffen?). Door het vlees zelf te drogen weet je immers precies wat voor vlees je in de kuip hebt, zullen we maar zeggen.
De droogmachine zal in de (open) keuken worden gebruikt en nu vroeg ik mij af of het drogen van voedsel stinkt? Graag hoor ik wat jullie ervaringen hiermee zijn.
Ik ben overigens niet van plan om pens te gaan drogen, maar eerder dingen als: hart, lever, long, spiervlees en ook fruit, zoals banaan en ananas.
Mochten jullie nog andere goede droogtips hebben dan hoor ik dat graag.
#2007464
Dat hangt er vanaf wat je 'stinken' vindt... Ik houd zelf niet van lever, dus de geur van gedroogde lever vind ik ook niet lekker. Spiervlees op de droger vind ik wel lekker ruiken, maar zelf zou ik het bij voorkeur desondanks niet de hele dag in mijn woonkamer hebben hangen. Maar goed, ik ben dat ook niet gewend (heb een gesloten keuken en droog in de regel in m'n schuurtje).
Een drogertje maakt geen kabaal, maar je hoort 'm wel. En dat dan 12-24 uur achtereen... Dat is eigenlijk de voornaamste reden dat ik toch even zou kijken of je 'm mogelijk elders zou kunnen zetten als je het als vervelend ervaart.
#2007465
Je ruikt er altijd wel wat van ja. Het ene vlees ruikt sterker dan het ander. Bijvoorbeeld als ik lamsgehakt droog vind ik dat echt stinken ja, maar dat komt omdat ik lamsgehakt sowieso al niet te nassen vind!
Eigennlijk vind ik alles gewoon niet lekker ruiken voor in huis. Als ik iets gedroogd heb (ik droog altijd in de nacht) en ik krijg 's ochtends mensen over de vloer leg ik ook altijd even uit waar de lucht vandaan komt.

Je kunt de afzuigkap aanzetten, maar dat vind ik A. zonde van de stroom omdat je B. er TOCH altijd nog iets van ruikt. Dan zet ik liever een half uur de ramen en deuren tegen elkaar open.
Ik droog ook in de keuken. Maar als het kan ivm het weer, gaat 's nachts de droger naar buiten..
#2007534
ik zet mijn droger in de badkamer met de afzuiger aan, of onder de afzuig kap in de keuken. dan ruik je het wel als je mijn huisje in komt (1kamer,28vierkante meter), maar tot nu toe (konijnen oren, konijn hart/long, eendenhart) vind ik het meer naar gewoon warme lucht ruiken dan vies naar vlees. beetje muf zoals een fohn of zo'n behang stoom apparaat ook muf naar warme lucht ruikt. als hij in de badkamer staat met de afzuiger aan ruik je het maar een heel klein beetje in de kamer. ik zet hem inderdaad ook in de badkamer om het geluid.
#2008618
Ja, je ruikt het wel maar dat went wel  ;D Deze week heb ik makreelkoekjes gemaakt.  Makreelfilet eerst gemixt en dan even in de oven tot een geheel laten drogen, dan in blokjes snijden en die gingen de droger in.  Mijn huis had een visgeurtje maar ik vond het meevallen...  't is zoals men zegt: het is wat je stinken noemt  :biggrin2:
#2010485
beesteboelmona schreef: Ligt eraan wat je erin doet.
Het eenige wat ik vindt stinken zijn runderlipen die ruiken naar brokkenpoep.
Andere spiervlees soorten, pens, organen ik ruik er niks van.
Maar runderlippen stinken echt ongelofelijk in de droger.
oh bedankt, ik heb net voor het eerst lippen in de droger...... :-\
#2010507
Eerlijk gezegd vind ik tot nu toe niks echt stinken.
Oeps, foutje, toch wel. Eén keer kippennekken. Zó goor, dus die zullen niet bepaald kakelvers geweest zijn.  ;D
Runderlippen vind ik ook niet stinken, evenals eendenvoetjes en lever ook niet.
Pens droog ik ook niet. Hij staat hier gewoon beneden en heb nog niet de behoefte gehad om hem 'ver weg' te laten draaien.  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door