Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Nijl
#2005480
Hoi allemaal. Hierbij wil ik mijn hond even voorstellen.
Hij heet Senghe en is een Toller- reutje ( met castratiechip) van 1 jaar oud.

Het afgelopen jaar zijn we zeker 20x bij de DA geweest. Natuurlijk voor de nodige vaccinaties, ook nog 2x omdat 'ie een vergiftigde muis( de 1e keer) of muizengif( de 2e keer) had gegeten en 1x voor de castratiechip( wegens z'n gedrag). Maar de overige keren waren allemaal vanwege z'n ogen( folliculaire conjunctivitis& snotoogje) en vanwege z'n darmen. Hij heeft diverse keren colitis gehad die we met moeite onder controle kregen. Nog steeds krijgt hij daar glutamine, teunisbloemolie, probiotica, darmcompositum en sperziebonen( voor extra vezels) voor.
Nu heeft hij puppyschurft rondom 1 oog( waarvoor we net begonnen zijn met Ectodex).

Op z'n gedrag en het muizengif na dus allemaal dingen fie samenhangen
met een verstoord afweersysteem. Daarom hoop ik hem
nu z'n immuunsysteem op peil te gaan krijgen en houden met kvv. Hopelijk komt de puppyschurft niet meer terug en gaan z' darmen eindelijk stabiel en goed werken. En over die oogjes zou hij binnenkort heen moeten
groeien, dat zou tot 1- à anderhalfjarige leeftijd mogen duren. Maar als de kvv z'n immuunsysteem nou een beetje boost, gaat dat ook mss wel wat sneller over.

Ik heb hem nadat hij van de fokker kwam overgezet van Royal Canin op Orijen puppy en nu, sinds een paar weken is hij over op Orijen Adult. Ik heb al eerder kvv overwogen, maar ik wil graag met hem trektochten gaan maken in de bergen en da's niet zo handig met diepgevroren voedsel. Maar hij heeft nu
zoveel meegemaakt dat ik liever van mijn plannen afzie dan hem deze kans op een betere gezondheid te ontnemen. Daarom zijn we sinds afgelopen dinsdag begonnen met darf volgens het schema voor honden met gevoelige darmen
dat in de bibliotheek hier staat.

De afgelopen twee dagen heeft hij volgens schema 1/4 darf, met kokend water overgoten, en 3/4 Orijen gehad. Dat ging uitstekend: mooie ( kleinere drollen) en hij vindt t lekker. We zijn heel benieuwd of het net zo goed verder zal gaan en wat de verdere effecten gaan zijn( als we het idd gaan merken, wat ik heel hard hoop van wel). Morgen 1/2 darf( met kokend water) en 1/2 Orijen.

Ok, dat was ons( nogal lange) verhaal.

PS: wat ik errug fijn vond om hier op de site lezen: er is nu die gevriesdroogde kvv. Weliswaar stinkend duur, maar iig is het nu niet meer pertinent onmogelijk om
samen een trektocht te maken 8) Ik had eigenlijk net met de start van de kvv de hoop op een trektocht opgegeven...
Door Nijl
#2006106
[quote="Oesje72"]
hallo Nijl,

Welkom hier!
Ik hoop dat Senghe alleen maar voordeel heeft van de KVV en dat hij snel opknapt!
[/quote]

Merci! Ik hoop t ook zo... Morgen op vakantie, een weekje Drenthe. Snel nog ff gecontroleerd of ons vakantiehuisje wel een vriezer heeft :roflmao:
Vanmorgen lekker stom geweest: de kvv zonder kokend water gegeven :-[ Ik was nog niet wakker. Drolletjes werden iets lichter van kleur en maar een beetje dunner, dus schade lijkt mee te vallen, gelukkig. Beetje dom...
Nou ja, over een week zijn we ook weer van dat kokend water af :)
Vooralsnog gaat Senghe hartstikke goed.
Wat heb jij eigenlijk voor hond(en)?

Leuke forumnaam heb je trouwens, Oesje was ook de bijnaam van mijn broertje toen hij heel klein was. Er is ook een Belgische film die zo heet, trouwens.

