Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door DarkWolf
#2004533
Wat denken jullie?

Augustus 2010: Phelan begint te krabben aan zijn oren, ik denk dat het oormijt is en geef een piptje Stronghold.
September 2010: Phelan krabt nog steeds, ik geef nogmaals een pipetje.
Oktober 2010: Phelan krabt nog steeds, ik geef nog een pipetje.
November 2010: Ik ga bij de DA voor zijn jaarlijke inentingen en vraag meteen om zijn oren na te kijken. Niks te zien, geen oormijt, geen infecties,.....DA vraagt zich wel af wat die grijze zones op zijn oorschelp zijn -> krijg toch Surolan mee
10 november 2010: Ik maak een afspraak in de dierenkliniek in Ninove. Ze denken aan een voedselallergie en ik moet elimineren + 10 dagen Aurizon (zalf) in zijn oren omdat ze toch een beetje vuil zagen.
November 2010 - begin februari 2011: Eliminatie met Eukanuba. Toevoeging van geperste brokken & kip veroorzaakt jeuk (conclusie: allergie aan kip & granen). Phelan vermagert van de hypoallergene brok en krijgt schilferige oorschelpen
Begin februari 2011: op KVV Tinlo Eend gezet voor 5 weken. Wegens teveel bot in de KVV rundsspiervlees beginnen toevoegen. 3 weken Tinlo geen reactie, na 2weken rundsspiervlees toe te voegen -> krabben.
Begin maart 2011: Op NRV gezet, meteen alles (behalve kip) gegeven. Uiteindelijk er achtergekomen dat hij dus ook op rund reageert en geschrapt uit het menu.
17 maart 2011: Ontdekking van zwarte oorranden (zie foto)
18 maart 2011 - 27 april 2011: Reeks onderzoeken: schimmel => inwrijven met Imaverol (negatief), slecht werkende schildklier  => bloed genomen (negatief), demodex (negatief). Komt het puur door zn voedselallergie? Raad van de DA => opnieuw elimineren.
!! Extra weetje: Hartslag genomen nadat hij een hele tijd in de tuin had rondgecrost & was maar 80! Daarnaast: een graatmagere hond. Ribben zichtbaar, ruggengraat lichtjes zichtbaar, heupen beginnen uit te steken.

NU:
- Sinds 28 april 2011 staat Phelan op Kiezenbrink Konijn. Opnieuw een eliminatiedieet.
Hij komt van 360gr vlees/dag, opgedreven naar 480gr/dag en momenteel 550gr/dag in de hoop dat hij eindelijk eens verdikt!
- Eenmaal buiten (wandeling, hondenschool) draagt hij een muilbandje, om te vermijden dat hij iets kan opeten.
- De laatste keer bij de DA is hij bijgekomen. Van 10,50 kg naar 10,65 kg. Het is niet veel, maar na al die maanden toch iets. Nadien is hij (denk ik) opnieuw vermagert en vandaag staat hij weer iets dikker (ik ben dus benieuwd morgen...).
- De zwarte randen & het grijs aan de oren blijft, is nooit weg gegaan of vermindert. Nu ontdekt dat hij ook grijze & schilferige zones heeft aan: oksels, liesplooien & achterpoten heeft. Dus het breidt uit...yipie ::)

Afbeelding
Door Esther Q
#2004540
3 weken Tinlo geen reactie, na 2weken rundsspiervlees toe te voegen -> krabben.
Begin maart 2011: Op NRV gezet, meteen alles (behalve kip) gegeven.


Gaf je bij de NRV ook rund?
En ben je al eens bij een holistische da geweest?
Door nienk
#2004553
ik zou je ook aanraden naar een  holistisch DA te gaan. samen een behandelplan opstellen en dat vol houden vol houden vol houden.

