Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Barf
#2005886
als je voert. Mijn kleine Sammie Hoesseinie is net bijna gestikt in een kipkarkas, hij barft al ruim zes jaar, kauwt normaal altijd heel goed maar was schijnbaar in een vlaag van verstandsverbijstering te gulzig waarop een stuk karkas vast kwam te zitten achter in zijn keel.
Ik wil niemand bang maken want het risico dat hij stikt in een brokje als hij dat zou krijgen is net zo groot.
Wel wil ik er nog maar eens op wijzen dat het gewoon heel belangrijk is om erbij te blijven als je honden eten, ook als het ervaren barfers zijn.
Wij werden gealarmeerd omdat hij een raar geluidje maakte en ik kreeg het er gelukkig nog op tijd uit. ;)
Door Lida. S
#2005952
Ik blijf ook altijd in de buurt, want ik (mijn honden) zijn nog niet zo ervaren. Ik weet ook nog niet precies wat ze kunnen en hoe ze alles eten. Maar nu heb ik ook een paar koppen (geit/schaap) in de vriezer. Die wilde ik ze juist geven als ik eens weinig tijd voor ze zou hebben. Ik heb me laten vertellen dat ze daar wel een uurtje of langer mee zoet zijn. Dat moet ik dus niet doen? Moet ik ze geven als ik veel tijd heb en in m'n luie stoel met een boekje er naast gaan zitten? Ik heb het voor de honden over, maar ik ben er niet blij mee als ik een uur naar die dooie koppen moet kijken. Een zalmkop vind ik al eng genoeg, maar ja als het niet anders is dan moet het maar. Ik zal dan alleen nooit meer koppen kopen, want daar is dan geen reden meer voor. Die heimlich greep heb ik uit ten treuren  bestudeerd, maar het lijkt me niet eenvoudig, zeker niet bij grote honden. Weet iemand of er een mogelijkheid is om dit ergens te oefenen?  Misschien bij een ehbo-cursus voor honden iod?
Door miik
#2005966
Ja inderdaad. Hier wordt nu alweer 5,5 gebarfd, maar ik houd ze nog elke dag in de gaten.
Wel doe ik soms iets anders tussendoor, even iets in de keuken of iets in de schuur, maar wel altijd zo dat ik "verdachte" geluiden opmerk.
Door Lizzy
#2005970
Barf schreef: als je voert. Mijn kleine Sammie Hoesseinie is net bijna gestikt in een kipkarkas, hij barft al ruim zes jaar, kauwt normaal altijd heel goed maar was schijnbaar in een vlaag van verstandsverbijstering te gulzig waarop een stuk karkas vast kwam te zitten achter in zijn keel.
Ik wil niemand bang maken want het risico dat hij stikt in een brokje als hij dat zou krijgen is net zo groot.
Wel wil ik er nog maar eens op wijzen dat het gewoon heel belangrijk is om erbij te blijven als je honden eten, ook als het ervaren barfers zijn.
Wij werden gealarmeerd omdat hij een raar geluidje maakte en ik kreeg het er gelukkig nog op tijd uit. ;)
Goed dat je erbij was! Ik blijf er ook altijd bij. En dat is ook al jarenlang het advies hier op Barfplaats:
Toezicht : Geef nooit vleesbotten zonder dat er toezicht is. Nooit. Een bot kan vast komen te zitten tussen de kiezen. Of nog erger, in de keel of luchtpijp schieten (zie Heimlich procedure). Je moet erbij zijn om direct in de kunnen grijpen.
http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... leesbotten
Door Barf
#2005975
Lizzy schreef: Goed dat je erbij was! Ik blijf er ook altijd bij. En dat is ook al jarenlang het advies hier op Barfplaats:

