Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Else
#2002746
Onze hond loopt bijna altijd in telgang als die gaat draven (linker achter been en linker voorbeen tegelijk vooruit zetten i.p.v. kruislings).
Hij kan ook 'goed' lopen maar de telgang heeft duidelijk zijn voorkeur.
M.i. heeft hij verder nergens last vast, geen pijn o.i.d., kan prima hard rennen, springen etc.

Ik vraag me alleen al lange tijd af zou deze voorkeurs-loop iets te maken hebben met de kwaliteit van zijn heupen? Iemand een idee?
Door Parelridder
#2002783
Telgang schijn te kúnnen wijzen op klachten, naar ik heb begrepen rugklachten. Het staat ook bekend als een energiebesparende manier van lopen en een instructuer ringtraining heeft eens uitgelegd dat het ook in de hand wordt gewerkt door de verhoudingen tussen lengte van het lijf en lengte van de poten.. :-\
Ik heb zelf een teefje gehad dat van meet af aan voorkeur had voor telgang. Kunst en vliegwerk om haar in een draf uit te kunnen brengen in de ring, want ze kon telgangen tot op hoge snelheid :biggrin2: De fokker van haar moeder vertelde dat haar oma dit ook deed en dat 't in de lijn vaker voor kwam. Klachtenvrije honden zonder opvallende verhoudingen (beter gezegd: reguliere verhoudingen voor een Flatcoated) en tóch bij voorkeur in telgang.
Ik zou als je hond altijd bij voorkeur in telgang liep en er geen aanwijzingen zijn voor pijn (bijv. minder aktief, opstartproblemen, verlies van plezier in aktie, geregeld 'zo maar' zitten, enz.), dus geen zorgen hebben over deze wijze van bewegen.
Door Juul
#2002788
Falco loopt ook heel veel telgang, en kan daar ook heel hard mee, kan zo 19/20 km per uur voordat hij overspringt in galop. Ik heb geen aanwijzingen dat het op een probleem wijst, het is gewoon zijn voorkeur, al van pup af aan.
Door Esther Q
#2002802
Hier loopt ons oudste teefje sinds afgelopen winter in telgang. Niet in het begin van de training (sledehond), dan galoppeerd ze nog, maar als het team trager gaat dan schakelt ze na een tijdje vaak van draf over op telgang. We dachten even dat ze problemen had, maar daarvan is geen spoor. Ze rent en springt zoals altijd, vertoont geen enkel teken van ongemak, alleen is ze wat trager aan het worden dan de rest, dus ik denk dat ze idd energiebesparend loopt zodra ze wat moeier wordt.
Gebruikersavatar
Door Else
#2002804
Bedankt voor jullie reacties!
M.i. wijst het nu ook niet op klachten want hij is een hele energieke hond die prima 5 km naast de fiets kan rennen, behendigheid zonder problemen doet etc.
Ik vroeg me inderdaad af of het wijst op een mogelijk probleem voor de toekomst.
Maar als ik jullie zo hoor hoef ik me daar niet echt zorgen over te maken.

@ Parelridder: ik kan mijn hond goed uit de telgang halen door hem een twist te laten maken en daarna in een flink tempo verder te sjouwen. Het toont inderdaad veel mooier als hij niet in telgang loopt. Kan me voorstellen dat als je je hond laat showen dit ook belangrijk is.  Heb een keer een G&G weekend gevolgd waarbij er veel aandacht werd besteed aan 'balans lopen' zoals zij dat noemde, en daar werd ook veel gekeken naar het al dan wel of niet telgangen. Toen de 'truc' met de twist geleerd en dat werkt prima.
Door tt-tjes
#2002808
Ik heb er hier 3 die regelmatig in telgang lopen, vooral als ze een flinke ronde gemaakt hebben, schijnt idd energie te sparen.
Balou wil het ook nog wel eens doen in de ring, maar gelukkig heb ik hem daar zo uit.
Gebruikersavatar
Door Else
#2002822
Zie net die HD filmpjes in een ander topic en daar staat dan wel weer bij dat telgangen een kenmerk kan zijn van HD.....
Al lopen al die honden in die filmpjes wel errug beroerd.... :-X
Door hannabelgje
#2002846
Frank is in telgang gaan lopen toen zijn artrose erger werd. In het begin alleen als hij moe werd tijdens het wandelen, maar nu loopt hij altijd in telgang. Het kan dus wel te maken hebben met klachten, maar ik neem aan dat dat niet altijd het geval hoeft te zijn.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2002852
Max loopt ook in telgang in draf. Dat is begonnen toen er HD werd vast gesteld en is verergert nadat atrose is vast gesteld. Ik zou zeker laten rontgenen, better safe than sorry. :)
Door Lizzy
#2002874
Else! schreef: Onze hond loopt bijna altijd in telgang als die gaat draven (linker achter been en linker voorbeen tegelijk vooruit zetten i.p.v. kruislings).
Hij kan ook 'goed' lopen maar de telgang heeft duidelijk zijn voorkeur.
M.i. heeft hij verder nergens last vast, geen pijn o.i.d., kan prima hard rennen, springen etc.

Ik vraag me alleen al lange tijd af zou deze voorkeurs-loop iets te maken hebben met de kwaliteit van zijn heupen? Iemand een idee?
Nope, daar heeft het niets mee te maken, met de kwaliteit van de heupen. Telgang is voor sommige honden een prettige gang (bespaard energie) en het is ook in zekere zin wel erfelijk. Sommige honden gaan sneller in telgang dan anderen. Telgang kan wijzen op rug-problemen. Maar meestal zie je die honden op oudere leeftijd ineens gaan telgangen terwijl ze vroeger altijd in normale draf liepen. Sommige honden telgangen vanaf pup af aan, daar duidt het dus niet op rugproblemen.

Overigens is dit natuurlijk geen garantie dat de heupen goed zijn. Die twee staan gewoon los van elkaar.
Door Lizzy
#2002884
lightning schreef: Kan iemand mij het verschil zeggen tussen telgang en draven?
Ik zal het proberen. Bij telgang wordt het linkervoorbeen en het linkerachterbeen tegelijkertijd naar voren gezet om daarna het rechtervoorbeen en het rechterachterbeen tegelijkertijd naar voren te zetten. En zo verder. Ik ga even kijken of ik nog plaatjes kan vinden.
Door Parelridder
#2002886
Else omschrijft het in haar 1e posting: bij telgang worden de linker achterpoot en linker voorpoot tegelijk vooruit zetten i.p.v. kruislings (en uiteraard idem mbt de rechterpoten). Ze lopen dan wat heupwiegend. Je ziet het vaak bij vermoeidheid en/of warmte ook bij honden die in de regel in draf lopen. En draf is dan dus het gelijktijdig naar voren zetten van linkervoorpoot en rechter achterpoot (en idem tav de rechtervoorpoot en de linker achterpoot natuurlijk).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door