Lik aan allemaal van Senghe!
Door Nijl
#2006107
[quote="Els77"]
Welkom op het forum  :)!

[/quote]

Merci! Ben ook benieuwd naar jouw woef! En wat voer jij hem? En hoe doet 'ie t daarop?
Door Limpy
#2006126
:hi:
Ach een keer zonder kokend water zal hij best kunnen hebben hoor, vooral geen zorgen over maken!
Als je maar een vriesvak hebt daar op vakantie, kom je ook een eind mee hoor.
Door Linda en Kiri
#2006914
Welkom op BP... Ik hoop dat je pup net zo hersteld van Kvv als de mijne. Kiri (rottweiler) had nl een ontzettende ondergewicht toen we haar kregen. (8 weken en 3 kilo, 11 weken en nog geen 5 kilo zijn) Na de 12 weken op  KVV gezet en ze is nu 17 weken en 12.5 kilo, dus ze is langzaam haar achterstand aan het bijwerken. Dus hoe dan ook heb je de juiste beslissing gemaakt om je toller om te zetten...
Door nienk
#2006954
hoi welkom hier! goede beslissing om je hond over te zetten!

en wat betreft zijn gedrag: ook dat zou wel eens kunnen verbeteren door kvv.

het is natuurlijk lastig te zeggen wat door het voer komt en wat door gewoon ouder worden, maar toen ik Reus voor het eerst over zetten (hij was toen dik 1 jaar oud) werd hij veel relaxter. net alsof hij zijn energie beter onder controle had.

wellicht kan je, als je hond en jij gewend zijn aan het kvv voeren, eens kijken om de overstap naar BARF te maken? dan heeft je hond lekker wat te doen voor zijn eten, knagen, nadenken hoe ie dat rare ding nou weer op gaat eten, etc. dat is een goede stimulans voor zijn hersenen en helpt hem wellicht ook in zijn gedrag.
Door Nijl
#2008183
[quote="nienk"]
hoi welkom hier! goede beslissing om je hond over te zetten!

en wat betreft zijn gedrag: ook dat zou wel eens kunnen verbeteren door kvv.

het is natuurlijk lastig te zeggen wat door het voer komt en wat door gewoon ouder worden, maar toen ik Reus voor het eerst over zetten (hij was toen dik 1 jaar oud) werd hij veel relaxter. net alsof hij zijn energie beter onder controle had.

wellicht kan je, als je hond en jij gewend zijn aan het kvv voeren, eens kijken om de overstap naar BARF te maken? dan heeft je hond lekker wat te doen voor zijn eten, knagen, nadenken hoe ie dat rare ding nou weer op gaat eten, etc. dat is een goede stimulans voor zijn hersenen en helpt hem wellicht ook in zijn gedrag.

Zou heeeel fijn zijn. Hij is niet bepaald makkelijk( wel heeel lief). Ben benieuwd. Hij kreeg trouwens hiervoor wel Orijen en snacks zonder allerlei rotzooi( gedroogd vlees en Henne zalmsnacks), dus de hoeveelheid troep zal
nog wel meegevallen zijn. Maar ik vraag me wel af, of ie alls wat ie nodig had uit z'n voeding heeft opgenomen. Hij had natuurlijk om de haverklap colitis of soms een virus, en dan verdwijnt een deel van t eten ongebruikt naar buiten  :-\

Qua voedselverrijking zit ik me al te verheugen op de kippennekken en karkassen. Senghe is dol op eten knagen, gaat ie vast geweldig vinden! We proberen t nu al interessanter te maken door bv een Kong te vullen met een stukje gedroogde kipfilet en dan de KVV erbij in duwen. Of zo'n puzzel
met stukjes gedroogd vlees. Maar echt vindt 'ie  leukst( heb stiekem
ooit eens n rauw bot geprobeerd). Over 8 dagen eet ie 100% KVV zonder kokend water, en kunnen we gaan experimenteren. Laat een vriendinnetje van mij nou vlak bij Any Animal( Heiloo) wonen...

