Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Monoxxide
#2004431
Hallo

Zit met een vraag over een puppy gewend te maken aan barf.
Pup is nu 4,5 maanden oud en eet sinds wij hem hebben op 8 weken kvv, laatste maand darf kvv dewelke goed grof gemalen is, ook krijgt hij nu en dan een platgeslagen kippenekje erbij.Nu wilde ik hem vorige week wat beginnen leren te kauwen in plaats van alles wegslikken en had hem een hele kwartel gegeven.
Heb dit na nog geen 2 minuten uit zijn keel moeten trekken omdat hij alles naar binnen probeert te slokken.Hij is erg voedingsgericht, ook als je iets laat vallen denkt i dat het eten is.Soms lijkt het wel of hij weken geen eten heeft gehad en dat is zo elke maaltijd weer.
Met mijn oudere EB was ik pas na 6 maanden overgestapt van brok naar kvv en dan naar 3-4 barfdagen per week naast de kvv.Zij heeft dit gedrag nooit vertoond en heeft altijd rustig gegeten.
Nu was ik aan het denken om puppy eens wat echt groot te geven, eendenkarkas of een rij zachte ribbetjes zodat hij het zeker niet kan proberen weg te slikken.Wat er overblijft zou ik dan kunnen aanvullen en aan de grote geven.
Is dit veilig om te proberen aangaande vertering op deze leeftijd of wacht ik daar beter nog wat mee tot hij iets ouder is en begint hij dan vanzelf rustiger te eten?
Hij is bvb ook niet achterdochtig als ik met mijn hand bij de bak kom, wilt gewoon zijn eten zo snel moelijk op hebben.
Door Esther Q
#2004483
Een hele kwartel slikte hij zo in? Jeetje. Hij verteert tot nu toe alles goed? Dus de grofgemalen kvv (zitten daar dus grof gemalen stukjes bot in?) en platgeslagen nekken? Als dat zo is dan kun je wel iets groters proberen ja. Ik zou ribben alleen doen als ze echt heel zacht zijn. Misschien is een runderstrot een idee om te geven. Daar zit alleen kraakbeen in, maar die is zo groot, dat moet ie wel kauwen. Voer je weleens uit de hand? Wordt hij dan nog heviger, of juist rustiger? Mijn hond is erg bezitterig op voer, maar uit de hand eten doet ie heel rustig.
Door Monoxxide
#2004498
Verteren doet hij goed, ontlasting is altijd goed. Soms hier en daar eens een stukje van eierschaal maar dat is het ook. Probeer soms wel eens uit de hand te geven maar dat maakt niet veel verschil, hij luisterd nochtans wel, laat hem altijd gaan zitten voor ik de bak neerzet. Ik laat ze ook altijd apart eten maar het gebeurt wel eens dat de grote terug binnenkomt als hij aan het eten is en dat geeft geen gegrom ofzo dus volgens mij heeft hij geen schrik dat het eten weg genomen wordt. Ik ga dan toch maar eens iets echt groot proberen te geven en runderstrot proberen te vinden, heb dit nog nooit gegeven. Misschien als hij het eens doorheeft dat het wel beter gaat met de kleine dingen ook.
Zijn tong sloeg al blauw uit, kwartel zat al een goed stuk in de keel.
Laatst gewijzigd door Monoxxide op di 03 mei 2011, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Esther Q
#2004519
Nou, blijf er maar goed bij in de buurt! Een hele grote lap pens (echt van 2kg zeg maar) kun je ook proberen. Daar moeten ze soms nog meer op knagen en aan trekken om het kapot te krijgen.
Door nienk
#2004541
je zou kunnen proberen om het vast te houden, en zo de hond te leten knagen. dat heb ik met Reus ook gedaan omdat ik bang was dat hij te grote dingen in zou slikken. vond het heel makkelijk gaan met een eendennek, die kan je makkelijk vast houden en dan aanbieden om aan te kluiven. zo leren dat hij een stukje moet kraken, het er af moet knippen en in moet slikken, nek stukje opschuiven, volgende hap.
Door Veerle-scrappyToo
#2004949
Hier een rottweilerpup van 18 weken en dus blijkbaar even oud.  Ik had die vragen ook allemaal, wij zijn wle meteen met barf gestart.  Als wij een nek wilden vasthouden om hem te leren knagen trok hij er eigenlijk meer aan omdat hij zoiets had van: ik moet en zal dat krijgen, ze willen het afnemen.  Zijn eetbak slurpte hij altijd zo snel mogelijk leeg ( alles werd wel plat geslagen en in kleinere stukken gesneden).  Zijn vertering was ook wel niet super omdat te grote stukjes bot er onverteerd weer uitkwamen.  Wij zijn dus heel lang blijven plat slaan omwille van de vertering MAAR dat snel eten hebben we wel aangepakt.
Gizmo moest in zit en dan lieten we de pot met eten achter onze benen zakken tot op de grond.  stelde hij zich recht: pot omhoog en terug in een zit gezet.  Als de pot op de grond stond en hij bleef mooi zitten dan stapten we achteruit tot we de pot tussen onze benen hadden, hij moet nog steeds blijven zitten.  Wil hij op zijn pot afstappen kan je nog steeds goed ingrijpen voor hij aan zijn pot geraakt.  Daarna verder stappen tot de pot voor je benen staat en als hij kalm blijft nodig je hem uit om te komen eten.  We hebben dat ongeveer één weekje gedaan en hij begon gewoon kalmer te eten, knaagde ook meer.  Ligt het aan de werkwijze...ik denk van wel.  Een kat mocht in zijn buurt komen, hij gromde enkel even.  Voordien zou hij bog sneller beginnen slikken zijn uit schrik dat de kat iets zou nemen. ( grommen is ondertussen gestopt omdat we hem een foei gaven)  En ondertussen hebben we het zo ver gekregen dat zelfs onze Nena al één keer gewoon op een meter van hem mocht liggen terwijl hij rustig at. (Nena wel onder appèl)
Pas nu vertrouw ik het om hem een groter stuk karkas te geven ( en ook omdat zijn vertering er blijkbaar ook klaar voor is).  Voordien zou ik het niet vertrouwd hebben omdat hij net zo snel alles inslikte...
Ik zou dus eerst dat slikken en slurpen er proberen uitkrijgen zodat hij echt tijd neemt om te kauwen, ook als er onverwacht iemand in de buurt komt waardoor hij wil slurpen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door