Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2004866
Nou ik maak toch maar een topic aan voor bub en zijn allergieën, dan kan ik het mooi in 1 overzicht houden.
Afgelopen maanden heb ik hem alleen eend en haas gegeven en dat ging super goed!
Hij krijgt sinds een paar weken ook konijn erbij en langzamerhand ging het slechter met hem.
Vorige week konijn gestopt en het ging ineens weer goed, zondag weer wat konijn geprobeerd en verdomd weer last.
Dus gelijk niet meer gegeven en sinds gisteren gaat het weer goed.
Dus ik kan echt hier uit opmaken dat Bubba echt niet tegen konijn kan.
Aan de ene kant vervelend, aan de andere kan gelukkig wel weer wat gevonden!


Mijn vraag is nu, ik wil wachten met nog een vleessoort toe te voegen tot ik zeker weet dat het een tijd goed met hem blijft gaan.
Maar krijg hij genoeg voedingswaarden binnen met maar 2 vleessoorten en 2 soorten organen (lever en hart).
Wat hij krijgt van eend en haas zijn: eendenhartjes, eendenlever, eendenvlees en eendenbot, hazenvlees en hazenbot.
Nu krijgen honden die kvv krijgen ook maar een klein aantal aan diersoorten binnen, maar daar zitten vaak wel vitamines of andere voedingsstoffen bij in verwerkt.
Zal ik Bubba iets extra's erbij moeten geven?
Liefst doe ik dat voorlopig niet, omdat ik bang ben voor reacties en dingen door elkaar te halen.
Alle tips zijn welkom!


--------------------------------------------------------------------------------------------
Lijst waar Bubba zonder twijfel allergisch voor is:

----------
Rund    ]
Lam      ] -----> grazers?
Geit      ]
Paard   ]
----------
Konijn
Meelmijt
Alternaria alternata (schimmel)
Hooikoorts?



Allergie test (moet je ff inzoomen om te lezen):
http://i64.photobucket.com/albums/h185/ ... ietest.png

Allergische reactie:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door BubbaBling op za 21 mei 2011, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2004876
tjah, misschien komt hij her en der iets te kort, maar wat is nou erger, een hond die iets te kort komt, of eentje die steeds allerlei klachten heeft omdat zijn baasje vind dat hij completer moet eten?

misschien kan je, als je zover bent dat je iets wilt toevoegen, gaan voor zalm? daar zit van alles in wat goed  voor hem en zijn vachtje is.

een ander idee is hert. hoewel dat ook een grazer is natuurlijk, maar wel wild. ik denk zomaar dat de grazers die jij noemt allemaal ongeveer hetzelfde te eten krijgen. en dat konijn is natuurlijk ook tam (neem ik aan?) dus dat krijgt ook weet jij veel wat voor voer binnen. dus wellicht gaat haas goed omdat haas wilt is en natuurlijk eet, geen brokkenmeuk, zegmaar.

daarom zou ik zeggen, zoek het, als je wilt toevoegen, in wild! of vis.

misschien is het een idee om hem nu even pro biotica of een andere weerstand verhoger te geven, om hem te helpen herstellen van het konijn?

succes!!
#2004879
Ik zou het zelf eerlijk gezegd niet goed weten... Hoe lang duren die "paar maanden" al dat hij enkel op eend en haas heeft gestaan? Heb je tijdens die paar maanden dan de lam,rund,geit en paard uitgeprobeerd aangezien je daar al zeker voor bent of hoe heb je die vleessoorten getest ( barf-kvv).

Mijn eerste vraag die naar boven komt....heb je bij die 4 diersoorten soms ook pens bijgegeven?  Misschien is hij dan niet allergisch aan het vlees maar aan het gras of de kruiden die in de pens zaten.  Alleen past paard volgens mij niet in dat rijtje want daar heb ik nog nooit maag of pens van tegengekomen  ??? )

Welke extra's je dan zou kunnen geven die geen reactie uitlokken...daar kunnen anderen je vast en zeker bij helpen.  Maar zo lang je niet zeker bent of het voor gras of kruiden zou kunnen zijn...opletten want in veel dingen zitten grasachtigen of granen verwerkt ( plantago bvb of hop of haver...)  Of ben je zeker dat er geen allergie voor pollen is ( zou kunnen dat er al een bloedtest is geweest aangezien je het zeker bent van de mijt en de schimmel...)