Helemaal Barf wordt lastig: we hebben
een piepklein huisje, waar de extra vriezer te laten? Maar af en toe wat van t betere knaag-
of verscheurwerk moet lukken  :)
[/quote]
Door Nijl
#2008190
[quote="Linda en Kiri"]
Welkom op BP... Ik hoop dat je pup net zo hersteld van Kvv als de mijne. Kiri (rottweiler) had nl een ontzettende ondergewicht toen we haar kregen. (8 weken en 3 kilo, 11 weken en nog geen 5 kilo zijn) Na de 12 weken op  KVV gezet en ze is nu 17 weken en 12.5 kilo, dus ze is langzaam haar achterstand aan het bijwerken. Dus hoe dan ook heb je de juiste beslissing gemaakt om je toller om te zetten...
[/quote]
Jeetje wat een mager hondje. En net terwijl
ze het eten zo hard nodig heeft om te groeien. Ben blij voor jullie dat ze nu
beter gaat. Senghe stuurt een lik: hij is dol op pups :)
Door Linda en Kiri
#2008309
[quote="Nijl"]
Jeetje wat een mager hondje. En net terwijl
ze het eten zo hard nodig heeft om te groeien. Ben blij voor jullie dat ze nu
beter gaat. Senghe stuurt een lik: hij is dol op pups :)
[/quote]

Gelukkig is ze nooit mager geweest. Rank ja. Maar ik heb nooit de ribben kunnen zien. Ze was gewoon klein, was al bijna bang dat ik per ongeluk de cavia had meegenomen ;D. Nu kan ik er wel grapjes om maken, maar een paar weken geleden echt niet. Ze heeft onder strenge controle van de DA gestaan en volgens hun zag Kiri er altijd gewoon prima uit. (Maar klein idd)
Maar ze zien nu ook het verschil. Ze glanst zoooo mooi. Een echt glimmertje.
Vandaar dat ik ook hoop dat Senghe het er goed op gaat doen en dat het getot met zijn gezondheid strakjes voorbij is. DAn mag jij als baasje ook weer rustig ademen en genieten van je hond.

Kiri geeft trouwens een lebber terug :biggrin2: (haar vriendinnetje op de cursus is ook een toller)
Door Nijl
#2008867
Linda en Kiri schreef: Gelukkig is ze nooit mager geweest. Rank ja. Maar ik heb nooit de ribben kunnen zien. Ze was gewoon klein, was al bijna bang dat ik per ongeluk de cavia had meegenomen ;D. Nu kan ik er wel grapjes om maken, maar een paar weken geleden echt niet. Ze heeft onder strenge controle van de DA gestaan en volgens hun zag Kiri er altijd gewoon prima uit. (Maar klein idd)
Maar ze zien nu ook het verschil. Ze glanst zoooo mooi. Een echt glimmertje.
Vandaar dat ik ook hoop dat Senghe het er goed op gaat doen en dat het getot met zijn gezondheid strakjes voorbij is. DAn mag jij als baasje ook weer rustig ademen en genieten van je hond.
Fijn dat ze er iig nog goed uitzag. Maar 3kg bij 8 weken is zelfs een stuk
lichter dan Senghe woog toen we 'm ophaalden. Ik meen me te herinneren dat uw toen 4,5 kg woog, maar heb de gegevens niet mee op vakantie 8) En da's dan nog een stuk kleiner ras.
Wat een feest, als je hondje dan eindelijk normaal begint te groeien.
Kiri geeft trouwens een lebber terug :biggrin2: (haar vriendinnetje op de cursus is ook een toller)
Teken van goede smaak ;)

Sinds vandaag 100% KVV( ok, nog wel
eerst overgoten met kokend H2O, maar toch. Ook eerste "nadeel" aan de KVV ontdekt: ik kan de drollen niet meer vinden door gewoon m'n neus te volgen :biggrin2: En ze zijn ook al veel kleiner...

Senghe is altijd al een goede eter geweest(typisch Retriever), dus ik had nooit verwacht dat t nog enthousiaster kon. Nou, wel dus: hij stond vandaag te stuiteren toen ik z'n eten klaarmaakte. En moest ie ook
nog wachten totdat ik de Kong gevuld had ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door