Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Poedelpret
#2005650
Sinds gisteren mn droogmachine binnen en nu vind zowel manlief als ik dat ie toch wel erg heet wordt.
Vleesjes erin en die waren met een uurtje of 4 toch wel goed droog?
Als ik de deksel beet pak is het wel heet, als ik mn handen aan de zijkant doe (op 5 ringen, open gestapeld) dan vind ik het erg warm. Hoe kom ik er nu achter of hij niet warmer is dan normaal?
Heb geen meet ding voor de oven oid = aanvulling = mn digitale kookwekker van ikea heeft ook een temp kabeltje met vleespin en hij blijft hangen op 79 graden. Is dit goed?
Hij staat binnen in de hondenkamer (ipv kinderkamer  :biggrin2:) op de trimtafel te drogen.
Laatst gewijzigd door Poedelpret op do 05 mei 2011, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lonaa
#2005652
Die van mij wordt ook zo warm hoor.

Als ik hem net uitzet, wordt ik er ook niet vrolijk van om die ringen vast te pakken. ;)

Ik weet niet wat voor vlees je erin gelegd hebt? En houdt er rekening mee dat binnen in het vlees veel langer duurt om te drogen. ;)
#2005660
Allerlei spiervlees; oa rund, hert, eend, kalkoen. Alles kleine stukjes en minimaal vet eraan.
Temp blijft 79 graden heb ik net kunnen meten. Vrij heet maar geloof nog wel binnen marges?

Goed om te weten van de binnenkant / langer drogen, dank!
Door Lonaa
#2005661
Claudia N schreef: Allerlei spiervlees; oa rund, hert, eend, kalkoen. Alles kleine stukjes en minimaal vet eraan.
Temp blijft 79 graden heb ik net kunnen meten. Vrij heet maar geloof nog wel binnen marges?

Goed om te weten van de binnenkant / langer drogen, dank!
T ligt er een beetje aan hoe 'dik' de stukjes zijn.

Ik droog met regelmaat lamslong, die snijd ik in grote dunne plakken. Als je die dan droogt en breekt en ze zijn van de binnenkant nog donkerbruin en zacht, dan zijn ze nog niet droog.
De buitenkant wel, die is kurk en kurk droog. :)
Als je de vleesjes die je er nu in hebt liggen, doormidden breekt, en het vlees heeft nog 'vlees'structuur (zoals draadjesvlees zeg maar) vind ik ze nog niet goed droog. :)
Door nienk
#2005683
mijn bohmann wordt ook wel warm hoor, maar ik vind het niet verontrustend.

ik laat de spulletjes in de droger zitten totdat ik het kan breken met een duidelijke KRAK, dus niet dat je het nog kan buigen. en dan doe ik meestal nog een tijdje voor de zekerheid.
#2005711
Ik heb geen Bomann (heb een Sencor), maar ik vind 79 graden wel erg warm. Degene die ik heb, wordt niet zo warm.
Ik laat het vlees altijd aan de lucht nadrogen in een mand, dan kun je de droogtijd sowieso verkorten. Zeker met long scheelt dat aanzienlijk, dat werkt met dikke stukken ook heel goed. Een paar uur drogen totdat de buitenkant helemaal droog is en daarna aan de lucht. Binnen een week is het van binnen ook helemaal droog en het schimmelt niet.  :)
Door ien
#2005729
Ik heb ook een bomann en laat ik nou heel toevallig vanmorgen een oventhermometer er in gelegd hebben om de temperatuur te meten  ;D

Ik wilde kippennekjes drogen en daarom wilde ik toch wel zeker weten of de temperatuur niet te hoog wordt.

Ik heb de thermometer er gewoon in gelegd tussen de kippennekjes die ik op de bovenste schaal had gelegd (en bij dit type bomann blaast ie de lucht vanaf boven, ik geloof dat dat nog wel kan verschillen).  Ik had gewoon alle 5 de schalen er in zitten (de rest gevuld met long  :D ). En ik droog dus altijd met de schalen gewoon "in elkaar"  dus niet zo gestapeld dat je aan de buitenkant van die luchtgaten hebt dat zal misschien ook nog invloed hebben op de temperatuur.

En... toen ik keek nadat ie er ruim 4 uur in lag, gaf de thermometer 50 graden aan  :)  Mooi op themperatuur dus!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door