Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2003779
Heb al de zoekfunctie gebruikt en zitten googlen, maar weet niet precies wat ik moet doen met de open brandwond (komt bloed en wondvocht uit) op de neus van mijn jonge labrador. Gisterenochtend is de wond onstaan, waarschijnlijk omdat hij zaterdag met zijn neus in  berenklauw of brandnetels heeft gezeten. Elke keer wanneer we even naar buiten gaan wordt de plek groter (hij is nu zo'n 2 bij 2 cm) en gaat hij weer bloeden.

Wat kan ik met deze wond doen, behalve hem zo min mogelijk in de directe zon laten lopen? Gewoon schoon maken met wat water en vervolgens goed droog houden?

Calendulazalf mag je pas smeren wanneer de wond dicht en de huid intact is, staat op de bijsluiter.
#2003780
Zoals je het verteld ging ik hiermee even langs een da, want zoiets van brandnetels klinkt toch niet helemaal lekker, zeker omdat je zegt dat het telkens groter wordt.

Als ik even iets zou moeten smeren, dan zou ik honingzalf gebruiken.
#2003804
Ik heb zojuist contact gehad met de da. Zij gaf aan dat het inderdaad een reactie kan zijn op Berenklauw of een andere overgevoeligsheidreactie op 1 of andere plant. Ze vond het niet zo zorgwekkend dat ik nu met hem langs moet komen. Wanneer het morgenochtend nog groter is geworden wil ze hem wel morgen zien.
De zalf die ik er nu op kon smeren volgens de da is hydrocortiderm (heb ik jammer genoeg niet thuis liggen)
#2004223
sella schreef: ik zou er zeker geen hydrocortiderm opsmeren! Maakt de huid alleen maar dunner.
Honingzalf of groene leem zou mijn keuze zijn.
Sluit ik me bij aan.
En groene leem is dan misschien wel het handigst, dan blijft er niets aan plakken en lokt het ook geen insecten.
#2004269
De plek was vanmorgen rustig (bloedde niet en geen wondvocht) en was niet groter geworden, wel was en is hij nog steeds gezwollen. Toen we buiten waren sprong hij echter weer direct open, zodat hij opnieuw begon te bloeden. Daarom toch maar even aan de da laten zien. Zij zei dat de plek ontstoken was en heeft me een ab-kuur voorgeschreven. Ben nu aan het twijfelen. Zal ik het nog een dag of 2 aanzien (zeker omdat de plek vanmorgen rustig was) en zolang de plek niet groter wordt nog niet beginnen met de ab-kuur of moet ik het advies van de da volgen en direct beginnen met de kuur?
#2004272
Ik zou het zelf nog een dag of twee proberen aankijken en er ondertussen honingzalf opsmeren.  Bovendien zou ik woeffer dan zelfs ook een dag of twee binnen houden zodat het niet de kans krijgt om weer open te springen ( aangezien het daar steeds openspringt).  Dan heeft het toch meer kans om goed te genezen. 
In de plaats kan je binnen in huis misschien een trucje aanleren zodat hij toch ook moe gemaakt wordt maar dan in het koppie...soms zelfs beter dan gewoon een wandeling.

Natuurlijk mag het niet vereregeren, dan zal AB toch een noodzaak worden maar als het vermeden kan worden ...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door