Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Els77
#2001795
Willen jullie eens meekijken?

Aangezien ik met Joy steeds meer richting rauw ben gegaan de afgelopen twee maanden (zie topic vreselijke buikkrampen door voedselallergie) en de komende dagen waarschijnlijk volledig op rauw zal overgaan, ben ik bezig geweest met een menu. Een geitenmenu  :).

Ik ben uitgegaan van de onderstaande percentages. Joy weegt ongeveer 4,5 kilo. Ik ben uitgegaan van 4% van haar lichaamsgewicht:

                                                per week                  ongeveer per dag
40% rauwe vleesbotten          504 gram                  70 gram  (= 38,9%)
30% spiervlees                        378 gram                  55 gram  (= 30,6%
20% orgaanvlees                    252 gram                  35 gram  (= 19,4%)
10% groentenmix                    126 gram                  20 gram  (= 11,1%)
                                            = 1260 gram              = 180 gram

Rauwe vleesbotten: jonge geitenribben
Spiervlees: geitenspiervlees
Orgaanvlees: helft van de mix is pens, de andere helft is gelijk verdeeld over long, hart en lever.
Groentenmix: sperziebonen, winterwortel, witlof, komkommer en 3 teentjes knoflook. Deze mix is voor onegeer 3 weken.

Zodra dit op rauw een aantal weken goed gaat, komt er een tweede vleessoort bij en waarschijnlijk wordt dat konijn.
Konijn, omdat hier vrij makkelijk vleesbotten, spiervlees en orgaanvlees van te krijgen is.

Nog suggesties, ideeën, tips? Laat maar horen  :).
Gebruikersavatar
Door nova
#2001917
[quote="Els77"]
Willen jullie eens meekijken?

Aangezien ik met Joy steeds meer richting rauw ben gegaan de afgelopen twee maanden (zie topic vreselijke buikkrampen door voedselallergie) en de komende dagen waarschijnlijk volledig op rauw zal overgaan, ben ik bezig geweest met een menu. Een geitenmenu  :).

Ik ben uitgegaan van de onderstaande percentages. Joy weegt ongeveer 4,5 kilo. Ik ben uitgegaan van 4% van haar lichaamsgewicht:

                                                per week                   ongeveer per dag
40% rauwe vleesbotten          504 gram                   70 gram   (= 38,9%)
30% spiervlees                        378 gram                   55 gram   (= 30,6%
20% orgaanvlees                    252 gram                   35 gram   (= 19,4%)
10% groentenmix                    126 gram                   20 gram   (= 11,1%)
                                            = 1260 gram              = 180 gram

Rauwe vleesbotten: jonge geitenribben
Spiervlees: geitenspiervlees
Orgaanvlees: helft van de mix is pens, de andere helft is gelijk verdeeld over long, hart en lever.
Groentenmix: sperziebonen, winterwortel, witlof, komkommer en 3 teentjes knoflook. Deze mix is voor onegeer 3 weken.

Zodra dit op rauw een aantal weken goed gaat, komt er een tweede vleessoort bij en waarschijnlijk wordt dat konijn.
Konijn, omdat hier vrij makkelijk vleesbotten, spiervlees en orgaanvlees van te krijgen is.

Nog suggesties, ideeën, tips? Laat maar horen  :).
[/quote]

weet niet of je zo blij bent met mijn ideetjes  ;)


Geit is nogal behoorlijk vet, en als je 6 weken alleen geit moet gaan voeren, dan wil je dat wel gaan merken in het lich. gewicht.
Zelf zou ik dan misschien eerder met konijn beginnen, en geit werd dan mn 2de vleessoort. :)

De groente zou ik zonder meer weglaten, want.......  bij een reactie weet je nog niet wat  de boosdoener is,
het vlees? de wortel? komkomer????
In plaats daarvan zou ik het spiervlees percentage ophogen

Misschien komen er nog betere opties  van anderen
Succes met het eleminatie dieet
Door Els77
#2002044
Dank je wel voor je reactie :).

