Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door *Natasja*
#2003475
Sinds anderhalve week staat Beau weer op vers (na zijn maagkanteling en bijbehorende operatie heeft hij ruim een maand op speciale, lichtverteerbare brokken gestaan), maar het valt hem niet zo lekker heb ik het idee. Hij poept heel onregelmatig, de ontlasting is dan weer keihard, dan weer korrelig (lees: zanderig) en hij is afgelopen week drie keer 's ochtend vroeg wakker geworden om gras te eten (ik ga er van uit dat hij dan misselijk is). Ik had hem als overgang van de brokken naar vers 1 dag enkel pens gegeven, daarna op kippenekjes, rundvlees en orgaan vlees. Eigenlijk wil ik hem nu eens een dag of vijf alleen pens gaan geven, kijken of het dan beter gaat. Is dat een goed idee, of juist niet?

Heeft iemand nog suggesties wat ik verder of anders zou kunnen doen?
Door Erna
#2003481
Voor mijn gevoel zou je de overgang veel langer moeten laten duren. Ik zou Beau nog langer op de voeding laten staan waar het wel goed op gaat, dus de brokjes en dan echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel langzaam overstappen.

Het is natuurlijk vloeken in de kerk maar ik heb lang het gevoel gehad dat ik Wapper te snel overgezet heb op vers. Hij werd daar ook misselijk van. Achteraf kijk je een koe in haar kont maar ik had hem langer op zijn lichtverteerbare voedsel willen laten staan.
Door Lizzy
#2003486
Poeh, lastig. Ik vind pens niet altijd de uitwerking hebben die je hoopt. Hoe voer je hem? Ik bedoel, geef je meerdere maaltijden per dag? En doe je daar dan vleesbot + vlees/orgaanvlees in? Of geef je vleesbot en vleesmaaltijden apart?
Door *Natasja*
#2003493
Hij krijgt drie maaltijden per dag, en dan de ene dag kippenekjes + spiervlees, de andere dag kippenekjes + orgaanvlees, iedere maaltijd krijgt hij dus vleesbot en spiervlees of orgaanvlees.
Door *Natasja*
#2003494
Erna schreef: Voor mijn gevoel zou je de overgang veel langer moeten laten duren. Ik zou Beau nog langer op de voeding laten staan waar het wel goed op gaat, dus de brokjes en dan echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel langzaam overstappen.

Het is natuurlijk vloeken in de kerk maar ik heb lang het gevoel gehad dat ik Wapper te snel overgezet heb op vers. Hij werd daar ook misselijk van. Achteraf kijk je een koe in haar kont maar ik had hem langer op zijn lichtverteerbare voedsel willen laten staan.
Ja, ik vraag me dus ook af of we hem inderdaad niet "gewoon" nog langer op de brokken moeten laten staan. Hij deed het daar gewoon goed op, poepte netjes drie keer per dag en is al die weken niet misselijk geweest 's nachts of 's morgens vroeg (alleen in het begin heeft hij twee keer 's nachts gal gespuugd, maar toen gaven we hem 's avonds geen geitenmelk. Sinds hij weer gewoon zijn geitenmelk krijgt voor het slapen gaan, is dat niet meer voorgekomen).

Pfff, ik vind het lastig...  :-\
Door Lizzy
#2003515
Beau heeft natuurlijk een vrij gevoelig maag/darmstelsel... Hoe doet hij het op KVV, heb je enig idee? Want dan weet je of het om de grote/grove stukken gaat of om dat het rauw is, het voer. Doet hij het op KVV goed, dan kan hij dus nog niet tegen de grote stukken voer. Doet hij het op KVV ook niet lekker, dan ligt het aan het feit dat het voer rauw is.

Ik geloof dat ik dat nog even zou proberen, KVV. En als dat niet lekker gaat, zou ik hem terug zetten op brok. En vanaf daar, als ie weer in orde is, heel voorzichtig wat rauwe pens, rauw spiervlees en rauw orgaanvlees toe gaan voegen. Heel voorzichtig, per eetlepeltje.
Door *Natasja*
#2003518
Lizzy schreef: Beau heeft natuurlijk een vrij gevoelig maag/darmstelsel... Hoe doet hij het op KVV, heb je enig idee? Want dan weet je of het om de grote/grove stukken gaat of om dat het rauw is, het voer. Doet hij het op KVV goed, dan kan hij dus nog niet tegen de grote stukken voer. Doet hij het op KVV ook niet lekker, dan ligt het aan het feit dat het voer rauw is.

