Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door MauriceF
#2006801
Beste Forummers,

Sem heeft de afgelopen tijd altijd op KVV gestaan, vanwege de jeuk ben ik overgestapt sinds 1 maand op BARF. Zijn eetlust is bijzonder verbeterd en het bevalt erg goed. Nu heb ik het probleem dat hij met de overgang op KVV zijn jeuk verminderde en op een gegeven moment weer terug kwam. Toen ben ik van KVV hetzelfde merk over gegaan op een andere compleet soort en toen gebeurde het zelfde. Jeuk ging weg maar kwam met 2 a 3 weken weer netjes terug. Nu ben ik dus over gegaan op BARF en weer was het even weg maar het is weer terug.

Ik begin dus te vrezen dat hij ergens allergisch voor is. Wat zouden jullie aanraden, eerst een allergietest doen bij de DA en daarna overgaan op eventueel eliminatiedieet als er niks uitkomt. Of direct een eliminatiedieet. Of zou het alsnog aan de samenstelling liggen?

Graag jullie reacties.

Gr. Maurice en Sem
Door MauriceF
#2006815
Het volgende aan BARF gegeven: Eendenvleugels, Hertnekken, Hertenvlees, Kippen nekken, Kippen lever, Runder Hart, Runder Nier, Runder Spiervlees, Zalmkoppen, Eendspiervlees met vel, Kalkoen.

De volgende soorten gevoerd: Lotgering compleet (Rund, lam, kip) Lotgering pens compleet (Rund, Lam). Smuldier (pens/vlees compleet) runderpens, lever, hart, schapenvet, groenten, ontsloten tarwe, zonnebloemolie, vitamines en mineralen. Smuldier (vlees compleet) rundvlees, lever, hart, schapenvet.

Als ik het zo neerzet, dan zie ik dat er in alle voeding rund zit, zou hij dus blijkbaar allergisch voor Rund kunnen zijn? Slimme vraag trouwens, dank je..
Door Limpy
#2006828
Ik vermoed dat er nog wel wat honden-eigenaren zullen gaan reageren die specefiek ervaring hebben met eleminatie-dieten die je hier verder mee kunnen helpen.

Goeie tips zullen komen, don´t worry....
Door Lizzy
#2006851
MauriceF schreef: Het volgende aan BARF gegeven: Eendenvleugels, Hertnekken, Hertenvlees, Kippen nekken, Kippen lever, Runder Hart, Runder Nier, Runder Spiervlees, Zalmkoppen, Eendspiervlees met vel, Kalkoen.

De volgende soorten gevoerd: Lotgering compleet (Rund, lam, kip) Lotgering pens compleet (Rund, Lam). Smuldier (pens/vlees compleet) runderpens, lever, hart, schapenvet, groenten, ontsloten tarwe, zonnebloemolie, vitamines en mineralen. Smuldier (vlees compleet) rundvlees, lever, hart, schapenvet.

Als ik het zo neerzet, dan zie ik dat er in alle voeding rund zit, zou hij dus blijkbaar allergisch voor Rund kunnen zijn? Slimme vraag trouwens, dank je..
Ik zou juist denken dat het 'm niet in rund zit. Aangezien de problemen ook wel eens weg zijn.

Ik zou de KVV toch laten staan. Er zitten granen in en zonnebloemolie en beide heeft een hond niet nodig, sterker nog, beide zijn zeer ongezond.

Wat voer je precies? Want het kan van een specifieke groenten zijn, zoals tomaat of paprika (iets uit de nachtschade familie). Het kan van ei zijn. Of zelfs van pens. Of vis. En dan kan het nog van iets heel anders komen. Zoals een luchtverfrisser of wasmiddel of schoonmaakmiddel dat je gebruikt.

Ik zou zelf 100% graanloos barf gaan voeren en exact opschrijven wat je geeft, wat je die dag doet en wanneer je hond precies jeuk heeft.

Waar heeft Sem jeuk?
Door nienk
#2006943
omdat een eliminatie dieet best veel gedoe is en lang duurt, ga ik met Lizzy mee.

ga een tijd lang een goed barf menu voeren, volledig zonder graan. schrijf heel precies op wat je welke dag geeft (tot aan wat hij van straat heeft gevroten aan toe) en hou daarnaast zijn jeuk bij, maak eventueel foto's van plekken (ik weet niet of hij zich stuk krabt ofzo). noteer  wanneer de hond dingen als anti vlooienmiddel krijgt, ontwormpilletjes, dat soort dingen. ook opschrijven als je iets bijzonders hebt gedaan, bijvoorbeeld naar het bos geweest als je dat anders nooit doet, als woef heeft gezwommen, etc.

hou al het andere zo veel mogelijk constant. ga dus niet ineens ander schoonmaakmiddel of waspoeder gebruiken. geef je hond geen nieuw bed, was het net zovaak als dat je deed. (schrijf op wanneer je het wast) was je hond niet als je dat nooit deed. etc.

maw, hou een paar maanden lang een honden dagboek bij. ook leuk hoor! ik ben er mee begonnen om Reus zijn jeuk, maar nu is het ook leuk om terug te lezen en bijvoorbeeld te zien hoeveel beter hij zich nu gedraagt.

er zijn meerdere mensen hier die met hun hond aan het elimineren zijn, zie bijvoorbeeld mijn topic over Reus (in de gezondheidsrubriek) en dat van Patje88 over Jasco in barf vraag&antwoord.

succes!
Door Barf
#2006986
MauriceF schreef: Het volgende aan BARF gegeven: Eendenvleugels, Hertnekken, Hertenvlees, Kippen nekken, Kippen lever, Runder Hart, Runder Nier, Runder Spiervlees, Zalmkoppen, Eendspiervlees met vel, Kalkoen.