De reden dat ik voor geit gekozen heb, is omdat ze in het verleden al konijn gehad heeft. Weliswaar in brokvorm, maar vandaar dat ik in eerste instantie voor een vleessoort ben gegaan die ze echt nog nooit gehad heeft.
Met geit zijn we inmiddels al 2 maanden bezig, maar dan gekookt (zie het andere topic over buikkrampen bij voedselalergie).
Ook de groenten krijgt ze al een poos, daar heb ik niks aan veranderd.
Het enige verschil met twee maanden geleden en nu is dat het vlees rauw is geworden en niet meer gekookt (ook niet heel even).
Door nienk
#2002391
wat nova zegt dat het niet ideaal is, de geit, omdat het zo vet is, had ik precies anders om. ik ben begonnen met konijn, met het gevolg dat ik Reus de hele winter door (begonnen in december) 3 of 4 keer per dag gevoerd heb, en veel meer dan dat hij nu krijgt, maar dat ie alsnog te dun was. daarom heb ik als 2e diersoort heel bewust voor eend gekozen, ook lekker vet. nu moet ik alsnog wel uitkijken met zijn gewicht, want hij valt gewoon ontzettend snel af als we bijvoorbeeld een paar dagen wat actiever zijn dan normaal. zou je aanraden als 2e diersoort wel iets magers te kiezen!

welke diersoorten heeft Joy in het verleden al allemaal gehad? ik zou die namelijk pas zoveel mogelijk later in het dieet weer toevoegen.
Door Els77
#2002564
[quote="nienk"]welke diersoorten heeft Joy in het verleden al allemaal gehad? ik zou die namelijk pas zoveel mogelijk later in het dieet weer toevoegen.
[/quote]

De volgende diersoorten heeft ze vers gehad, in de vorm van Carnibest:
lam
kip
eend
rund

De volgende vleessoorten zaten in haar brokken:
struisvogel
kip
lam
zalm
blauwe wijting (vis)
haring
konijn
eend

Dus dat is best veel....  ??? Vandaar mijn voorkeur voor geit.
Door Lobbes2009
#2003032
Als ik je goed begrijp ben je al bezig met een eliminatiedieet met geit of niet?

Zelf heb ik ook een eliminatiedieet gedaan met Lobbes. Eerst gekookt vlees en toen rauw. Bij mij werd al snel duidelijk dat Lobbes er niet beter op reageerde. Is dit wel bij Joy het geval?

Als dit wel het geval is, is het heel erg belangrijk dat je genoeg tijd neemt om een nieuwe soort toe te voegen of Joy hier wel of niet op reageert. Dus ik zou zeggen voeg rustig nieuwe dingen toe en NOOIT 2 tegelijke tijd ;) (dan weet je niet waar het aan ligt)

Ik wens je veel succes er mee ;)
Door Nadia
#2003250
Ik denk dat je niet naar de diersoorten van je brok hoeft te kijken. Dit zijn allemaal smaakjes geweest, maar zo doodgekookt etc. Denk niet dat daar een voedselallergie voor een bepaald diersoort van kan komen. Wellicht eerder door de andere troep.

In jouw geval zou ik TOCH de groente even weglaten. Puur omdat je nu gaat elimineren, rauw. Daar kan de hond anders op reageren. Voor die eerste 6 weken, zou ik voor safe gaan en geen groente geven :)

Qua diersoort. Je zou ook evt haas, fazant of parelhoen kunnen proberen. Dan begin je niet met een dier wat hoeven heeft, en je hebt een wildsoort. Fijn voor de omega's :)
Door Lizzy
#2003471
[quote="Els77"]
Willen jullie eens meekijken?

Aangezien ik met Joy steeds meer richting rauw ben gegaan de afgelopen twee maanden (zie topic vreselijke buikkrampen door voedselallergie) en de komende dagen waarschijnlijk volledig op rauw zal overgaan, ben ik bezig geweest met een menu. Een geitenmenu  :).

Ik ben uitgegaan van de onderstaande percentages. Joy weegt ongeveer 4,5 kilo. Ik ben uitgegaan van 4% van haar lichaamsgewicht:

                                                per week                   ongeveer per dag
40% rauwe vleesbotten          504 gram                   70 gram   (= 38,9%)
30% spiervlees                        378 gram                   55 gram   (= 30,6%
20% orgaanvlees                    252 gram                   35 gram   (= 19,4%)
10% groentenmix                    126 gram                   20 gram   (= 11,1%)
                                            = 1260 gram              = 180 gram

Rauwe vleesbotten: jonge geitenribben
Spiervlees: geitenspiervlees
Orgaanvlees: helft van de mix is pens, de andere helft is gelijk verdeeld over long, hart en lever.
Groentenmix: sperziebonen, winterwortel, witlof, komkommer en 3 teentjes knoflook. Deze mix is voor onegeer 3 weken.

