Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2002866
Senta schreef:
Daarom ben ik ook zo voor fokken met alleen geteste dieren, helaas wordt er vaak nog rustig met HD-C gefokt.
En dan nog hoeft dit echt helemaal niets te zeggen. Het levende bewijs hebben wij in huis. Moeder HD A vader HB-B in alle voorouders e.d. alleen de toenmalig HD- en HD TC en wat krijgen wij, jawel een HD-E hondje. Met 4.5 maand al geconstateerd. 2 honden uit hetzelfde nest en Sammy was op die leeftijd al 3 keer de tuin doorgerend en Baloe moest nog starten....uitkomt na spier/fietstraining/Rimadyl in de hoop dat de koppen nog in de kommen zouden trekken wat helaas onvoldoende gebeurde, was een dubbele bekkenkanteling.
#2002878
Herkenbaar hoor Cindy. Niet zelden worden ook alleen de fokdieren onderzocht, waardoor de schijn gewekt wordt van 'alles oké', terwijl je op grond van deze zeer beperkte informatie natuurlijk helemaal niet weet hoe het gesteld is met de erfelijke belasting met e.e.a. in de familie.
En zelfs als dat wél gebeurt en al generaties lang (anders weet je nog steeds beperkt hoe het zit in de familie) dan nog zijn er geen garanties mogelijk, hoewel de risico's natuurlijk wel maximaal beperkt zijn. Soms gebeuren er dingen die je echt niet kunt begrijpen/verklaren, steekt er zo maar een gezondheidsprobleem de kop op welke niet te voorzien was, ondanks alle inspanningen van de fokker(s). Wel goed om dan zo veel mogelijk in kaart gebracht te hebben, zodat er verstandig om gegaan kan worden met de (verrassende) uitkomst.
#2002890
Ondanks dat direct herlijdbare voorouders HD-A of B hebben kunnen ze antuurlijk wel degelijk erfelijk belast zijn met HD. Vaak zie je als er HD bij een hond uitkomt terwijl de voorouders (op de stamboom) wel vrij zijn dat er wel degelijk HD gevallen zijn in de familie. Als je dan napluist wat nestgenoten en/of afstammelingen van voorouders hebben gedaan kun je tot schrikbarende ontdekkingen komen.
Door Do
#2002894
Parelridder schreef: Herkenbaar hoor Cindy. Niet zelden worden ook alleen de fokdieren onderzocht, waardoor de schijn gewekt wordt van 'alles oké', terwijl je op grond van deze zeer beperkte informatie natuurlijk helemaal niet weet hoe het gesteld is met de erfelijke belasting met e.e.a. in de familie.
En zelfs als dat wél gebeurt en al generaties lang (anders weet je nog steeds beperkt hoe het zit in de familie) dan nog zijn er geen garanties mogelijk, hoewel de risico's natuurlijk wel maximaal beperkt zijn. Soms gebeuren er dingen die je echt niet kunt begrijpen/verklaren, steekt er zo maar een gezondheidsprobleem de kop op welke niet te voorzien was, ondanks alle inspanningen van de fokker(s). Wel goed om dan zo veel mogelijk in kaart gebracht te hebben, zodat er verstandig om gegaan kan worden met de (verrassende) uitkomst.
cindy schrijft dat de familie de toenmalige hd- en tc had
Door Do
#2002911
Niet zelden worden ook alleen de fokdieren onderzocht, waardoor de schijn gewekt wordt van 'alles oké', terwijl je op grond van deze zeer beperkte informatie natuurlijk helemaal niet weet hoe het gesteld is met de erfelijke belasting met e.e.a. in de familie.
uit jou bericht maak ik uit, dat niet zelden alleen de fokhonden onderzocht worden, waardoor ik had begrepen, dat bij het geval van Cindy alleen de fokouders onderzocht waren

wat ik lees is  dat de hele familie is wel onderzocht op HD
en dat was HD- en HD tc


dus ondanks dat de hele famile onderzocht is toch HD E
#2002917
Ik schreef in diezelfde posting meer dan dat...
Parelridder schreef: Herkenbaar hoor Cindy. Niet zelden worden ook alleen de fokdieren onderzocht, waardoor de schijn gewekt wordt van 'alles oké', terwijl je op grond van deze zeer beperkte informatie natuurlijk helemaal niet weet hoe het gesteld is met de erfelijke belasting met e.e.a. in de familie.
En zelfs als dat wél gebeurt en al generaties lang (anders weet je nog steeds beperkt hoe het zit in de familie) dan nog zijn er geen garanties mogelijk, hoewel de risico's natuurlijk wel maximaal beperkt zijn. Soms gebeuren er dingen die je echt niet kunt begrijpen/verklaren, steekt er zo maar een gezondheidsprobleem de kop op welke niet te voorzien was, ondanks alle inspanningen van de fokker(s). Wel goed om dan zo veel mogelijk in kaart gebracht te hebben, zodat er verstandig om gegaan kan worden met de (verrassende) uitkomst.
Of naast de ouders en voorouders van Cindy's Baloe ook alle nestgenoten van ouders en voorouders zijn onderzocht, is mij niet bekend.
Laatst gewijzigd door Parelridder op zo 01 mei 2011, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
#2002920
De hele lijn tot 4 generaties terug waarmee gefokt is, is gerontgend op hd. Dat wil niet zeggen dat nakomelingen van deze generaties allemaal gezond (geweest) zijn. Baloe is nooit aangemeld bij de Raad van Beheer met zijn HD. Dus mensen die gaan zoeken op de lijn waar die van ons uitkomen krijgen dus (net als ik destijds) alleen maar de officiele uitslagen onder ogen, want deze zijn te vinden en de slechte gevallen worden (vaak) niet beoordeelt door de RvB en zijn dus onvindbaar. En DAT vind ik een slechte zaak. Alleen als je mensen in het raswereldje kent die al heeeeeeeeeel lang meedraaien die kunnen je vaak wel vertellen hoe/wat er onofficieel in zo'n lijn speelt of gespeeld heeft.
Nav Baloe is 90% van het nest gerontgend, nog 1 geval met HD-D, de rest A,B.
Laatst gewijzigd door Cindy de Wolf op zo 01 mei 2011, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
#2002995
Senta schreef: HD kan erfelijk zijn maar wordt ook bepaald door het milleu (Beweging voedsel, parket)
Ja, dit is een hele interessante!