http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... leesbotten
Ja dat heb ik ook van hier geleerd, doe ik ook altijd maar eerlijk gezegt was ik hier dus gewoon niet meer op bedacht, hij barft al dik zes jaar. Nu zijn we weer even met ons neus op de feiten gedrukt dat je daarin ook na zes jaar barfen dus niet moet verslappen ;)
Door malimaniac
#2005981
Ik blijf er ook altijd bij.
Koppen zou ik zeker niet geven als je er niet bij kan zijn.
Ik geef ze meestal als ik toch een avondje tv kijken gepland heb.
Ik een zak chips en Iza een geitekop  ;D.
#2006028
malimaniac schreef: Ik blijf er ook altijd bij.
Koppen zou ik zeker niet geven als je er niet bij kan zijn.
Ik geef ze meestal als ik toch een avondje tv kijken gepland heb.
Ik een zak chips en Iza een geitekop  ;D.
Ik denk dat ge gerust moogt zijn...Iza zal niet willen ruilen denk ik  ;D
Door malimaniac
#2006129
Ik ook niet hoor  :-X
Laatst wel gedroogde maden geproefd bij de sligro, maar dit gaat me nog een stap te ver.
Miss als ik volgend jaar op vakantie ben in Zuid Afrika. Daar kan je op de markt schapenkoppen kopen. De witte heten daar de ckerken en de zwarte de mandela's  ;D
Door jara
#2006203
Ik ben ook nooit ver uit de buurt, en ook dat is mijn en Jara's geluk al een keer geweest.
Ze nam miet de moeite om een groot stuk vlees te kauwen en slikte het in een keer weg....bleef alleen hangen en ze kreeg het niet weg en ook niet meer eruit. Ook met Heimlich haar kunnen helpen gelukkig....Wanneer ze wat groots krijgt (lamskop oid) zit ik gewoon in een stoel vlak bij haar beetje te BPén oid  :)
Door Roef & Hidde
#2006248
er is bij ons altijd 1 in de zelfde ruimte als de etende honden.
zeker met james die nog maar een paar weken barft was het in het begin weer heel spannend.hij eet nu wel iets rustiger maar wil nog graag alles in 1 keer naar binnen schrokken  :-\
Door Anne in Zweden
#2006262
Lida. S schreef: Ik blijf ook altijd in de buurt, want ik (mijn honden) zijn nog niet zo ervaren. Ik weet ook nog niet precies wat ze kunnen en hoe ze alles eten. Maar nu heb ik ook een paar koppen (geit/schaap) in de vriezer. Die wilde ik ze juist geven als ik eens weinig tijd voor ze zou hebben. Ik heb me laten vertellen dat ze daar wel een uurtje of langer mee zoet zijn. Dat moet ik dus niet doen? Moet ik ze geven als ik veel tijd heb en in m'n luie stoel met een boekje er naast gaan zitten? Ik heb het voor de honden over, maar ik ben er niet blij mee als ik een uur naar die dooie koppen moet kijken. Een zalmkop vind ik al eng genoeg, maar ja als het niet anders is dan moet het maar. Ik zal dan alleen nooit meer koppen kopen, want daar is dan geen reden meer voor. Die heimlich greep heb ik uit ten treuren  bestudeerd, maar het lijkt me niet eenvoudig, zeker niet bij grote honden. Weet iemand of er een mogelijkheid is om dit ergens te oefenen?  Misschien bij een ehbo-cursus voor honden iod?
Ook die moet je niet zonder toezicht geven. Honden bijten daar natuurlijk ook stukken en splinters van af, en ook die kunnen vast komen te zitten. Ga er desnoods met je rug naartoe zitten (en met dat goede boek dus), zodat je op het geluid af kunt gaan als er iets mis zou gaan, maar laat ze ook met een kop niet alleen.

Overigens denk ik dat je over een aantal maanden fluitend zelf zo'n kop doormidden hakt hoor! Veel barfers vonden het in het begin gruwelijk en smerig, en staan na een tijdje probleemloos tot aan hun ellebogen in de pens! ;D
Door Lida. S
#2006345
Het afschrikwekkende van een kop zal ik wel overleven, maar het leek me juist zo handig om ze een kop te geven op een dag dat ik geen tijd voor ze heb.  Dan heb ik dus ook geen tijd om lui op een stoel een boek te gaan lezen. Maar gezien het risico (hoe klein dan ook) zal ik het niet doen. En zal ik altijd in de buurt blijven als ze eten hebben.
Door Anne in Zweden
#2006360
Lida. S schreef: Het afschrikwekkende van een kop zal ik wel overleven, maar het leek me juist zo handig om ze een kop te geven op een dag dat ik geen tijd voor ze heb.  Dan heb ik dus ook geen tijd om lui op een stoel een boek te gaan lezen. Maar gezien het risico (hoe klein dan ook) zal ik het niet doen. En zal ik altijd in de buurt blijven als ze eten hebben.
O sorry, ik had die twee door elkaar gehaald inderdaad. Maar nee, als je weinig tijd hebt, geef ze dan iets waar ze snel mee klaar zijn, en bewaar het grovere geschut liever voor momenten dat je erbij kunt blijven.

Ik moet trouwens bekennen dat wij in de jaren voordat we barften regelmatig van die prosciutto-varkensbotten van de dierenwinkel (niet de gerookte, overigens) kochten en die aan onze reuen gaven als wij eens een dagje weg moesten. Hadden ze iets te doen, dachten we. Er is nooit iets mis gegaan, maar nu ik op de hoogte ben van de risico's denk ik daar echt hoofdschuddend aan terug. Zo logisch als het nu lijkt dat je zoiets nooit moet doen, zo logisch leek het toen om die botten wel te geven: de dierenwinkel verkocht ze toch? Dan zal het wel geschikt zijn. Brrr.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door