Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door geer
#200404
Rare vraag, kwam ik op via een ander forum..maar..helpt een Drontal ontwormingskuurtje tegen hartworm?
Door geer
#200420
Er is iemand die preventief ontwormt, omdat wormen heeel gevaarlijk kunnen zijn, met name hartworm. Maar hartworm is volgens mij geen worm die je met een Drontal-tabletje kan voorkomen...hartworm komt toch in je spieren/bloed???
Door Truus
#200434
geer schreef: Er is iemand die preventief ontwormt, omdat wormen heeel gevaarlijk kunnen zijn, met name hartworm. Maar hartworm is volgens mij geen worm die je met een Drontal-tabletje kan voorkomen...hartworm komt toch in je spieren/bloed???
Indicaties
Bestrijding van verschillende spoelwormen, lintwormen (o.a. De vossenlintworm), haakwormen en bij de hond ook zweepwormen.

Bij de site van Westerhuis staat het er niet bij.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#200435
geer schreef: Er is iemand die preventief ontwormt, omdat wormen heeel gevaarlijk kunnen zijn, met name hartworm. Maar hartworm is volgens mij geen worm die je met een Drontal-tabletje kan voorkomen...hartworm komt toch in je spieren/bloed???
Naar mijn info heeft Drontal geen indicaties voor Hartworm,daar moet je Strongholt voor hebben.
Hartworm komt naar mijn weten ook alleen voor in het middelandse zeegebied/amerika ......maar niet in Hollandia.
Door bernerfan
#200439
volgens mij is hartworm iets heel anders...en gaat niet weg met een ontwormingskuurtje ::)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#200444
bernerfan schreef: volgens mij is hartworm iets heel anders...en gaat niet weg met een ontwormingskuurtje ::)
dit vond ik even na een googletje

***Een parasiet die veel problemen kan veroorzaken is de hartworm. Honden en katten krijgen hartworm doordat ze worden gestoken door een muskiet die larfjes van de hartworm met zich meedraagt. Deze larven groeien in de hond of kat uit tot wormen van wel 30 cm lang. De wormen nestelen zich in het hart en de longslagaders waar ze jarenlang overleven en het hart en de omliggende weefsels beschadigen. De besmetting met hartworm kan er uiteindelijk voor zorgen dat de hond of kat doodgaat. Alleen kort na het besmetten kunnen de larfjes veilig onschadelijk worden gemaakt. Behandelen als de wormen eenmaal volwassen zijn, kan een levensgevaarlijke embolie tot gevolg hebben. Daarom is het belangrijk uw hond of kat al voor de vakantie te beschermen tegen hartworm.







De muskiet die hartworm verspreidt komt veel in Zuid-Europa voor. Dierenartsen raden daarom aan om honden en katten te beschermen tegen hartworm als ze de lijn Parijs - Milaan oversteken. Dit kan heel eenvoudig: door elke maand een pipet Stronghold® in de nek van de hond of kat te druppelen is het dier beschermd. Dit diergeneesmiddel doodt binnengedrongen hartwormlarven voordat ze zich tot volwassen wormen ontwikkelen. *****
Door bernerfan
#200469
oh wat goed , weer wat geleerd... ;D..maar begrijp ik t nu goed dat ze dan dus 2 'ontwormingskuurtjes' moeten hebben ?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#200492
bernerfan schreef: oh wat goed , weer wat geleerd... ;D..maar begrijp ik t nu goed dat ze dan dus 2 'ontwormingskuurtjes' moeten hebben ?
Als je gewoon in Nederland blijft niet.
Door K@rin
#200548
Nee, Drontal helpt niet tegen hartworm.
Ik heb voor Dewi en Noël Stronghold gebruikt ter preventie, toen wij deze zomer met ze naar de Pyreneeën gingen. 1 maand voor vertrek, 1 dag voor vertrek en 1 maand na thuiskomst.
In Belgie wordt er ADVANTIX gegeven en dat hoef je maar 1x te geven en is veel goedkoper. Alleen schijnen daar een hoop klachten over te zijn, maar het is natuurlijk allemaal zooi ...........
Er zijn nog aandere tabletten, maar ik weet niet hoe die heten.
Door Netty
#200861
ik heb voor Tof, Program plus 5.75/115mg
ik moet het geven want in Maleisie komt er hartworm voor.
het schijnt ook te werken bij ziektes die door muggenbeten veroorzaakt kunnen worden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door