Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2000953
Ik ben nieuw met barfen, en ik heb nu net mijn eerste onderdelen binnen. (Met dank aan Olga  ;) )
en ik schrok me een hoedje!!! Grote klompen bevroren vlees op elkaar geperst. Hoe moet ik hier ooit kleine porties van maken?
Ik kan het toch niet ontdooien en dan opnieuw invriezen??
Hoe lossen jullie dit op? En hoelang kan dit in de koelkast bewaard blijven na het ontdooien?
#2000969
;D ;D Tralala .... Je laat het licht ontdooien en gaat er dan met bv een mes of schroevendraaier doorheen . Verder is een stevige grote  snijplank ook wel handig . Verder diverse maten diepvrieszakken en je kan porties maken . Het meest handig vind ik om spiervlees gelijk in platte plakken te snijden . Des te meer prop je op deze manier in de vriezer , orgaan idem . Met vleesbot hangt het ervan af wat je ehbt en hoeveel je nodig hebt en wat jij handig vind . Ik maak van het meeste vleesbot ook gelijk porties . Dan ligt het daarna voor het grijpen . En het kan best een keer half ontdooid worden hoor .
Verder pak ik daarna meestal porties voor 2 a 3 dagen en laat het langzaam in de koelkast ontdooien . Als het wat groter werk is en het is koud genoeg buiten dan zet ik het in een afgesloten emmer in de schuur .
#2001149
Ik laat de boel gewoon ontdooien in mijn badkuip en maak er dan porties van die ik opnieuw invries. Mijn honden en katten leven allemaal nog  :biggrin2:
De badkuip spoel ik naderhand goed uit en gooi ik een sopje door. Zo lang csi niet op de stoep staat is dat geen enkel probleem.  :biggrin2:
#2001187
Ik ontdooi net zoals Hannabelgje, of in elk geval voor het grootste gedeelte. Als je maar een beetje wil laten ontdooien heb je het tig keer in je handen omdat de buitenkant sneller ontdooit. Vanaf de buitenkant kan je dan al afbreken maar naar binnen weer niet. Komt niet zo nauw zolang je het geen dagen laat liggen. Ik heb jaren geleden een tv programma gezien, zo'n soort Keuringsdienst van Waarde, waarin de vleesverwerking aan bod kwam. Toen heb ik ook gezien dat vlees voor menselijke consumptie vaker werd ontdooit en bevroren. De structuur zal er niet op verbeteren maar ik geloof dat onze hondjes wat taaier of wateriger vlees niet zo'n drama vinden.
#2001274
Daarom probeer ik ook altijd zoveel mogelijk van het vleesnat wat er uit komt bij het (deels)ontdooien er weer bij te doen. roer het bijvoorbeeld door het orgaan, maak er een Kong ijsje van of geef het hem te drinken. in dat nat zitten volgens mij namelijk veel van de voedingsstoffen die uit het vlees komen, dus hoewel hij het dus niet met dat vlees op eet, krijgt hij ze wel binnen.
#2001642
huh, maar ik heb altijd geleerd dat de hoeveelheid voedingsstoffen in vlees minder word door ontdooien en weer bevriezen, dan moeten die voedingstoffen toch in het vocht zitten? en ik laat het niet helemaal ontdooien hoor, gewoon totdat het net aan te snijden is. ik verwerk het snel en dan gaat het hup de vriezer weer in. hoe kunnen daar dan bacterieën in zitten die niet in het vlees zelf zitten? het vocht wat ik bedoel is wat er uit het vlees komt door het snijden en vasthouden. als een zakje met Reus zijn vlees gelekt heeft ofzo in het bakje waar het (in de koelkast) in heeft ontdooid, dat gooi ik wel weg.

uiteraard worden de spullen daarna goed afgewassen en de keuken gesopt.
#2001658
Bij mijn weten is dooivocht ook niets anders dan het vocht wat uit het vlees zelf komt, met wat ontdooide aangevroren condens erbij. Bij ontdooien en weer invriezen gaan er wat celwanden aan de buitenkant kapot (bij niet goed verpakken geeft dat de gebruikelijke vriesbrand; dan is het uitgedroogd).
#2001679
koekje schreef: Bij mijn weten is dooivocht ook niets anders dan het vocht wat uit het vlees zelf komt, met wat ontdooide aangevroren condens erbij. Bij ontdooien en weer invriezen gaan er wat celwanden aan de buitenkant kapot (bij niet goed verpakken geeft dat de gebruikelijke vriesbrand; dan is het uitgedroogd).
Zo denk ik er ook over.

Dooi vocht is voor een hond zeker waardevol. Als je J&J vraagt is vooral dooi vocht van pens niet te versmaden!
#2001729
Senta schreef: zo zie je maar weer dat er veel misverstanden/verwarring is omtrent het dooivocht.
Weggooien is dus het beste. Zoek anders voor de aardigheid eens op het net
(Ik heb hier mn slagersboeken nog wel liggen met de problemen rond dooivocht maar heb geen scanner :biggrin2:)
Maar dan heb jij het over mensen gok ik?

Voor honden is het iets anders, tenminste als ik mijn mede-barfers moet geloven. Trouwens.... ik voer al die jaren dat ik de honden barf voer ook het dooivocht en ze zien er nog steeds geweldig uit.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 293.0.html

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 678.0.html

In de laatste link zie ik ook een reactie van jou, waarin je zegt dat je het dooivocht voert??  ???
Senta schreef: Ik reken ook inclusief alles, dooivocht gaat gewoon mee die bak in.
#2001772
want ik dan niet begrijp. als je dat vocht gewoon kan voeren. en het dan invriest. en de hond het dan op eet. wat is er dan veranderd aan de samenstelling ervan?

en over dat ijsje maken, het gaat me er niet alleen om dat het voedzaam is hoor, het is meer rest verwerking. ik kan wel bouillon trekken van iets, maar dan moet dat waar ik bouillon van heb getrokken weg en heb ik een ijsje, nu maak ik een ijsje van iets dat ik anders weg zou gooien.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door