Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bart
#2000400
Hallo iedereen,

Ff voorstellen, ik ben Bart en afkomstig uit België. Sinds een elftal maanden zijn we de trotse eigenaar van Luna, een Dogo Argentino van 11 maanden. Tot een viertal weken geleden kreeg ze Carnibest natuur als voeding, tot er opeens een allergische reactie is opgetreden. Ze bleef maar krabben en dit tot bloedens toe. Mijn dierenarts was ten einde raad en heeft ons doorverwezen naar een dermatoloog voor honden (Christine Swinnen - België). Na verschillende allergietesten kwam ze tot de constatatie dat er een reactie opgetreden was op één of ander voedingsbestanddeel. Het gevolg was dat alle ingrediënten die ze tot dan kreeg geschrapt werden en de overstap gemaakt moest worden naar één enkel ingrediënt. Uiteindelijk is het eend geworden. In ene trek heb ik dan maar besloten om gedeeltelijk af te stappen van KVV en over te gaan naar het zelf samenstellen. Ik moet zeggen dat het begin moeilijk was, maar dat het wel lukt.
Na wat zoekwerk op het net ben ik terecht gekomen bij Lupa diervoeding. Aangezien dat we beperkt zijn in onze keuze tot het geven van eend heb ik het volgende gekocht voor Luna haar dieet :

- Kiezebrink eendemix.
- Eendenrugstukken.
- Eendennekken.

Luna weegt een kleine 40 kg dus voorlopig krijgt ze een 900 gr per dag verdeeld in 2 maaltijden. Ik geef haar 500 gr mix en 250 gr eendenrugstukken. Dit alles aangevuld met 150 gr groentenmix bestaande uit rucola, gemengde sla, wortelen, bladspinazie, courgetten, komkommer en een beetje look.
Ik moet zeggen dat Luna dit alles met veel smaak opeet of liever opschrokt.
Het krabben is zo goed als volledig verdwenen en ze heeft terug meer energie, een teken dat we op de goede weg zijn. Volgens de dierenarts moet dit dieet zeker 6 tot 8 weken volgehouden worden alvorens een ander ingrediënt toe te voegen.

Nu mijn vraag, is dit alles voldoende om Luna al het nodige te laten opnemen ? Zijn er eventueel suggesties wat ik kan toevoegen of veranderen ?
De laatste week stel ik ook vast dat Luna haar ontlasting maar weinig is t.o.v. vroeger. Een paar kleine keuteltjes en dit max. 3 keer per dag. Moet ik mij hierover zorgen maken of is dit normaal ? Moet ik mss iets laxerend toevoegen en zo ja, wat ?

Alvast bedankt voor de moeite om mijn verhaaltje te lezen....

Groeten, Bart.
Door nienk
#2000467
Hoi Bart, als je even rond neust hier op het forum zal je meerder topics tegen komen van bazen die met hun honden aan het elimineren zijn. het topic van patje88 over Jasco bijvoorbeeld in deze rubriek, en dat van mij en Reus in de gezondheids rubriek.

ik ben met reus nu sinds december bezig met elimineren, hij krijgt ondertussen konijn (daar zijn we mee begonnen, 6 weken), eend, haas, zalm, makreel, gedroogde dingen van struisvogel en gister zijn we opnieuw begonnen met hert (dit keer alleen spiervlees, hij reageerde waarschijnlijk wel op een hert kvv met orgaan)

de kiezebrink eendemix, is als ik mij niet vergis, voornamelijk gemalen karkas, toch? dan is al met al je verhouding wel erg veel bot. daardoor kan het moeilijke poepen komen. probeer aan eendenspiervlees en orgaan te komen, dat hebben ze bij Lupa ook. de hond heeft dat echt nodig naast het vleesbot. zeker omdat je dit minstens 6 weken vol moet houden. of ga een kvv van puur eend als basis gebruiken (bijvoorbeeld tinlo barfmenu, nee ik heb geen aandelen, deze kvv bevalt mij en reus gewoon erg goed)
Het is wel normaal hoor, dat Luna minder poept. ze krijgt nu zo'n hoogwaardig dieet (lees, vooral geen graan e.d.) dat haar lichaam heel veel van het voedsel daardwerkelijk omzet in energie, en er weinig afvalstoffen over blijven om uit te poepen.

