Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door mirdj
#1929910
Max moet hoognodig weer eens z'n tandjes gaan poetsen. Hij begint weer een beetje uit z'n bekkie te stinken en hij heeft wat plak. Hij moet dus aan het tanden poetsen. Kippennekken gaan redelijk, de ene keer beter als de andere. Zondag heeft hij bv maar een halve op, terwijl hij vanavond na het eten op z'n gemak 1,5 nek naar binnen heeft staan werken. Ander bot eet hij bijna niet, hoewel ik nog niet heel veelander  vleesbot als kip heb aangeboden. Ik wil dus ook maagjes gaan proberen, denk niet dat de orgaankliko (Max) daar problemen mee zal hebben. Maar, daar komt mijn vraag, hoe vaak kan ik hem dit per week geven? Ik wil het niet van de normale hoeveelheid voer aftrekken, hij kan het makkelijk hebben. Ik zit er dus aan te denken om 2 a 3 keer per week een kippenmaagje te geven en de rest van de week een nek.

Wie schiet me af?  ;)
Door flin
#1929929
nah, afschieten ga'k niet doen hoor  ;D

maag is in principe vrij taai orgaan, onze voormalig brok-verslaafde vond kippenmaagjes erg lekker; blijkbaar zit er nog een graangeur aan...ofzo

de andere jongens vinden maag niet te nassen, dus tsja...katzels hè ?

kwartels en duif van de poelier en tam/wild-knijn zijn ze hier helemaal mauws van
eendennek kan net, paardenvlees vinden ze ook heerlijk , en echte bio-scharrelkip is veel lekkerder dan ploefkip
Door mirdj
#1929954
Kwartels en eendennekken wil ik ook nog gaan proberen, duif vindt hij niet om te vreten. Ik heb ook nog konijnkarkas en eendenruggen maar dat vind ik op dit moment nog net te groot. Ik wel eerst kijken of ik hem regelmatig aan de kippennekken en maagjes kan krijgen. Dan kan daar langzaam dingen in gaan veranderen. Het gaat er nu in eerste instantie om hem zo snel mogelijk aan de tandenborstels te krijgen. Dus kan het kwaad als ik hem extra maag ga geven? De nekken zijn geen probleem, maar het gaat mij voornamelijk om de hoeveelheid orgaan die hij gaat krijgen. Als ik zelf ga malen (over 2 weken) gaat daar standaard 15% orgaan in,dat moet ik aanhouden voor Snoepie die geen losse orgaan eet.
Door flin
#1930009
't kan aan de duif liggen waar die vandaan komt, vandaar dat 'k ook zei:
duif en kwartel van m'n poelier is verschrikkelijk mauws, terwijl ex-layer kwartels heul matig zijn en wilde duif ook maar zo-zo....
knijne-voorpootjes zijn goed te doen, eendenvleugels kan ook goed, eendenrug is behoorlijk intimiderend ja


'k zou zeggen: neej: in aanloop naar: ist geen probleem om wat meer maagjes te voeren, perzoonlijk vindt ik 't geen groot essentieel onderdeel vant menu, en ist wèl een stukje mooi taai spiervlees/orgaanvlees, let wel op je verhoudingen, in die zin dat er nog genoeg bot en essentiële ingewanden tussen zitten (hart, lever)

voor mezelf houd ik aan: max 10 % 'onevenwichtig' voer op 'n dag;

ze eten hier zo'n 400 gram op 'n dag met z'n tweeen,
dus 40 gram voor z'n tweeen mag alleen spiervlees zijn, of 'n ei zonder schaal, of af en toe een deel nek oid...
verder voer ik liefst elke hap 'kompleet'
Door mirdj
#1930017
Ik wil ook iedere dag compleet voeren. In m'n komende mixen zit wat orgaan betreft alleen hart en nier van konijn (en een heeeeel laag percentage oog), maar 2 weken later heb ik weer nieuwe mixen waar bv weer lever en maag in kan zitten en dan heb ik het ook nog van verschillende diersoorten (ik moet nog even kijken wat ik precies heb)

Als ik maag in de mix doe ga ik natuurlijk geen maag apart voeren, dus ik denk dat ik de maag voorlopig uit de mixen laat en de orgaan in de mixen op hart, lever en nier hou. Dat is ook makkelijk rekenen, 150 gram orgaan op 1 kilo dus 50 gram per orgaan ;) Om te beginnen zou ik dan 2x in de week los maag kunnen geven, dat drukt ook niet zo zwaar op het percentage orgaan en dan kijken wat ik hem kan gaan geven in plaats daarvan.

De duif komt van herby, maar ik heb alleen karkas en dat doe ik gewoon in een mix. Ik had ze een vleugel gegeven maar daar trokken ze mooi hun neusjes voor op. Konijn zijn ze gek op (tenminste die van HB) en ik denk dat ik eens kijk wat hij met een stukje karkas doet. Eendenvleugels en nekken moet ik nog even uitzoeken waar ik dat kan krijgen. Ik zal nog eens bij de poelier hier in de buurt informeren wat hij precies heeft, hij kan me misschien om te beginnen een heel eind op weg helpen.
Door mirdj
#1933364
Max heeft afgelopen week 3 nekken naar binnen gewerkt en gelukkig stinkt hij al niet meer uit z'n bekkie. Hij wil niet iedere dag een nek en eet ook niet altijd een hele, maar ik denk dat het ook wennen is. Zolang hij maar lekker kauwt komt het wel goed.
Door *Flip*
#1934967
Dat is goed nieuws  :) Als ze kwartel lekker vindt kan je, voor het malen, de pootjes en nekjes apart houden. Kwartel karkasjes zijn vrij kaal, maar goed te knagen. Als ze het lastig/niet leuk vindt kan je die doormidden knippen om het gemakkelijker te maken.
Een duif is geen duif is mij duidelijk gemaakt. De karkassen van Richards heb ik weg kunnen gooien, supermarkt duif en complete duif (pluk ik ff voor) wordt heerlijk weggenaagd...
Door mirdj
#1935007
De duif is gisteren door de molen gegaan en Max heeft zich zelfs tegoed gedaan aan een stuk geit. Toen ik het binnen kreeg moest hij er niets van weten, maar gisteren wel. Kwartel heb ik nog niet geprobeerd, die staan nog op m'n lijstje om te halen maar eerst maar eens wat ruimte in de vriezer vrij maken. Binnenkort maar eens naar de poelier en kijken wat ze daar hebben.
Door *Yvje*
#1987215
Nou, ik krijg ze hier niet aan het rauwe vlees hoor, ja, Kvv maar ik
wil dus ook dat ze eff goed poetsen af en toe. De kater lust
wel eens wat runderhart bijv. Maar andere dingen niet, de jongste eet helemaa
niks rauw behalve haar Kvv. Heb vers en gedroogt geprobeert maar ze loopt er
om heen met een boog ! Letterlijk !
Door Envie
#2000950
Hier krijgen ze twee keer per week kippennek met een stukje spiervlees, en dan nog 2 keer per week een kuikentje. Binnenkort ook gaan kwartelen, als keuken klaar is en dus een vleesmolentje bij ons kan komen wonen  ::)
Er werkt nix beter dan kauwen op een botje voor de tandjes heeft vroeger een dierenarts me ooit verteld !!!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door