De volgende soorten gevoerd: Lotgering compleet (Rund, lam, kip) Lotgering pens compleet (Rund, Lam). Smuldier (pens/vlees compleet) runderpens, lever, hart, schapenvet, groenten, ontsloten tarwe, zonnebloemolie, vitamines en mineralen. Smuldier (vlees compleet) rundvlees, lever, hart, schapenvet.

Als ik het zo neerzet, dan zie ik dat er in alle voeding rund zit, zou hij dus blijkbaar allergisch voor Rund kunnen zijn? Slimme vraag trouwens, dank je..
Hier twee allergieklantjes, ik heb goed in de gaten gehouden wanneer ze meer gingen krabben, Pommetje Terror bleek dat vooral na kip en rundvlees te doen en Barf is alleen allergisch voor kip. Het hoeft niet altijd heel moeilijk te liggen, soms is het ook een kwestie van goed observeren, dan kan je ook al een eind komen. Ik zie dat je relatief veel rund en kip voert, zou je dat niet tijdelijk uit je menu kunnen schrappen ?
Door MauriceF
#2007008
Ik ben nu sinds 1 maand helemaal over op BARF en hij krijgt dus geen KVV meer. Ik moet opnieuw gaan bestellen bij herby dus ik kan zijn menu zo maken zoals ik wil. Ik heb het menu wisselend door elkaar gegeven.

Maar wat mij opvalt is dat de jeuk eerst helemaal weg was en nu het ineens weer terug komt. Precies zoals het toentertijd ook met de KVV weg was en weer terug kwam.

Schema kan ik bijhouden.. en misschien is het goed om elke dag aan het schema te houden. Maar als je een schema bijhoudt wanneer hij jeuk krijgt, is het dan zo, mocht hij iets verkeerds eten dat de jeuk die dag dan ook gelijk aanslaat. Ik dacht dat daar een paar dagen tussen konden zitten..
Door Lizzy
#2007019
Ja, dat kan inderdaad. Maar als het aan de voeding ligt, zie je toch vaak uiteindelijk wel waar het van kan zijn. Het kan zijn dat je hond steeds opnieuw een allergie opbouwt voor iets in zijn voeding, maar het punt is: dan gaat het dus niet uit zichzelf weg, zolang je hem dit voedsel nog wel blijft aanbieden. Ik denk daarom dat het ook best eens niet aan de voeding kan liggen, maar iets anders. Zoals bijv. een specifiek bosje waar je naar toe gaat en waar een specifieke plant groeit. Enzovoorts. Vandaar dat ik adviseer hem op een basis BARF dieet te zetten. Rauwe vleesbotten, orgaanvlees, groenten (zonder alfalfa en zonder groenten uit de nachtschade familie) en spiervlees. Even geen ei en even geen vis. En dan een dagboekje bij houden met wat hij eet, wat je doet, waar je gaat en staat. En, geen hondenkoekjes of kluifjes geven.

En als dit niet werkt en je denkt dat het de voeding is, zou je een eliminatie dieet kunnen gaan geven.
Door Patj88
#2007036
ik ben onmiddelijk gestart met elimineren...
maar achteraf bekeken had ik dat mss niet hoeven doen maar nu doe ik natuurlijk verder.
waar ik men vlees koop zegt de verkoper steeds dat veel honden al geholpen zijn met een 100% glutenvrij dieet.
ik geef nu kiezebrink mix van konijn,zalm,eend en spiervlees van paard.
Jeuk is weg maar hij heeft wel nog schilfers...
De maag en darmklachten waren na 2 weken weg...

Groeten en succes
Door MauriceF
#2007037
Dank je Lizzy, dan ga ik dat zo doen. En het soortgelijke barf menu bestellen. Ei en de zalm zal ik laten wegvallen.

Zelf houd ik wel in de gaten of het bijvoorbeeld door zwemmen of iets dergelijks komt, hij springt dagelijks door het water heen dus dat lijkt mij niet. Een specifieke plant zou kunnen, zou ik daar niet achter kunnen komen door een allergietest bij de DA?
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#2007144
Je kunt je hond na het zwemmen ook thuis even met schoon water afspoelen dan blijven er zeker geen irriterende stoffen op de huid achter van je hond  ;)
Door Veerle-scrappyToo
#2007190
Wat misschien ook wel goed is om te doen is toch één of twee diersoorten achter de hand houden voor mocht je toch moeten gaan elimineren.  Ik denk bvb aan konijn,...
Als blijkt dat je toch zou moeten gaan elimineren en nu alles gaat geven kan je nadien wel in de problemen komen.  Ik dacht aan konijn omdat dit een diersoort is waar je makkelijk aan kan komen én waarvan je compleet kan voeren ( dus vlees,bot en orgaan).
Ik heb bij Nena vroeger ook een dagboek bijgehouden en dat is echt een heel goed hulpmiddel omdat je nadien altijd nog even kan nakijken of er nog ergens een lijn in te vinden is.  
Ik hoop voor je dat je het vlug vind, een jeukhondje is echt niet leuk  :-\ en ik spreek uit ervaring.

Je zegt dat er soms periodes zijn dat er geen jeuk is geweest, kan je hier al ergens een constante in vinden die toen wegviel?  En dan kan dat idd iets uit de voeding geweest zijn maar evengoed idd een wandelplek die niet werd bezocht...
Was de jeuk er ook al in de winter of zijn de winters jeukvrij ( ik weet niet hoe lang de jeuk er al is en hoe oud het hondje is)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door