wat betreft de groente, de meningen lopen daar over uit een of het nou verstandig is om de hond tijdens een eliminatie dieet groente te geven. ik geef er wel wortel, komkommer en appelschil naast. of honden last kunnen hebben van de sla soorten die jij geeft en de knoflook, daar heb ik geen idee van.

het allerbelangrijkste bij elimineren: volhouden, volhouden, volhouden. NIETS tussendoor geven, geen enkel hondenbrokje, snackje of wat dan ook anders dan eend. en, een dergelijk dieet kost je als baas vrij veel moeite. daarom kan je er misschien genoeg van krijgen. zet echter gewoon door en doe het vooral rustig aan.

over het voeren van eendennekken, ik doe het wel, maar dat is een risico. eenden kunnen immers graan gegeten hebben en daar kunnen restjes van in de nek zitten, wat je dieet zou kunnen verstoren. hetzelfde geld voor het voeren van maag. (lobsnit)

nou, veel succes, en mocht je vragen hebben, stel ze gerust!
Door Veerle-scrappyToo
#2000560
Hoi Bart,

goed dat je je weg naar hier hebt gevonden ( al is het onder slechtere omstandigheden) want ik denk dat je hier héél wat info en steun gaat vinden.  En dat is alleen maar welkom als je met een jeukhondje zit.  Ik spreek uit ervaring spijtig genoeg  ::)

Ik volg Nienk volledig: volhouden, volhouden,volhouden  ;D
Het lijkt lang 6-8 weken maar als je te snel opgeeft of te snel andere dingen gaat bijvoegen , en het gaat mis dan weet je helemaal niets met 100% zekerheid en dan sta je geen stap verder.  Integendeel, dan kan het zelfs zijn dat je helemaal opnieuw moet beginnen en dat is zonde van je tijd en van je hondje.

Wat ik het moeilijkste vond was dat ik op de hondenschool stond zonder een snoepje ( Nena is een liefhebber van eten  ;D).  Na wat lezen hier ben ik dan begonnen met zelf koekjes te maken van eendevlees en zelfs van haar kvv maakte ik snoepjes ( ik elimineerde met ALaska eend waar ik héél tevreden van was). Grote stukjes bot werden er wel uitgehaald door me en dat was wel wat priegelwerk.
Je kan dat gewoon in de oven doen.  Een bakplaat met bakpapier en daarop mijn reepjes vlees of kvv uitsmeren in een niet te dikke laag.  Dan de ovendeur op een kiertje en op iets van 50° C en dan wachten...  De laag kvv die sneed ik in reepjes of blokjes vanzodra die genoeg aan elkaar gekoekt was.  De kleine blokjes drogen iets vlugger dan de grote laag.  Gedroogde lever was/is hier nog steeds favoriet maar voor die zelfgedroogde dingen halen ze meteen die bananen uit hun oren  :D ;D


Ik zou zelf ook geen groenten meer bijgeven, hoe minder extra's hoe zekerder je bent mocht er toch een reactie optreden.
En dan het vinden van eendespulletjes...hier op barfplaats wordt regelmatig besteld bij VSE, lupa,... Het is de moeite waard om verzamelplaats in de gaten te houden. 
Zit er ergens een poelier bij je in de buurt waar je zou kunnen gaan informeren?  Misschien kunnen zij wel wat spullen voor je opzij houden aan een schappelijke prijs.

Je schreef dat er verschillende alelrgietesten waren gebeurt.  Waarop was er precies getest?  Zijn omgevingsfactoren al uitgesloten?  Want al shet 4 weken geleden begon...alles begint in bloei te staan.
Door Bart
#2000593
Alvast bedankt voor de snelle reactie, ik wist dat ik hier aan het goede adres was ;)

Wat betreft de Kiezebrink mix, volgens de website zou het ongeveer 30% bot bevatten. De inhoud ervan bestaat uit eendennekken, eendenkarkas, eendenhartjes en eendenlever. Hier is de link http://www.kiezebrink.eu/pdf/mix/189.pdf.
Ik heb de rugstukken erbij genomen voor het spiervlees. Hieraan zit natuurlijk ook wel een bepaalde hoeveelheid bot. Mss het vlees er dan maar vanaf halen... Bestaat er spiervlees zonder dat er botten bij zitten ?

