Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door WillyP
#2005177
Ik vraag me af of stuifmeelpollen ook helpen tegen jeuk die komt van pollen/buitenaf. Aangezien dit ook werkt bij hooikoorts. Wie weet er meer over. Heb al wat opgezocht, maar kan niet echt een duidelijk antwoord vinden.

En zo ook voor honing, wat doet dit allemaal voor de hond, en dan wel de koudgeslagen honing.

Van propolis weet ik dat het de darmflora sterker maakt, maar wat doet het nog meer?
#2005714
MAg ik gebruik maken van dit topic om een vraag te stellen die bij mij eignelijk al lang leeft en hier van toepassing is?
Is er een groot verschil tussen propoliszalf en honingzalf?  Toen ik in de natuurwinkel honingzalf wou gaankopen raadde de verkoper mij eigenlijk propoliszalf aan.  En eerlijk is eerlijk, ik ben héél tevreden over propoliszalf en over propolistinctuur.  Maar heeft het nut om honingzalf zelf ook in huis te halen ?
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2007514
Heb de stukken gelezen, maar eigenlijk nog niet echt een goed antwoord op mijn vraag gevonden. Ik denk wel dat de propolis in zijn algemeen heel goed is om te geven. Maar hoeveel en hoelang? En zijn alle propolistincturen hetzelfde?

De honing zou ik vooral gebruiken bij wondjes, verkoudheid,

Bij mensen met allergische klachten voor stuifmeel wordt aangeraden om voorzichtig te beginnen en reactie goed in de gaten te houden, dan te stoppen als die verergeren of zoniet, langzaam de dosering te verhogen. Maar er wordt nergens gezegd dat deze de reacties op pollen kunnen verminderen. 
#2007761
Ik antwoord nu even gewoon uit mijn gevoel, niets wetenschappelijk ondersteund dus ::) Maar het zou toch kunnen dat het toedienen van stuifmeelpollen werkt als een desensibileringsmethode? Alleen vraag ik me af of dit dan echt via korrels de beste methode is?
Puur pollen bvb is ook een mengsel van die pollen die je geeft om je lichaam te laten wennen aan die pollen in de hoop zo ondersteuning te krijgen van het lichaam als het in contact komt met die pollen i.p.v. de gekende allergische reactie.
Een echte sensibiliseringskuur werkt waarschijnlijk nog wel net iets anders- sterkers denk ik, daar wordt het toch echt onderhuids ingespoten... Ik heb 4 jaar lang spuiten gekregen in een sensibiliseringskuur en geloof me vrij...een reactie bleef niet uit hoor, mijn arm was elke keer gloeiende warm en daar stond me een bobbel op :o Ik heb het toen vervloekt maar...pluk er nu wel de vruchten van.
Veerle-scrappyToo schreef: MAg ik gebruik maken van dit topic om een vraag te stellen die bij mij eignelijk al lang leeft en hier van toepassing is?
Is er een groot verschil tussen propoliszalf en honingzalf? Toen ik in de natuurwinkel honingzalf wou gaankopen raadde de verkoper mij eigenlijk propoliszalf aan. En eerlijk is eerlijk, ik ben héél tevreden over propoliszalf en over propolistinctuur. Maar heeft het nut om honingzalf zelf ook in huis te halen ?
Niemand een idee?
Door Lizzy
#2008029
Bij mijn weten is er een groot verschil tussen honing en propolis. En dus ook tussen de zalven.

Propolis is een lijmachtige substantie, gemaakt door honingbijen uit knoppen, sap van planten en bomen (meestal hars), en andere botanische bronnen. Propolis wordt door bijen gebruikt om ongewenste kieren en openingen in het nest te dichten. De kleur van propolis varieert per bron, maar donkerbruin komt het meest voor. Rond kamertemperatuur is propolis klevering, maar bij koudere temperaturen is het hard en broos.

Honing is een natuurlijke zoetstof die door honingbijen wordt gemaakt. De hoofdingrediënten zijn bloemennectar, afscheidingsproducten van levende plantendelen, of uitscheidingsproducten van plantensapzuigende insecten op levende plantendelen. Deze grondstoffen bevat diverse suikers, mineralen en sporenelementen. De bijen veranderen de nectar in honing door er enzymen (diastase, invertase, katalase) aan toe te voegen en door het overtollige vocht van de nectar te laten verdampen.
Door Lizzy
#2008033
De werking van propoliszalf en honingzalf en het verschil daartussen is wat lastig. Volgens mij hebben ze beide een antibacteriele werking. En bevatten ze beide enzymen die de wondgenezing bevorderen. Dus als je een goede propoliszalf hebt die bevalt, is er weinig reden (denk ik) om honingzalf aan te schaffen.
#2008218
Bedankt Lizzy  :-*  De propoliszalf werkt hier bij Nena inderdaad heel goed.  Alleenheb ik zelf wel al gemerkt dat het prikt als de wonde open is  :o.  Daarom dat ik me afvroeg of honingzalf iets extra kon betekenen.  De vraag die nu dus naar boven komt: prikt honingzalf in open wondes.  Hoewel ik vermoed van niet naar aanleiding van de topics die ik daar over lees.
Maar de propolis doet hier altijd heel goed haar werk: wondes worden altijd mooi rustig en drogen goed in. Bultjes van uitslag verdwijnen altijd sneller precies.
Door Lizzy
#2008365
Als je ook het verschil ruikt tussen propolis en honing :o! Ik heb er wel wat beeld bij, dat propolis kan prikken. Honingzalf prikt volgens mij niet. Tenminste, ik heb daar zelf en bij de honden nooit iets van gemerkt.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door