Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Julianvm
#2004452
Ik heb net heerlijk gekookt :o.
Maar nu heb ik een stuk varkensfilet over gewoon uit de supermarkt.
Kan ik dit aan mijn hond geven.
Groeten Julian
Door Julianvm
#2004463
Julianvm schreef: Ik heb net heerlijk gekookt :o.
Maar nu heb ik een stuk varkensfilet over gewoon uit de supermarkt.
Kan ik dit aan mijn hond geven.
Groeten Julian
Het gaat hier natuurlijk om een rauwe varkensfilet
Door Martine-Tom
#2004476
Bereid zou ik het wel geven als ik het zou hebben rauw niet.
Maar ik denk dat de meningen er nogal over verschillen ;)
Door Esther Q
#2004477
Wij voeren al jaren varkensvlees in Estland. Ken je het aujeszki verhaal? Dat zou ik even lezen voordat je beslist. Als je aujeszki intoetst in de zoekfunctie krijg je allerlei topics hierover.

Een quote van deze site uit dit topic:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html
'Ik adviseer alleen om geen varkensvlees te geven. Niet alleen lopen we nog steeds (minimaal) gevaar op de ziekte van Aujeszki, ook zijn veel honden overgevoelig voor varkensvlees.'
Door Julianvm
#2004506
Ok bedankt voor de reacties ik denk dat ik het dan maar gewoon niet geef.
Ik dacht misschien vind hij dat wel lekker maar ik ga geen risico nemen.
Dan heeft tie pech
Door Julianvm
#2004512
Esther Q schreef: Wij voeren al jaren varkensvlees in Estland. Ken je het aujeszki verhaal? Dat zou ik even lezen voordat je beslist. Als je aujeszki intoetst in de zoekfunctie krijg je allerlei topics hierover.

Een quote van deze site uit dit topic:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html
'Ik adviseer alleen om geen varkensvlees te geven. Niet alleen lopen we nog steeds (minimaal) gevaar op de ziekte van Aujeszki, ook zijn veel honden overgevoelig voor varkensvlees.'
Eng verhaal. Bedankt voor het melden ik neem in iedergeval geen risico.
Door robbiekomvoor
#2004833
Esther Q schreef: Wij voeren al jaren varkensvlees in Estland. Ken je het aujeszki verhaal? Dat zou ik even lezen voordat je beslist. Als je aujeszki intoetst in de zoekfunctie krijg je allerlei topics hierover.

Een quote van deze site uit dit topic:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html
'Ik adviseer alleen om geen varkensvlees te geven. Niet alleen lopen we nog steeds (minimaal) gevaar op de ziekte van Aujeszki, ook zijn veel honden overgevoelig voor varkensvlees.'
Mag ik vragen waarom jij het ondanks alle risico's dan wel voert? :-\
Door Lonaa
#2004842
robbiekomvoor schreef: Mag ik vragen waarom jij het ondanks alle risico's dan wel voert? :-\
De risico's op aujeszki zijn best wel heel erg klein.