De allergietest bestond uit 18 verschillende spuitjes waarvan 2 dienden ter controle. De overige 16 gingen van graspollen, huisstofmijt, berkenstuifmeel, andere dieren en noem maar op. Dit alles was negatief waaruit afgeleid werd dat het een voedingsbestanddeel moest zijn.
Tot dusver zijn we een dikke drie weken bezig en verloopt alles naar wens. Het krabben is zo goed als voorbij en de wondjes zijn herstellende.
Het enige wat ons rest is dus, zoals gezegd door jullie, volhouden.

Alvast bedankt voor de tip i.v.m. de snacks. Die spullen zelf drogen ga ik zeker eens proberen.
Door nienk
#2000600
het spulletjes zelf drogen doe ik inmiddels ook, het is leuk (verslavend zelfs) en goedkoper dan gedroogde dingen kopen (die vaak ook weer jeuk kunnen veroorzaken door de conserveringsmiddelen die er op/in zitten). ik heb hiervoor een droogmachine aangeschaft, daarover is via de zoekfunctie veel te vinden.

goed dat er in de eendenmix ook hart en lever zit! of je het vlees van de ruggen af moet halen en het zonder  bot geven, tjah, dat is misschien wel weer beetje zonde. misschien moet je het een tijdje aan kijken, honden moeten meestal wel even wennen aan nieuw eten. daarnaast zou ze ook baad kunnen hebben bij pro-biotica of een ontgiftingskuurtje (na al die spuitjes).

je bent hier zeker aan het goede adres, er zijn hier flink wat mensen die weten hoe het is, een jeuk hondje in huis. jij hebt de mazzel dat je er vroeg bij bent!! Hulde voor je dierenarts ook, dat die je aanraadde om het in het voer te gaan zoeken en je  niet gewoon hyppoallergenen brokken en prednison mee gaf.

ben wel benieuwd naar Luna trouwens, altijd leuk om een 'gezicht' bij het verhaal te hebben. kun je een fotootje plaatsen?
Door Bart
#2000668
Ik zou heel graag een fotootje plaatsen, maar weet absoluut niet hoe dit moet. Heb het laatste uur geprobeerd, maar ben een dermate computerleek dat dit niet lijkt te lukken  >:(
Gebruikersavatar
Door nova
#2000731
[quote="Bart"]
Ik zou heel graag een fotootje plaatsen, maar weet absoluut niet hoe dit moet. Heb het laatste uur geprobeerd, maar ben een dermate computerleek dat dit niet lijkt te lukken  >:(
[/quote]

Welkom op BP.

Voedsel allergien komne me helaas ook bekend voor, Noxy krijgt ook al een aantal weken uitsluitend eend, en ook met goed resultaat.

Je mag goede hoop houden voor de toekomst van jouw hond.

Voor fotoos te plaatsen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,11337.0.html

Je moet wel  eerst de fotoos op IN hebben staan, bijv  een gratis album bij http://www.mijnalbum.nl/
Van daaruit  kun je hier dan een link van jouw foto plaatsen.
Die link moet je wel in je profiel plakken (in de balk "onderschrift" ), dan wordt het plaatje getoont bij elk bericht van jou

Anders  dan roep je nog maar eens, er is vast wel iemand die dat voor jou zou willen doen  ;)
Door Veerle-scrappyToo
#2000846
PErsoonlijk zou ik wel nog even wachten met een ontgiftingskuurtje.  Eerst maar even zorgen dat je verder geraakt in je eliminatiedieet zonder reacties.  Kans is er dat je een ontgiftingskuur doet en er terug problemen opduiken.  Niet door het eliminatiedieet maar door de ontgiftingskuur... En als alles nu net de goede kant uit gaat zou ik zeggen: houden zo  ;D

Je DA verdient inderdaad wel een dikke merci...hier bij mijn DA ging dat wel even anders  :-X
Ik duim dat het zo goed verder blijft gaan maar als die allergietesten zo positief uitdraaiden ( allé negatief dan als in geen reactie's  :D ) en het toch vrij duidelijk alleen voedselallergie zou zijn moet dit een héél haalbare kaart zijn op een "korte tijd".

