Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Kemi
#2008641
Kemi is inmiddels 6 maanden en krijgt 4% van haar gewicht (21 kg)
Tot nu toe gaf ik iedere dag zowel bot als spier als orgaan, groente en af en toe ei en sardines. Tot nu toe 3x per dag, maar dat wil ik nu naar 2x per dag gaan brengen.
Nu las ik dat anderen het verdelen in bot+spier of bot+orgaan en andere dagen spiervlees of pens?

Is er iemand die een suggestie heeft hoe ik dit kan gaan invoeren voor een jonge opgroeiende hond? Ik maak iedere zondagavond het nieuwe weekmenu met aangespaste hoeveelheden omdat ze iedere week ongeveer 800 a 1000 gr groeit.

Komende week zou ik op 880gr per dag/ 6160 per week uit komen.
Begrijp ik het goed als ik iedere dag bot geef (dus weekhoeveelheid bot delen door 7) en dan de ene dag alleen spier en de andere dag orgaan? Wisselt de 'daghoeveelheid' bij jullie of geven jullie wel iedere dag even veel?

Groente is ze niet heel erg kapot van dus dat wil ik iedere dag blijven geven omdat het anders zo'n hele hap is en ze het waarschijnlijk zal laten staan.

Ik heb gezocht naar een passend voorbeeld maar kon niet iets vinden waardoor bij mij het kwartje viel... :idea:
Door Nadia
#2008656
Bij mij wisselt de daghoeveelheid wel, maar nooit ontzettend veel. Soms als ik een halve lamskop + pens geef krijgt Kain veels te veel. Dan krijgt hij de dag erna alleen een beetje spiervlees.

Ik wissel idd af ofwel bot + orgaan ofwel bot + spier.
Zo geef ik het:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 033.0.html

Het is ondertussen nog terug gebracht naar 600 gram. Maar dat menu kan ik niet vinden :(
Door Kemi
#2008678
Nadia schreef: Ik wissel idd af ofwel bot + orgaan ofwel bot + spier.
Zo geef ik het:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 033.0.html
Bedankt! Eigenlijk vrij eenvoudig dus. Maar wat ik me ook nog afvraag nu ik jouw voorbeeld zie... Ik wil 2x per dag gaan geven. Geef ik dan 's morgens bot en 's avonds orgaan/spiervlees (of andersom)? Of moet ik dan toch nog hakken en snijden om 's ochtends en 's avonds van allebei wat te kunnen geven? Het blijven zo van die flutjes, echt kluiven en knagen is er niet bij...
Door nienk
#2008705
ik denk dat je het even moet proberen, en kijken waar Kemi het goed op doet. qua s ochtends bot en s avonds het andere geven, bedoel ik. zou ook rekening houden met wanneer kemi het actiefst is.

maarr zo heb ik het met Reus gedaan toen ie nog 2 keer per dag kreeg. dan deed ik wel s ochtends en s avonds alles geven, anders dan had ie gekke ontlasting. bijvoorbeeld eerst een beetje dun, en dan heel hard, of andersom. dat leek me niet fijn poepen voor m, dus toen ben ik zowel s ochtends als s avonds bot+spier+orgaan gaan voeren. Reus is echter wel volwassen, ik heb geen idee hoe het zou zijn bij een jonge hond.
Door Nadia
#2008720
Toen Kain kleiner was gaf ik hem de ene keer het bot de andere keer het andere. Let even op zijn ontlasting. Stel hij krijgt het bot niet verwerkt dan zul je wat vlees moeten bijgeven.. Zorg ook dat je niet TE kaal bot voert zonder extra vlees.

Het is zo eenvoudig ;) Je hoeft het niet moeilijker te maken dan het is. En geef je hem vandaag een eendenrug, wat voor bot misschien te veel is. Geef je hem morgen een kleiner botsoort. Bijvoorbeeld 2 parelhoenvleugels. Of een paar kippennekken/eendennekken etc.
Zo wissel je wat af en hoef je zelf niet te knippen.

Ik heb een periode gehad dat ik 'problemen' had met hazenruggen. 1 was te weinig. 2 teveel. Gaf ik vandaag 2 morgen 1 had ik een mooi gemiddelde zonder te moeten knippen of lastig te doen ;) :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door