Als het niet te lang is geweest die paar maanden zou ik toch weer even alleen de eend en haas aanhouden aangezien het daar wel goed op gaat.  Zo krijgt hij de kans om echt alles van het konijn uit zijn lichaam te werken. MEt de eend zit je volgens mij toch vrij goed compleet...
Door BubbaBling
#2004886
nienk schreef: ik denk zomaar dat de grazers die jij noemt allemaal ongeveer hetzelfde te eten krijgen. en dat konijn is natuurlijk ook tam (neem ik aan?) dus dat krijgt ook weet jij veel wat voor voer binnen. dus wellicht gaat haas goed omdat haas wilt is en natuurlijk eet, geen brokkenmeuk, zegmaar.
Dat zou een hele goede verklaring kunnen zijn.
Ik nam juist konijn omdat ik dacht, hij kan tegen haas, dus dan vast ook tegen konijn.
Maar jouw theorie klinkt absoluut niet raar.
De haas die hij krijgt is idd wild, de kogeltjes vallen soms uit t vlees  :D

Wat betreft voedingstekort, natuurlijk wil ik hem allergievrij, maar tegelijkertijd is dat dubbel, want hoe gevoelig ben je voor dingen als je niet voldoende voedingsstoffen binnen krijgt.
Dus dat is een beetje dubbel, vandaar ook graag tips.
Door nienk
#2004893
precies, ik vind het ook lastig hoor met Reus en ben heel blij nu hij steeds meer dingen kan eten. Maar al die reacties van dat lijfje kost natuurlijk ook een heleboel energie.. lastig lastig!

overigens ben ik het ook met sella eens.
Door BubbaBling
#2004894
Veerle-scrappyToo schreef: Ik zou het zelf eerlijk gezegd niet goed weten... Hoe lang duren die "paar maanden" al dat hij enkel op eend en haas heeft gestaan? Heb je tijdens die paar maanden dan de lam,rund,geit en paard uitgeprobeerd aangezien je daar al zeker voor bent of hoe heb je die vleessoorten getest ( barf-kvv).

Mijn eerste vraag die naar boven komt....heb je bij die 4 diersoorten soms ook pens bijgegeven?  Misschien is hij dan niet allergisch aan het vlees maar aan het gras of de kruiden die in de pens zaten.  Alleen past paard volgens mij niet in dat rijtje want daar heb ik nog nooit maag of pens van tegengekomen  ??? )

Welke extra's je dan zou kunnen geven die geen reactie uitlokken...daar kunnen anderen je vast en zeker bij helpen.  Maar zo lang je niet zeker bent of het voor gras of kruiden zou kunnen zijn...opletten want in veel dingen zitten grasachtigen of granen verwerkt ( plantago bvb of hop of haver...)  Of ben je zeker dat er geen allergie voor pollen is ( zou kunnen dat er al een bloedtest is geweest aangezien je het zeker bent van de mijt en de schimmel...)

Als het niet te lang is geweest die paar maanden zou ik toch weer even alleen de eend en haas aanhouden aangezien het daar wel goed op gaat.  Zo krijgt hij de kans om echt alles van het konijn uit zijn lichaam te werken. MEt de eend zit je volgens mij toch vrij goed compleet...
Rund, lam, geit en paard is hij sowieso allergisch voor, dat is gewoon een feit, als ik daar iets van geef is het gelijk mis dus daar ga ik me absoluut niet meer aan branden.

Er is idd een bloedtest gedaan, en aangezien hij allergisch is voor alternata schimmel, kan hij gewoon geen groen eten.

