Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door eefje
#2005292
harley is van het weekend gegrepen door een landseer reu die hem even helemaal door elkaar geschud heeft(aan zijn strotje) dus we mogen van geluk spreken dat hij er nog is.
Maar nu het volgende,hij heeft een flink gat van een hoektand in zijn nek zitten en die is gaan smetten,ik bedoel vooral de huid eromheen.
Het heeft flink gebloed en ik heb het uitgespoeld maar blijkbaar niet genoeg want het lijkt nu wel 1grote hotspot.
Ik ben vanmorgen naar de da geweest en daar heb ik ab meegekregen en een zalf voor in de wond,we moeten het 2xdaags schoonmaken met een dettoloplossing en dan daarna die zalf in het gat spuiten,de ab zou de hotspot tegen moeten gaan of eigenlijk over moeten laten gaan.
Nu vraag ik me af,moet ik de huid die nu zo vreselijk geirriteerd is nog behandelen met een zalf ofzo?
De da vond het niet nodig,de ab zou daarvoor zijn maar goed ik hoor wel eens mensen over honingzalf of groene leem,is dat hier misschien ook wel handig of niet?
Ik heb foto's van de wond maar het ziet er niet lekker uit

Afbeelding

Afbeelding

als er iemand nog handige tips heeft hoor ik het graag.
Harley is momenteel plukrijp,had maandag eigenlijk naar Do moeten gaan maar dat hebben we toch maar niet gedaan vanwege de beursheid van Harley,hij heeft overal spierpijn en is behoorlijk beurs geschud.
Maar ja door die dikke vacht hebben we het dus blijkbaar ook niet goed genoeg schoongemaakt,komt bij dat we er niet aan mochten zitten omdat het zo zeer deed.
Nu is hij geschoren om de wond heen en kunnen we er beter bij gelukkig,hopelijk krijgen we zo alles weg.
Laatst gewijzigd door eefje op ma 09 mei 2011, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
#2005297
Ik zou zelf voor honingzalf gaan MAAR aangezien de arts je een zalf gaf voor in het gat weet ik niet of het goed is om die twee zalfen samen te gebruiken.  Want ik denk dat je het niet gaat kunnen voorkomen dat die twee met elkaar in contact gaan komen.
Misschien zou je kunnen ontsmetten/spoelen met zilverwater en daarna als dat opgedroogt is de zalf van de DA gebruiken.  Zit er iets speciaals in de zalf van de DA? ( cortisone, ...)
#2005300
Wel erg zeg,  :o nog wat gehoord van de andere hondenbezitter?

Als hij een kuur heeft gekregen, mag je verwachten dat die ook de hotspot aanpakt.
maar een likje honingzalf  kan zeker geen kwaad.
Een vervelende plek, dat wel.
Kan hij makkelijk bij om te krabben, terwijl een kap   daar net druk gaat geven   :-\
Beterschap  :)
#2005301
Ik zou het zo doen als de d.a. heeft voorgesteld. Hij krijgt dan toch ook zalf in en op de wond?
Ik weet niet wat voor een soort zalf dat is, maar zal denk ik ook wel een AB zalf óf een hele goeie desinfecterende zalf zijn.
Verder lucht erbij en zo droog mogelijk houden, dan geneest hetmeestal toch nog sneller dan je van te voren denkt :)

Sterkte met je patient :)

Ps zilverwater zou ik nu ook nog niet doen, je weet niet wat het samen met de zalf doen. Je kan natuurlijk morgne nog even bellen met d.a. en vragen of het een goed idee is.
#2005315
potjandori
dat is toch een vlinke wond!!
een dipe wond laten we zo zeggen
helaas kun je nu niet veel doen alleen schoon houden en in de gaten houden

dicht maken kan alleen operatief, en echt steriel allemaal, tis namelijk te laat om hem dicht te maken
#2005333
Pauline,
Het gaat op zich wel met harley,we mogen er niet aankomen en een halsband om doet zeer(hij trekt nu iig niet meer,toch nog 1voordeel)
Verder gaat het goed.
Het gevecht was nogal heftig en onverwacht en eigenlijk ook geen echt gevecht,hij had harley gelijk bij zijn keel en ging met hem schudden alsof het een knuffel was die dood moest.....heel eng.
We zijn er dus beiden bovenop gesprongen en daardoor zelf ook niet ongeschonden gebleven,hij is door zijn hond en vermoedelijk ook Harley gebeten en ik heb een gat in mijn pink zitten van Harley.
Die was in dikke paniek waardoor ie wild om zich heen ging happen toen hij wat in de buurt van zijn bek voelde.
Maar we waren beiden zo geschrokken en daarbij had die man dit echt nooit verwacht en dus dacht ik alleen maar,wegwezen ,naar huis en de schade opnemen,ik had verder ook niks bij me,geen tel.of pen ook maar ik heb ook eigenlijk geen zin in rompslomp.
Ik hoop alleen maar dat deze man die hond niet meer op strand loslaat,het had nl ook harley's laatste wandeling kunnen zijn en ik vind het dus niet verantwoord om met zo'n grote zware agressieve hond op strand te lopen.
Maar goed geeft niet,belangrijkste is dat harley opknapt!
Pure honing heb ik in huis :thumbsupup:
#2005341
eefje schreef: ik moest dettolverdunning gebruiken.
Ik weet het ook niet. Ik weet alleen dat de groene ook goed helpt tegen kleine ontstekingen en zo. Ik moest dat toen gebruiken van de DA. Sindsdien heb ik met zeer grote regelmaat zo'n fles in huis. Daarbij vind ik het ook lekker ruiken.

Maarreh... dat verhaal is niet misselijk zeg. En ook nog gaan schudden dat is prooigedrag. Ik kan me goed voorstellen dat je flink bent geschrokken. Ik hoop dat het met jouw pink ook snel beter zal gaan.
#2005426
Jeetje dat is idd best een nare wond, arme Harley  :-\
Het lijkt mij ook flink beurs eromheen.
Arnica pilletjes van VSM schijnen goed te helpen tegen kneuzingen, blauwe plekken en spierpijn.
Je hebt er ook zalf en druppels van, maar zalf zou ik er niet opsmeren omdat het open is.
Dus dan eerder de pilltjes of evt druppels.
Zoek hier maar eens met de zoekfunctie, het word vaker gegeven met goed resultaat (bij mens en hond).

Beterschap!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door