Ik geloof dat ik dat nog even zou proberen, KVV. En als dat niet lekker gaat, zou ik hem terug zetten op brok. En vanaf daar, als ie weer in orde is, heel voorzichtig wat rauwe pens, rauw spiervlees en rauw orgaanvlees toe gaan voegen. Heel voorzichtig, per eetlepeltje.
KVV heb ik nu nog niet geprobeerd. Spiervlees krijgt hij al in gemalen vorm, omdat Benthe geen lapjes spiervlees eet, heb ik momenteel alleen rundgehakt in de vriezer zitten. Zijn orgaanvlees (kippelevertjes en stukjes lamshart) liet hij vorige week staan, dus dat krijgt hij nu in Rodi Pens & Hart vorm. Ik zal vanmiddag bij de dierenwinkel eens wat KVV halen, kijken hoe het daar op gaat.
Door nienk
#2003530
ik heb reus na al zijn buik-incidenten (veel virussen, infectie, chocolade vergiftiging) wel altijd een week op pens gezet, en bij hem werkte dat heel goed. maarja, om nou met een hele gevoelige hond zoiets uit te proberen... aangezien zijn ontlasting zo onregelmatig is zou ik ook kvv proberen, dan gaat er immers iedere keer hetzelfde in en zou er dus ook iedere keer hetzelfde uit moeten komen.

succes en beterschap voor Beau!!
Door C@rine
#2003569
Erna schreef: Voor mijn gevoel zou je de overgang veel langer moeten laten duren. Ik zou Beau nog langer op de voeding laten staan waar het wel goed op gaat, dus de brokjes en dan echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel langzaam overstappen.

Het is natuurlijk vloeken in de kerk maar ik heb lang het gevoel gehad dat ik Wapper te snel overgezet heb op vers. Hij werd daar ook misselijk van. Achteraf kijk je een koe in haar kont maar ik had hem langer op zijn lichtverteerbare voedsel willen laten staan.
Ik sluit me bij Erna aan.
Nu eerst terug naar de brokjes tot het weer min. 2 weken goed is en dan heel langzaam KVV en dan heel langzaam BARF
Beau geeft het zelf toch al aan! ;)
Een hele slechte eigenschap van ons mensen is; wij willen te veel te vlug en te vlug te veel ;D ;D ;D
Door *Natasja*
#2003625
Wat ik me trouwens net tijdens het wandelen bedacht: Beau heeft, tijdens de afgelopen vijf weken, wel regelmatig wat restjes rauw vlees van Benthe d'r portie op, voornamelijk lams-/rundgehakt. Hier heeft hij nooit problemen mee gehad.

Oh, en nog een bijkomend probleempje: hij is al een week of vier ontiegelijk aan het verharen. Het is nu zo erg, dat hij al kale plekken op zijn flanken heeft. Ongetwijfeld een reactie van het lichaam op de narcose en alle gebeurtenissen die daaraan vooraf en er na zijn gegaan. De brokken zullen daar niet veel goeds aan bijdragen, vermoed ik. Is er iets wat ik hem daar voor kan geven (bij voorkeur iets wat niet maag-gevoelig is)?
Door *Natasja*
#2003626
C@rine schreef: Ik sluit me bij Erna aan.
Nu eerst terug naar de brokjes tot het weer min. 2 weken goed is en dan heel langzaam KVV en dan heel langzaam BARF
Beau geeft het zelf toch al aan! ;)
Een hele slechte eigenschap van ons mensen is; wij willen te veel te vlug en te vlug te veel ;D ;D ;D
Ik vind het echt héél moeilijk wat nou wijsheid is...  :-\ Ik ga vanavond nog eens even met Arno overleggen (niet dat die er nou zoveel verstand van heeft, maar toch  ;D)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2003641
Ik heb nog nooit open buikoperaties hier meegemaakt en katten verschillen toch wel van honden.
Toen Sien bijna het loodje legde door een speeltje in haar buik (gelukkig net op tijd na 2 dagen uitgekotst), heb ik haar volgens mij even gemalen voer (ik dacht CB) gegeven. Er was al 2 dagen geen heel bot meer in haar maag en darmen geweest of blijven hangen en de hele spijsvertering was erg van slag. De gemalen prak ging volgens mij wel goed.
Gemalen voer passeert sneller de ingewanden, maar is daarmee ook wat beter verteerbaar. Het maagzuur hoeft minder actief aan de slag om hele botten te verteren en op te lossen.