Alternaria is een kosmopoliet. Als pathogeen van planten, gedraagt Alternaria zich vooral als een zwakte parasiet en ontwikkelt zich op oudere planten, groenten, verschillende organische resten, de bodem, voedselproducten, op papier enz.

Ik geef al nooit pens, magen en nekken dus dat kon de allergie niet zijn bij die diersoorten.
Alleen bij geit had ik dat geprobeerd, maar heb mijn twijfels dat dat alleen bij geit de allergie is.


Ja, eend is een goede diersoort en lekker vet dus dat zit wel goed.
Eend en haas krijgt hij nu zo'n dikke 3 maand, maar ik ga het sowieso eerst alleen even geven.
En ondertussen maar even brainwashen en bedenken wat de beste mogelijkheid is.
Door BubbaBling
#2004897
sella schreef: holistisch dierenarts.

Dit is eventjes teveel om te adviseren, hij heeft sowieso hulp nodig om te ontgiften.

Ik vraag me af wat de HD in dit geval kan doen.
Ontgiften is mss niet een verkeerde optie, ik moet alleen heel voorzichtig zijn met wat ik geef.
Door nienk
#2004901
persoonlijk heb ik het idee dat allergieën voort kunnen komen door een heel subtiel onderliggend probleem, waar de reguliere geneeskunde geen idee van heeft. niet dat je dat probleem weg zou kunnen nemen, maar een allergie is een weerstand probleem, en waar dat weerstandprobleem vandaan komt kan wijze op een manier de hond wat extra te ondersteunen. dan blijft hij allergisch, maar kan wellicht wel sterker zijn, minder extreme reacties vertonen en over het algemeen beter in zijn vel zitten.

Daarom krijgt Reus nog steeds de chinese kruiden voor zijn lever-warmte.
#2004904
BubbaBling schreef: Rund, lam, geit en paard is hij sowieso allergisch voor, dat is gewoon een feit, als ik daar iets van geef is het gelijk mis dus daar ga ik me absoluut niet meer aan branden.

Er is idd een bloedtest gedaan, en aangezien hij allergisch is voor alternata schimmel, kan hij gewoon geen groen eten.

Alternaria is een kosmopoliet. Als pathogeen van planten, gedraagt Alternaria zich vooral als een zwakte parasiet en ontwikkelt zich op oudere planten, groenten, verschillende organische resten, de bodem, voedselproducten, op papier enz.

Ik geef al nooit pens, magen en nekken dus dat kon de allergie niet zijn bij die diersoorten.
Alleen bij geit had ik dat geprobeerd, maar heb mijn twijfels dat dat alleen bij geit de allergie is.


Ja, eend is een goede diersoort en lekker vet dus dat zit wel goed.
Eend en haas krijgt hij nu zo'n dikke 3 maand, maar ik ga het sowieso eerst alleen even geven.
En ondertussen maar even brainwashen en bedenken wat de beste mogelijkheid is.
Dan klinkt de uitleg van Nienk me best wel logisch...ze eten allemaal hetzelfde de grazers.  Maar hert...dat is toch ook niet écht wild meer, die eten volgens mij bijna hetzelfde als de koeien, lam en zo meer eten.  Lijkt me dus moeilijk...ik zou voor een vissoort gaan idd.  Zalm of makreel?  Kans is dan heel groot dat het dan wel goed gaat ALS de oorzaak ligt in de voedingsbron van de dieren die je wil gaan voeren.
Maar dat is denk ik wel een klein beetje natte vinger werk.  I zou ook voor de holistische DA gaan.  Dit is blijkbaar een vrij moeilijke allergie...
#2004911
Nog een vraag die in me opkomt...als je schrijft dat het slechter gaat...wat bedoel je dan precies?  Jeuk, slechte stoelgang, gewoon slecht in zijn vel zitten en geen fut hebben,...