Zodra dit op rauw een aantal weken goed gaat, komt er een tweede vleessoort bij en waarschijnlijk wordt dat konijn.
Konijn, omdat hier vrij makkelijk vleesbotten, spiervlees en orgaanvlees van te krijgen is.

Nog suggesties, ideeën, tips? Laat maar horen  :).
[/quote]

Als jouw hond op gekookt geitenvlees goed reageert, zal het op rauw geitenvlees ook wel loslopen. Het ergste vet zou ik zelf wel even wegsnijden.

Ook ik zou de groenten weglaten. Dat kun je toe gaan voegen wanneer je erachter bent waar je hond allergisch voor is en dan nog zou ik groenten voor groenten toevoegen en mix. Want stel je geeft mix en je hond krijgt buikpijn, dan heb je geen idee voor welke groenten je hond allergisch is.
Door Lizzy
#2003472
Ik zou zelf met pens ook uitkijken en dat als apart diersoort beschouwen. Pens bevat namelijk de resten van de voeding die de geit gekregen heeft. En daar kan zomaar iets tussen zitten waar jouw hond niet tegen kan.
Door Els77
#2003611
Dank je wel voor jullie reacties.

Ik snijd het vet er ook bijna allemaal af.
Vandaag is de 4e dag dat ze het vlees rauw krijgt en het gaat heel goed.
Geen andere ontlasting dan anders, geen rommelbuik, helemaal niks.
Alleen maar een vrolijk actief hondje dat tijdens het wandelen constant wil spelen.

We lopen trouwens vrij veel, dus het is niet zo erg dat geit een wat vettere vleessoort is. Joy was ook wel erg mager.
Nu ziet ze er gewoon goed uit. En dan heeft ze ook wat bij te zetten als ze een keertje niet zo lekker is.
Door Els77
#2030183
Inmiddels krijgt Joy er bijna 4 weken konijn bij en het gaat tot nu toe heel erg goed.
Over het algemeen poept ze goed. Gewoon mooie drolletjes, maar ongeveer 1 keer per dag is het vrij dun.

Ik verdeel het vlees als volgt over dag:
's Ochtends spiervlees en een heel klein beetje orgaan met de helft van de groenten.
's Avonds vleesbot, rest orgaan en de andere helft van de groenten.

Als ik meer vleesbot wil geven, van welk ander 'onderdeel' haal ik dan wat af?
Kan ik de verdeling veranderen in 45% vleesbot, 30% spiervlees, 15% orgaan en 10% groenten?
Wat is het best om te doen?
Door nienk
#2030193
wat goed te horen dat het zo goed gaat met Joy!

zou je niet eerst proberen wat er gebeurd als je haar beide maaltijden vleesbot geeft? aangezien ze maar 1 keer dun poept, zou dat goed aan de verdeling op de dag kunnen liggen, denk je ook niet?

je kan er ook voor kiezen om heel langzaam aan te proberen of je Joy naar 1 maaltijd per dag krijgt. dus dat je haar s ochtends steeds minder geeft, en uiteindelijk alleen een gedroogd snackje bijvoorbeeld. en dat je dan s avonds de volledige dagportie geeft. kwestie van uitproberen of het bij haar werkt, ik ben het gaan doen omdat het beter in de dagindeling van Reus en mij paste, maar ik merk nu dat het ook beter voor hem is. hij en zijn buik moest er even op ingericht raken, dat wel.
Door Els77
#2030203
Oké, één keer op een dag is ook het proberen waard.
2 Keer vleesbot, dan worden het wel heel kleine porties. Of ik moet het halverwege afpakken, dat zou ook kunnen.
Hm, ik ga eens kijken wat handig is.
Door nienk
#2030206
halverwege afpakken zou ik alleen doen met ruilen.

Ik vind het met porties maken ook veel makkelijker, en omdat het grotere stukken zijn knaagt Reus ook netjes. een halve eendennek ging bijvoorbeeld in 2 happen naar binnen, maar op een hele gaat hij echt stukje voor stukje kraken en afscheuren.

je zou ook het kleine beetje orgaan s ochtends weg laten en s avonds er bij geven, kijken wat dat doet.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door