Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mirj@m
#2002631
Sinds zo'n anderhalf jaar zitten mijn katten helemaal op Barf, af en toe afgewisseld met KVV (Tinlo, Eko Darf, Carnibest).
Nu heb ik afgelopen vrijdag een hondje uit het asiel gehaald, een Maltezertje van 8 jaar. Bij het gastgezin at hij brokken van RC maar eigenlijk wil ik hem ook over gaan zetten op Barf. Op dit moment krijgt hij dus brokken en ben ik hem alvast wat vers aan het geven: de kippennekken gingen er in ieder geval probleemloos in. Morgen proberen we weer wat anders.

Mijn vraag is eigenlijk: wat ga ik Jim geven? Als menu bedoel ik dan.
Kan hij gewoon mee-eten met de katten of zijn voor honden de percentages drastisch anders? Mijn menu voor de katten is als volgt:

                      Ochtend       Avond         Extra
Maandag         Kippennek       Spiervlees         Snekje
Dinsdag         Orgaan       Vleugeltips         Kuiken
Woensdag      KVV                       Spiervlees       Snekje
Donderdag      Spiervlees       Kipvleugel       Kuiken
Vrijdag       Kippennek       Orgaan       Blik
Zaterdag       Kwartels       Spiervlees       Snekje
Zondag       Parelhoenkarkas      KVV                       Kuiken

De organen die ik momenteel voer: kippenlever en -maag, rundernieren, lamshart. De ene twee de ene week, de andere de andere week.
En een snekje is een halve kippennek.
In verhouding zit er iets te veel spiervlees in mijn menu, maar dat heb ik bewust gedaan omdat de drolletjes van de katten nogal wit werden, waarschijnlijk van teveel bot. Nu met meer spiervlees in het menu gaat dat beter.

Ik heb trouwens recent een aantal Kiezebrink mixen besteld.. Zalmmix, lammix, eendmix, hazenmix, fazantmix, konijnenmix... waar moet ik die eigenlijk onder laten vallen? Zijn die nou compleet?
#2002985
Gewoon hetzelfde maar dan voor de hond grotere stukken en hij mag ook grotere botten. (wel langzaam opbouwen natuurlijk)
En groentenmix.

Hier eeten de katten en de hond ook gewoon hetzelfde.
Alleen eten de katten geen groot botwerk en de hond wel.
Mocht je geen apart botwerk voor de hond willen aanschafen geen punt ook op kippennekken en andeer klein materiaal zal hij het goed doen.
Dan is het alleen wel slim om hem wat anders als knaagwerk te geven
Laatst gewijzigd door beesteboelmona op zo 01 mei 2011, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
#2002994
Mijn honden eten pens, de katten niet. Ik vind pens een nuttig voedingsmiddel dus dat zou ik zeker toevoegen.
Qua botten kan een malthezer aardig meedoen met katten, maar je zou ook wat grotere dingen kunnen proberen als eendenruggen of haaskarkas. Ik denk dat geit of lam wat te hoog gegrepen is  ;)
#2003256
Wat betreft de kiezenbrink mixen, das gewoon een gok, je weet niet exact wat erin zit en dus wat je voert.
Ik meen dat de % wel op de verpakking en anders de site staan. Het fijne weet ik niet meer, maar weet wel dat ik ze niet als compleet zou voeren.
#2003311
Mja ok, dat dacht ik dus ook al.
Meestal voer ik ze nu 1 keer in de week in plaats van het spiervlees. Maar het zal er denk ik niet op aankomen.

Ik zal inderdaad pens toevoegen aan het menu en groentemix. Is zo'n groentemix van bijvoorbeeld Tinlo dan een goede optie?
#2003318
Meri-Amun schreef: Mja ok, dat dacht ik dus ook al.
Meestal voer ik ze nu 1 keer in de week in plaats van het spiervlees. Maar het zal er denk ik niet op aankomen.

Ik zal inderdaad pens toevoegen aan het menu en groentemix. Is zo'n groentemix van bijvoorbeeld Tinlo dan een goede optie?
Groentemix van tinlo ken ik niet
Ik gooi altijd komkomer, witlof, wortel, brocoli, asperges en bloemkool in de blender en doe dat over het voer.
Niet afgewogen en ik reken het ook niet in het menu gewoon elke avond een scheutje.
#2018234
Kan iemand mij misschien op weg helpen met welk percentage ik aan moet houden voor Jim?
Ik lees in het Barfen voor beginners topic dat je bij honden tussen de 2 en 7 % van het ideale gewicht aan moet houden, afhankelijk van het merk hond.

Nou is Jim dus een Maltezertje, hij is op dit moment iets te zwaar, namelijk 7,4 kilo. Ik denk dat er sowieso wel een kilo vanaf mag, zeker ook omdat hij maar drie pootjes heeft en zijn overgebleven achterpoot anders behoorlijk belast wordt. Ik wil dus vooralsnog even uitgaan van 6,5 kilo als ideaal gewicht. En tegen de tijd dat ie dat weegt even kijken hoe verder.

Maar hoeveel % daarvan moet ik aanhouden? Iemand een tip?
#2018296
Meri-Amun schreef: Kan iemand mij misschien op weg helpen met welk percentage ik aan moet houden voor Jim?
Ik lees in het Barfen voor beginners topic dat je bij honden tussen de 2 en 7 % van het ideale gewicht aan moet houden, afhankelijk van het merk hond.

Nou is Jim dus een Maltezertje, hij is op dit moment iets te zwaar, namelijk 7,4 kilo. Ik denk dat er sowieso wel een kilo vanaf mag, zeker ook omdat hij maar drie pootjes heeft en zijn overgebleven achterpoot anders behoorlijk belast wordt. Ik wil dus vooralsnog even uitgaan van 6,5 kilo als ideaal gewicht. En tegen de tijd dat ie dat weegt even kijken hoe verder.

Maar hoeveel % daarvan moet ik aanhouden? Iemand een tip?

Je zou kunnen beginnen met 2,5% - 3% van 6,5 kilo en dat goed in de gaten houden, of hij niet te hongerig is of the snel afvalt. Het is een beetje afhankelijk van hoe actief Jim is, en hoe snel zijn spijsvertering werkt.

Kipkarkasjes zijn ook prima beginnersbotten en als hij een wat meer geoefend BARfer is zijn hele jonge geitenribbetjes en lamsribbetjes (die je met de tuinschaar kunt doorknippen) ook goede vleesbotten voor kleine hondjes.
Zelf vind ik de eendenekken beter dan de ruggen, vooral ook met portioneren zijn nekken makkelijker.
Konijnkarkas en fazantkarkas vinden ze hier ook heerlijk. En wat vis is misschien ook een leuke aanvulling op het dieet (vers of gedroogd) Ik geef zalmstaart en sardien, 2 zijn voor vers en de andere 2 hebben liever gedroogd dus dat zou je ook uit kunnen proberen.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes,
Gerry
Laatst gewijzigd door Aurinko op ma 23 mei 2011, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
#2018540
Meri-Amun schreef: Tnx!
Kipkarkas heb ik toevallig dit weekend geprobeerd en dat eet hij goed, alleen moet ik het even in stukjes knippen want als ik hem heel geef eet ie het niet op.
Misschien dat hij het over een tijdje gewoon zo lust, en het is toch iets meer kluifwerk als een nekje ook als je het in stukjes knipt.
Laatst gewijzigd door Aurinko op di 24 mei 2011, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door