GEwoon los spiervlees van eend...ik dacht dat dit er wel was MAAAR moeilijk te vinden.  Ik kijk even of ik iets vind voor je.
Die spulletjes zelf drogen...daar moet ik je wel voor waarschuwen: héél verslavend  :biggrin2:
Door Patj88
#2000965
Zoals het hier al gezegd werd ben ik ook al een tijdje bezig met elimineren.
gestart met konijn en nu eet hij konijn zalm paard en eend.
het enige wat me opvalt is dat je vrij weinig voert. Ik geef 1.5kg voor een hond die 40kg moet gaan wegen... nu weegt hij 37kg.
Dus goed het gewicht in het ook houden he...

Succes!
Door Bart
#2001588
Op hoop van zege.....

Afbeelding

Voilà sè, ons Luna op 10 maanden.

Met dank aan Nienk voor de vakkundige uitleg :thumbup:

@ Patj88, ik heb altijd tussen de 2 à 3 % van het lichaamsgewicht aangehouden voor het bepalen van de hoeveelheid. In combinatie met hare toestand natuurlijk. Een beetje meer of minder al naargelang.

Vandaag een mindere ontdekking gedaan trouwens. Onder haar kin heeft ze een drietal brobbeltjes die eruit zien als een rijpe puist, met het nodige gekrab tot gevolg. Hopelijk een laatste stuiptrekking. Als ik de uitleg van de DA moet volgen kan het 6 tot 8 weken duren vooraleer alles uit haar systeem is.
Tot overmaat van ramp is madam in een beginnend stadium van schijnzwangerschap :-\ Flauw doen en weinig energie.

Heb haar drolletjes vandaag ook maar eens geïnspecteerd en tot de vaststelling gekomen dat deze toch wat te kalkachtig eruit zien. Dat wordt afbouwen op de botten vermoed ik. De zoektocht naar spiervlees zal in een stroomversnelling moeten komen.
Door beesteboelmona
#2001595
[quote="Veerle-scrappyToo"]
PErsoonlijk zou ik wel nog even wachten met een ontgiftingskuurtje.  Eerst maar even zorgen dat je verder geraakt in je eliminatiedieet zonder reacties.  Kans is er dat je een ontgiftingskuur doet en er terug problemen opduiken.  Niet door het eliminatiedieet maar door de ontgiftingskuur... En als alles nu net de goede kant uit gaat zou ik zeggen: houden zo  ;D

Je DA verdient inderdaad wel een dikke merci...hier bij mijn DA ging dat wel even anders  :-X
Ik duim dat het zo goed verder blijft gaan maar als die allergietesten zo positief uitdraaiden ( allé negatief dan als in geen reactie's  :D ) en het toch vrij duidelijk alleen voedselallergie zou zijn moet dit een héél haalbare kaart zijn op een "korte tijd".

GEwoon los spiervlees van eend...ik dacht dat dit er wel was MAAAR moeilijk te vinden.  Ik kijk even of ik iets vind voor je.
Die spulletjes zelf drogen...daar moet ik je wel voor waarschuwen: héél verslavend  :biggrin2:
[/quote]

Richard heeft eendenspiervlees
Door nienk
#2001623
das een mooie foto! geen dank hoor.

over de pukkeltjes, Reus kreeg in de eerste weken van zijn dieet ook allerlei gekke dingetjes, bultjes, schilfers, korstjes, etc. das uiteindeijk allemaal over gegaan. ik zag het een beetje als een soort super-ontgiften, alle 'foute' dingen (dat waar hij niet tegen kan) er uit werken nu er alleen nog maar in gaat waar hij wel tegen kan, zegmaar.
Door Els77
#2001801
Bij een poelier kun je ook eendenborstfilet kopen, maar dat is wel erg prijzig.
Bij Lupa hebben ze ook eendenspiervlees.
Door Limpy
#2001813
De eendenspiervlees van richard of herby zit ook veul vel aan (dus vet), ik heb hier best een paar kliko´s lopen maar dat aten ze toch niet...
@Bart: wat een mooie woefsel hoor :smitten:
Zal wel door de naam komen, ik had vroeger een siamees die luna heette - die was ook beeldig!  ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door