In welke mate kan het in gras lopen, een park,een weide...van invloed zijn op dit alles als je denkt aan die schimmel. 
Door BubbaBling
#2004912
Veerle-scrappyToo schreef: Dan klinkt de uitleg van Nienk me best wel logisch...ze eten allemaal hetzelfde de grazers.  Maar hert...dat is toch ook niet écht wild meer, die eten volgens mij bijna hetzelfde als de koeien, lam en zo meer eten.  Lijkt me dus moeilijk...ik zou voor een vissoort gaan idd.  Zalm of makreel?  Kans is dan heel groot dat het dan wel goed gaat ALS de oorzaak ligt in de voedingsbron van de dieren die je wil gaan voeren.
Maar dat is denk ik wel een klein beetje natte vinger werk.  I zou ook voor de holistische DA gaan.  Dit is blijkbaar een vrij moeilijke allergie...
Ja Nienk kwam met een goede logica!
Hert ga ik niet geven, ik zie dit ook als grazer en op 1 of andere manier voel ik me daar niet goed bij.
Zalm is wat ik ga proberen en kip, maar eerst even een tijd niks.
Kip heeft hij ook een tijd gehad en ging ook goed, maar ik vind het nu nog te snel om te zeggen dat hij daar tegen kan.
Zalm is gewoon erg goed voor zijn huidje, alleen lust hij het niet zo graag (mss maar door het andere vlees doen).

Ondanks dat hij lekker door het gemaaide gras heeft gerend gisteren heeft hij nog steeds geen last van jeukende pootjes, dus dat is toch wel heel wat!!!


Alleen nog 1 ding:
In huizen komt Alternaria zeer frequent voor. De groei van Alternaria werd waargenomen op muren of zelfs op meubeltextiel en in het stof van matrassen. In meer dan 50% van de stalen van stof van matrassen in vochtige omgevingen werden deze sporen waargenomen.

Hij krabt meer als hij in bed ligt, en overdag soms helemaal niet.
De kussens, dekens, mandjes enzo was ik geregeld uit, maar mijn matras is moeilijk te doen.
Mss eens kijken naar een bescherming van plastic ofzo om niet direct in de stoffen van de matras te liggen.
Door BubbaBling
#2004913
Veerle-scrappyToo schreef: Nog een vraag die in me opkomt...als je schrijft dat het slechter gaat...wat bedoel je dan precies?  Jeuk, slechte stoelgang, gewoon slecht in zijn vel zitten en geen fut hebben,...

In welke mate kan het in gras lopen, een park,een weide...van invloed zijn op dit alles als je denkt aan die schimmel. 
Ik zal even ene foto plaatsen in het eerste bericht, moment  ;)
Door BubbaBling
#2004919
Veerle-scrappyToo schreef: Nog een vraag die in me opkomt...als je schrijft dat het slechter gaat...wat bedoel je dan precies?  Jeuk, slechte stoelgang, gewoon slecht in zijn vel zitten en geen fut hebben,...

In welke mate kan het in gras lopen, een park,een weide...van invloed zijn op dit alles als je denkt aan die schimmel
Mss moet ik hem proberen te gaan sensibiliseren wbt de alternaria alternata, het klinkt toch wel dat deze allergie echt zijn overhand heeft.
Door BubbaBling
#2004922
Veerle-scrappyToo schreef: Nog een vraag die in me opkomt...als je schrijft dat het slechter gaat...wat bedoel je dan precies?  Jeuk, slechte stoelgang, gewoon slecht in zijn vel zitten en geen fut hebben,...

In welke mate kan het in gras lopen, een park,een weide...van invloed zijn op dit alles als je denkt aan die schimmel. 
Foto staat in het eerste bericht.
Hij krijgt last van jeuk op zijn lichaampje, maar dat is niet verontrustend ofzo, het zijn zijn pootjes wat echt een drama is.
Zoals je kan zien op de foto worden ze knalrood, schilferig, veeeeeeel jeuk en als hij er op kauwt gaat het soms zelfs tot bloedens toe open.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door