Voor zn verharen zou ik het zo snel niet weten wat het beste is. Als honden hun vacht ook wassen en verzorgen als katten, zou ik het verharen meehelpen door hem goed te borstelen met een zoomgroom ofzo. Zo krijgt hijzelf minder haren binnen in zn maag (krijgen honden ook haarophopingen in de maag?).
Verder misschien een onschuldig vitaminesupplement om het tekort aan voedingsstoffen aan te vullen. Die brokjes die hij heeft gehad zijn vast niet zo voedingsrijk als zn normale barfmenu en hij heeft de afgelopen weken ook een slechte en niet-effectieve vertering gehad, zodat ook nog eens niet alle vitamines en aminozuren en sporenelementen goed zijn opgenomen.
Narcosemiddel plas je volgens mij binnen 3 dagen wel helemaal uit je lichaam. Hij heeft natuurlijk wel veel stress gehad (fysiek en daardoor ook geestelijk) en dat kan natuurlijk ook erg nadelig zijn voor de vacht. Mijn katten verliezen ook hele bossen haar als ze bij de dokter zijn. Veel aaien en kusjes geven helpt daartegen en is goed voor het geestelijk herstel.
Door *Natasja*
#2003653
koekje schreef: Ik heb nog nooit open buikoperaties hier meegemaakt en katten verschillen toch wel van honden.
Toen Sien bijna het loodje legde door een speeltje in haar buik (gelukkig net op tijd na 2 dagen uitgekotst), heb ik haar volgens mij even gemalen voer (ik dacht CB) gegeven. Er was al 2 dagen geen heel bot meer in haar maag en darmen geweest of blijven hangen en de hele spijsvertering was erg van slag. De gemalen prak ging volgens mij wel goed.
Gemalen voer passeert sneller de ingewanden, maar is daarmee ook wat beter verteerbaar. Het maagzuur hoeft minder actief aan de slag om hele botten te verteren en op te lossen.

Voor zn verharen zou ik het zo snel niet weten wat het beste is. Als honden hun vacht ook wassen en verzorgen als katten, zou ik het verharen meehelpen door hem goed te borstelen met een zoomgroom ofzo. Zo krijgt hijzelf minder haren binnen in zn maag (krijgen honden ook haarophopingen in de maag?).
Verder misschien een onschuldig vitaminesupplement om het tekort aan voedingsstoffen aan te vullen. Die brokjes die hij heeft gehad zijn vast niet zo voedingsrijk als zn normale barfmenu en hij heeft de afgelopen weken ook een slechte en niet-effectieve vertering gehad, zodat ook nog eens niet alle vitamines en aminozuren en sporenelementen goed zijn opgenomen.
Narcosemiddel plas je volgens mij binnen 3 dagen wel helemaal uit je lichaam. Hij heeft natuurlijk wel veel stress gehad (fysiek en daardoor ook geestelijk) en dat kan natuurlijk ook erg nadelig zijn voor de vacht. Mijn katten verliezen ook hele bossen haar als ze bij de dokter zijn. Veel aaien en kusjes geven helpt daartegen en is goed voor het geestelijk herstel.
Nee, Beau laat zijn haren gewoon netjes vallen daar waar hij zich voortbeweegt  ;D Aaien doen we volop, dat helpt meteen ook om weer wat meer losse haren kwijt te raken  :P

Ik heb inmiddels manlief gesproken en we hebben besloten om hem toch nog minimaal 1 maand terug op de brokken te zetten. Om nu weer een paar dagen zus of zo te proberen zal ook geen goed doen aan zijn welzijn. Ik ga me dan de komende weken eens goed verdiepen in de diverse KVV's, en dan bekijken we over een maand of we die stap dan al kunnen/durven zetten.
Door miik
#2003725
*Natasja* schreef: Ik heb inmiddels manlief gesproken en we hebben besloten om hem toch nog minimaal 1 maand terug op de brokken te zetten. Om nu weer een paar dagen zus of zo te proberen zal ook geen goed doen aan zijn welzijn. Ik ga me dan de komende weken eens goed verdiepen in de diverse KVV's, en dan bekijken we over een maand of we die stap dan al kunnen/durven zetten.
Ik denk dat dat heel verstandig is !!!
En als het na een week of 2- 3 nog steeds goed gaat kun je misschien iets erbij gaan geven voor zn weerstand en vacht.
Bv chlorella, en iets van vit supplement en evt iets van een goede olie.
Ook zou ik iets geven om zn darmflora weer op peil te krijgen, naturel kwark, of een andere probiotica.
En als je dan een combi hebt die hij goed verdraagt, dan heeel langzaam gaan overwennen op vers.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door