Reus heeft dit ook aan zijn oren gehad, zo'n klein plekje en als ik dan keek er een beetje aan zat vielen er zo haren en velletjes af. was bij hem een fase van zijn ontgiften, en na een tijdje ging  het over.
#2004627
Hoe hebben ze op schimmel getest als ik het mag vragen??? Bij mijn katten hebben ze dat met een borstel haar afgenomen en dat op kweek gezet.
Want puur imaverol erop smeren als ze schimmel hebben werkt niet. Je moet ook de omgeving meenemen en Intrafungol geven. Wij zijn er ruim anderhalf jaar mee bezig geweest om ons huis schimmelvrij te krijgen. Iedere keer als ik foto's zie van dieren met een schilferige huid die kaal is, gaan mijn alarmbellen rinkelen.
#2004636
Volgens mij werkt imaverol ook niet tegen alle schimmels. en je zou dan heel de hond moeten behandelen denk ik. En dat iedere 2 dagen gedurende een aantal weken. Zoë heeft schimmel gehad op haar oor en dat is zeer langdurig behandeld met surolan. Heeft wel 3 maanden geduurd voor het weg was.
#2004641
Yep helemaal wassen om de 3 a 4 dagen. maar ook alles behandelen waar de hond is of kat want de sporen gaan door je hele huis heen zitten. Als je een gezonde hond hebt kan het her besmetten misschien wel meevallen. Maar zoals is beschreven is Phelan veel afgevallen, dus hoe zit het met de weerstand???
#2004654
hannabelgje schreef: Volgens mij is schimmel sowieso ook een gevolg van een slechte weerstand. Normaal zou een hond niet heel vatbaar moeten zijn voor schimmel volgens mij.
Klopt, schimmel hebben veel honden op hun lijfjes alleen pups, oude en zieke honden zijn hier vatbaar voor. (of katten in mijn geval) Maar heb jij mazzel gehad dat jij er zo snel vanaf bent gekomen. Na anderhalf jaar plaren heb ik staan juichen aan de telefoon toen de tweede test negatief binnen kwam.
Maar idd Guybrush had als kitten veel last van zijn darmpjes, zowel hij als malle veel AB gehad. Malle had om de haverklap ontstoken oogjes... Tja... logisch dat het zo lang duurt..
Door DarkWolf
#2004998
Het is een Oostenrijkse Pinscher, geboren 11 juni 2009 (bijna 2 jaar dus). Komt van een fokker in NL, ikzelf woon in België.

Ze hebben een afschraapsel genomen, bekeken onder de microscoop en ze zagen iets dat hun deed denken aan een schimmel. Daarom dus om de 3 dagen denk ik insmeren met Ivamerol en dit 2 weken aan een stuk dacht ik. Nadien terug gegaan, er was geen verbetering. Opnieuw afschaapsel genomen, maar dieper tot het oor beetje bloedde en bekeken onder de microscoop op Demodex. En was niks te zien maar de DA zei zelf dat het niet altijd zichtbaar is.

Van jou Nienk herinner ik het me dat je zei dat Reus dit ook had. Maar breidde het bij hem ook uit?
@Esther Q: Ja bij NRV kreeg hij in het begin ook rund. Ik dacht dat hij krabte door de ontgifting, maar toen hij weer met zijn kop begon te schudden wist ik dat er iets mis was & vond ik het wat té toevallig dat hij was beginnen krabben toen hij net 2weken rundsvlees bij zn KVV kreeg. Rundsvlees geschrapt (enkel lever & nier kreeg em nog van rund) en krabben stopte onmiddelijk.

Hij is afgevallen ja, maar krijgt sinds donderdag 550gr konijn en hij begint precies geleidelijk aan te verdikken...vandaag staat hij toch nog steeds zo "dik" als gisteren maar ik blijf het in het oog houden.

Dus beter eerst bij de Holistische DA gaan, en niet naar de dierenkliniek? Heb hier een adres liggen van iemand uit Lede, is niet zo ver..zal daar is contact mee opnemen en hopen dat die mij kan helpen want begin het beetje beu te worden dat ik altijd maar geld moet uitgeven aan consultaties en dat het enige wat de DA mij kan zeggen is "ja, ik weet ook niet wat het is..we kunnen misschien dat is proberen?"
Door nienk
#2005001
precies daarom zou ik naar een holistische arts gaan, die gaat het namelijk niet om wat het is maar hoe het komt.

bij Reus bleef het beperkt  tot het randje van zijn oor, begon aan het puntje van de flap en toen langzaam omhoog aan de achterkant. het ging ook weer vanzelf over. heb er af en toe wat honingzalf opgesmeerd, maar toen had hij ook zijn oortjes stuk van het krabben.

ik zou die kliniek niet doen, die mensen bedoelen het vast goed maar het kost je waarschijnlijk alleen maar geld.

succes!!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door