Ik voer ook geen varkensvlees, maar ik EET ook geen varkensvlees. Dat heeft niks met het aujeszki verhaal te maken, maar meer met het feit dat het ongezond is voor je door alle rotzooi die ze in die varkens stoppen.
Door Esther Q
#2005036
robbiekomvoor schreef: Mag ik vragen waarom jij het ondanks alle risico's dan wel voert? :-\
Ik schat in dat het risico hier net zo klein is als in NL. Klein dus, want NL heeft de status aujeszki vrij te zijn en in Estland is, als ik alles goed begrepen heb, aujeszki nog nooit voorgekomen bij varkens. Of iig niet in de afgelopen deccenia. Verder wordt hier ook streng gecontroleerd bij de slachterijen. Wat natuurlijk geen garantie is dat het nooit kan gebeuren en de gevolgen zouden afschuwelijk zijn. Maar wij voeren het dus toch omdat we weinig andere keus hebben. Het enige dat we kunnen krijgen is varken, rund en kip. Heel soms vis. En kip is erg onzeker, soms is het er wel, soms niet. En toevallig stonden we vandaag weer voor een dichte deur bij onze pensleverancier. Zomaar ineens hebben ze dan niets en wij dus geen eten voor de hondjes (en voor nop 150km gereden). Dan is de keuze voor varkensvlees vrij gemakkelijk gemaakt :)
Door robbiekomvoor
#2005484
Esther Q schreef: Ik schat in dat het risico hier net zo klein is als in NL. Klein dus, want NL heeft de status aujeszki vrij te zijn en in Estland is, als ik alles goed begrepen heb, aujeszki nog nooit voorgekomen bij varkens. Of iig niet in de afgelopen deccenia. Verder wordt hier ook streng gecontroleerd bij de slachterijen. Wat natuurlijk geen garantie is dat het nooit kan gebeuren en de gevolgen zouden afschuwelijk zijn. Maar wij voeren het dus toch omdat we weinig andere keus hebben. Het enige dat we kunnen krijgen is varken, rund en kip. Heel soms vis. En kip is erg onzeker, soms is het er wel, soms niet. En toevallig stonden we vandaag weer voor een dichte deur bij onze pensleverancier. Zomaar ineens hebben ze dan niets en wij dus geen eten voor de hondjes (en voor nop 150km gereden). Dan is de keuze voor varkensvlees vrij gemakkelijk gemaakt :)
Iedereen moet doen wat ze zelf het beste vind,maar varkensvlees is bij mij een grote no--way.
Ik heb vroeger eens een kat dood zien gaan aan aujeszky..,en geloof me,dat wil je echt niet mee maken :'(
Als ik dan de keus zou moeten maken tussen varkensvlees en een goede brok,zou ik persoonlijk voor brok gaan,hoe moeilijk dat ook is.
Door Esther Q
#2005489
robbiekomvoor schreef: Ik heb vroeger eens een kat dood zien gaan aan aujeszky..,en geloof me,dat wil je echt niet mee maken :'(
Waar was dat, in NL? En hoelang geleden? Was het jouw kat? Hoe weet je dat het aujeszky was en hoe was die kat aan varkensvlees gekomen? En kwam dat varkensvlees uit de gecontroleerde menselijke consumptie?
Door Lizzy
#2005508
Esther Q schreef: Waar was dat, in NL? En hoelang geleden? Was het jouw kat? Hoe weet je dat het aujeszky was en hoe was die kat aan varkensvlees gekomen? En kwam dat varkensvlees uit de gecontroleerde menselijke consumptie?
Ja, ik ben bang dat dit niet uit gaat maken. Al is het varkensvlees 10 keer gecontroleerd voor menselijke consumptie: Aujeszsy is geen showstopper om het vlees niet door te laten. Mensen krijgen er niks van namelijk.

Maar, inmiddels zijn er wel wat (nog steeds weinig) mensen in NL en BE en Dld die varkensvlees voeren. Omdat de landen status 10 hebben. Ik voer het nog steeds niet maar ik denk dat het risico uiterst klein is dat het je hond treft. Vroeger was het een doodnormaal iets. Dan zag de boer aan de boerderie-kat dat ie Aujeszky had.
Door Esther Q
#2005723
Lizzy schreef: Ja, ik ben bang dat dit niet uit gaat maken. Al is het varkensvlees 10 keer gecontroleerd voor menselijke consumptie: Aujeszsy is geen showstopper om het vlees niet door te laten. Mensen krijgen er niks van namelijk.
Dat mensen er niks van krijgen weet ik. Maar ik vraag me af of een met aujeszky besmet varken tegenwoordig in de supermarkt terecht zou komen. Daarom wil ik het graag weten, of het onlangs is gebeurd, of al langer geleden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door