Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door lauraV
#1999074
Lard, vegetable fat, fish meal, dextrose, corn, barley, brewer's yeast, rice, sugar and garlic. Kronch Pemmikan contains 24% protein and 59% fat (see feed composition).

Kronch Pemmikan is shaped like a bar of chocolate. One bar weighs 400 g and consists of 8 pieces of 50 g, that are easily broken off  see image here

Kronch Pemmikan is available in cartons of 15 bars, each weighing 400 g.

mmmmm....pesoonlijk zou ik niet zo dol zijn op de ingrediente , veel granen
Door tschabo
#1999079
lauraV schreef: Lard, vegetable fat, fish meal, dextrose, corn, barley, brewer's yeast, rice, sugar and garlic. Kronch Pemmikan contains 24% protein and 59% fat (see feed composition).

Kronch Pemmikan is shaped like a bar of chocolate. One bar weighs 400 g and consists of 8 pieces of 50 g, that are easily broken off  see image here

Kronch Pemmikan is available in cartons of 15 bars, each weighing 400 g.

mmmmm....pesoonlijk zou ik niet zo dol zijn op de ingrediente , veel granen
Ik weet het, maar wat is dan een goed alternatief?
Door Esther Q
#1999094
In de sprint mushing sport wordt er volgens mij vooral gewerkt met snacks direct na de race. Je doet sprint toch op de renbaan? Naar het schijnt vult het lichaam van de hond glucose tot 30 minuten na de inspanning goed aan. Daarvoor gebruiken ze dan maltodextrin, omdat dat snel genoeg wordt opgenomen (dus binnen die 30 min). Ik weet eigenlijk niet of ze vooraf ook iets gebruiken, kan ik wel even naar zoeken.

Edit: ik geloof niet dat het echt gangbaar is om voor een korte inspanning (minder dan 2 uur) de hond vooraf een snack te geven. Dit omdat de hond bij korte inspanning op zijn snelle vetreserves loopt. Als je hond meerdere korte prestaties levert over meerdere uren verdeeld kun je gaan denken aan een tussendoortje van kippenvel, beetje zalm, iets vettigs dus, maar ik zou dus gewoon iets simpels en niet bewerkts geven. Bij warm weer bv ijsklontjes met vis of vleessmaakjes, voor wat afkoeling en vocht (geen bakken natuurlijk).
Laatst gewijzigd door Esther Q op di 26 apr 2011, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door miik
#2003729
Hier krijgen ze op sportdagen kwark tussendoor en als ze het nodig hebben daar wat druivesuiker door.
En als drinkwater, water met electrolyten mix.
Wat jij noemde zou ik zelf niet geven, vanwege de granen (die juist moeilijk verteren) en de suiker... ik weet liever precies wat ik geef.
Door Parelridder
#2003744
Heb je aanwijzingen dat je hond flauw wordt tijdens zo'n dag en dus iets nodig heeft qua energiebommetje tussentijds? Of ben je zonder aanleiding bang dat je hond misschien in de loop van de dag moeite heeft fit/attent/scherp te blijven?
Door tschabo
#2003800
miik schreef: Hier krijgen ze op sportdagen kwark tussendoor en als ze het nodig hebben daar wat druivesuiker door.
En als drinkwater, water met electrolyten mix.
Wat jij noemde zou ik zelf niet geven, vanwege de granen (die juist moeilijk verteren) en de suiker... ik weet liever precies wat ik geef.
Mijn honden krijgen op wedstrijddagen uiteraard electrolyten in het water.

Ik heb gelezen in het boek van Mogens Eliasen dat een combinatie van vet en koolhydraten een efficiënt supplement is voor een werkhond die moet presteren op een hoog niveau. Volgens hem worden koolhydraten snel opgenomen (kwestie van minuten). Dit in tegenstelling tot vet en eiwit. Hij stelt dat een energie supplement bestaande uit dierlijk vet en graan een goede aanvullende voeding is op dagen dat er een topprestatie moet worden geleverd.
Door tschabo
#2003803
Parelridder schreef: Heb je aanwijzingen dat je hond flauw wordt tijdens zo'n dag en dus iets nodig heeft qua energiebommetje tussentijds? Of ben je zonder aanleiding bang dat je hond misschien in de loop van de dag moeite heeft fit/attent/scherp te blijven?
Nee, ik ben daar niet bang voor. Ik wil gewoon dat ze maximaal presteren :)
Door Deesje
#2003874
het voeren van suikers VOORAF aan inspanning leidt tot een toename van de insulinespiegel en een grote kans op het dippen van de suikerspiegel tijdens inspanning, met een forse dip waardoor de suikerspiegel kan dalen tot lager dan de uitgangswaarde... lijkt mij niet zo handig!
Door tschabo
#2003930
Deesje schreef: het voeren van suikers VOORAF aan inspanning leidt tot een toename van de insulinespiegel en een grote kans op het dippen van de suikerspiegel tijdens inspanning, met een forse dip waardoor de suikerspiegel kan dalen tot lager dan de uitgangswaarde... lijkt mij niet zo handig!
Hoe kom je aan die wijsheid?
Door Parelridder
#2004112
Zo gaat dat toch met snelle energie? Het is hetzelfde effect van al snel weer trek krijgen na snoepen. Niet omdat die energie niet is toegevoegd, maar door het kelderen van je eerder fors gestegen bloedsuiker.
Als je hond geen tekenen heeft gegeven van flauw zijn gedurende de dag zou ik vertrouwen op diens vermogen om op grond van goede conditie en motivatie alles op alles te zetten. Ik heb nooit wat speciaals gegeven op een wedstrijddag. Tussentijds wat water en als we even moeten wachten tussen de middag eens een plak rodi worst, gewoon voor-de-lekker... Ik denk dat ze beter zichzelf kunnen oppeppen voor de volgende prestatie op een regulier lege maag, dan dat daarnaast mogelijk door onze (goedbedoelde) bemoeienis het bloedsuiker enorm aan het schommelen is of ze rozig zijn van de extra hap.
Door Deesje
#2004229
tschabo schreef: Hoe kom je aan die wijsheid?
is algemene fysiologie; is een natuurlijke reactie van het lichaam.. buiten het feit dat je door suiker te voeren ook je cholesterol de 'mist' in helpt omdat je lever reageert op de insulinespiegel
Door Esther Q
#2004346
Ingredients: Lard, vegetable fat, fish meal, dextrose, corn, barley, brewer's yeast, rice, sugar and garlic - ik zou er niet aan beginnen. Nogal een marketingtekst ook. Even 1 greep eruit: een showhond krijgt vaak hogere punten als hij dit voor het showen gevoerd krijgt. Hogere punten dan wie? Dan zichzelf? Dan de andere honden? Hoe hebben ze in vredesnaam getest dat dit door de snack komt ??? Gaat in mijn ogen echt nergens over.
En dit:
Kronch Pemmikan was developed in cooperation with the Sirius Patrol. The Sirius Patrol was in need of a highly concentrated yet compact source for energy to feed their sled dogs when on patrol in the arctic Greenland. Many hunters and dog sports people have tested Kronch Pemmikan as an energy supplement in a number of situations. It was found that the dog's level of performance remained high all day long in demanding and/or stressful situations, such as on hunts, at exhibitions, and during tests.
Zal best zo zijn, maar naar wat ik allemaal lees geven de hoge presteerders tijdens mushing wedstrijden gewoon simpele zelf gefabriceerde vettige snacks.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door