Ik kreeg laatst een artikel onder ogen van een man die ook een boek heeft geschreven. Helaas in het Duits, een taal die ik niet voldoende machtig ben. Maar, het gaat over de invloed van voeding op het skelet van de hond: http://www.transanimal-edition.de/index_d_buecher.htm

Deze meneer beweert (voor zover ik het begrijp) dat HD voornamelijk door voeding wordt veroorzaakt.

Dit is het boek: http://www.transanimal-edition.de/index_d_buecher.htm

Nu heb ik nogal moeite dit te geloven. Want laten we wel wezen, er zijn gewoon bepaalde rashonden die vaker HD hebben dan anderen. En ook bij bepaalde rashonden zie je HD meer voorkomen in bepaalde lijnen dan in anderen. Ik denk dat het genetische component absoluut wel aanwezig is.

Alleen komt dan bij mij ook weer de vraag op waarom in hemelsnaam bij bepaalde rassen al jaren op HD wordt gerontgend en geselecteerd en er toch alsmaar weer honden met HD geboren worden. Het is absoluut nog niet uit de hond gefokt en nu zou je toch inmiddels wel eens een vooruitgang moeten zien? Bij bepaalde rassen krijg ik nou niet die indruk, dat het aantal HD gevallen af is genomen....

Dus dat het alleen genetisch is, dat geloof ik ook niet. Men zegt wel eens dat het voor 65% genetisch is en voor 35% veroorzaakt wordt door voeding, beweging, e.d. Maar, volgens mij is dit ook een soort van gok. Volgens mij is er nog een hoop dat we niet weten over HD.

Blijft natuurlijk wel feit dat er altijd een pech/we-weten-het-niet component in zit en blijft zitten, in het fokken en hebben/houden van honden. Je kunt nog zo je huiswerk maken (als fokker en als puppy koper), je kunt gewoon vette pech hebben. Ja, mijn opa's en oma's zijn alle 4 boven de 90 geworden, mijn ouders leven beide nog (over de 70), ik rook niet en leef behoorlijk gezond maar ik kan volgende week gewoon maar te horen krijgen dat ik kanker heb. Dat geldt ook voor onze honden. Je kunt de hele lijnen uitspitten (tot aan waar getest is) en nog zo zorgvuldig kiezen. Maar wat er precies gebeurd als genen bij elkaar komen: dat valt gewoon niet 100% te voorspellen. We zijn allemaal levende wezens. Er kan wat mis gaan.

Ik denk trouwens wel dat de gevallen in deze filmpjes de echt ernstige gevallen zijn en misschien een slechte spierconditie hebben (of andere oorzaken). Ik ken zat honden met HD C en HD D die niet zo beroerd lopen.
#2003006
Cindy de Wolf schreef: De hele lijn tot 4 generaties terug waarmee gefokt is, is gerontgend op hd. Dat wil niet zeggen dat nakomelingen van deze generaties allemaal gezond (geweest) zijn. Baloe is nooit aangemeld bij de Raad van Beheer met zijn HD. Dus mensen die gaan zoeken op de lijn waar die van ons uitkomen krijgen dus (net als ik destijds) alleen maar de officiele uitslagen onder ogen, want deze zijn te vinden en de slechte gevallen worden (vaak) niet beoordeelt door de RvB en zijn dus onvindbaar. En DAT vind ik een slechte zaak. Alleen als je mensen in het raswereldje kent die al heeeeeeeeeel lang meedraaien die kunnen je vaak wel vertellen hoe/wat er onofficieel in zo'n lijn speelt of gespeeld heeft.
Nav Baloe is 90% van het nest gerontgend, nog 1 geval met HD-D, de rest A,B.


Waarom niet?
#2003014
Van dr. Nico Dijkshoorn, dr. Maarten Kappen, fysiotherapeut Marcel Nijland en prof. Hazewinkel weet ik dat ze uit gaan van dat bij aanleg voor HD het van belang is scherp te letten op beweging/belasting. Een hond die een gezonde aanleg heeft, krijgt zo maar geen HD. Ik geloof dat dit waar is. Als ik kijk wat mijn honden allemaal aan 'verkeerde' dingen hebben gedaan gedurende hun eerste jaar - omdat bijv. hun aktiviteit niet door mij gepland of voorzien was én omdat de omstandigheden niet toe lieten ze zo gedoseerd en verspreid over de dag hun beweging te geven als ik graag zou hebben gewild - dan kan ik echt niet zeggen dat het resultaat te danken is aan mij, maar veel meer aan hun fokker.

De Begeleidings Commissie van de Flatcoated Retriever Club heeft een jaar of 3(?) geleden bijgehouden hoe het zat met de vererving van HD bij de Flatcoated. De cijfers waren zodanig duidelijk dat het onwaarschijnlijk lijkt dat e.e.a. op toeval berustte. De kans op een mooie of minder mooie HD uitslag was duidelijk gelinkt aan de uitslagen van de ouderdieren. Het was toegestaan HD-C te koppelen aan HD-B, maar het bleek zeker nuttig te zijn HD-C alleen met HD-A te combineren, want dit gaf vaak veel betere resultaten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door